gaatjes boren in de helm

Over de ins en outs van helmen, motorkleding en bagage
Plaats reactie
Don

gaatjes boren in de helm

Bericht door Don »

Ben aan het rondkijken naar Action Camera's.
Zit eraan te denken dit vast te maken aan de helm aan de zijkant of bovenop.
Zou de helm veel verzwakt worden als er 2 of 3 kleine gaatjes geboord worden voor de camerabevestiging ?

Hebben mensen nog tips ? welke camera voor welke prijs ?
BertG

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door BertG »

Ik zou absoluut NIET boren in een helm.

Kijk eens naar problemen met scheurtjes in kuipruiten.
Die scheurtjes 'lopen' onder invloed van druk en frictie uit tot hele lange scheuren.
Juist het ontbreken van een 'beginnetje' maakt de helmschaal stevig.
Je wilt niet dat een gaatje, of twee of vier, je helm bij een valpartij doet splijten.
patrick de groot

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door patrick de groot »

Idd. gaatjes boren? echt een no, no!
zuignappen (met veiligheidskoord), elastiek, ergens anders monteren? misschien is dat een optie?
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door Marcel »

3M dubbelzijdig tape gebruiken.
Goed ontvetten (2 maal) en vastplakken.
Zit als een huis. Gaat nooit meer los.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
BertG

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door BertG »

Even vanuit een ander perspectief:

Toen ik net mijn rijbewijs had miste ik een bochtje in de toerit naar een tankstation.
Ik keek te lang in mijn spiegels of mijn motormaat en maat met een auto ook de afslag namen.
Toen ik voor me keek had ik maar 1 keuze: het bochtje afsnijden door het gras.
Daarbij gleed ik toen op het gras zijwaards onderuit.

Voor de beeldvorming voor de rest van het verhaal: Ik reed op een Honda CBR600F.
Ik reed op het moment dat ik het gras op ging echt niet heel snel maar wel te snel voor de correctie die ik wilde maken.
Er was zichtbaar bijna geen schade, behalve dat mijn rechter knipperlicht door de zijkuip was gedrukt en de zijkant van de radiateur had ontzet.
De radiateur was nog heel maar in het metalen profiel zat een deuk.

En dan wil iemand een cameraatje op de zijkant van een helm meevoeren?
Ongeacht of je dat plakt, zuignapt, schroeft of lijmt... of met een vangkoortje ergens aan vast maakt.

Ik zou niet willen dat mijn dure bescherming van mijn kwetsbaarste deel van mijn lichaam teniet gedaan werd
door een cameraatje dat daar zit omdat dat van die leuke beelden opleveren kan.
Als dat cam-metje net zo stevig is als mijn richtingaanwijzer drukt die door je helm en door je schedel.
Bedenk dat de ondergrond slechts gras was en niet eens asfalt/beton!

En over dat vangkoort:
Als dat vangkoortje ergens achter blijft hangen (motoronderdeel of vangrail of auto) dan kan het met gemak een arm afrukken.

De kansberekening moet je (voor je) zelf maken... ik zou het wel weten.
PA1BEN

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door PA1BEN »

Vorig jaar heb ik het hele proces, van waar de (GoPro Hero 2) camera zou moeten komen, doorlopen.
Daar heb ik toen regelmatig verslag van gedaan.


Dit zijn mijn ervaringen.

Op de helm (met 3M dubbelzijdige tape);

Nadeel:
Lastig om een permanente 12V accuverbinding met de camera te maken.
Zonder draadloze afstandsbediening zeer lastig, zo niet onmogelijk te bedienen.
Kwetsbaar tijdens op- en afzetten van de helm.
Bij grotere snelheden wordt de winddruk op de camera zo groot dat de helm onregelmatige bewegingen maakt.
Twijfelachtige veiligheid mocht het tot een serieuze valpartij komen.

Voordeel:
Trillingvrije beelden.
Naar alle kanten vrij zicht.
Makkelijk te monteren met 3M dubbelzijdige tape.


Op/aan het stuur;

Nadeel:
Lastig om de camera te monteren.
Bijna onmogelijk om de camera over het windscherm te laten kijken.
Een heleboel moeilijk beheersbaar getril.

Voordeel:
Camera is vastgeschroefd.
Onder handbereik, dus makkelijk bedienbaar.
Met enig geknutsel makkelijk op het 12V boordnet aan te sluiten.
Afhankelijk van de constructie mogelijk zéér gevaarlijk tijdens een valpartij.


Bij de spiegel (mijn keuze);

Nadeel:
Net buiten handbereik dus (draadloze) afstandbediening is wenselijk.
Mocht de motor een schuiver maken dan is de kans op schade aan de camera groot.

Voordeel:
Camera is vastgeschroefd.
Met enig geknutsel is er een prima verbinding met het 12V boordnet te maken
Ideale positie om, zonder veel gedoe, de camera te monteren.
Daardoor weinig last van trillen.
BertG

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door BertG »

Als je de veiligheidsaspecten buiten beschouwing laat zou ik helemaal begrijpen dat je voor de helm kiest.
Alles waar je in het verkeer op reageert is waar je naar kijkt.
Bovendien kun zo beïnvloeden wat je opneemt door in die richting te kijken.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door Koen »

BertG schreef:Als dat cam-metje net zo stevig is als mijn richtingaanwijzer drukt die door je helm en door je schedel.
Bedenk dat de ondergrond slechts gras was en niet eens asfalt/beton!
Het zal ook wel schelen of er het gewicht van een motor van 200-250 kg. op dat cam-metje of op de richtingaanwijzer drukt, of een "meestuiterend" hoofd van (even een gokje) 15 kg.?
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door ikkieman »

Het lijkt me dus duidelijk dat een paar gaatjes in een helm boren een geweldig slecht plan is. Eventueel kun je nog op een schouder proberen, maar wederom met vallen geen goed plan. Borstkas?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Don

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door Don »

Bedankt allemaal voor de getoonde bezorgdheid en goede raadgevingen.
Wees gerust. Ik zal dus GEEN gaatjes boren in mijn helm.

Maar toch zou ik een kleine kanttekening willen plaatsen.
Crosshelmen hebben een zonneklep en die zonneklep zitten met een soort "pinnen" aan de helm bevestigd.
Hiervoor zijn natuurlijk in de fabriek gaatjes geboord in de helm. :?:

Vroeger (met de nadruk op heel erg vroeger) kon je een zonneklep op je nieuwe helm laten plaatsen.
In de motorzaak draaide men er niet omheen, maar werd met de helm tussen de knieën, drie gaatjes
in de helm geboord, vervolgens werden er drie drukknopen gemonteerd en kon de zonneklep aan de
helm geklikt worden. Iedereen tevreden en het kostte haast niks.

Nu zijn we natuurlijk wijzer :?

PS Als je per sé een camera op de helm wil monteren, biedt een crosshelm met zonneklep uitkomst.
De camera kan dan op de zonneklep geplakt of geschroefd worden.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door Marcel »

Je geeft het zelf al aan: Vroegâh....

Vroeger reden we zelfs zonder helm....
Hoe monteer je dan je camera? :wn1

:D
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
roelof
Honda NT700V
Berichten: 867
Lid geworden op: 28 sep 2008, 19:22
Locatie: Emmen( nl )

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door roelof »

zonder helm? eh gaatje in je hoofd? :tg
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
BertG

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door BertG »

:apl

Als: zonder helm = gaatje in je hoofd

wat is dan: gaatje(s) in je helm ? :wn1
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door Koen »

Vroeger reed ik ook altijd zonder helm. Op de fiets, in de bus, met de auto... Altijd zonder!
Nu op de motor natuurlijk niet meer, heb geen gaatje in m'n hoofd (en dat wil ik graag zo houden ;))
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
RonalT

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door RonalT »

Op de helm (met 3M dubbelzijdige tape);

Nadeel:

Nog een nadeel, als de motorrijder niet rustig om zich heen kijkt krijg je een erg onrustig beeld wat van links naar rechts schiet en terug om vervolgens ineens naar beneden te gaan (de motorrijder kijkt op zijn tellers), enz.
Er zijn motorrijders die dit perfect kunnen en het beeld heel goed rustig kunnen hoiuden. Maar het komt er dan wel op aan dat je het hoofd heel stil kunt houden.
Verder komt de ruit bij Deauville- en GoldWingachtigen nog al gemakkelijk in beeld. Is misschien niet erg storend, maar toch even een aandachtspunt.

Een heel mooi punt is net boven of naast het voorwiel gemonteerd. De filmbeelden worden spectaculairder ..... de camera gaat veel schever in de bocht en je ziet het insturen van de bochten ook.
Don

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door Don »

Onder één van de zwarte vleugeltjes van de Deau lijkt me ook wel een goede plek voor een camera.
ardew

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door ardew »

ik heb ooit een bleutoothset gemonteerd op mijn helm met klittenband tape.
Werkte prima en dat liet ook echt niet los.
Wellicht dat het met de camera ook werkt?
Don

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door Don »

Deze man heeft wel 3 gaatjes in zijn helm geboord.
2 aan de zijkanten en 1 bovenop de helm.
Filmen maar .... :up
Afbeelding
klik om te vergroten
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door ikkieman »

Nogmaals, wijs is het niet, Don. Als je het wil doen, lekker zelf weten, maar vervolgens voldoet je motorhelm niet meer aan de typegoedkeuring en ben je niet meer verzekerd. Niet-verzekerd rondrijden is strafbaar bij mijn weten, dus veel succes met uitleggen dat je niet verzekerd rondrijdt omdat je zo graag wil filmen terwijl er legio andere mogelijkheden zijn.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door Ed Vissers »

Don schreef: Zit eraan te denken dit vast te maken aan de helm aan de zijkant of bovenop.
Zou de helm veel verzwakt worden als er 2 of 3 kleine gaatjes geboord worden voor de camerabevestiging ?
In mijn helm zitten ook gaten vanwege de luchtdoorvoer.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door Koen »

Of de helm er veel door verzwakt wordt, weet ik niet. Wel hoor je altijd dat je de helm na een val direct moet vervangen vanwege het risico dat de helm bij een volgende val minder goed beschermt. Ik heb voor mezelf het idee dat gaten in je helm boren ook gevolgen zal hebben voor de bescherming die de helm biedt en aangezien ik maar één hoofd heb gekregen ben ik er erg zuinig op. In mijn helm dus geen gaten (anders dan die er al in zitten af-fabriek).
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door BertG »

Er is in mijn beleving een verschil om in een uitgeharde compound een gat te boren (met een boortje) met de hand dan dat af-fabriek te laten doen (met een frees).
Met een frees gaat net even gedistingeerder zonder bramen en rafels aan de rand van het gat.

En het gat voor lucht krijgt geen schroef in zich gedraaid of welk ander bevestigingsmiddel.

Bovendien zijn volksstammen het erover eens dat iets hards op je rug vervoeren gevaarlijk kan zijn als je op je rug smakt.
Maar een camera als uitsteeksel op je helm monteren zou ineens niet gevaarlijk zijn?

Ik ben ooit met mijn CBR600F, tijdens een uitstapje over een grasveldje, op lage snelheid onderuit gegleden.
Resultaat: mijn richtingaanwijzer door de ABS kuip gedrukt en dus een vuistgroot gat.
Van de radiator daarachter was zelfs het zijprofiel ingedeukt. Door een plastig richtingaanwijzertje.

De kuip heb ik een tijdje bewaard omdat ik er allerlei wilde plannen mee gehad (wandversiering). Is er nooit van gekomen.
Maar toen ie in een bovengrondse afvalcontainer moest passen heb ik er op staan trappen en springen terwijl ie op een stoeprand lag. Maar het ding wilde niet bezwijken.
Gevolg: ik heb hem in zijn geheel eigenhandig achter in de vuilniswagen gesmeten.

Moraal: er is heel wat kracht nodig maar een klein compact voorwerp kan heus tot grote kracht en schade leiden. Liever niet op mijn helm.
RonalT

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door RonalT »

BertG schreef:Resultaat: mijn richtingaanwijzer door de ABS kuip gedrukt en dus een vuistgroot gat.
Van de radiator daarachter was zelfs het zijprofiel ingedeukt. Door een plastig richtingaanwijzertje.

Moraal: er is heel wat kracht nodig maar een klein compact voorwerp kan heus tot grote kracht en schade leiden. Liever niet op mijn helm.
Slordig zou dat zijn, een vuist groot gat in je helm. En een ingedeukte schedel daarachter...... :?
Don

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door Don »

en toch wordt het gedaan, gaatjes boren in je helm.
Zie vlg. artikel:

http://www.motor.nl/nieuws/single-helmet-safety-lock/" opent="in(nieuw);venster;
http://www.maddezigner.eu/hnl.html" opent="in(nieuw);venster;

Ik geef toe, het doet pijn in je hart........
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door Koen »

Heb het artikel gelezen. Laatste alinea staat dat ze met een "niet al te harde ruk" de plug zo uit de helm trokken.
Toont wat mij betreft aan wat een gat in je helm met de stevigheid ervan doet...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door BertG »

Ik heb het artikel ook gelezen en het nu van de beveiling ontgaat mij volledig.

Ik heb van Abus een feloranje spiraal kabelslot gekocht en steek dat door/om het kindeel.
Daarna steek ik het bij de Deauville onder het midden van het stuur.
Dan zit het midden tussen de stuurbeveistingen opgesloten.
Geen aanpassingen aan helm of motor nodig.


Verder is de bevestiging in het filmpje helemaal ruk.
het zou al schelen als de bevesting zou geschieden met een pin die een grote ronde kraag zou hebben.
Ik blijf het een waardeloos artikel vinden dat met bestaande middelen veel beter op te lossen is.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: gaatjes boren in de helm

Bericht door ikkieman »

Bedenk overigens wel dat als je aanpassingen maakt aan je helm, die niet door de fabrikant zijn getest, je helm niet meer aan de veiligheidsnormen voldoet en je eigenlijk onverzekerd rondrijdt. Misschien voor jou onbelangrijk, maar zeker als het mijn eigen veiligheid betreft toch wel belangrijk voor mij. Als ik dan aangereden wordt kan ik geen helm- en eventueel hersenschade claimen bij de tegenpartij omdat mijn helm niet aan de gestelde eisen meer voldoet. Maar als jij je zeker genoeg voelt om gaatjes in je helm te boren, lekker zelf weten. Ik hoop dat je veel doorwaaiplezier hebt en je geen problemen tegenkomt.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Plaats reactie

Terug naar “Helmen, kleding en bagage”