Helmvraagjes

Over de ins en outs van helmen, motorkleding en bagage
Plaats reactie
ardew

Helmvraagjes

Bericht door ardew »

Allereerst even voorstellen.
Woonachtig in Rotterdam en sinds kort de zeer trotse bezitter van een deauville 650!
Na een aantal merken en verschillende cc's gereden te hebben kom ik erachter dat dit de ideale motor is...;)

De vragen:
Ik ben op zoek naar een helm die bijna niet ruist. Iemand ervaring met merken of types?
Ook zoek ik een helm voor mijn zoon van 10. Welke raden jullie aan of hebben jullie ervaring met een merk of type?

Bedankt voor de reacties alvast!
Groeten Ardew
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Helmvraagjes

Bericht door Koen »

Hoi Ardew,

welkom hier op het forum en bij de club. Ik rij zelf met een HJC-helm, maar da's zeker niet de helm met de beste geluidsdempiing. Ik hoor goede verhalen over de Schuberts, maar die zijn ook wel vrij prijzig. Los van merk en type is het wel of niet goed passen van de helm ook van grote invloed op het windgeruis wat je hoort. Zal dus toch een kwestie van passen en proberen zijn.

Er zijn volgens mij best wel dealers die je graag wat stukjes laten rijden met verschillende helmen om te ervaren hoe die helm bij je past.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Re: Helmvraagjes

Bericht door BertG »

Ik vergelijk geen verschillende typen/soorten helmen met andere typen.
Maar tussen integraal helmen onderling zal niet zo veel verschil (meer) zitten.

Doorgaans is de meeste ruis afkomstig van andere zaken: turbulentie, kleding, windscherm.
Het maakt verschil of je een leren jack/pak draagt of stoffen jas.

Belangrijk is wel: je eigen lengte icm de hoogte van het windscherm.
En een hoog windscherm of een ultra klein (sier) ruitje.
Soms is geen ruit zelfs beter: geen gebulder door over je heen gekrulde lucht en lucht die van achter komt door een vacuum van achter je windscherm.

Ook komt er vaak, zeer afhankelijk van het model, veel lucht rond de vorkpoten omhoog.
Bij de Yamaha 1200 Tenere is het een bekende klacht.
Daar is men aan het experimenteren geslagen en heeft iemand de Bulder Baffle bedacht.
Niet heel erg vraag maar sommige grote windschermen zijn dat ook niet en kosten brandstof:

Afbeelding Afbeelding

Het voordeel van een Schubert is wel dat deze een kraagje heeft dat de onderkant van de helm 'afsluit'.
Dat kun je zelf nabootsen door tijdens de rit 1 hand onder je kin te houden.

De grootste winst (35dB) behaal je met de kleine investering:
Moldex 6645 Wegwerpoordopjes
500 paar voor € 69,95 (€ 0,14/paar) gratis verzending. :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Helmvraagjes

Bericht door Koen »

BertG schreef: Dat kun je zelf nabootsen door tijdens de rit 1 hand onder je kin te houden.
Of, in de winter, met een extra sjaal om rijden.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Jos Fupi

Re: Helmvraagjes

Bericht door Jos Fupi »

Voor je op zoek gaat naar helm moet je eerst weten wat voor soort helm je zoekt/wilt kopen => jet/integraal/systeem :vrb

Ik heb sinds vorig jaar een Scorpio Exo 900 systeemhelm, welke mij beter bevalt dan de HJC die daarvoor m'n hoofd beschermde.
(Heb toen ook meerdere Schuberts uitgeprobeerd, maar hun pasvorm icm geproduceerde db's was minder geschikt dan de Scorpio voor mijn hoofd)
Dezo Scorpio heeft ook een "opblaasbare onderkant" waarmee je afdichting vd onderkant helm kunt veranderen.

Wat ik gedaan heb om mijn keuze te bepalen:
* meerdere merken/modellen op eigen motor uitproberen tijdens een vergelijkende rit
* niet elke motorzaak voert alle merken => meerdere zaken afgeweest om uit zo breed mogelijk assortiment te kunnen kiezen ONGEACHT prijskaartje
* reviews gelezen op internet over verschillende types in vergelijkende testen
* uiteindelijk had ik 3 kandidaten die goed bevielen, waarna ik pas prijskaartje + leverbare kleuren heb meegenomen als criteria => Scorpio kwam toen op #1 ;)

Voor je zoon zou ik eens naar Motorport gaan om aldaar een Bayard te passen => niet extreem duur en wel goed .............. mits hij goed aansluit op vorm van je hoofd (wat allerbelangrijkste is bij keuze maken !!!!!)
ardew

Re: Helmvraagjes

Bericht door ardew »

Ik heb momenteel iota systeem helm maar die geeft te veel ruis. Bedankt voor de tips!
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7056
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Helmvraagjes

Bericht door ikkieman »

Een helm moet als eerste vooral doen wat ie hoort te doen, namelijk je hoofd goed beschermen. En omdat voor mekaar te krijgen moet ie goed passen. Dat daarnaast de helm ook nog een beetje aerodynamisch correct is, en dus stil is, is mooi meegenomen.
Zorg dus als eerste dat de helm die je kiest, goed past op je hoofd! Ook voor die kleine grote jongen.

Verder zijn naar mijn beleving, de Schuberth helmen erg stil, maar niet de lichtste. Als je een lichte helm wil (vooral voor kleinere nekjes erg fijn), neem dan een integraalhelm. Scheelt toch zo 300 gram!
Voor jezelf moet je je afvragen wat je met je motor doet. Bij dagelijks gebruik is de duurzaamheid van een Schuberth wel heel fijn, maar ook erg aan de prijs. Ga gewoon naar je motorzaak, pas een paar goede helmen en probeer ze, ook tijdens rijden, uit. Die wie je het beste zit en binnen je budget past, koop je. Klaar.

Houd overigens wel rekening met het materiaal van de helm. Glasvezelhelmen houden het een jaar of 5 uit, en kunststof helmen een jaar of 3. Glasvezel is dus duurzamer, maar ook zeker duurder. Het is en blijft dus een balans.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Plaats reactie

Terug naar “Helmen, kleding en bagage”