Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Over de ins en outs van helmen, motorkleding en bagage
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door PtrO »

Ik bedoel dan, thermo ondergoed, laag, broek of skipak.... en wat betaal(de) je daar ongeveer, waar voor ?

Geef hier je tips om lekker warm al motorrijdend, de (wie weet) winterkou trotserend te lijf te gaan terwijl de wind gierend je kleine teen :mrgreen: bijkans laat bevriezen.

Ik heb bij Zeeman, lekker gewoon hè, in afwachting van het nog komende winterassortiment alvast twee lange zwarte thermo-onderbroeken gekocht voor €4,99/stuk. Materiaal 40% viscose, 60% polyester. De witte uitvoering vond ik een teveel aan Swiebertjesgevoel :P geven. Straks vul ik die leggings met ruim voorvak (zo zien ze er nu eenmaal uit) nog aan met een stelletje bijkleurende skipullis'.

Vandaag, heel mooi weer 11C :) , mee gereden onder de lederen-combi. Ik vermoed dat ik er straks 4 van die onderbroeken over elkaar moet dragen wanneer het echt koud wordt. Vraag mij overigens af waarom ze het "thermo" noemen, het is en voelt als lang-ondergoed. M'n textielpak, vv. inritsbare voering, moet ik qua koude resistentie nog uitproberen, is/lijkt ws. beter bestand tegen de kou. In het ruggedeelte ms. straks een krantje (zoals wielrenners ook) doen en de nieren blijven dan ook lekker warm.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
Vacaro
BMW R1150RT
Berichten: 202
Lid geworden op: 03 feb 2014, 00:27
Locatie: Berendrecht

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Vacaro »

Ik draag een pak van richa waar ik de binnenvoering in vastrits.
Als ondergoed, katoenen onderhemd en gewoon trui sweater/wollentrui!
En een gewone lange onderbroek.

Prijzen kan ik ni geven vermits wij ondergoed van werkgever krijgen en ik dit niet allemaal op het werk slijt!

Deze combinatie voldeed vorige winter voor mij, maar reed toen nog met een Yam WR125X, top lag op 110km/u.
Met den deaville rijd ik wel sneller en dus meer wind en gevoelig lagere temperatuur, dus dat wordt voor mij ook afwachten als echt koud wordt!
Ik verdwaal nooit, ik ontdek nieuwe routes!
Rechtdoor is geen motorbegrip ~~~~
After Deauville 700 now drive R1150RT, and Hugh a Briard!
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Marcel »

Als het kouder dan 18 graden is dan draag ik geen leren tourbroek meer. Mij te koud.
Onder de tien graden gaat in principe de wintervoering erin.
De kuip geeft nog wat bescherming. De voering zit dus eerder in de jas dan de broek.

Van de week met 5 graden gereden zonder voering maar wel met een skipullie. Niks aan de hand.

In het aĺgemeen zijn meerdere laagjes natuurlijk altijd beter dan 1 laag. Wat je dan aandoet op de motor maakt eigenlijk niet meer uit maar een leren pak is misschien wel winddicht, maar geeft volgens mij gewoon minder bescherming tegen de kou.

Bedenk ook dat de afstand, tijd en snelheid meespelen in het koude gvoel.
Hoe harder je rijdt en hou kouder het is des te minder lang kun je het vol houden.
De windchilfactor moet je niet onderschatten.
Bij -10 graden 20 minuten moeten rijden over een N-weg is andere koek dan 1,5 uur op de snelweg met 120 bij 0 graden.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Koen »

Ik rij nog met zomerhandschoenen en zonder de voering in m'n jas.
Het is nog niet koud geweest ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door ikkieman »

Op dit moment? Zomerkleding en zomerhandschoenen. Afwisselend met intermediates. Maare mijn winter gear?

-Difi Jermak winterhandschoenen
-Richa Duke intermediate handschoenen
-Wintervoering van de motorkleding
-Corbin verwarmd zadel
-Thermoshirt van een op dit moment onbekend merk (zit nog in de verhuismeuk)
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Bennos

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Bennos »

Ik heb de wintervoering nog niet in mijn kleding zitten(Difi jack en broek), wel zit de wind- regenvoering er weer in.
Nog steeds zomerhandschoenen aan en af en toe de handvaten op standje 1, vanmorgen mijn helmmuts aangetrokken gezien ik gistermorgen toch een koude kop had, ja, ik rijd graag met een open klep.
Voor de winter heb ik Rev'it Goretex handschoenen liggen, maar dan moet het wel echt koud worden!
Denk dat het een berg scheelt dat ik diffusors heb, weinig last van koude handen.
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Geert »

Koen schreef:Ik rij nog met zomerhandschoenen en zonder de voering in m'n jas.
Het is nog niet koud geweest ;)
Koen,
Jij rijdt een cabrio op 2 wielen, :tg , dat is geen vergelijk met een Deauville.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Ed Vissers »

Dat klopt helemaal. Ik rij nog met mijn doorwaaikleding. Toegegeven. Het wordt tijd voor een change :)
Binnenvoering heb ik nooit gebruikt dus zeker niet op de GL1500.
Cabrio? ik hou het toch meer op een bankstel :tg
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Koen »

De luxe van een cabbio en toch de vrijheid van een motor. Dat gecompleteerd met het comfort van een bankstel bezorgt me elke ochtend weer een smile van oor tot oor. Mij hoor je niet klagen :up
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Ingrid »

Voor de winter heb ik winterhandschoenen. Vandaag nog helemaal niet nodig gehad. Zorg dat de vingertoppen niet geheel tot het einde van de handschoenen reiken. Als dat straks niet toereikend blijkt te zijn, koop ik stuurmoffen. Je hebt zelfs stuurmoffen met een verwarmingselement erin.
De volgende helm, hopelijk morgen wordt er een met pinlock. Nu last van beslaan van het vizier bij een stoplicht.
Daarnaast heb ik een leren jasje waar een dikke binnenvoering in kan.
De winterlaarzen, 1 maat te groot, met warme sokken erin. Vandaag zag ik toevallig dat er ook inlegzolen zijn met verwarmingselementen erin.
Mijn broek is een jeans met kevlar en beschermers. Tot nu toe helemaal geen kou geleden. De broek heeft ietsje te lange pijpen en dat laat ik zo, want die kan ik nu mooi over de laarzen trekken.
Tip van VEKABEST:
Voor als het echt koud wordt, trek je je regenkleding aan over je motorkleding. Mijn regenbroek is gewatteerd.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Bennos »

Zo, ben je van plan naar de noordpool te rijden Ingrid?
Verwarmingselementen in je laarzen....ik moet er niet aan denken!!
Heeft je Deauvilleke diffusors bij de voeten a.k.a windafleiders/voetkappen?
Dat scheelt enorm kan ik je vertellen, de mijne staan te koop trouwens....
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Marcel »

Als ik het goed gelezen heb rijdt Ingrid regelmatig van het noorden naar het zuiden. Op zo'n ritje tijdens de winter ben je heel blij met verwarmde zooltjes. Daar kunnen geen windafleiders tegenop.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Bennos

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Bennos »

Dat is ze voornemens, neem ik aan :mrgreen:

Ik geef enkel mijn persoonlijke mening hoor, ik heb eigenlijk nooit koude voeten gehad, vandaar...
Windafleiders zijn absoluut geen overbodige luxe in zo'n geval.
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Ingrid »

Juist.
N9, A9, A2, A50, N65 A 65 en A7 als ik de afsluitdijk over sjees. Op een dag kan dat zomaar een dikke 500 km betekenen.
200 km bij min 2 op de snelweg behoeft betere bescherming dan 40 km bij min 15 door de stad.
Als ik diffusors wil, krijgt Deauvilleke net zo'n gaaf onderkuipje als die van Ben.
Gaat mij dat motorrijden onder alle omstandigheden bevallen, gaat het koekblikje op marktplaats.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door PtrO »

Slipping-in-wind is gauw oorzaak van kou(de)gevoel.
Mijn laarzen heeft een rits die wordt afgedekt met een klitteband klep.
Nu merkte ik dat ik koude hielen kreeg. Het lijkt er op dat er dan wat wind van bovenaf de laars word ingezogen.

Vandaag geëxperimenteerd en de lederen pijpen, met wat moeite, over de laarzen gedaan. Voelt wat comfortabeler maar niet goed voor de levensduur van de broekspijpen die dan behoorlijk strak staat. Nope, een (althans mijn) lederen broek moet je echt in de laarzen dragen.

Wanneer ik op een kale motorfiets rij :mrgreen: zonder luze kuip, komt er zelfs koude wind door de rits van de combi wat dan bijna lijkt op een doorwaaipak. Kortom, een windstopper is denk ik een eerste om de kou buiten te houden.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Bennos

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Bennos »

Gelukkig geen last van!
Ik gebruik van die ME kisten die ik nog heb uit mijn Politietijd, komen tot halverwege je onderbeen en zijn geveterd, sluiten dus strak om je been heen.
Geen wind, geen kou en geen water naar binnen.
De broek er gewoon overheen, nog steeds zonder binnenvoering....
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Frank »

Ben, je bent een bikkel!! :tg ;)
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Bennos

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Bennos »

We gaan het zien als het straks de min in duikt.....
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Ingrid »

Het was vandaag behoorlijk koud op de motorfiets, althans mijn voorganger vond dat. Hij klaagde over koude voeten. Hij had kisten aan waarmee je de mount Everest kon beklimmen.
Ik had mijn motorjeans aan, motorsneakertjes, winterjas en winterhandschoenen. Op dezelfde motor 1 uur flink door gesjeeds. Het enige waar ik last van had: Koude handen. Halverwege de rit effe aan het motorblok opwarmen en weer verder. Bij het gewriemel door smalle straatjes en bij stoplichten enigszins last van het vizier. Morgen hopelijk een andere helm met zo'n pinlockgeval.
Wordt het straks nog kouder, dan schroef ik handvatverwarming op Deauvilleke, toch een echte winterbroek en lekkere warme jas.
Straks bij echte grote ritten, 2 en 1/2 uur enkele reis, zal ik me misschien nog beter tegen de kou moeten bewapenen. Bij 80 km/ uur is het allemaal nog niet zo spannend, maar 135 op de A9 en 125 op de A2 is toch een ander verhaal.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Bennos »

Morgenochtend ga ik aan de winterhandschoenen, vanmorgen met de zomer-dunnetjes toch best wat aan de koude kant!
Helmmuts vanmorgen voor het eerst aangetrokken, verder nergens last van, de wintervoering zit nog steeds niet in mijn broek, wel in mijn jas.
Heb ook een soort col van Difi, werkt perfect!
De Alpinestars Gore-Tex laarzen heb ik teruggestuurd, waren wat gehavend en gaven zwart af!
Nagelnieuwe uit Italië zijn onderweg!
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door PtrO »

Ook geëxperimenteerd met verwarmde zooltjes :en1 , zeg maar ronde teenwarmers. Wel apart hoe dat voelt, niet echt heet maar je voelt de (ca 2Watt) warmte wel. Straks wat verloopkabels maken zodat ik ze makkelijker aan het boordnet kan koppelen.

Ben verder bezig met wat andere proefjes. Tenzij ik bevries of wordt uitgekookt, daarover later meer. Laat de tijd van veel innerlijke warmte en (hopelijk) mooie (droge koude) weersomstandigheden maar komen.

De diffusers zijn natuurlijk een mooie afleiding maar m'n tenen voelen bij 2C en een 45min rijden toch koud aan. M'n laarzen zijn ook niet zo ruim dat ik dubbele dikke sokken kwijt kan. Ga nog wel 's rijden met "regenbeschermers" want ik denk dat de koude vooral komt door de snijdende wind-inslag. Op de kale motor is rijden nu meer bikkelen, lang leven de tupperware.

M'n MQP Winterhandschoenen zijn wat te dik, rijden daardoor niet echt fijn en ik zal nog moeten wennen aan het verminderde gevoel. Heb overigens het idee dat de dikte van de kwaliteitsvoering niet echt veel helpt. Duurt alleen ietsje langer voordat de kou in&doortrekt.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Ingrid »

Volgende week mijn eerste rit van 200 km enkele reis op Deauvilleke.
Ik had vandaag aan: Een Weiss wintermotorjas met daarover een geel hesje. Gewoon mijn motorjeans met daaronder mijn gebreiden maillot. Verder mijn motorsneakertjes en een paar winterhandschoenen op een kale XJ6. Nergens last van. Het was nog géén 2 graden.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Marcel »

Als je 200 km gaat rijden (over de snelweg?) dan zou ik er maar niet vanuit gaan dat het voldoende is bij dit soort temperaturen.

Motorsneakers? Beschermen die je enkel?
Ik zou voor motorlaarzen kiezen met dikke sokken.
En een goede winddichte motorbroek die over je laarzen valt.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Bennos

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Bennos »

Ik rijd er 45 per dag, ben blij dat ik een dikke motorbroek heb en hoge laarzen, dikke winterhandschoenen etc.
Nu toch echt frisjes aan het worden, toch nog steeds de wintervoering niet in m'n broek zitten.
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Ingrid »

Motorsneakers beschermen je enkels. Motorlaarzen heb ik ook, maar tot nu toe niet nodig gehad. De motorsneakers zitten zo lekker, zijn elegant en je kunt er ook heel goed op lopen. Het is tot nu toe ook nog niet echt koud geweest. Tot nu toe zijn het stadsritten geweest van een uur. Straks sjees ik 2 uur aan een stuk over de snelweg. Ga ik toch halverwege bij een benzinestation een kopje koffie drinken.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door ikkieman »

Vandaag toch maar even de binnenvoering erin geritst. Als het een beetje meezit mag het er volgende week alweer uit. :)
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Marcel »

Ingrid schreef:Tot nu toe zijn het stadsritten geweest van een uur. Straks sjees ik 2 uur aan een stuk over de snelweg. .
En daar zit nogal wat verschil tussen.
Je hebt vast wel eens van de windchill-factor gehoord.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Bennos

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Bennos »

Die heb ik zojuist nog aan den lijve mogen ondervinden :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Ingrid »

Zodra ik Deauvilleke ga ophalen, koop ik meteen een dikke winterbroek, heb ik mijn motorlaarzen aan en monteer ik handvatverwarming.
Daarna ga ik het zien en beleven.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Marcel »

Gelukkig.....nu ben ik gerustgesteld :mrgreen:
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Plaats reactie

Terug naar “Helmen, kleding en bagage”