licht opbrengst achterlicht

Over het kuipwerk en verlichting
Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 1016
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

licht opbrengst achterlicht

Bericht door takeldoos »

zijn er mensen die de lichtopbrengst van het achterlicht van een 650 of st1300 weinig vinden?
heb hier evt. een oplossing voor,heb een foto bijgevoegd als er meer besteld wordt wordt de prijs stukken goedkoper .
wil even peilen of er oren naar is, en hoeveel lampen we dan nodig hebben dan kan de prijs een beetje bepaald worden :)
Afbeelding
post a picture
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door Koen »

Loop je niet het risico dat bij hogere lichtopbrengst men denkt dat je constant aan het remmen bent?
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door Marcel »

....of dat je mistachterlicht aanstaat?
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 1016
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door takeldoos »

zo erg is het allemaal niet :shock: het enige dat veranderd is de wattage van het achterlicht normaal is het 21/5watt dit wordt nu aangepast naar 21/10watt hierdoor blijft ook het verschil goed te zien van wanneer het achterlicht brandt en wanneer er geremd wordt :up
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten
BertG

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door BertG »

100% toename, mwoah :wn1
Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 1016
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door takeldoos »

is al getest :idea: , led heeft een ander soort licht als een gloeidraad en het werkt!!!
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten
PA1BEN

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door PA1BEN »

Het Wattage zegt niets over de lichtopbrengst, het geeft alleen aan hoeveel vermogen er door de lamp wordt opgenomen.

Als je de uitgestraalde hoeveelheid licht wilt vergelijken kan je het beter over 'lumen' hebben.
Vooral de verhouding uitgestraald licht per Watt opgenomen vermogen is interessant.

Een gloeilamp heeft een rendement van hoogstens 5% en geeft ongeveer 10 lumen per Watt. De rest zal worden omgezet in warmte.
Afhankelijk van kleurtemperatuur en gebruikte techniek heeft een LED een lichtopbrengst van ongeveer 50 tot 150 lumen per Watt.

Een (goedkope) LED met een lichtopbrengst van 50 lumen zal aan 1 Watt genoeg hebben, daarvan wordt 0,5 Watt in licht en 0,5 Watt in warmte omgezet.
Een goedkope LED-lamp is te herkennen aan de meerdere ingebouwde LEDs om de lagere lichtopbrengst van de gebruikte LEDs te compenseren.
Een (dure) LED-lamp, met een lichtopbrengst van 150 lumen, heeft uiteraard een beter rendement maar is ook duurder in aanschaf.

Een gloeilamp zal, om dezelfde lichtopbrengst te halen, 5 Watt vermogen vragen, daarvan wordt 0,25 Watt in licht en 4,75 Watt in warmte omgezet.
Bij een Halogeenlamp ligt de lichtopbrengst nog lager (ongeveer 7 lumen/Watt).
Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 1016
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door takeldoos »

ik kon het niet beter verwoorden ben :up
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten
BertG

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door BertG »

PA1BEN schreef:Het Wattage zegt niets over de lichtopbrengst, het geeft alleen aan hoeveel vermogen er door de lamp wordt opgenomen.

Als je de uitgestraalde hoeveelheid licht wilt vergelijken kan je het beter over 'lumen' hebben.
Vooral de verhouding uitgestraald licht per Watt opgenomen vermogen is interessant.

Een gloeilamp heeft een rendement van hoogstens 5% en geeft ongeveer 10 lumen per Watt. De rest zal worden omgezet in warmte.
Afhankelijk van kleurtemperatuur en gebruikte techniek heeft een LED een lichtopbrengst van ongeveer 50 tot 150 lumen per Watt.

Een (goedkope) LED met een lichtopbrengst van 50 lumen zal aan 1 Watt genoeg hebben, daarvan wordt 0,5 Watt in licht en 0,5 Watt in warmte omgezet.
Een goedkope LED-lamp is te herkennen aan de meerdere ingebouwde LEDs om de lagere lichtopbrengst van de gebruikte LEDs te compenseren.
Een (dure) LED-lamp, met een lichtopbrengst van 150 lumen, heeft uiteraard een beter rendement maar is ook duurder in aanschaf.

Een gloeilamp zal, om dezelfde lichtopbrengst te halen, 5 Watt vermogen vragen, daarvan wordt 0,25 Watt in licht en 4,75 Watt in warmte omgezet.
Bij een Halogeenlamp ligt de lichtopbrengst nog lager (ongeveer 7 lumen/Watt).
Nou wil ik niet heel lullig doen :mrgreen:
Maar of je het nu over lamp of LED hebt in je verhaal, je hebt het over 'Lumen per Watt'.

Toch begin je met het verhaal dat Wattage zegt niets over de lichtopbrengst. :uh
En later: Gloeilamp > 10 lumen per Watt
En later: LED > 50 tot 150 lumen per Watt

LEDs hebben dus kennelijk meer Lumen per Watt dan gloeilampen.

Terug naar het begin van dit topic:
De LED had 2x zoveel Watt dan de standaard gloeilamp.
En een LED heeft 10 tot 15 keer meer Lumen per Watt.
Ergo: 20-30 keer meer Lumen voor deze LEDs t.o.v. de standaard gloeilamp.
Gebruikersavatar
MrSkippy
Motorloos
Berichten: 860
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Zwolle (NL)

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door MrSkippy »

Bert, staat er ergens beschreven in de voertuigeisen hoeveel licht er uitgezonden mag worden (minimaal en maximaal)?
En als dat in wattage is, hoe wordt daar dan mee omgegaan met nieuwere technieken als LEDs?
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 1016
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door takeldoos »

???? Het werkt toch??? :shock:
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten
HenkH
BMW R1200RT
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 jul 2012, 22:01
Locatie: Ter Aar

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door HenkH »

Takeldoos,

Ik heb wel interesse....we gaan het gewoon proberen...

Maar wat is de richtprijs van zo'n lampje???

Er moeten 2 lampjes in bij mij dacht ik...

Henkh
BMW R1200RT LC 2015
BertG

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door BertG »

takeldoos schreef:???? Het werkt toch??? :shock:
Dat heb ik toch ook niet bestreden?
Volgens mij hadden we het over iets anders namelijk dat Watt's wel degelijk een verband hebben met Lumen.
BertG

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door BertG »

MrSkippy schreef:Bert, staat er ergens beschreven in de voertuigeisen hoeveel licht er uitgezonden mag worden (minimaal en maximaal)?
En als dat in wattage is, hoe wordt daar dan mee omgegaan met nieuwere technieken als LEDs?
Bij mijn weten niet. Wel dat verblindende verlichting niet mag.
En er staat nergens dat dat alleen voor de voorzijde van een voertuig geldt.

En er staat dat verlichting van gelijke soort een gelijke uitstraling/lichtopbrengst moet hebben.
Dat dus met name bij auto's waar je links en rechts rem- en achterlichten/koplampen hebt.

Dit wordt hoe dan ook een zinloze discussie, zo krijg ik het gevoel.
Eerst hebben we het over onderwerp X (Lumen heeft geen verband met Watt's)
en als dan het tegendeel (zelf) bewezen wordt stapt men van het onderwerp af en volgt een andere theorie ("Maar het werkt toch").
Zo gaat het vaak op fora in discussies: van onderwerp het afwijken of afglijden.

Ja het werk toch: Ik erken dat er licht uit LED's komt. Maar dáár ging het niet om.

Ik vrees dat het doel wel eens voorbijgeschoten kan worden.
Denk er maar eens aan wat er kan gebeuren als je 's avonds of 's nachts rijdt en je remt.
En achteropkomend verkeer ziet niet goed meer of schrikt (of men schat de afstand verkeerd in) doordat men verblind wordt door een overvloed aan licht.
En vervolgens rijdt men bij jou (of een ander) achterop....

Met name bij regen of mist als alle regendruppels op een voorruit de rode gloed vergroten.

Die druppels werken namelijk als vergrootglas...
Want er is geen hond die dat LED achterlicht bij slecht weer verwisselt voor een standaard lampje.

Ik snap die wedloop naar meer, meer, meer licht niet.
Het is alsof we besluiten allemaal met grootlicht of mistlicht te gaan rijden.
Terwijl we dat vergoelijken met de woorden "dan zien ze me beter".
Het 'niet zien' komt meestal door 'niet kijken' en 'niet waarnemen tijdens het kijken'. En niet door geen of te weinig licht hebben.

Terwijl iedereen weet (en tot de komst van LED en Xenon etc) allemaal overtuigd waren van de verblindende factor van grootlicht en mistlicht.
Het is ongeveer alsof je toen had gezegd: Ik rij standaard met mijn mistlampen en grootlicht aan op de motor want dan ziet men mij beter.

Zo kom ik steeds vaker ook LED kentekenplaatverlichting tegen op voertuigen.
Die hebben ook het effect dat de kentekenplaat niet meer is af te lezen door verblinding en witter licht.

Voor mij (en niet voor mij alleen :roll: ) is het heel simpel:
Als het een niet standaard item is gaat het, bij een controle met bij gebleken nadelige effecten, er direct af.
Idem met uitlaten trouwens. Een hot item (woordspeling niet opzettelijk) in Rotterdam-Centrum trouwens. Hint.

Voldoet het voertuig daarna niet meer aan de eisen dan gaat men lopend verder.
Met een beloning voor mijn inspanning in de vorm van een prent, dat dan wel.

Er is een regeltje dat zegt: als er gevaar of hinder door KAN ontstaan dan mag het niet. (artikel 5, u weet wel)
Het gevaar of hinder hoeft zich namelijk niet eerst voorgedaan te hebben.
Er hoeft enkel sprake te zijn van MOGELIJK gevaar of hinder.

Het is onzinnige pimperij die goedgepraat wordt met "meer is beter".
En het argument dat het niet standaard is en nadelige effecten kent wordt ontkend of weggewimpeld.
De regels en voertuigeisen en gebruikseisen zijn er niet voor niets.

En dat meer altijd beter is klopt dan ook niet.
Dat blijkt uit de berekening van Lumen per Watt wel.

We rijden toch niet standaard met onze mistachterlichten aan als het niet mist omdat we dan beter gezien worden?
We hebben toch niet voor niets vastgesteld dat dubbele mistlampen als verblindend en verwarrend kan worden aangemerkt?

Doe zoals je wilt. Ik wees slechts op de keerzijde.
Ik vraag niet om mijn gelijk maar spreek onzin wel gewoon tegen. Ook al krijg ik de hoon over mij heen. Boejuh.
Ik vrees alleen dat de 'meer is beter' wedloop tegen je kan gaan werken. In meerdere opzichten dus.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door Ed Vissers »

Het is inderdaad zo dat het achterlicht van een 650 niet zo goed zichtbaar is als bij veel andere motoren. Bij een 1300 is dat kennelijk ook het geval. Dat kan mogelijk gevaar opleveren omdat achteropkomend verkeer je later in de gaten krijgt. Dat is zeker het geval bij het rijden in de regen of bij het rijden in mist.

Indien je dus kans ziet om de lichtopbrengst te vergroten zonder dat het tot verblinding bij avchterliggers leidt is dat een pre vwb je eigen en anders veiligheid. Eerder gezien worden is beter en veiliger.
Het toeval wil dat ik nog niet zo lang geleden tijdens flinke regen en over een flinke afstand de achterkant van een 1300 heb mogen bewonderen die was voorzien van ledverlichting in het achterlicht. De motor was daardoor goed zichtbaar zonder dat er sprake was van een verblindend effect.

Indien een agent in een dergelijke situatie zo'n motorrijder staande houdt en verbaliseert is hij/zij in mijn ogen echt onzinnig bezig en daarmee is de verkeersveiligheid in mijn ogen niet gediend. Je zou zulk gedrag ook aan kunnen merken als een "5" situatie. Daarbij moet ik lachend even denken aan de "5" situaties die voort konden komen uit de dienstplichtkeuring in de tijd dat de opkomstplicht nog actief was :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 1016
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door takeldoos »

hmmmm...................ik ben toch blij dat er heeeel veel agenten gelukkig anders over denken (en ik ken er nogal wat) :en1 :D
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door Ed Vissers »

Moderator schreef: Dan gaan we hier weer verder met het eigenlijke onderwerp. Namelijk de vraag of er nog leden geinteresseerd zijn in de ledverlichting zoals Dolf schrijft.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
BertG

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door BertG »

Mag ik zo vrij zijn om 2 laatste zaken te corrigeren:
1. Ik treed zo op zoals ik zei als er sprake is van problemen, maar schreef wel dat de wet zelfs spreekt van 'gevaar kunnen veroorzaken'.
Ik laat mensen niet hun zomaar hun achterlicht openen ter controle ;-)

2. Dit hele verhaal begon met de bewering dat Watt's en Lumen niet met elkaar in verband staan.
In theorie misschien maar in de praktijk wel degelijk.

Over en Uit. :D
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door Geert »

takeldoos schreef:zijn er mensen die de lichtopbrengst van het achterlicht van een 650 of st1300 weinig vinden?
heb hier evt. een oplossing voor,heb een foto bijgevoegd als er meer besteld wordt wordt de prijs stukken goedkoper .
wil even peilen of er oren naar is, en hoeveel lampen we dan nodig hebben dan kan de prijs een beetje bepaald worden :)
Afbeelding
post a picture
Dolf,
Ik heb wel interesse voor mijn 1300. :D
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 1016
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door takeldoos »

ik zal binnenkort evt. wat foto's proberen te maken met het verschil :b :up
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten
Bennos

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door Bennos »

Hier ook interesse!
Niets zo link als niet gezien worden, als ik achter mijn rijinstructeur rijd(ST1300) valt het mij ook op dat het verdomde slecht te zien is.
Als dat bij mijn 650 ook zo is(geen idee overigens) wil ik daar ook wel wat aan doen.
Op het Ford forum hebben we een lid die een LED shop heeft, ik zou eens bij hem kunnen informeren, wellicht kan het nóg interessanter?
Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 1016
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door takeldoos »

Altijd goed :up t20 fitting moet je dan hebben
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten
Bennos

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door Bennos »

Heb het gevraagd, in afwachting van.....
Bennos

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door Bennos »

Zeg, het is toch een LED met dubbele functie?
Zijn antwoord was dat hij daar nog steeds naar op zoek is....bestaan ze wel?
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door Koen »

"Dubbele functie"? Ja, hij kan 1) AAN en 2) UIT :tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Bennos

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door Bennos »

Hij is goed :tg
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door Marcel »

3) Stuk.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Bennos

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door Bennos »

:l
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door ikkieman »

Het is een BA15d-fitting voor een remlicht/achterlicht combinatie.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: licht opbrengst achterlicht 650

Bericht door Frank »

Bedoel je deze?

https://www.xenonlamp.nl/led-achterverlichting-smd" opent="in(nieuw);venster;
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Plaats reactie

Terug naar “Kuipwerkgedeelte”