Brandstofverbruik overige motoren

Over het motorblok en wat daarmee samenhangt (inclusief uitlaat)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Catbustingdog
Motorloos
Berichten: 532
Lid geworden op: 15 aug 2008, 11:27
Locatie: Paal (BE)

Brandstofverbruik overige motoren

Bericht door Catbustingdog »

sedert ik het verbruik van Kaatje ben gaan bijhouden, kom ik aan volgende getallen:

gemiddeld verbruik : 5.5 l /100 Km dit gemeten over een afstand van 53736 Km en 2957 liter benzine.

Hierbij dien ik eerlijkheidshalve te vermelden dat ik een vrij rustige rijder ben!
Getankt wordt steeds ofwel RON 95 of, waar mogelijk (Frankrijk, Duitsland ...) wordt E10 getankt.
Mij is opgevallen dat het gebruik van E10 het verbruikscijfer ietwat doet dalen.
Laatst gewijzigd door De Deauco's op 29 jun 2015, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht verplaatst naar het 'andere motoren'-gedeelte.
sportieve groet :blg
Noël


Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Brandstofverbruik overige motoren

Bericht door Koen »

Tot nu toe houdt m'n wing het op een (wat mij betreft redelijk nette) 1:16,6 (voor de Vlamingen: 6,0 l / 100 km.)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Brandstofverbruik overige motoren

Bericht door Stephan »

Da's bijna hetzelfde verbruik als onze Pan, Koen. Wij zitten op 1 op 16,7.
...back in town! :up
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Brandstofverbruik overige motoren

Bericht door ikkieman »

Die van mij rijdt gemiddeld 1:17,9. Maar ik rijd dan ook niet zo heel veel met duo.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
lexter
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 jul 2011, 19:18
Locatie: Vroomshoop

Re: Brandstofverbruik overige motoren

Bericht door lexter »

Opmerkelijk dat het brandstofverbruik met E10 benzine wat minder wordt..
Omdat er (+- 10%) ethanol in zit, i.p.v. fossiele brandstof....
Ik tank het zelf ook als ik in Duitsland kom....zal er ook eens op gaan letten :D
Ik rijd met het Duifje gemiddeld 1:25... :up


Groet,
Alex
12-03-2021 Black Gloss - 2009 Honda NT 700 V Deauville
01-09-2021 Pearl White - 2013 Yamaha Xmax 250

'Four wheels move the body.....Two wheels move the soul....'
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Brandstofverbruik overige motoren

Bericht door Frank »

Sinds Oostenrijk, rijdt ik 1:18,5 en ik rij lekker door! :en1 :en1
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
MrRiP
Harley Davidson Sport Glide
Berichten: 696
Lid geworden op: 13 sep 2011, 20:49
Locatie: Vaassen

Re: Brandstofverbruik overige motoren

Bericht door MrRiP »

Het verbruikt van mijn Kawasaki Z1000 uit 1977
verschild nogal wel wat op alleen maar binnen weggetjes is het verbruik 1 op 18 en zit ik op de snelweg is het 1op 16
maar in het algemeen best tevreden hier over voor het oude beestje :up
Ik kan nu 2x lid worden van de HDC 😜👍
Gebruikersavatar
bruur
Suzuki V-Strom
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 feb 2011, 13:03
Locatie: lelystad

Bericht door bruur »

Afgelopen zaterdag een tochtje gereden 149 km 4.8 liter (ruim 1 op 30). Normaal met gecombineerde ritten haal ik ongeveer 4 liter per 100 km (1 op 25)

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Brandstofverbruik overige motoren

Bericht door PtrO »

Ben benieuwd wat je tankt of hoe je rijstijl cq. methode is ?
Die getallen zijn idd gunstig en bijna een brommer waardig.

Sinds een paar weken maak ik gebruik en kijk ik op Spritmonitor. De Deauville NT650 verbruikt daar bij de frequente tankers zo rond de 1:20 zeg 5l/100km.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
bruur
Suzuki V-Strom
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 feb 2011, 13:03
Locatie: lelystad

Bericht door bruur »

Rij gewoon de maxium snelheid die ter plaatse toegestaan is. Het is een zuinige motor daar staat hij ook bekend om.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
Gebruikersavatar
bruur
Suzuki V-Strom
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 feb 2011, 13:03
Locatie: lelystad

Bericht door bruur »

Er gaat gewoon euro 95 in van voornamelijk de Shell en soms tamoil.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Brandstofverbruik overige motoren

Bericht door PtrO »

Interessant. Wat behoorlijk scheelt is of en hoe constant je rijdt. Ik merk zelf verschil of ik tuf (hooguit 3500 rpm) of ongebreideld rij (korte start/stop ritjes, lekker optrekken, hoogtoerigrij, bochtjes af&oprijden etc,etc,), ik ga dan van ca 1:22 naar 1:18.

De V-Strom is die mogelijk op A1/A2 misschien afgeknepen ?
Hoe dan ook. 1:25 en beter, is echt supergoed en zijn bijkans brommerwaarden.

MotoPlus heeft ooit een (zeer korte, weliswaar) zuinigheidstest door MotoFreaks laten doen met wat discutabele bespaar technieken (o.a. slipstream hangen van vrachtwagens, in hoge versnellingen laagtoerig optrekken, niet remmen, motor uit zetten bij aanrijden stoplichten !!) en de V-Strom kwam daar ook, meer dan bovengemiddeld heel goed uit.

Doe mij ook denken aan een discussie, jaren terug. Onder elkaar babbelen over verbruik en verbaasde mij over het lage verbruik van een collega met eenzelfde auto. Bleek de collega consequent de waarden van de fabriek te roepen :en1 . Hield verder niet bij wat hij er zelf in gooide want zijn vrouw tankte altijd. Toen dat uitkwam, zei jij: "denk je nu echt dat de fabriek met hun apparatuur daar fouten mee maken ?, Ze maken een miljoen kilometers met al die testen.".
Daarna werd mij een hoop duidelijk waarom er vaak situaties waren die zonder boekje moesten worden opgelost.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Brandstofverbruik overige motoren

Bericht door Koen »

Niet alleen rijstijl maakt verschil in verbruik, maar ook bv. hoge/lage ruit, of de berijder zelf veel wind vangt (merkte bij de Deauville al dat dat zo 2 km per liter uitmaakt) en waarschijnlijk speelt het ook nog mee of je veel snelwegen rijdt of juist binnenweggetjes (los van of je dan snel optrekt/hard rijdt).
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
bruur
Suzuki V-Strom
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 feb 2011, 13:03
Locatie: lelystad

Bericht door bruur »

Ben geen figuur dat bij het optrekken het gas helemaal opentrekt. Gewoon normaal rijden ben niet bezig met extreem zuinig rijden. Laat hem wel vaak op de motor afremmen en laten uitrollen. Er zijn motoren die nog zuiniger zijn onder andere de nc serie van honda doen het goed.
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Brandstofverbruik overige motoren

Bericht door ikkieman »

Die strom van Ronald is niet geknepen op A1/A2. Suzuki maakt die motoren echt zo zuinig. Ik weet dat het tegenwoordig nog wel meer kan, zoals de Yamaha Super Tenere die op 300 km zo'n 11 liter brandstof verbruikte bij mij en een Kawasaki Vulcan S die bij een beetje normaal rijden ook zoiets zou moeten kunnen halen (1:35 aangegeven bij constant 80 km/u rijden).
Wat ik trouwens ook mooi vind om te zien is hoe technieken vanuit de autoindustrie overgaan naar motoren en vice versa. Kijk bijvoorbeeld naar de variabele nokastiming in de Ducati Testastretta. Toch een opgegeven 8% minder verbruik wat in mijn ogen erg netjes is. Triumph doet het ook niet verkeerd door de nieuwe Tiger 800 door door middel van ride-by-wire even het verbruik met bijna 10% te verminderen.
Dat Honda ook bezig is met brandstofverbruik zie je goed aan de NC-reeks en de scooters. Een verbruik van 1:33 is niet abnormaal. Het kan dus allemaal wel zo zuinig.
Ook leuk om te vermelden, de Track T-800 CDI diesel motorfiets loopt gewoon gemiddeld 1:45... Het kan dus altijd zuiniger.
En als je helemaal zuinig wil gaan rijden en je wil kijken naar het km/l(E) getal van een electrische motor is dat bijna 1:88.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Brandstofverbruik overige motoren

Bericht door PtrO »

Yep, er is (nog) veel te winnen. En ik zie, technisch dan, uit naar de toekomst. Prijs en kosten, is een ander verhaal.
Voordat echter die (in principe onverslijtbare) electrische motoren betaalbaar zijn op het niveau van nu, zal dan nog vele jaren gaan duren. Op dit moment koop je (tweedehands) goede motoren in de prijsklasse van een electrische fiets.

Wanneer je de "brandstof" eenmaal in verliesvrije vorm hebt (d.w.z. zonder af te voeren warmte) zoals electriciteit, kan je que rendement veel verder komen. Ca 3/4e van brandstofverbranding lekt immers weg als (vrij nutteloze) warmte.
Dieselen op een motorfiets is ook een aardige maar zal m.i. niet de weg gaan zijn. Electrisch motorrijden zal tzt wel mogelijk zijn wanneer eenmaal/ooit de batterijpatenten vervallen. Nu is het nog vrij lastig om het benodigde vermogen (snel) op te slaan en qua gewicht mee te nemen.

BMW heeft de "C evolution" scooter van ca 19 mille, die je met een 8kWh accu over een afstand van 100km, de snelweg op kan sturen. In de praktijk zal dit ws hooguit 50km actieradius zijn. Bij intensief gebruik zal je (net als bij een laptop) waarschijnlijk ook elke 2-3 jaar een nieuwe - erg dure - accu (zelfde techniek als de BMW i3) moeten kopen. Prijzige hobby maar je kan wel met een stalen gezicht zeggen, dat je (hier) niet vervuilt.

Relatief goedkoop tanken ca €2,50 per lading (3 uur met 16Ax220v) van 10.5kWh waarbij je dus minimaal 2,5kWh verspeelt. Dit geeft, exclusief aanschaf, dus (60km@€2,50) iets van €0,04/km. Een vergelijkbare motorscooter - 250cc/20pk - zal met benzine (ca 1:30 bij €1,60 liter) uitkomen op €0,05/km.
Iets zegt mij ook dat het electrische vervoer beslist niet goedkoper zal zijn of worden waarbij ik - echt - hoop dat ik geen gelijk krijg.,....
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Brandstofverbruik overige motoren

Bericht door Marcel »

Momenteel rij ik 4 maanden op de Trophy.
Het bandstofverbruik per maand is:
1) 1:17.28
2) 1:18.51
3) 1:18.38
4) 1:18.56

Een mooi gemiddelde als je het mij vraagt.
In maand 1 ging ik gelijk naar Duitsland en heb daar flink het gas open getrokken.
Vandaar dat het verbruik in die maand wat hoger ligt.

Overigens rijd ik meestal stevig door, gemiddeld tien kilometer harden dan toegestaan is.
De zumo geeft dan aan dat ik maar 2 tot 3 kilometer te hard rij.

In 4 maanden nu 12000 km. gereden.
Gaat lekker zo.
Eens kijken of ik de 32000 km ook nog kan halen voor het einde van het seizoen. Kan de motor gelijk een grote winterbeurt krijgen.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Brandstofverbruik overige motoren

Bericht door ikkieman »

Nou, als ik kijk naar bijvoorbeeld Zero dan is een motor met een 12,5 kWh accu en ruim 120 km bereik bij normaal gebruik voor minder geld als de BMW. Ga je 'm nog leuk aankleden dan heb je een motor die volledig uitgerust is voor dezelfde prijs als een basis BMW C-evolution. Oh, enne die accu is dan ook nog eens redelijk goed, zelfs na een half miljoen km. Ook zit er dan een acculader ingebouwd in plaats van dat je 'm moet koppelen aan de 220 met een tussenliggende lader.
Ook stuurt die zero niet als een slagschip in een badkuip maar daadwerkelijk als een motor. :D Ik zit alleen met de aanschafprijs... :(
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Brandstofverbruik overige motoren

Bericht door PtrO »

Inderdaad, qua prijs en vermogen lijkt de "Zero" gunstiger waarbij je dan wel zonder "groot" merk ondersteuning rijdt.
Bij BMW betaal je de bijzonder meer waarde zodat je kan beginnen met wegrijden.

Bij zero maken ze gebruik van "omwisselbare accumodules" die je binnen een minuut zou kunnen omwisselen wat perfect zou zijn om te tanken . Echter, ik heb niet helder of je die modules (ook) kan laden buiten de motorfiets om.

Bij de Zero zitten ook wat adders onder het gras, wat bij de BMW natuurlijk ook zo is. Ben altijd wat gevoelig over wat niet wordt verteld of met erg veel aandacht.

Het feit dat de lader is ingebouwd is/lijkt mooi, duurt wel veel langer om te laden en aparte snellader komt in NL zo maar uit op €1600 (US is dat maar $400). Terzijde, zouden die laders inmiddels "al" gestandaardiseerd zijn zodat je niet voor elke merk/type weer alles nieuwe moet aanschaffen.

De beperkte garantie van 5 jr op de (Li-ION) accu is ook een dingentje waarbij je moet afwachten wat daar in de praktijk precies van terecht komt. Dat een dagelijks gebruikte accu langer dan 3 jaar meegaat, heb ik heel weinig vertrouwen in. Een LI-ION batterij verliest vanaf de productiedatum, sowieso elke jaar 20% aan capaciteit. Dit nog los van het fnuikende regelmatig diep (snel)laden bij gebruik. Na 5 jaar heb je dus een batterij (opgeteld) hooguit op 1/3e zit van z'n oorspronkelijk capaciteit. Voldoende om naar de bushalte te rijden, natuurlijk zonder jas/handschoenen verwarming.

Eén nieuwe accu kost $2500 (US-price, NL zal duurder zijn). Je kan met één accu rijden maar twee is realistischer.
Wat je dus buiten al het ander al terugzet op minimaal €0,06ct/km (80.000 km levensduur) voor alleen accugebruik. Daarentegen heb je in principe geen motorisch onderhoud.

Hoe dan ook, als 2e of 3e motor lijkt het mij heel leuk om 's te rijden. Onvergelijkbare keuze maar voor ca. de helft van die €15.000 voor een opgeleukte Zero kan je een heel zuinige NC700X aanschaffen. Je rijdt dan vorstelijker zonder zorgen of je ergens halverwege de draad moet oppakken.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Brandstofverbruik overige motoren

Bericht door ikkieman »

Het punt van een electrische motor is dan weer dat je na een hoge aanschafprijs bijna dus geen kosten meer hebt voor onderhoud en brandstof. Er zit dus een bepaald break-even point op. In hoeverre dit voor jou binnen de verwachtte levensduur van de motor en het betreffende bereik zit is een rekensom die eenieder voor zich moet maken.
Dit heb ik overigens voor mezelf ook wel zitten doen. Met een dagelijkse ww-afstand van 45 km enkele reis (toendertijd Leiden - Vinkeveen) kwam ik op een break-even van 6 jaar uit bij een brandstofprijs van €1,70/liter en een stroomprijs van €0,22/KWh.
An sich zou ik dat niet als een probleem ervaren, als ik een andere motor ernaast zou mogen hebben puur voor de hobby van toerritten rijden. Je gaat zo anders naar een motor kijken als je 'm alleen voor woon-werk verkeer gebruikt. ;)
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Brandstofverbruik overige motoren

Bericht door ikkieman »

Oh, en die verwisselbare accumodules zijn alleen zo bij de FX voor wat ik kan zien. En daar zou ik nou niet dood op gevonden willen worden.

Nee, maar ik ben eigenlijk benieuwd naar wat een BMW R850RT, R1200 en K1600 doen aan verbruik...
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Plaats reactie

Terug naar “Motorgedeelte”