Schuberth C3

Over de ins en outs van helmen, motorkleding en bagage
Plaats reactie
Marc T

Schuberth C3

Bericht door Marc T »

Ben na 8 jaar aan een nieuwe helm toe, en heb mijn (begerig) oog laten vallen op een Schuberth C3.
Nogal naar de prijzige kant, maar naar ik mag aannemen wel zijn geld waard.
Ik zit wel met een probleem wat de maat betreft.
Zelf ben ik nogal groot geschapen (van hoofd toch) met een omtrek van 63 cm.
Nu zijn de maten bij Schuberth 62-63 of 64-65. De “kleinste” zit niet echt lekker, de andere misschien een beetje ruim.
Daar een test van één of twee uurtjes niet mogelijk is (na die tijd zal je wel weten of hij spant of goed zit) weet ik niet goed welke te kiezen: de “kleine” die misschien uiteindelijk te krap blijkt, of de grotere? Kan een helmmuts dragen de “grotere” wat beter doen passen?
Gezien de prijs zou ik niet graag de verkeerde maat kopen.
Heb ook een C2 in de maat 62-63 gepast, dat was een echte klem op mijn hoofd. Blijkbaar moet je zelfs bij éénzelfde fabrikant de helmmaten met een serieuze korrel zout nemen.
Gebruikersavatar
roelof
Honda NT700V
Berichten: 867
Lid geworden op: 28 sep 2008, 19:22
Locatie: Emmen( nl )

Bericht door roelof »

ach ja het een compenseert het ander!!! haha!! Afbeelding
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
Gebruikersavatar
MrSkippy
Motorloos
Berichten: 860
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Zwolle (NL)

Re: Schuberth C3

Bericht door MrSkippy »

Marc T schreef:Ben na 8 jaar aan een nieuwe helm toe, en heb mijn (begerig) oog laten vallen op een Schuberth C3.
Nogal naar de prijzige kant, maar naar ik mag aannemen wel zijn geld waard.
Ik zit wel met een probleem wat de maat betreft.
Zelf ben ik nogal groot geschapen (van hoofd toch) met een omtrek van 63 cm.
Nu zijn de maten bij Schuberth 62-63 of 64-65. De “kleinste” zit niet echt lekker, de andere misschien een beetje ruim.
Daar een test van één of twee uurtjes niet mogelijk is (na die tijd zal je wel weten of hij spant of goed zit) weet ik niet goed welke te kiezen: de “kleine” die misschien uiteindelijk te krap blijkt, of de grotere? Kan een helmmuts dragen de “grotere” wat beter doen passen?
Gezien de prijs zou ik niet graag de verkeerde maat kopen.
Heb ook een C2 in de maat 62-63 gepast, dat was een echte klem op mijn hoofd. Blijkbaar moet je zelfs bij éénzelfde fabrikant de helmmaten met een serieuze korrel zout nemen.
Bij sommige motorzaken mag je de helm een paar uur uitproberen. Volgens mij bied Motozoom dit wel aan in de winkel (Utrecht/A'dam).
Misschien dat een winkel in Vlaanderen je ook wel een stukje wil laten rijden met een helm.
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
Don

Re: Schuberth C3

Bericht door Don »

Misschien moet je toch maar uitkijken naar een ander merk ? een Shoei bijvoorbeeld ?
Shoei maakt gebruik van 4 verschillende helmschalen Schuberth maar 3.

Shoei Qwest Helm van het jaar 2010 ca. 370.= Euro

Afbeelding

Of als je persé een systeemhelm wil:

Nolan N90 systeemhelm van het jaar 2010 ca. 220 Euro

Afbeelding

Al is je helm nog zo goed, als ie niet lekker zit of past, wordt het een ergernis en komt ie vroeg of laat op marktplaats terecht. Bedenk dat de Schuberth C3 ca. 480 Euro kost. :shock: Voor dat geld moet je toch echt wel een perfect passende helm hebben, eentje die voldoet aan alle eisen zoals: weinig herrie, comfortabele binnenvoering, uitstekende ventilatie, brede kijkhoek, uitmuntende afwerking binnen en buiten enz..
stxrider

Re: Schuberth C3

Bericht door stxrider »

Marc T schreef:Ben na 8 jaar aan een nieuwe helm toe, en heb mijn (begerig) oog laten vallen op een Schuberth C3.
Nogal naar de prijzige kant, maar naar ik mag aannemen wel zijn geld waard.
Ik zit wel met een probleem wat de maat betreft.
Zelf ben ik nogal groot geschapen (van hoofd toch) met een omtrek van 63 cm.
Nu zijn de maten bij Schuberth 62-63 of 64-65. De “kleinste” zit niet echt lekker, de andere misschien een beetje ruim.
Daar een test van één of twee uurtjes niet mogelijk is (na die tijd zal je wel weten of hij spant of goed zit) weet ik niet goed welke te kiezen: de “kleine” die misschien uiteindelijk te krap blijkt, of de grotere? Kan een helmmuts dragen de “grotere” wat beter doen passen?
Gezien de prijs zou ik niet graag de verkeerde maat kopen.
Heb ook een C2 in de maat 62-63 gepast, dat was een echte klem op mijn hoofd. Blijkbaar moet je zelfs bij éénzelfde fabrikant de helmmaten met een serieuze korrel zout nemen.
Ook fabrikanten gaan mee met de tijd. Ik ben destijds begonnen met de Concept, naar C2 en nu C3. Ik kan bevestigen dat er veel aan veranderd is aan de helm. Voor mij is Schubert momenteel de goede helm, maar bij de volgende aankoop ga ik weer vergelijken.
  • * Dure helm, idd altijd geweest
    * Maatvoering, kan veranderd zijn door het verandering van het model. Vergelijk de C2 maar met de C3.
    * Maar ook de vulling m.b.t. de helm is veranderd! Vroeger was het een totale bekleding, in de C3 alleen maar "repen" vulling op de cruciale plaatsen.
    * Mijn maten van Concept - 56/57, naar C2 - 58/59 en nu C3 - is niet zeker 57/58? Mocht ik de maat vinden pas ik het aan.
    * Doordat ik bij dezelfde helm ben gebleven kan ik bevestigen dat de C3 helm duidelijk stiller is dan dan de C2.
    * Koop beslist géén helm waarbij je een oplossing van een helmmuts gebruikt, want dan is de helm niet goed qua maatvoering. Een oplossing vinden betekent gewoon niet goed. Door het dragen wordt de helm ruimer, en dan helpt de helmmuts ook niet meer.....
    * Een helm moet in het begin wel strak zitten (dat je druk voelt) maar niet krap (dat je het knellen/pijn voelt bij na opzetten)
    * Vergeet niet dat je hoofd ook veranderd in de loop der jaren. Mijn motormaat kan bijvoorbeeld nu geen Schubert meer dragen, maar wel Shoei? Dus model en maatvoering maken zeker uit.
    * Dan is er ook nog een criterium van, "wil je een systeem helm of niet". Maar veel fabrikanten bieden tegenwoordig een systeemhelm aan.
Succes met je zoektocht, en probeer meerdere helmen. ;)
BertG

Re: Schuberth C3

Bericht door BertG »

De helm moet bij aanschaf altijd een beetje (te) strak zitten.
De schuimvulling gaat zich van lieverlee (?) zetten naar de vorm van je hoofd.

Hij moet echter goed zitten bij de kin en nergens knellen met direct pijn tot gevolg.
Maar een beetje rode wangetjes of plooitjes bij een nieuwe helm is geen teken van 'te strak'.

De vraag is echter wat is 'een beetje strak' en wat is '(een beetje) te strak'.

Te ruim is zeker nooit goed. Ook een beetje te ruim niet.
Ik zou het idee 'opvullen met een helmmuts' meteen laten varen.
Ik draag zelf (vanwege transpiratie en voorkomen van vervuiling) altijd een satijnen helmmuts en dat kan de dikte niet zijn.
Maar om altijd een muts te moeten dragen omdat anders je helm niet past de verkeerde weg naar een evt. oplossing is.
stxrider

Re: Schuberth C3

Bericht door stxrider »

Mijn helm is al weer een paar jaartjes oud en zag de C3 in de aanbieding bij van Wijk motoren.

Ik denk even passen. :shock: Jeetje wat een verschil met mijn oude........ Deze zat weer lekker strak maar niet klemmend. Dan merk je pas het verschil tussen oud, wat je aan demping hebt verloren! Dat is ook niet zo gek. Nu het 7e jaar, met gemiddeld 20.000km dat ding op je bol :mrgreen:
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Schuberth C3

Bericht door Cor »

Arno, Is de helm veranderd of je hoofd :shock: ;)
En wat vroegen ze nu voor die helm :vrb :wn1
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
stxrider

Re: Schuberth C3

Bericht door stxrider »

Nee Cor, de nieuwe Schubert zit perfect qua pasvorm!

Ik schreef ook:
stxrider schreef:Mijn helm is al weer een paar jaartjes oud en zag de C3 in de aanbieding bij van Wijk motoren.
Ga maar eens met je eigen helm naar zo'n zaak en pas dezelfde maat. Gegarandeerd dat jouw helm ook aan demping heeft verloren en dat hij ruimer zit.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Schuberth C3

Bericht door Cor »

Ik heb nog niet zo lang een nieuwe helm. Was lang passen voordat ze er één hadden gevonden die op dat hoofd van mij paste :roll: :shock: :D .
Maar wat kostte die helm nu. Dit even om te vergelijken met wat ze normaal kosten?
Hans is een aardige goser en kan ook aardig rekenen. Eerst 20% erbij en dan 30% korting geven lijkt veel maar stelt niet veel voor.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Schuberth C3

Bericht door ikkieman »

stxrider schreef:Mijn helm is al weer een paar jaartjes oud en zag de C3 in de aanbieding bij van Wijk motoren.

Ik denk even passen. :shock: Jeetje wat een verschil met mijn oude........ Deze zat weer lekker strak maar niet klemmend. Dan merk je pas het verschil tussen oud, wat je aan demping hebt verloren! Dat is ook niet zo gek. Nu het 7e jaar, met gemiddeld 20.000km dat ding op je bol :mrgreen:
Ik kan dit alleen maar onderschrijven. Ik heb met twee jaar en een valpartij uit de handen de C3 ook vervangen. Vooral de wangstukken en voering verliest veel stevigheid na een tijd met veel km onder de banden. De nieuwe helm zit veel passender en is echt veel stiller.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Schuberth C3

Bericht door Stephan »

Net met een witte Schuberth C3 van de Motorbeurs thuis gekomen. M'n oude systeemhelm (Airoh) was stilletjes aan aan vervanging toe. Diverse helmen gepast op de motorbeurs, maar deze zat echt het beste. Goede afwerken, prima materialen (glasfiber), pinlock-systeem, mooie prijs.

Het Sena-setje overgezet. Dan kunnen we de komende jaren lekker gaan genieten van deze helm. Ben benieuwd naar de geluidsdichtheid. Er wordt beweerd dat dit een zeer stille helm zou zijn.
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Schuberth C3

Bericht door Frank »

Ben benieuwd naar jouw prijs. ;)
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Schuberth C3

Bericht door Stephan »

375 Euro
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Schuberth C3

Bericht door Frank »

Volgende keer meer afdingen!!! Bij van Wijk Zoetermeer €350,00 :en1
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Schuberth C3

Bericht door Stephan »

Maar dan niet in het wit in de maat m.

...maar sterker nog; Hans van Wijk heeft ze nu zelfs op hun webshop in de aanbieding voor 339,-. Ik vermoed een gevalletje 'zolang de voorraad strekt'.
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Schuberth C3

Bericht door Frank »

Uhm, dat weet ik niet, maar wit is niet zo gewild.
Grappig ik heb hem ook in het wit, maar wel een XL.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Plaats reactie

Terug naar “Helmen, kleding en bagage”