Gamma helm.... is het wat of niets ?

Over de ins en outs van helmen, motorkleding en bagage
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door PtrO »

Met het risico dat er een welisnietes discussie ontstaat ben ik benieuwd of/waarom er zulke grote verschillen zijn tussen helmen en vooral prijzen.... smaak kent natuurlijk geen prijs. Dus laten we kijken of we het feitelijk kunnen houden.

Onlangs gemeld dat ik een nieuwe helm heb gekocht omdat m'n HJC schanierend de geest gaf. Die HJC systyeemhelm kostte ooit iets van 300 of 400 euro, terwijl m'n nieuwe geelscheeuwende Gamma helm, €50 is. Buiten de kleur is/lijkt die iets lawaaiger maar voor dat prijsverschil koop ik wel betere oordoppen voor minder dan 1/10e.

Hieronder, mijn TS, gevolg door reacties van Ingrid en BennoS.

TS uit wat heb jij gekocht http://www.honda-deauville.nl/forum/php ... start=1170" opent="in(nieuw);venster;:
Nieuwe (tijdelijke) fluor systeemhelm van de Gamma met kortingbon & pas à €49.
Voor het geld niet slecht, wel wat lawaaiger, ook qua kleur, dan m'n bordeauxrode HJC.
Heeft ECE2205/E9 (=Spanje) keur dus links of rechts moet het wat gereguleerde veiligheid bieden.

Ben benieuwd naar eventuele reacties, ook of het überhaupt wat is/kan zijn in dit prijssegment en ms omtrent risico's die ik neem/loop. Ik weet dat veiligheid geld kost maar er zijn grenzen en nog grotere barrières waar je je geld aan moet/kan besteden. Ik vraag mij ook ernstig af of een dure Shubert, buiten het comfort, echt zoveel veiliger & beter is.

Waarom. Vandaag ging m'n HCJ systeemhelm ineens stuk, de kinbakscharnieren draaiden door op afgebroken plastic palletje en ging wel open maar niet goed meer dicht. Vervolgens moet je toch een helm hebben om te kunnen (mee)touren 8) . Ondertussen ook bij motoport nieuwe scharniertjes besteld maar die kan ik pas dinsdag og woensdag ophalen.

Afijn, hier een plaatje.
Afbeelding

Reactie:
Ingrid schreef:Wellicht bekend:
Helmen worden gemaakt van polycarbonaat of glasfiber.
De garantielevensduur van polycarbonaat helmen is 3 jaar. Van glasfiber 5 jaar. Glasfiber helmen zijn beduidend duurder.
De buitenschaal is getest op met welke snelheid de helm een obstakel raakt. Glasfiber kan beduidend meer hebben dan polycarbonaat.
Er is ook een verschil tussen van welk materiaal de binnenbekleding is gemaakt om de klap te absorberen, de hygiëne en de kwaliteit van het vizier.
Bij systeemhelmen moet je je ook nog eens afvragen of de kin bescherming ook echt werkt als je met je snavel op het asfalt stuitert.
Echter een prijsverschil van € 1.000,- is toch wel heel erg veel en kan ik ook niet verklaren.

Ook ik loop met de gedachte rond een nieuwe helm aan te schaffen. Dat ding van de Lidl zit lekker en dat windgeruis valt 100% mee, maar toch als ik op die rode raket op de A9 130 blaas, is het maar een goedkoop ding dat mijn snaveltje moet beschermen. Ik krijg het gevoel niet veel meer op te hebben dan een gebreide muts.
Bennos schreef:Zoek hier maar eens....
http://sharp.direct.gov.uk/content/helmet-safety-scheme" opent="in(nieuw);venster;

Mijn helm komt er beter uit dan een C3 en gelijk aan een Neotec, of andersom.
Klep is bij alle testen dicht gebleven, was bij de duurdere merken niet het geval!
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door PtrO »

't Wordt (winter)tijd om jezelf te hijsen in een heel dik wollen pak, lekker warm en veilig.

Helmen geven de nodige vormen van discussie. Hoe goedkoper de helm hoe groter de discussie, probleem lijkt opgelost met kopen van dure modellen in het kader van als die niet goed zijn wat dan wel.
Momenteel zie ik het onderscheid van "kwaliteit" vooral in aanwezige accessoires zoals kleuren, (pin)vizieren, bediening, (geluids)isolatie, communicatie systemen & andere vage opties waaronder inhelmetvision.

Wanneer ik de helmen bekijk op de basis, is het een harde schaal met daarbinnen een cocon van absorberend piepschuim omgeven met een zacht geventileerd kussentje dat je eventueel kan wassen (zeggen ze).
:?: Heeft iemand ooit z'n helm binnenwerk echt gewassen ?

De veiligheid wordt m.i. vooral bepaald door, denk ik, het absorptie vermogen van dat piepschuim. De veiligheidsnorm wordt bepaald door de Ece22-xx regulering wat in Brussel wordt afgesproken. De centrale helmnorm wordt getest door landen wat je (als Eyy landnummer) kan terugvinden op het etiket van je kinband.

Met een systeemhelm, vraag ik mij wel ook wel af of die werkelijk voldoende bescherming geven voor je snavel.
Bij de HJC heb je aan twee kanten, twee slotgrijpertjes die niet bepaald sterk ogen. Het helmscharnier zit aan weerkanten vast met twee m5 glijbouten die door de helmschaal gaan. Die helmschaal is zeg maar 1 à 2 mm dik en die boutjes hebben (technisch) gezien maar weinig houvast. Kortom, het is eigenlijk niet echt sterk, kan ook niet want dan wordt die handel te zwaar en/of te groot voor het atlasthoofd.

De testen die met helm worden gedaan zijn net als met autotesten geoptimaliseerd op standaards en voornamelijk rechtuit botsingen, vol op of achter het hoofd. Ik lees nauwelijks iets inhoudelijks over zijwaartse en snavel/kaakbeveiliging.
Is ook een naar onderwerp en wanneer je dan €500 uitgeeft is dat meestal genoeg om vage twijfels omtrent dat probleem op te lossen.
:vrb Een Shubert-C3 moet wel (is ?) veiliger dan een Lidl of Gamma helm....toch ?

Daarbij, een integraalhelm lijkt mij sowieso veiliger dan een systeemhelm die op zich weer veiliger dan een jethelm wat weer beter is dan een potje of geen helm. Een systeemhelm is (vind ik!) comfortabeler in het dagelijkse gebruik.

:?: Een vraag die ook bij mij opduikt is of een glasvezel of Kevlar helm buiten de materiaal levensduur echt wel veiliger is dan een ABS of goedkoopste PolyCarbonaatVezel helm ?
De veiligheidsnorm wordt immers vooral bepaald door schokabsorptie wat vooral wordt bepaald door het piepschuim.
Bedenk hierbij ook dat m.i. een goedkope (hard)plastic-helm, beslist veiliger is omdat die op zich al een beter schokabsorptie geeft dan een stijve fibreglas helm. Dat de helm na een val kapot is/gaat of zelfs splijt is niet belang omdat een helm na een ongeval toch (altijd) moet worden vervangen.

:?: Belangrijkste, voor mij, is dat een helm is gekeurd, liefst op E2205 en die Euronorm is nu eenmaal de euronorm,...toch ?

:arrow: De E22 in E2205 staat voor regel 22 van de Europese veiligheidsstandaard http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 022r4e.pdf. De "05" in E22-05 lijkt een soort 10-12 jarig oplopend normerings nummer. Een ece22-02 had de veiligheidseisen t/m 1982. De e22-03 tot ca 1992 en de e22-04 tot ca 2003. Ee E22-05 is momenteel laatste veiligheidsnormering sedert 2004.
Een E2202 t/m E2204 is een veilige helm die overigens niet meer mag worden verkocht in winkels omdat nu de normering E22.05 geldt.
Echter, wel een nuance, je mag best een E2202, E2203 of E2204 helm gebruiken...... of dat qua materiaal wel 100% veilig is en kan, laat ik over aan je inzicht. Een gelakte E2204 vooral in het donker gebruikte fibre helm kan beter zijn dan een kale uitgedroogde E2205 nog nieuwglimmende die 6 maanden zon heeft gehad in de Kalahari.

:?: Is een E1 (in gründlich Duitsland) gekeurde helm beter dan een E9 (in zonnig Spanje) ?
Weet je: Hoe hoger het nummer, hoe verder het land bij ons vandaan ligt en daarmee discutabeler de uitgevoerde normerings test kan zijn. Een E47 helm is bijvoorbeeld gekeurd in Afrika....maar zal ws. niet (eens mogen) worden verkocht in de EU.

Genoeg aangrijpingspunten om je of ons 's lekker de oren van je hoofd te laten wassen in de wasmachine van merkgekte.
Laatst gewijzigd door PtrO op 21 okt 2014, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door ikkieman »

Over het wassen van de kussens? Dacht wel dat ik dat doe. Minimaal twee keer per jaar en dan ook nog even de binnenkant van de helm schoonmaken met een soort schuim van de motozoom/louis. Helpt niet echt met het opnieuw stil maken van de helm, maar werkt prima voor het verlengen van de levensduur. Dat zout en troep van je zweet (bij warmte) is nou niet opperbest voor het schokabsorberend schuim in je helm.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door Marcel »

ikkieman schreef: Dat zout en troep van je zweet (bij warmte).....
Dat is nu precies de reden dat ik altijd een bandana of helmmuts draag.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door PtrO »

Een muts dragen is eigenlijk altijd aan te bevelen. Zowel bij een dure al goedkope helm.
Net als ondergoed, hou je de boel frisser en de extra tussenlaag is beter schoon te houden.

Inzake veiligheid en kwaliteit van helmen, zijn er volgende oplopende standaards (sterk samengevat)
  • :arrow: DOT (Amerika): basisnorm met vooral focus op schokabsorptie. de kernveiligheid.
    :arrow: ECE (Europa): beter als DOT met aanvullende eisen t.a.v. gebruik, zichtbaarheid, slijtage, vervorming en vizierkwaliteit.
    :arrow: SNELLl (onafhankelijk veiligheidsinstituut) o.a. ook herhaalde val en grove penetratie testen.
De laatste (SNELL) is de meest uitgebreide en daarmee (in principe ?) de meest veilige helm(norm).

:!: Een Shubert C3 is ECE en DOT gekeurd maar heeft gek genoeg geen SNELL certificaat, sommige HJC hebben daarentegen wel een SNELL goedkeuring. Een Gamma helm doet het alleen met ECE.
De SNELL certificering lijkt m.i. vooral nuttig voor het gekmakende en daarmee kostbare commercie onderscheid.

:!: Hou in de gaten dat het voldoen aan een testnorm meestal een kwestie is van geld om dat (testlaboratorium) aan te kopen. Een beetje hetzelfde zoals je dat tegenkomt bij de auto -en farma industrie. Talloze merken maar alleen diegenen die het kunnen (betalen) zullen de normgoedkeuring verwerven.

:shock: Wel grappig (of toch niet) dat je dan leest dat een ECE helm 285G(kracht) kan doorstaan voordat die kapot gaat... ik vraag mij ernstig af of je bloedcellen dat zullen overleven. Normaal ga je geheid totally blackout boven 6G, een afgetrainde jetpiloot kan 10 à 12G hebben en een superfitte Astronaut doet bij de (Apollo) landing 15G.

Zou leuk zijn wanneer de keuringsdienst van waarde 's een ludiek perpectiefgevend onderwerpje zou aansnijden.
Eén ding is mij nu wel duidelijk geworden dat een helm kiezen met alle poeha meer een lege dop lijkt dan een lekker gevuld eitje.

De kwaliteit van elke (recent goedgekeurde) helm is in orde.
Het prijsverschil wordt vooral bepaald door (on)zalig comfort, mode, opties en bijbehorende (merk)status.
Dat allemaal bedacht hebbende, moet je de helm gebruiken die je het beste bevalt gezien je wensen en (gebruiks)mogelijkheden.

:brm Zoals m´n instructeur al´s zei toen hij z'n fluorgele Shubert C3 opdeed, de beste veiligheid ben -en geef je jezelf door juist aangepast te rijden.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Bennos

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door Bennos »

Begin nu toch de kwaliteitsverschillen te merken bij dagelijks gebruik in weer en wind....
Mijn huidige helm is een jaar oud, was niet heel duur maar scoorde wel erg hoog in de testresultaten op het gebied van veiligheid.
Ik hoorde al een tijdje een knak bij het openen van de kinbak, toen ik een tijdje terug het vizier loshaalde om hem schoon te maken viel er een stukje plastic uit....
Ook laat het rubberen afdichtingsrandje aan de bovenkant van het vizier los waardoor er water naar binnen komt via de bovenkant helm achter en dus binnen het vizier, niet echt prettig!
Onwijs getouwtrek met de leverancier, tot rechtsbijstand aan toe, leverancier wilde mij een schadevergoeding van 10 euro geven of ik kon de helm opsturen ter controle, dan zit ik dus zonder helm en intercom/headset, niet handig dus.
Rechtsbijstand was het met mij eens maar omdat de proceskosten hoger zouden uitvallen dan de kostprijs van de helm heb k 4/5 deel van de aankoopprijs vergoed gekregen, toch een kleine 100 euro! :up :up

Ik heb een tijd geleden eens een Neotec uitgeprobeerd en die beviel me eigenlijk perfect!
Lekker stil en als ik de gebruikers moet geloven ook droog en vooral koel in de zomer.
Het is een errug dure helm, maar dan heb je ook wat :up
Pinlock standaard en volledig uitneembare voering.
Scoort ook hoger dan de C3 bij de testen en dat vind ik toch wel belangrijk.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door Koen »

Bennos schreef:toen ik een tijdje terug het vizier loshaalde om hem schoon te maken viel er een stukje plastic uit....
Ook laat het rubberen afdichtingsrandje aan de bovenkant van het vizier los waardoor er water naar binnen komt via de bovenkant helm achter en dus binnen het vizier, niet echt prettig!
Weet niet of je het al ergens had vermeld, maar dit klinkt als HJC, klopt dat?

Frank en ik hebben ook zo'n helm en beiden exact identieke problemen.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Bennos

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door Bennos »

Nee, geen HJC maar een LS2, model FF370 Easy.
Staan plaatjes op m'n 'Showroom' pagina.
HJC is nog net iets duurder dan de mijne was dacht ik.
Gebruikersavatar
jack-f
Kawasaki Vulcan
Berichten: 991
Lid geworden op: 02 mei 2013, 16:37
Locatie: Vlaardingen

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door jack-f »

Ik heb ook een HJC systeemhelm met pin lock vizier. Tot op heden geen enkel probleem met deze helm en hij is ook nog redelijk stil. :en1
Kawasaki Vulcan S Sport LT.
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door PtrO »

Koen schreef:
Bennos schreef:toen ik een tijdje terug het vizier loshaalde om hem schoon te maken viel er een stukje plastic uit....
Ook laat het rubberen afdichtingsrandje aan de bovenkant van het vizier los waardoor er water naar binnen komt via de bovenkant helm achter en dus binnen het vizier, niet echt prettig!
Weet niet of je het al ergens had vermeld, maar dit klinkt als HJC, klopt dat?

Frank en ik hebben ook zo'n helm en beiden exact identieke problemen.
Grappig of niet :sh , ik heb dus een HJC en idd ook krak en een stukje plastic foetsie en kinbak ging niet goed meer dicht.
Kon het bestellen en vandaag is het onderdeel binnengekomen wat wel weer mooi :up is van een merkhelm.
Dit onderdeel erop gezet en de klepbak gaat weer redelijk als de brandweer.
Maar niet de moeite genomen ergens verhaal te halen, kwil rijden en niet in het parket glijden.

Hieronder het oude (zwarte) en nieuwe (witte) onderdeel, was dat (ook) bij jullie stuk ?
Afbeelding

@Bennos: Yep en up een duurdere helm geeft wat meer comfort. Oordopjes kunnen je dat stille gevoel ook wel geven.
Mijn HJC/systeemhelm is wat stiller dan die van de Gamma. Ik heb met die Gamma helm redelijk last van klapperend windgeruis. Ws omdat de kinbak, bij het scharniergedeelte, niet helemaal vlak aansluit op de helm.
Wanneer ik aan de zijkanten tape doe, is de helm stiller maar kan ik natuurlijk de helm niet meer openklappen.
Tis altijd wat... :uh
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Bennos

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door Bennos »

Dat stukje wat jij mist lijkt verdomde veel op het stukje dat bij mij is afgebroken!!
Delen ze soms onderdelen, deze merken?
Verschil is dat ik verder niets merk aan mijn klep, doet nog prima zijn werk.

Ik haal altijd verhaal, zeker als ik nog ruim in de garantie zit, heeft me nog nooit windeieren gelegd :up
Ben een notoire klager, heb ook een goede RB verzekering, dat scheelt al een hele berg.
Het is me zelfs een aantal keren gelukt om zonder garantie (schriftelijk) toch garantie te krijgen, rara hoe kan dat.....Burgerlijk Wetboek 7 Art. 17.
Beroep me gewoon op non-conformiteit en als blijkt dat dit inderdaad zo is heb je recht op een 'oplossing' in de vorm van vervanging of reparatie.
Juristen in je kennissenkring hebben is altijd handig :mrgreen:

Ik merkte bij de Neotec dat mijn hoofd minder/nauwelijks wiebelde door turbulentie van de kuipruit, bij mijn huidige helm is dit vele malen meer.
Ik houd van degelijke en duurzame dingen, op de Neotec zit 5 jaar garantie en dat zegt voor mij best wel iets.
Mijn huidige helm was voor op de scooter perfect, op de motor vind ik hem minder geschikt...
Hupie
Honda NT700V
Berichten: 74
Lid geworden op: 25 apr 2014, 17:32
Locatie: Leveroy

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door Hupie »

Moet eerlijk zeggen dat ik ongeveer een half jaar geleden een systeem helm van de lidl gekocht heb, zowel als jethelm als systeem helm gekeurd en tevens de E1 en R22.05 keuring.
Er zat tevens een extra vizier en dikkere wangstukken bij als na verloop van tijd de orginele wat ruimer worden.
Het vizier is trouwens zonder gereedschap te wisselen en voorzien van ingebouwd zonnevizier, dit alles voor 50 euro.
Moet zeggen zit erg goed, maar na wat google bleek dat het Italiaanse helmen waren die ongeveer 3 jaar oud zijn, en toen ongeveer 200 euro kostte.
Schijnbaar zijn ze verkocht aan een Engelse maatschappij die er een andere sticker opplakt en vervolgens weer aan de Lidl leverde.
Nu voor de herfst voorzien van een (plak) Pinlock en dus perfect voor weinig geld.......
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door ikkieman »

Dus drie jaar oude helmen voor nieuw verkopen... En dan wetende dat het schuim ook drie jaar heeft blootgesteld gestaan aan de weersinvloeden in het magazijn... Ik zet m niet op.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Bennos

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door Bennos »

Of het 'concept' is drie jaar oud, overjarige modellen nieuw geproduceerd, kan ook....
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door Koen »

PtrO schreef: Hieronder het oude (zwarte) en nieuwe (witte) onderdeel, was dat (ook) bij jullie stuk ?
Bij Franks helm, net als bij de mijne, was het de afdichting tussen helmschaal en vizier die kapot ging. Ook gaf het vizier zelf problemen, zodra er water bij kwam ging het uitbijten met als gevolg dat het vizier ondoorzichtig werd. De pinlock functioneerde ook niet goed.

Het onderdeel wat je laat zien gaf bij de mijne in elk geval geen problemen.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door PtrO »

ikkieman schreef:Dus drie jaar oude helmen voor nieuw verkopen... En dan wetende dat het schuim ook drie jaar heeft blootgesteld gestaan aan de weersinvloeden in het magazijn... Ik zet m niet op.
(H)eerlijk hè die kwaliteitnormen & controles. Opmerkelijk, oude helmen verkopen als nieuw... waar ken ik dat prinicpe toch van. Vraag is, kan je als eenvoudige consument dan wel zien hoe "oud" en vooral veilig een helm - nog - is ?

Prangender, en wat bloedstollender, is de vraag hoe hier mee wordt omgegaan bij een eventueel ongeval.
Stel je draag een E2202 helm (1982) ben je dan zelf "schuldig" dat je koppeke in beide gevallen ('m op doen en door het vallen) mogelijk niet meer helemaal op orde zijn.

Ook het beeld dat een helm na vallen (van hoe hoog en erg) vervangen moet worden is mij redelijk vaag. OK een valpartij met 10meter strepen trekken is mij wel duidelijk. Bij mij is er wel's een helm gevallen vanaf het kapstokrekje, niks van te zien en vervolgens opgezet....datzelfde kan heel goed met de de helm-voorraad van/bij een winkel. OOit werkend bij Cisco hadden ze "val" indicatoren op de apparatuurverpakking, werkte erg goed maar bleek toch wat duur uit te pakken waarna ze er mee stopten.

Je kan natuurlijk voor "safe" gaan en altijd een nieuwe kopen... mja wanneer stop de wijsheid en begint de onzin.

Zoals vaak, de wereld is niet zo helder als die wordt geschetst. Het beste is maar geen gebruik te (hoeven/moeten) maken van veiligheid :mrgreen:
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Hupie
Honda NT700V
Berichten: 74
Lid geworden op: 25 apr 2014, 17:32
Locatie: Leveroy

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door Hupie »

Maar even voor de duidelijkheid,staat op een merkhelm een produktie datum???? Staan deze ook nietbv 2jaar ofzo in het magazijn en bv autobanden staan ook langere tijd in opslag, je koopt echt geen verse hoor!
Bennos

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door Bennos »

Dat zal toch wel?
Op banden staat ook een productieweek en jaar, een zgh DOT nummer.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door ikkieman »

Ik heb even zitten kijken maar zowel op mijn Schuberth als Ellens' Shoei staat geen productiedatum. Daar kun je dus ook niet echt van op aan. En of ie tijdens transport al gevallen is, net zo. Enige manier van 100% zeker weten is zelf ophalen bij de fabriek. Voor mijn helm zou ik dus naar Magdenburg moeten rijden... Klinkt als een plan!
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door PtrO »

Bij Shoei zou je de datum moeten kunnen terugvinden op een stikker onder het centrale hoofdkussen.
Bij Arai zou de productiedatum in de kinband zijn gestanst.

Blijft vaag allemaal :wn1 . De gebruiksduur wordt bij veel merken bepaald vanaf het eerste moment van dragen. Doet mij vooral de indruk geven dat het op de plank laten liggen de verkoopbaarheid van helmen niet moet afzwakken.
Ik lees verder wat dat bloed, zweet en tranen het helminterieur aantast.... dus dat een helm 2 jaar ergens op de stoffige planken ligt, schijnt nauwelijks invloed te hebben.

Kortom, koop een helm die vacuüm is verpakt in een zwarte zak, gebruik deze met een badmuts en je haar zit goed.

Enfin, voor mij is een helm veilig, die goed past, goed open/dicht gaat ook qua kinband, niet kraakt bij wat samendrukken op het wang/kingedeelte, waarvan het piepschuim nog wat soepel aanvoelt en niet is vergaan. Voor de rest, goed kijken en je hoofd boven het maaiveld proberen te houden.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Hupie
Honda NT700V
Berichten: 74
Lid geworden op: 25 apr 2014, 17:32
Locatie: Leveroy

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door Hupie »

PtrO schreef:
Enfin, voor mij is een helm veilig, die goed past, goed open/dicht gaat ook qua kinband, niet kraakt bij wat samendrukken op het wang/kingedeelte, waarvan het piepschuim nog wat soepel aanvoelt en niet is vergaan. Voor de rest, goed kijken en je hoofd boven het maaiveld proberen te houden.
Hier sluit ik mij helemaal bij aan :apl
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door ikkieman »

Ehhhhh, hier mijn overweging bij een gamma/lidl helm:

Misschien een vergelijking die slaat als een tang op een varken, maar ik ga voor goede biefstuk ook niet naar de autodealer. Waarom ga je dan naar de supermarkt voor een specialistisch iets als een motorhelm?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door Ingrid »

Hier schrik ik echt van. Die vuisthamer kan ook een staander zijn van een vangrail.
Ik ben naar Motoport in Hippolytushoef geweest en daar heb ik helmen gepast. Het wordt geen systeemhelm, maar een gewone wat duurdere integraalhelm. Voor brildragers is het een onding.
Het passen op zichzelf al was een nieuwe ervaring. Hij zit een stuk strakker dan mijn Lidl helm. Dezelfde maat overigens.
De pasvorm is door de verkoopster beoordeeld. Het was niet effe gauw een helm verkopen, want mijn motiefje was niet eens op voorraad. De mijne is besteld.
Dit soort dingen via Internet aankopen kan ik me ook niets bij voorstellen.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door Ingrid »

Afbeelding
temporary image hosting

Nolan N64 Glamour voor de prijs van meer dan 3 Gamma helmen. Misschien moet het deze wel worden.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door Bennos »

Wel een pinlock vizier erbij nemen he!
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door Ingrid »

Bedankt voor de tip.
Doe ik.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door Bennos »

Scheelt je condens, ideaal!
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door PtrO »

Is idd appelen met peren vergelijken waarbij er altijd wel een verschillend plekje te vinden zal zijn.

Je kan genoeg filmpjes vinden die onveiligheid aantonen maar geen enkel filmpje die 100% veiligheid aantoont. Dat is de makke alsmede de illusie van (soms schijn)veiligheid. Je kan immers nooit veilig genoeg zijn en wie wil daar nu niet (veel) voor betalen....

Akkoord, beter een helm kopen daar waar ze (er) verstand hebben en dat is beslist niet de bouw- noch supermarkt. In die winkels koop je wanneer je (ongeveer) weet wat je wilt hebben en meestal niet voor enig diepgaand vakmatig advies.

Ik snap, ook bij mij, de eerste schrikreactie. Blijf wel de dingen in perspectief zien.
Wanneer jij een recente helm koopt, zal dat imho geen resultaat geven als in dat filmpje. De eerste helm versplinterde gewoonweg wat kan duiden dat het kunststof al ernstig is verouderd/vergaan was, zelfs een bouwhelm zou hier beter zijn geweest.

De ECE22-xx norm waar onze helmen aan moeten voldoen, is vooral gericht op frontale schokabsorptie wat het meest voorkomt en niet zoals de bijvoorbeeld de -betere- SNELL norm op (herhaalde) penetratie en botsingen vanuit verschillende hoeken. Met een ECE helm kan je een keer botsen en een SNELL is beter om te stuiteren.
Een integraal is, per definitie, veiliger dan een systeemhelm omdat je minder ook (bewegende) delen hebt en de opbouw één geheel is.

Kortom, hoeveel wil/kan/moet je betalen voor een helm waarbij/in jij je prettig voelt ?
Wel is mij duidelijk geworden dat een helm kiezen niet zo eenvoudig blijkt als een patatje kopen waar onze lokale snackspecialist weer heel anders over denkt.

Wat ik mi trouwens afvraag kan je ergens je helm op maat laten maken en aan welk bedrag moet je dan +- denken ?
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Bennos

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door Bennos »

Op maat betekent automatisch duur......
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Gamma helm.... is het wat of niets ?

Bericht door ikkieman »

Peter, ik rij (tot in ieder geval volgende week zaterdag) dagelijks op de motor zo'n 100 km/dag. Er zijn dagen bij dat ik ook excessen maak van 350 km/dag zoals vandaag. Dan ga ik echt geen concessies doen op mijn eigen veiligheid.

Dat zo'n helm die aan de SNELL-norm voldoet veiliger is dan een aan de ECE snap ik ook. Maar ik ga niet een helm opzetten die ik bij een val op heb gehad, al voldoet ie aan tig normen. No way!

Je kan een helm op maat laten maken, maar dan wel schuim op je hoofdmaat in een algemene schaal. Dat doen de jongens bij de motoGP ook. Overigens dragen die uit veiligheid hun helm ook maar een race. Prijzen weet ik zo niet, maar Arai in Hoevelaken kan je daar vast meer over vertellen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Plaats reactie

Terug naar “Helmen, kleding en bagage”