Banden

Over het rijwielgedeelte, wielen, banden, remmen etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 5459
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Banden

#1 Bericht door ikkieman » 05 feb 2014, 13:26

Waarschijnlijk een grotere stijfheid van het karkas. Hierdoor kunnen ze ook onder zwaardere motoren als een pan. Mijn volgende bandenset wordt denk ik dan ook weer Michelin.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: Michelin Pilot Road 4

#2 Bericht door takeldoos » 07 feb 2014, 06:20

ha Jeroen Michelin is voorals nog niet geschikt voor de st1300,gaat hij niet fijn rijden! ze zijn er mee bezig om daar ook een band voor te maken :wn1
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: Michelin Pilot Road 4

#3 Bericht door takeldoos » 07 jul 2014, 21:13

Dat komt omdat Michelin de band uit verschillende lagen rubber opbouwt in het midden is hij harder dan de zijkanten b.v voor mijn machine wordt hij dan ook sterk afgeraden je zou er een zwabberbak van krijgen
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 5459
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Michelin Pilot Road 4

#4 Bericht door ikkieman » 07 jul 2014, 22:09

Het is over het algemeen bekend dat michelins in de regen perfect doen waar ze voor gemaakt zijn; grip leveren. Overigens heb ik met de pilot road 2 en 3 nooit het zwabberen zoals je zegt ervaren.
Overigens, heb je de gewone PR4's of heb je de PR4 gt's? De GT heeft een andere compound opbouw dan de allroad en gewone versie.
Ondertussen ben ik ook weer toe aan een nieuwe set rubber en ben ik van plan om een set PR4 gt's te laten monteren op de pan, maar da's een ander onderwerp.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: Michelin Pilot Road 4

#5 Bericht door takeldoos » 07 jul 2014, 22:18

[color=#4000BF(]Ondertussen ben ik ook weer toe aan een nieuwe set rubber en ben ik van plan om een set PR4 gt's te laten monteren op de pan, maar da's een ander onderwerp)[/color]

daar zou ik als ik jouw eens goed over laten informeren, heb daar niet zo'n goede dingen over gehoord op een st1300 :sh :b
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 5459
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Michelin Pilot Road 4

#6 Bericht door ikkieman » 08 jul 2014, 08:31

Daarom adviseert Overkamp in Delft de PR4 voor de st1300?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: Michelin Pilot Road 4

#7 Bericht door takeldoos » 08 jul 2014, 08:43

snoek motoren adviseert ze zeker niet!! ondanks dat Overkamp honda,s doet
maar goed het is maar wat je zelf fijn vindt rijden, er zijn er ook bij die provisie beuren als ze veel banden van een bepaalt merk verkopen (kijk daar dus mee uit) :cf1
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

Gebruikersavatar
MrSkippy
BMW F800GT
Berichten: 769
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Schiedam (NL)

Re: Banden

#8 Bericht door MrSkippy » 08 jul 2014, 11:33

Voor zwaardere motoren is er meestal een variant met GT achter het type.

Bij mij ligt er nu een Bridgestone achter en een Michelin PilotRoad 3 voor, maar vanavond gaat er een Bridgestone T30 voor op.
Kijken hoe dat bevalt.
Afbeelding
.

Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein

Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Banden

#9 Bericht door Frank » 08 jul 2014, 13:10

Op mijn ST1100 gaan alleen de T30 van Brigdstone, perfecte band. Als ik een Deauville had gehad, waren daar PR 4 ondergekomen. Maar ieder zijn keus.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!

Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6321
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Banden

#10 Bericht door Koen » 08 jul 2014, 13:43

Bij mijn Deauville eerst Bridgestone gehad, beviel redelijk maar niet echt goed (vooral ook qua slijtage). Daarna Michelin PR2 en 3 gehad, die bevielen vele malen beter.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding

ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 5459
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Banden

#11 Bericht door ikkieman » 08 jul 2014, 14:23

Het punt waar het mij om draait is dat ik op mijn diversion een aantal setjes pilot roads heb gehad (ik denk 4 sets ofzo) en in de tijd dat ik de diversion heb gehad heb ik nooit problemen met de banden gehad terwijl ik daar ruim 100000 km mee gereden heb.

Op de pan european haal ik nu gemiddeld 14000 km op een set banden (zowel BT-023 GT als T30 GT) naast dat ik vind dat het verschil in bandenspanning erg groot is bij temperatuursverschillen. Ook heb ik voor mijn idee lang zoveel gevoel met de pan niet als ik met de diversion had qua sturen en wat er mogelijk is. Ook vind ik de T30 lang zoveel gevoel niet geven bij een nat wegdek. Met de PR3's ging ik gewoon offroad met een 270 kilo wegend apparaat de bocht schuin om, om je een voorbeeld te geven van wat er kan met die band.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650

ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 5459
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Banden

#12 Bericht door ikkieman » 13 jul 2014, 20:02

Nou, de eerste 300 km zitten erop en tot nu toe valt ie me nog niks tegen. Goede feedback, stuurt goed en in de regen geeft ie me meer vertrouwen dan een T30 GT.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650

Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6321
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Banden

#13 Bericht door Koen » 13 jul 2014, 20:51

Was je daarom zo aan het slalommen af en toe? :)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding

ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 5459
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Banden

#14 Bericht door ikkieman » 13 jul 2014, 21:55

Yep. Ik wilde weten of ie het echte snelle werk ook aankon plus wat ie me vertelde.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650

Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7368
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Michelin Pilot Road 4

#15 Bericht door Ed Vissers » 14 jul 2014, 09:49

takeldoos schreef:er zijn er ook bij die provisie beuren als ze veel banden van een bepaalt merk verkopen (kijk daar dus mee uit) :cf1
Dat zou dus ook voor Snoek kunnen gelden of voor ieder ander bedrijf :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: Banden

#16 Bericht door takeldoos » 14 jul 2014, 15:31

inderdaad ,maar ze zitten er allemaal om wat te verdienen en het woordje ""gratis""........... nou geloof me echt niet!! :cf1
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7368
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Banden

#17 Bericht door Ed Vissers » 14 jul 2014, 21:57

De pr4 GT is idd voor de zwaardere toermotoren. Gebruikers roemen zijn grip onder natte omstandigheden. Over de handling van de st1300 heb ik ook positieve gebruikerservaringen gelezen. Even googelen op internet en dan kom je die ervaringen wel tegen.
Ik kan mij best voorstellen dat een Honda Dealer positief over de pr4 adviseert. :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:

Gebruikersavatar
Geert
Honda Nighthawk
Berichten: 3400
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Re: Banden

#18 Bericht door Geert » 14 jul 2014, 22:00

Het is ook net wat je gewend bent.
Onder mijn Deauville had ik BT 020.

De eerst rubbers onder de Pan waren ook BT 020, nu ondertussen BT 023.
Ik ben er heel erg tevreden over, kan geen vergelijk geven met PR.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:

ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 5459
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Banden

#19 Bericht door ikkieman » 23 aug 2014, 15:10

Nou, ondertussen heb ik op de pan ruim 5000 km gereden met de pr4's eronder en ik moet zeggen dat ze erg fijn rijden. De spanning moet iets hoger zoals M@rcel ook al in een ander topic had aangegeven en je merkt het echt als ze 0,2 bar zakken qua druk maar het sturen doet ie erg strak, houd de lijn goed, cupt niet merkbaar en slijt echt niet overdadig. Ik kan de pan zo van het ene oor op het andere leggen en de band voelt niet zwabberig aan. Afgaande op de slijtage van de band is de compound een stuk harder dan de T30 gt en BT-023 GT en ik denk dan ook dat de levensduur van de band zeker langer zal zijn dan een vergelijkbare Bridgestone.
Ik ben er in ieder geval erg blij mee.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650

Gebruikersavatar
M@rcel
Honda NT700VA
Berichten: 10405
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Voorband eerder versleten dan de achterband?

#20 Bericht door M@rcel » 12 jun 2015, 12:26

Op de TTSE is de voorband eerder versleten dan de achterband.
Op de Deauville had ik daar nooit last van.
Dan ging de voorband ongeveer 3 a 4 duizend kilometer langer mee dan de achterband.

Nu kan e.e.a. verschillende oorzaken hebben.
1) De Trophy is zwaarder en bij eenzelfde rijgedrag slijt de voorband harder in bochten en als je remt.
2) De achterband is al eens vervangen (hoewel de dealer aangeeft dat dit niet het geval is)
3) Gewichtsverdeling van de motor? Aan de vookant zwaarder dan aan de achterzijde?
4) Ik geef te weinig gas in de bocht waardoor de achterband minder slijt. Niet erg waarschijnlijk in mijn geval :mrgreen:
5) Een andere oorzaak......? :wn1

Hebben jullie een idee?

Overigens is het verschil in slijtage minimaal. Voor zit ik al aan de markeringen en achter bijna.
Voor de zekerheid laat ik morgen beide banden vervangen door eenzelfde set Pirelli Angels GT.
Ik kreeg eeen aanbieding van de dealer dat ik absoluut niet kon weigeren.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Foto's van tourritten, knutselprojecten en meer......

BertG

Re: Banden

#21 Bericht door BertG » 12 jun 2015, 14:56

Als het hetzelfde merk/type is als achter kan het wellicht een andere compound van het rubber ?
Misschien juist omdàt de achterband doorgaans sneller slijt.

Ik denk dat je eerst eens voor en achter tegelijk moet vervangen.
Lijkt mij onwaarschijnlijk dat voor sneller slijt vanwege je rijgedrag.
Idem dat vóór zwaarder zou zijn. Geloof ik ook niet.

Als het goed is ga je altijd trekkend de bocht door, dus aandrijving achter.
Zeer waarschijnlijk (dat is bij vele zo) geef je bij het rechtuit rijden het meeste gas.
Dan is het voorwiel lichter en slijt juist het achterwiel meer dan vóór.
Want aandrijving wringt meer dan een licht voorwiel.

Ik gok dus op andere compound of ongelijk vervangen van voor- en achterwiel.


Bandenspanning kan wel een dingetje zijn maar dan zou je dat waarschijnlijk zien aan ongelijk slijtage over de breedte van het loopvlak.

Gebruikersavatar
M@rcel
Honda NT700VA
Berichten: 10405
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Banden

#22 Bericht door M@rcel » 14 mei 2016, 22:22

Die pirellis Angels GT zijn vandaag vervangen door T30 EVO GT.

Wat betreft de slijtage dezelfde resutaten als voorheen. De voorzijde flink versleten en echt aan vervanging toe. Bij de achterzijde was dat wat minder duidelijk maar in het midden van het loopvlak was toch wel wat te weinig profiel.
Beide banden dus later vervangen.

De eerste km. Met de T30 zitter er dus op. Ruim 100 gereden vandaag.
Verschil met de Pirellis is duidelijk. De T30 is stijver......is mijn eerste indruk.
Als ik wat langer heb gereden laat ik meer weten.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Foto's van tourritten, knutselprojecten en meer......

Gebruikersavatar
M@rcel
Honda NT700VA
Berichten: 10405
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Banden

#23 Bericht door M@rcel » 14 mei 2016, 22:32

Even rekenen .....
De Angels zijn 11 maanden geleden gemonteerd. In de winter is er ruim 4 maanden niet met de Trophy gereden.
5.5 maanden maal 2500 km. Per maand is 13750 km + 1100 voor de herfstrit is bijna 15000 km voor de Angels.

Eens kijken hoeveel we halen met de T30.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Foto's van tourritten, knutselprojecten en meer......

Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Banden

#24 Bericht door Frank » 14 mei 2016, 22:38

Vandaag ook maar weer T30 banden gemonteerd onder de ST1100.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: Banden

#25 Bericht door takeldoos » 18 mei 2016, 19:27

wil niks anders meer onder de pan, uitvoerig getest in oostelijk :en1 in 1 woord top :up
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

Gebruikersavatar
Stephan
Honda ST1300
Berichten: 7059
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Tilburg (NL)
Contacteer:

Re: Banden

#26 Bericht door Stephan » 08 sep 2016, 20:28

Ik heb eergisteren een nieuwe achterband gemonteerd. Deze keer de Bridgestone Battlax T30 GT Evo. De nieuwste uit de Battlax-serie van Bridgestone. We gaan komend weekend in het Sauerland eens kijken wat dit bandje doet.

Afbeelding

Ten opzichte van de vorige T30 zou deze uitvoering, de Evo, een verbeterde grip en betere prestaties op een nat wegdek hebben. ...maar dat gaan we niet meemaken, want het blijft droog komend weekend! :tg
Skol, en as ge nie drinkt, dan bleft 'm vol! :pro

Gebruikersavatar
Vacaro
BMW R1150RT
Berichten: 202
Lid geworden op: 03 feb 2014, 00:27
Locatie: Berendrecht

Re: Banden

#27 Bericht door Vacaro » 08 sep 2016, 22:53

Ik blijf zweren bij de Michelins PilotRoad4 ondertussen, steeds goed gevoel bij en gezien rijstijl toch redelijk lang meegaan.
Heb hiervoor mijn adresje waardoor prijs billijk blijft!
Heb ook Bridgestone gehad, maar die vond ik niet zo goed en was eigenlijk een band voor sportief model, lag er al op toen ik BorDeauke kocht. Weet type zelfs ni meer.

Maar zoals al gezegd, voor mij goed gevoel, maar da ligt bij iedereen anders he!
Ik verdwaal nooit, ik ontdek nieuwe routes!
Rechtdoor is geen motorbegrip ~~~~
After Deauville 700 now drive R1150RT, and Hugh a Briard!

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: Banden

#28 Bericht door takeldoos » 09 sep 2016, 06:09

:D de bridstone is voor de st1300 een superband, michelin maakt dat het net lijkt of je op een spons rijdt . heb deze ook op mijn cb750,het is dat ze nieuw zijn...anders waren ze er al vanaf gegaan ben er zelf niet zo te spreken over maar wat je al zei dat is persoonlijk
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 5459
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Banden

#29 Bericht door ikkieman » 09 sep 2016, 07:45

Het verschilt nogal wat per motor wat 'de beste band' is. De Pilot Road 4 is naar mijn beleving voor de Deauville een hele goede band. Maar een Pirelli Diabolo Rosso Corso is dan weer beter voor een lichte naked als een Street triple. Maar om die twee banden om te wisselen is alsof je gaat hardlopen met skischoenen. Dat werkt ook niet.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650

Gebruikersavatar
Stephan
Honda ST1300
Berichten: 7059
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Tilburg (NL)
Contacteer:

Re: Banden

#30 Bericht door Stephan » 09 sep 2016, 07:55

Wat Dolf al schrijft; voor de ST1300 is de Bridgestone Battlax naar mijn beleving de meest geschikte band. Op de NT700V reed ik altijd met Michelin Pilot Road's. Maar dat zijn persoonlijke voorkeuren.
Skol, en as ge nie drinkt, dan bleft 'm vol! :pro

Plaats reactie

Terug naar “Rijwielgedeelte”