Voorbereiding AVD

Over de techniek van het motor rijden
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Ter introductie een leuk filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=pmYh1FWYtUA" opent="in(nieuw);venster;

5* Om onderstaande redenen vind ik dat in groepen niet twee aan twee mag worden gereden. (Zie Deauville meets Deauville)
19-08: Een instructeur (niet mijn reguliere) doet de uitspraak: Altijd en eeuwig op het midden van de weg rijden. :cf1 Volgens mij is dit antwoord echt veel te kort door de bocht.
1* In het algemeen binnen de bebouwde kom iets links van het midden. Bij voorsorteren is Deauvilleke tussen de spiegels 175 cm breed.
2* Buiten de bebouwde kom als uitzicht voor jou en tegenliggers (geen snelweg) niet wordt belemmerd ook iets links van het midden. Behalve bij goed merkbare zijwind. Komt deze van links, dan links van het midden. Komt deze van rechts, dan rechts van het midden. Voor vrachtwagens en Connexion bussen heb ik ontzag en dan ga ik echt behoorlijk rechts van het midden. Bij ons in de Noordkop waait het altijd harder (veel) dan elders en de wind heeft er vrij spel. Weinig bebouwing en geen bossen.
3* Als 2, maar dan bocht naar links: Rechts van het midden, afhankelijk van hoe scherp de bocht is, door de bocht heen kijken en links van het midden uitkomen.
Reden: Kom nooit met je snavel op de andere weghelft.
4* Als 2, maar dan bocht naar rechts: Links van de rijstrook beginnen, door de bocht heen kijken en linkis van het midden uitkomen.

Bij voorbaat dank voor het reageren op alvast deze 5 stellingen. Er komen nog meer stellingen.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Koen »

Ingrid schreef:Bij voorsorteren is Deauvilleke tussen de spiegels 175 cm breed.
Met de meeste stellingen ben ik het volgens mij wel eens, maar wat je met het stukje hierboven bedoelt??? :cf1

Mijn wing haalt van buitenkant rechterspiegel naar buitenkant linkerspiegel net de 110 cm. :wn1
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Marcel »

Het filmpje is geen afspiegeling van hoe normale motorrijders (zouden moeten) rijden.
De snelheid van de agenten is duidelijk hoger dan normaal, vooral te zien op het stuk waar verscheidene auto's ingehaald
worden.
Nu weet ik niet hoe hard je buiten de bebouwde kom mag rijden in Engeland, en hoewel je de snelheidsmeters niet kunt zien, lijkt hetgeen ik hierboven heb geschreven een correcte veronderstelling.

Als wij daarnaast op deze wijze gebruik zouden maken van de weg, bij een normale snelheid, dan worden we volgens mij gewoon aan de kant gezet door Oom Agent.
Maar daar heeft BertG zeker een antwoord op.

Overigens doen de agenten niet moeilijk over een beetje water op de weg....
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Hans van D
Motorloos
Berichten: 828
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:03
Locatie: Leiden (ZH)

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Hans van D »

Met tourritten rijden we in blokverband als de weg en de omstandigheden dit toelaten. Op deze bochtige en smalle wegen zouden we dat, zeker met deze snelheid niet gedaan hebben.
Kortom, dit is een totaal andere situatie.

Overigens leek het erop alsof ze aan het eind van het filmpje ook in blokverband gingen rijden.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Bedankt voor de reacties.
Het filmpje: Mijns inziens is de moraal van het verhaal dat je positie op het wegdek een relatie moet hebben met juist kijkgedrag.
Bij een motoragent ligt de lat beduidend hoger dan bij (ons) mij. Het ging mij om iets te leren van hun kijkgedrag.
Koen is het met mij eens voor wat betreft de 5 stellingen. Hans en Marcel hadden de stellingen niet bestreden, maar hadden enige moeite met het filmpje.

Bij het voorsorteren is Deauvilleke 1,75 m breed. Mijn Deauvilleke is tussen de spiegels maar 85 cm. Door positie op het wegdek bij het voorsorteren, probeer ik gevaarlijke situaties te voorkomen door in een voorsorteervak het midden van de rijstrook aan te houden. (Ik ben bij wijze van spreken dan net zo breed als een auto, dus 1,75 meter. Hiermee voorkom ik dat links of rechts naast mij zich verkeer opstelt. Een Wingman is maar liefst 1,1 meter breed en oogt ook heel fors. (Men zal wellicht niet zo snel de neiging hebben dan naast je op te stellen.)

Dus wel in blokverband onder normale omstandigheden.

Stelling 6:
Buiten de bebouwde kom maximum snelheid 80 km/uur, geen voorsorteervakken of uitvoegstroken. Ik moet linksaf en moet wachten voor tegemoetkomend verkeer.
Volgens mij heb ik geen andere keuze dan tegen de as van de weg voor te sorteren. Zet ik dan het puntje op de i. Mijn linkervoet aan de grond i.t.t. normaal de rechtervoet aan de grond, want nu wil ik graag zo smal mogelijk zijn, omdat het niet anders kan. Toch?
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Marcel »

Even voor de goede orde: Blokverband is naast elkaar?
Steensverband is schuin achter elkaar (links,rechts, links, rechts, enz).

Zelf zou ik niet zo graag blokverband willen rijden.
De enige die dit echt goed kunnen zijn (3 maal raden).....politieagenten.

Tijdens de nucleaire top in Den Haag zag ik 8 politieagenten over de A4 "scheuren". Geschatte snelheid ergens rond de 140 km/uur.
Strak naast elkaar. 1 helemaal links, ander helemaal rechts op dezelfde rijbaan.
Het stel er achter zat op 5 meter afstand.

Dat gaat ons echt niet lukken als goedwillende toerrijders. Dat vergt namelijk gewoon nogal wat oefening.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ed Vissers »

Als wij in een verband rijden is dat baksteensgewijs. Ook dat vergt gewenning.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Marcel »

Mee eens Ed.

Tijdens de Gelderlandrit vertrokken we vanaf het laatste verzamelpunt met een redelijke groep.
Veel rijders daarin hadden nog niet zo vaak meegereden.
Op de een of andere manier gingen we echter als een speer over de snelweg en bleef de groep ook nog netjes bij elkaar.
Tot op heden heb ik dat nog niet eerder gezien. (vraag maar aan frank).

Blijkbaar is baksteensgewijs rijden niet zo heel moeilijk. Veel hangt echter wel af van de rijkunsten van de individuele deelnemers.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Koen »

m@rcel schreef:Dat gaat ons echt niet lukken als goedwillende toerrijders. Dat vergt namelijk gewoon nogal wat oefening.
Behalve oefening vergt het ook een lege snelweg ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Frank »

dat ging inderdaad GEWELDIG! :up :up :up :up :up
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door PtrO »

Ben nog niet zolang A maar met je AVD moet je niet te veel nadruk leggen op dat positie rijden. Rij op je examen veilig, kies altijd het midden van je rijstrook en ga op de buitenweg alleen wat opzij (o.a. ivm zuigeffect) bij de grote jongens.

De eerste keer keer dat ik afreed deed ik redellijk "overdreven", inclusief bochtentechniek, (afge)kantrijden, kwijtrijden en als een halve "daas" wegtrekken. E.e.a in de trant van kijk mij 's hoe ik dat doe als in dat filmpje. Has les gehad van een instructeur die ook races doet. Ik nam zijn woord "vlot", tamelijk letterlijk en vergat vervolgens al z'n andere wijze gezegden.
Deed alles weliswaar veilig maar het kwam de examinator erg nerveus, rommelig en zelfs wat onvoorspelbaar over. Automobilisten verwachten niet dat je voor je zichthalen, uiters links en rechts gaat rijden. Ook het snel voorrang pakken of rang-boem bij twijfel gas-der-op petjes inhalen kan misschien wel maar staat & is niet netjes.

De tweede keer, na wat onderhanden te zijn genomen door een bedaarde edoch ook zeer ervaren instructeur (zelfde rijschool) reed ik met veel meer rust vooruitkijkend (= tijd winnen). Het positie-rijden (en dan nog alleen op buiten/snelweg) was niets anders was dan zeg 30-40cm kalm vanuit het midden gaan rijden bij passeren vrachtauto's etc.
Geen bochtentechniek noch voorsorteren. Wanneer je in het midden blijft van je (denkbeeldige) rijstrook (ook in de bocht) zal je daar niet op zakken.
Voorsorteren is een mooi gebaar maar is m.i. niet verplicht. Het kan zelfs passanten uitnodigen je rakelings te gaan passeren. Verder wat ze noemen moet je "vlot" en gewoon verkeersaangepast rijden.
Al met al geleerd, dat de examinator geen politieagent is en vooral beoordeeld of je alles veilig en beheerst uitvoert.

Bochtentechniek, zeg maar het (h)eerlijke zwaaieren 8) en platgaan in bochten en rotondes, mag wel maar levert je echt geen extra punten op tijdens je AVD examen dus waarom zou je ? Je doet geen VRO, politie of circuit-examen.
M'n AVD resultaat, was een perfecte rit met een compliment dat ik plezierig en zeer voorspelbaar reed.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Ik zit inmiddels ook tegen m'n AVD aan....

Mijn instructeur legt vaak de nadruk op 'netjes' en 'rechte lijnen' rijden.
Dus, als je 3 bobbels in de weg voorbij rijdt, allen aan één en dezelfde kant passeren, zebrapad niet over de witte vlakken.
Pijlen over het uitstekende deel heen of een bandbreedte links naast een enkele pijl.
Korte bochten draaien in vloeiende beweging.
En vooral je eigen ding doen als je met 2 en lest, ik heb nogal eens de neiging mijn voorganger te volgen en andersom :mrgreen:
Wil ook nog wel eens in een 2 baans bocht terwijl ik links of rechts rijdt, rechts of links uitkomen, dit doe ik in de auto ook(als er niemand rijdt) EINDE examen dan....
Het lijkt bij mij ook niet altijd op "motorrijden", als in, vlot doorrijden, je vrij rijden.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Koen »

En zo hoort iedereen weer net wat anders van de instructeur lijkt het...

Bij mijn AVD (2009) ging het vooral om "vlot rijden, met het verkeer mee en gebruik de voordelen die de motor biedt qua wendbaarheid en acceleratie".

Met als resultaat dat ik bij het eerste dorpje wat we inreden de volgauto kwijt was, omdat ik wel langs een wegversmalling kon waar een tractor moeilijk stond te doen en de examinator en instructeur in de auto niet. Kreeg via m'n "oortje" door dat ik even moest wachten, maar dat had ik zelf ook al wel door ;)

En hij was erg pietluttig over het kijken, zelfs voor mijn gevoel zeer overdreven om me heen kijken was volgens de examinator eigenlijk nog niet voldoende zichtbaar. Maar gelukkig was het totaalplaatje voldoende... :roll:
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Koen schreef: Bij mijn AVD (2009) ging het vooral om "vlot rijden, met het verkeer mee en gebruik de voordelen die de motor biedt qua wendbaarheid en acceleratie".
Hoor ik ook tot in den treure :tg
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Koen »

Grote voordeel van het A'tje halen: tijdens het rijden heb je dan één stemmetje minder in je hoofd :tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Ik vrees dat ik die stem nog wel even hoor, schrik wel eens wakker 's nachts :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Ok, nog één dan:
http://motorfun.jouwweb.nl/rijvaardighe ... -op-de-weg" opent="in(nieuw);venster;

Over geverfde delen op een wegdek rijden, kan ledematen kosten en vooral bij een nat wegdek.
Strak bochtenwerk, zoals men het achter je wil zien = het jezelf gemakkelijk maken: Ruim vóór de bocht of rotonde klaar zijn met de motorfiets. Dus niet aan koppeling, gas en of remmen wriemelen. Niet schakelen in een bocht een beetje het gas erop en kijken waar je wilt uitkomen.

Wat zal ik blij zijn als ik die polonaise van dat lessen achter me heb. Inderdaad: Eén stemmetje minder. Nu zeg ik het hem ook wel eens. Als jij nu eens een stiekje om je snavel doet? Dat rijdt veel fijner.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door PtrO »

Inderdaad volgens de weg rijden. Het gaat er dan ook om, waarom je daar en waar rijdt.
Die heilige witte vlakken, pijlen en putdeksels krijgen anders een doelstatus waar het niet om gaat.

Tuurlijk rij je het linker pijlpuntje eraf, tenzij er links van je aan een enorme oplegger staat met uitsteeksels, dan ga ik toch echt meer rechts. Punt of geen punt, de veilige ruimte pakken is m.i. belangrijker dan welk verkeersteken dan ook.
Beter thuis op de bank met een bon dan van het ziekenhuis een factuur.

In principe rij je een vloeiende lijn die "rommel" op de weg ontwijkt.
Het moet geen doel zijn om zwalkend "alles" wat in je rijlijn ligt te gaan ontwijken.
Zigzaggen levert m.i. meer gevaar op dan er gewoon (liefst recht) overheen te rijden.
Tijdens je AVD, zo is mij geleerd, laat je zien dat je de weg "(over)ziet".

Nu ben ik nog maar een newbie maar merk al dat de geleerde dingen een simpele reden hebben.
Je hebt groen maar dat wil niet zeggen dat anderen dat ook vinden, dus.... altijd FF (b)lijkijken.
Ben wel benieuwd hoe het ervaren forum rijdt en of zij daar (nog) al of niet bewust over nadenken.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Koen »

PtrO schreef: Ben wel benieuwd hoe het ervaren forum rijdt en of zij daar (nog) al of niet bewust over nadenken.
Toen ik net m'n rijbewijs had opgehaald kon ik de motor van m'n broer een paar weken lenen. Na ongeveer 3 weken ging het mis, een automobilist zag me niet bij een wegversmalling en ik remde mezelf onderuit, een frontale botsing was het gevolg. Motor total loss, ik een aantal maanden in de kreukels. Een (gelukkig beperkt) deel van die "kreukels" is helaas blijvend.

Dus het antwoord op jouw vraag:
Ik denk nog steeds bij elke rit bewust na over mijn plaats op de weg, hoe zichtbaar ik ben voor anderen en hoe stom andere verkeersdeelnemers kunnen doen en wat ik dan zou moeten (kunnen) doen om herhaling van die schuiver te voorkomen.

Ik heb nadien een remtraining en een VRO-cursus gedaan en ruim 60.000 km. gereden. Paar "close calls" gehad maar elke keer het rubber onder en obstakels op (voldoende) afstand weten te houden.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Heel blij met jullie antwoorden:

Koen zegt het treffend:
Ik denk nog steeds bij elke rit bewust na over mijn plaats op de weg, hoe zichtbaar ik ben voor anderen en hoe stom andere verkeersdeelnemers kunnen doen en wat ik dan zou moeten (kunnen) doen om herhaling van die schuiver te voorkomen.

Dus dat linkje http://motorfun.jouwweb.nl/rijvaardighe ... -op-de-weg" opent="in(nieuw);venster; hang ik maar boven mijn bed.
Al die verkeerssituaties maak ik dagelijks mee, temeer omdat naar het zuiden toe ik 45 km géén snelweg heb en naar het oosten pas de snelweg begint met de Afsluitdijk.

Het lijkt alsof wij op ons motorfietsje, zelfs Honda's Goldwings, onzichtbaar zijn voor de andere verkeersdeelnemers. Dus ons gedrag moet daar dan maar op gericht zijn.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

AVB al gehaald Ingrid?
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Nee. :oops:

Het examen was al gepland en mijn rijschoolhouder gaat 3 weken op vakantie.
Wat ik niet had moeten doen: Dat dagje op het ANWB terrein in Almere op die akelige afgejakkerde niet vooruit te branden Kawasaki Er5 als generale repetitie. Dat was dinsdag. Na een uur heb je zelfs zo'n akelige motorfiets getemd.
Woensdag om 7.00 uur achter in de auto. Op van de zenuwen en de jongen die ook moest zat naast de rijschoolhouder verhalen te vertellen over de vette BMW van zijn vader en zijn Puch Maxi. 9.55 uur aan de beurt. Nee dus, veel eerder er tussendoor en ik moest plassen. Geen wc op dat CBR terrein in Beverwijk maar op een naastliggend terrein van de Bazaar. Geen tijd voor. Vrouwen en plas op moeten houden is geen goede combinatie. Op een steenkoude motor, uitgerekend beginnen met een achtje draaien, in de regen. Effe van tevoren een paar rondjes rijden was er niet bij. Volgende keer beter.
Zaterdagochtend 9.00 uur dezelfde kunstjes en meer tot en met de remproeven in de stromende regen op het terrein van de rijschoolhouder. Dat ging perfect. Aanleggen met de wijsvinger, voetje erbij en dan met middelvinger, ringvinger en pink, na elkaar, tegelijk druk opbouwen met de voet en vooral zien waar de horizon ophoudt. De rijschoolhouder: gvd Ingrid, had dat dinsdag zo gedaan. De rijschoolhouder riep steeds overtuigd te zijn van dat ik toe ben aan het examen. Dinsdag as een foutloos parcours laten zien op mijn vertrouwde XJ6 en dan meteen weer aanvragen, aldus de rijschoolhouder. Als we door Den Helder rossen, roept hij ook. Ingrid je rijdt als een kerel. Dan roep ik weer: Nee hoor als een stoere dame.
Elk nadeel heeft zijn voordeel: Je bent gewaarschuwd, aan den lijve ondervonden: Straks als die polonaise voorbij is, in alle kalmte Deauvilleke ophalen, want ook Deauvilleke reageert weer anders dan die XJ6 en de misselijke Kawasaki. Het volgende AVB examen: Op de motorfiets naar Beverwijk= lekker een uurtje tot rust komen, bij de afslag Bazaar ligt een illegaal oefenterrein. Dus nog daar dunnetjes vóór aanvang Aveebeeën. En naar Beverwijk wordt dan ook mijn eerste ervaring op de snelweg. In een straal van veel kilometers om Den Helder: géén snelweg, dus ook niet met het AVD.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Oeiiii, dat is vervelend!!

Maarre, als ik het goed begrijp heb je dus afgereden op een andere motor dan je lesmotor?
Dat zou ik persoonlijk niet zo fijn vinden hoor.......
Wij zijn vanaf de rijschool met de lesmotoren naar het CBR terrein gereden (grens R'dam/Ridderkerk) en ook ruim een uur eerder aan de beurt (vrijdag he, dan willen de heren examinatoren naar huus).
Alles ging perfecto op de langzame slalom na, is nooit m'n sterkste punt geweest :oops:
Had ook nog een weggever, wegrijden uit een parkeervak :apl

Hoop een volgende keer beter, en nogmaals, de manier van lessen zoals jij doet zou ik niet fijn vinden......
Ik weet dat het per persoon scheelt, maar ik heb maar 6 AVB lessen gehad voor mijn examen.
Daarna pas AVD lessen, heb er nu 7 gehad, dinsdag de 8e.
Gebruikersavatar
Hans van D
Motorloos
Berichten: 828
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:03
Locatie: Leiden (ZH)

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Hans van D »

m@rcel schreef:Even voor de goede orde: Blokverband is naast elkaar?
Steensverband is schuin achter elkaar (links,rechts, links, rechts, enz).
Marcel, ik bedoelde natuurlijk baksteengewijs, maar gebruikte de verkeerde term.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Bij de les blijven, sorry ik ben ook een echte ouderwetse schooljuf:
We hebben het over AVD.
Reageer hier maar eens op:
http://rijsecure.nl/praktijk-rijles-exa ... -tips.html" opent="in(nieuw);venster;
Kijkgedrag is nu ook dat hyperlinkje zien. Het zijn er meer dan 10.
:brrr
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Ja, maar daarvoor moet je eerst AVB hebben, vandaar :mrgreen:
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door PtrO »

Tja, kern is: wees jezelf en ride the drive to strive with pride.

Spendeer 's een paar keer 20 min per les met je instructeur of dat je een examenrit voor real doet.
Beetje instructeur KENT alle examenroutes inclusief de daarin zich bevindende instinkers.

Dingen die je vooraf (ook bij AVB) kunt afdwingen zijn idd de ouderwetse kindeRRR's: rust, reinheid en regelmaat.
Verwar de AVD examinator/trice woorden "vlot" en "voordelen" van de motor niet met het gaan gooien en smijten van de fiets.

Offtopic AVD voor AVB die ik doorgeef: vaak is een bepaalde oefening (bijv. langzame slalom) een onoverkomelijke uitdaging.
Negeer die oefening dan gewoon totaal (je weet al dat die mislukt) en zorg dat je de rest van het cluster wel 100% beheerst.
Je mag immers 2 fouten hebben zolang die fouten niet in het zelfde (examen) cluster zitten.
Wanneer je bijvoorbeeld altijd problemen hebt met de precisiestop, steek daar geen energie (meer) in en doe de twee andere stops parfait.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Peter heeft wel gelijk: Rust Reinheid, Regelmaat.
Het is niet off topic: EXAMEN IS EXAMEN. Heb je net als met het AVB de rust niet in je reet, ga je om dezelfde redenen de mist in met het AVD. Dan zie je bij wijze van spreken nog een Connexionbus over het hoofd.
Ik moest plassen, geen wc op het CBR terrein: Ja, je moet nu... Instructeur met vakantie geweest. Niet moeten doen: Oefenen op het ANWB terrein net vóór het examen. Ik mocht de uitwijkoefening niet doen i.v.m. het slechte weer. Die had ik al 5 weken niet gedaan. In een keer was de XJ6 een vreemde motorfiets na dat lijk van een Kawasaki. Er zijn 2 XJ 6 motoren. Het liefst rij ik op de 11. Nu had ik ook nog eens de 13. Afgelopen zaterdag op de 13 in de stromende regen: Niks aan de hand. Had ik afgelopen dinsdag gereden zoals afgelopen zaterdag, was ik gewoon geslaagd, aldus de instructeur, al hadden er 100 paaltjes op een afstand van 3 meter gestaan. Ik had de rust niet, de regelmaat van oefenen ontbrak door omstandigheden en de reinheid: Hoe haal je het in je hoofd op een vreemde motor net voor het examen de generale te doen?
Straks gewoon slagen voor het AVB en examen ritjes gaan rijden. In feite wil je zoveel mogelijk verrassingen elimineren.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door PtrO »

Ingrid schreef:... mocht de uitwijkoefening niet doen i.v.m. het slechte weer.
Vreemd, ook met slecht weer moet je kunnen uitwijken en echt, die regen waar wij ons druk over maken maakt voor ons qua wegcontact & rijders-niveau niets uit. Die regen en nattigheid zit 100% tussen je oren.
Probeer het maar, een ferme noodstop en je zult merken dat nattigheid (bijna) niets uitmaakt, helemaal ook omdat elke beetje lesfiets ABS heeft en die mag tijdens examen gewoon worden aangesproken. Mooier is zonder ABS maar who cares.

AVB is een technisch CBR examen en de resultaten daarvan dragen (indirect) bij tot de rij-indruk tijdens het AVD examen. Wanneer je de halve draai tijdens je AVB fout hebt kan je er bijna op rekenen dat je die alsnog als "omkeeropdracht" tijdens je AVD krijgt.

De uitwijk, is echt geen probleem. Check wel even van te voren (wat je instructeur eigenlijk moet doen) of er in je rijlijn(en) geen rommel (zand/hooi/takken/blubber) ligt wat je kan afleiden en dat alles op de juiste afstand staat.
Ondanks dat ik het AVB/examen terrein inclusief vaste pion-opstelling al goed kende, heb ik vooraf alles nagelopen; gelijk een coureur die ook altijd het circuit vooraf verkend.

En ja, in de voorbereiding kan je een hoop rust maken. Gedraag je of je weer 12 bent, wees nieuwsgierig en doe alles wat je onnodig lijkt alsof je de eerste keer op reis gaat. Wees hier een piet/truuslut. Het is jouw examen en je moet de optimale condities scheppen.
Check je plaskans, wees op tijd, check je pak, maak je helm/vizier schoon, check je motor (zorg dat ie warm ingelopen is), weet hoe je je gas moet vastzetten, weet waar je aangrijppunt zit, check alles zodat je je je volledig kunt concentreren op je (reeds geleerde) kunsten.

Wat ook kan werken is om tijdens je AVB oefeningen iets scherper aan de weg te rijden. Dus een halve draai en achtjes (sowieso zonder slippende koppeling !!) op 5 meter breedte ipv 6 meter, de uitwijk & stops met 60 aandenderen ipv 50. De snelle slalom met 35 à 40 etc.etc.. Moraal is dat je dan met je examen voldoende tolerantie (= vertrouwen) hebt opgebouwd.

O ja, nog een ernstige tip, wat je met je in bezit zijnde Deauville (geheel legaal) al tot in den treuren kunt beoefenen: lopen & parkeren met de motor, op de (zij)standaard zetten en op/afstappen.

Op het AVB/CBR terrein van Kemp in Lelystad heb ik tot mijn verbazing :shock: gezien dat veel leerlingen (inclusief aankomende motorinstructeurs !!) van andere rijscholen, niet instaat bleken om fatsoenlijk met de motor te lopen en zaten te sleuren met af/opzetten van de middenbok. Dat zijn nu bij uitstek zaken wat je met het juiste trucje 100% kan voorbereiden.
Het staat erg professioneel wanneer je dat lopende voertuiggedeelte goed & heel soepel beheerst.
Mijn instructeur zei, prima als je op je bek gaat tijdens het achtje maar je gaat mij niet voor "gek" zetten omdat je niet weet hoe je moet lopen en bokken.

En, nogmaals, van de andere AVB oefeningen, inclusief herkansing, hoeft je niet alles foutloos te hebben.
Suc6 !!!
Laatst gewijzigd door PtrO op 25 aug 2014, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Bedankt voor je betrokken antwoord.

Ik zal straks de Truus Lut uithangen. :apl Mijn bescheidenheid heeft mij genekt. Daardoor in de stress en dus de noodzakelijke voorbereidingen die jij noemde niet gedaan. Ik kan die 12 kunsten gewoon.

Cluster 1:Motorfiets achteruit inparkeren gaat 100%
Cluster 2:Langzame slalom gaat eigenlijk ook altijd foutloos. Vóór de eerste pyloon 2 meter van tevoren uitwijken. Begin je bij de eerste goed, kan het eigenlijk bij de volgende pylonen niet meer misgaan. Stuur je te laat in, kom je tekort, stuur je te vroeg in ook. Die paaltjes niet eens willen zien. Ver voorbij het einde van het rijtje kijken.
Cluster 3: Uitwijken. Die is tijdens de lessen er te vaak bij ingeschoten. Deze krijgt aandacht. Compenseer ik gemakkelijk met snelle slalom of vertragingsoefening.
Cluster 4:Noodstop ook 100%
Achtje: gewoon van tevoren effe 1 keer doen en dan mag je zelfs de paaltjes 1 meter naar binnen plaatsen.
De rest van de oefeningen zijn weggevers.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”