Voorvork olie verversen.

Over het rijwielgedeelte, wielen, banden, remmen etc.
Plaats reactie
Rond71
Honda NT650V
Berichten: 279
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:24
Locatie: Oosterhout (NB)

Voorvork olie verversen.

Bericht door Rond71 »

Ik kwam dit filmpje tegen. Niet specifiek voor de Deauville, maar zeker een duidelijke instructie.
Op de site van dit filmpje staan meer handige informatie.
Grts,
Ron

"Iedereen kan schansspringen met een motor.
De problemen beginnen pas met de landing."


2010-2015 Yamaha FZS600 Fazer bj 2003
2015 Honda Deauville 650 bj 2000
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Voorvork olie verversen.

Bericht door Marcel »

Duidelijk filmpje inderdaad.

Het wordt in de instructie genoemd maar niet zo duidelijk: Zorg dat de bek van de bankschroef voorzien is van een zacht oppervlak.
Hiervoor zijn speciale magnetische rubbers beschikbaar/te koop.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorvork olie verversen.

Bericht door Ingrid »

Mooi leerzaam filmpje.

Al die zwarte drab komt van wegenstof, resten van insecten etc. Het blijkt geen overbodige luxe evenals tijdig remolie verversen om de olie met de regelmaat te vervangen.
Nu nog een filmpje om de vork mooi glad te krijgen als die dat niet is.
Met de veer had ik meer spanning verwacht. Valt mee.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Chaos

Re: Voorvork olie verversen.

Bericht door Chaos »

Ingrid schreef: Nu nog een filmpje om de vork mooi glad te krijgen als die dat niet is.
Met fijn schuurpapier kan je je vork weer glad krijgen.
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Voorvork olie verversen.

Bericht door PtrO »

Grappig, dit werkje net afgelopen zondag uitgevoerd op een Yamaha waar ik de lekkende oliekeerkringen van moest vervangen.

De eerste keer is dat FF (op)zoeken maar goed te doen. Er komt idd een heel vieze zwarte drab uit.

Na verversen (precies 2x379cl, zie boek) gaat de motert nu met minder deining lekker strak de bocht in.

Ik moest dus de oliekeerkringen vervangen. Noodzakelijke extra gereedschap: bankschroef, aluminium bekken, een stevige slangenklem en stukje overlangs doorgezaagd (35mm) afvoerpijp. Met deze laatste twee maak je dan een trek/schuifhamer waarmee je de keerkring in het voorvorkhuis mept.

Was nog wel een kunstje om de voorvork-dopmoer onder, bij mij, de behoorlijke veerspanning er op te krijgen.
Verder had ik een slagschroevendraaier nodig om de inbusbouten los te wrikken die de (voor)as (om)klemmen.
De gewone inbus; tordeerde zo strak zat het en ik was :ah bang dat ik de boel zou afbreken :wn1 .
Hierna de boel met wat (koper)vet normaal volgens schema vastgezet.
Ik vermoed dat de vorige `reparateur` het voorwiel met perslucht of met 100kg op de sleutel staand, heeft vastgejast. De volgende kan het dan zelf niet meer loskrijgen.....
Verder kreeg ik de onderste (aftap)bout, die de demper vasthoudt niet makkelijk los. Met een stuk passend/rondhout (bezemsteel) kon ik de binnendemper voldoende strak/vasthouden.

Ik zou zelf geen of misschien zeer fijn schuurpapier gebruiken en (na)polijsten met brasso of zo. Wanneer je pitten hebt, heb je een verhoogde kans dat je keerkingen kapot gaan en vervolgens lekken.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Plaats reactie

Terug naar “Rijwielgedeelte”