Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Over de techniek van het motor rijden
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door PtrO »

Vandaag voor het eerst bewust de motor bestuurd d.m.v. tegensturen.
Wat een ervaring en je neemt onnatuurlijk soepel 8) de bochten.

:?: Wie kent, gebruikt - bewust - tegensturen en vooral waar/hoe heb je die vaardigheid waar geleerd ?
Kortom, ben benieuwd naar reacties en jullie liefst wat ontopic ervaringen.

Hieronder een veel langer keuvelend verhaal omtrent (mijn) TvT ervaring, hopelijk zonder veel tegengas en bijremmend in bocht te sturen....

Sinds m'n rijbewijs (nu bijna 2 mnd) stuurde ik bij lagere snelheden vooral middels het stuur en de motor lekker afschuinen. Ik noem dat "gooien zonder smijten". De instructeur hanteerde voor een bocht "kijken klaar kantelen krachtopbouw".
Bij hogere snelheden bepaalde ik de rijrichting feitelijk vooral vanuit de heupen cq. gewichtsverplaatsing. Je kan dan zelfs zonder "handen" aan het stuur rijden. Ik weet dat dit onveilig is en is natuurlijk niet mijn gewoonte :en1 noch doel.
Natuurlijk al wel geheel onbewust de motor bestuurd met (enigszins) tegensturen, anders zal de uitwijkoefening van o.a. de AVB je niet goed gaan lukken.

Onlangs een Chromecast-key aangeschaft en eindelijk full-HDscreen wat motorvaardigheden bekeken.
Ik stuitte vervolgens op het fenomeen tegensturen, wat ik eigenlijk alleen maar kende van de auto waarbij je dan driftend ten koste van je banden een bocht kan nemen.

Het tegensturen op motor is wat anders. Het is vooral het natuurkundig (be)sturen waarbij de motor, ook door z'n gewicht, rechtop en -door blijft gaan. Van de week wat nodige filmpjes bekeken. Vooral deze is illustratief: https://www.youtube.com/watch?v=oVa2Ax-Dins. Deze gast laat het effect zien van tegensturen bij verschillende snelheden.

Tegensturen gebruik je en werkt vanaf zeg 20 à 30km/u waarbij je het stuur wegdrukt in de richting waar je naar toe wilt.
LPG: Lean right, Push right, Go right of Lean left, Push left, Go left
Bijvoorbeeld, je wilt rechtsaf. Je drukt dan met rechts het stuur van je af. In feite stuur je dan wat naar links waarbij de motor dan naar rechts van je afvalt en daardoor vervolgens ook die kant op gaat rijden.
Wanneer je wat van Newton weet, is het allemaal heel logisch.
Je kan het ook gewoon, heel bewust, gewoon doen; te beginnen op een stille weg. Rij recht uit met zeg 40 of 50km/h. Vervolgens duw je of links of rechts hert stuur (voorzichtig van je af). Vlug genoeg ontdek je wat het beoogde effect is. Hierna kan je de snelheden of duwkracht geleidelijk wat opvoeren.

Wat mij dan opvalt met tegensturen dat je dan nauwelijks je gewicht hoeft te verplaatsen en verder, het allergrootste voordeel :up , veel scherper een bocht kan nemen en zelfs controleren. Er is m.i. veel minder risico dat je de bocht uitwaaierd.
Ik en andere onbesuisden kennen dit waarschijnlijk wel waarbij je de bocht wat onzuiver inzet en vervolgens bijna uitvliegt of :sh te ruim terugdraait. Je moet dan je motor met je ogen dwingend gaan besturen en heftig kijken waar je naartoe wilt rijden om alsnog (er) heelhuids uit te komen.
Desondanks, je stuurt in en wat je ook doet, de rand van de bocht heeft een bijna onweerstaanbare aantrekkingskracht. Ik merk(te) dat ik dan wat onzeker begon te worden en meer op safe ga spelen door met lager snelheid bochten te nemen.

Vandaag maar de motor bij de wielen genomen om de tegenstuur theorie en geziene video's te toetsen aan de praktijk.
Het was superweer, de mooie weg opgezocht. Vervolgens (check free) heel voorzichtig en nu bewust, het stuur van mij afgedrukt. Wonderbaarlijk :shock: wat een effect dat geeft.
Je drukt lichtje rechts en maakt dan al gauw een behoorlijk zwiepertje naar rechts.
Op ruime rotondes gaat/voelt dit effect nog beter aan 8) . Lekker wegdrukken en je kan (voor mijn gevoel) onwaarschijnlijk schuin met een behoorlijke snelheid, een rotonde of bocht nemen.

Op de rijschool, leerde ik een rotonde altijd in z'n 2 te nemen, dus hooguit met 30 waarbij je behoorlijk inschattend en kijkend je gewicht moest verplaatsen. Leuk gevoel maar het risico van waaieren speelde altijd tikkertje in m'n hoofd.
Een andere "regel" was om in een bocht zo min mogelijk krachten op te roepen, dus zo recht mogelijk bochten nemen.

Nu met tegensturen merk ik dat ik in bocht zelfs nog kan corrigeren door iet minder of juist meer te drukken. Hoe bestaat het, slalommend een bocht nemen. Ook wat remmen, wat normaal een nogo is, is/lijkt dan ineens wel mogelijk.

Kortom, ik vermaakte mij kostelijk met allerlei capriolen.

M'n excuus aan serieuzere bestuurd/sters die zich afvroegen waarom ik op de rotonde zo zat te slalommen.
Normaal doe je dit natuurlijk niet maar het oefenen bevordert wel de rijvaardigheid ten tijde van of voor eventuele noodsituaties.

Enfin, weer een (te) lang verhaal voor de eeuwig gulzige internetdoos.

Ik hoor graag van (on)ervaren rijders hun ervaringen, tips en hints.
Wie weet kunnen we elkaar ook zo wat bij- of juist afleren.

Grtz
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Ed Vissers »

Countersteering gebruik ik alleen als ik snel van rijstrook wil veranderen. Ik duw echter niet. Ik trek, maar dan aan de andere kant. Dus wil ik naar links, dan trek ik rechts. Dat heb ik overgehouden van VRO-1.

Bij het nemen van een normale bocht gebruik ik nooit countersteering.
Bij een lange bocht gebruik ik altijd mijn eigen gewicht. Het stuur gebruik ik dan nauwelijks. Als ik dan moet corrigeren is dat door of gas te geven als ik naar de buitenkant wil of door de motor wat af te kanten (stuur naar beneden drukken) als ik naar binnen wil.
Bij een middellange bocht gebruik ik een combinatie van afkanten en sturen met mijn lichaam. Corrigeren idem als bij een lange bocht, soms aangevuld met het licht aanraken van mijn voetrem (ik heb ook cbs).
Bij een korte bocht gebruik ik vooral de techniek van het afkanten van de motor (stuur naar beneden drukken). Dat gaat altijd bij lage snelheden. Corrigeren is er dan niet bij.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door ikkieman »

Ik heb het op de Diversion wel veel gedaan voor hoge snelheid bochten. Adviessnelheid heb ik straal genegeerd sindsdien. De adviessnelheid voor sommige bochten is 50 km/u waar ik gewoon rustig met 90 km/u doorheen donder en nog steeds ruimte zat overhoud.
Het werkt op de pan european wel net even wat anders. Op de Diversion moest ik echt veel drukken om van richting te veranderen, maar op de pan verplaats ik mijn gewicht voor het eerste kantelmoment, zorg ik voor een lager zwaartepunt door iets meer naar voren te zitten en druk dan het stuur van mij af. Werkt prima voor de hogere snelheden inderdaad en rotondes met 60 km/u voor een kwart nemen of 50 km/u voor halverwege zijn geen enkel probleem.

1 kleine waarschuwing daarentegen, tijdens een bocht nemen moet je echt oppassen met je voorrem. Knijp je die in, richt je motor zich namelijk op. Natuurlijk krijg je hiermee wel een grotere vertraging, maar loop je ook een veel grotere kans dat je ongewild rechtdoor gaat! Als je met je remmen wil corrigeren voor een bocht kun je misschien beter je achterrem proberen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Marcel »

Oei, oei, remmen in de bocht en beginnende bestuurders: ik vind het een gevaarlijke combinatie.

Remmen in de bocht wordt geleerd tijdens VRO2 (dat heet nu anders) en dan moet je wel al VRO1 hebben (heet nu ook anders).

Hetgeen Jeroen beschrijft kan: remmen met de achterrem in de bocht.
De vertraging van de achterrem is echter nihil (Kom je ook achter tijdens VRO 1 en 2)
Dus wat doe je dan: Voorrem gebruiken (Voorzichtig!) en de motor richt zich op. Deze beweging tegengaan door de machine naar beneden te drukken verder de bocht in.

Waar ging dit ook alweer over? Tegensturen!
Wellicht is het handiger en verstandiger om eerst eens aandacht te besteden aan het volgen van de juiste lijn in de bocht; van buiten naar binnen, insturen, doorkantelen en dan licht het gas erop.
Het tegensturen waar Peter het over heeft, heeft te maken met het laatste deel van het nemen van de bocht (doorkantelen en het gas er licht op). Door door te kantelen kun je de bocht scherper nemen. Dat doe je door de machine aan de binnenzijde van de bocht naar beneden te drukken (Peter noemt het tegensturen maar daar ben ik het niet helemaal mee eens).

Grap is inderdaad wel dat je normaal zou verwachten dat je aan je stuur trekt aan de kant waar je heen wilt. In plaats daarvan druk je echter (onbewust) aan die kant. Door voorloop/naloop :wn1 (iets met natuurkunde) stuur je eerst en ietsiepietse naar de verkeerde kant waarna de motor als het ware de andere kant opvalt en de bocht instuurt.
Door de machine naar beneden te drukken leg je hem platter. Hierdoor wordt de draaicirkel kleiner en kun je de bocht korter en sneller nemen.

Zelf oefenen? Gebruik je fiets. Lagere snelheid, zelfde effect.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
ronwolters
Honda NT650V
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2014, 21:46
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door ronwolters »

Ik weet niet of ik het hierboven beschrevene over tegensturen goed heb begrepen :roll: dus daarom even de check: is dat tegensturen hetzelfde als in bocht gaan hangen? Dus bijvoorbeeld in een bocht naar rechts, rechts van je fiets gaan hangen waardoor de motor rechter komt/minder afschuint en je wat meer aan je stuur naar rechts moet gaan trekken (om precies te zijn met je rechterhand naar je toe trekken en/of met je linkerhand van je afduwen). In het meest extreme geval kun je met je rechterknie het asfalt raken, net als in de racerij. Of is dat weer een andere techniek?

Ronald
grt Ronald
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Ingrid »

Countersteering:
Bocht naar rechts: Je duwt lichtjes met je rechterhand het stuur van je af. In eerste instantie wijst het voorwiel iets naar links, waardoor de rijdende massa die eigenlijk rechtdoor wil de motor naar rechts laat kantelen met een veel groter effect dan dat je met je lichaam dit kunt. Zodra de kantelhoek bereikt is, wijst het wiel lichtjes naar rechts.
Bocht naar links, is links tegen het stuur duwen.
Kijk je in de richting waar je (plotseling) naar toe wilt, zoals bij de uitwijkoefening, doe je dit eigenlijk al automatisch. Zo heb ik het ervaren.
Bij de uitwijkoefening: gas los, niet remmen en kijken waar je naar toe wilt en vooral niet naar het obstakel. Dus snel na elkaar: Naar links kijken om het obstakel links te ontwijken en zodra je bij het obstakel bent kun je al naar rechts kijken en vrijwel direct daarna voorbij het poortje kijken.

Ga maar ietsje van je bureau afzitten met je handen tegen de rand van het bureaublad geleund. Kijk maar eens plotseling naar links. Voel je nu dat je met je linkerhand harder tegen het bureaublad drukt?

Hoe hoger de snelheid hoe effectiever countersteering werkt.
Bij lagere snelheid zoals een u bocht, hetzelfde maar dan de motor trekkend houden en met de achterrem de snelheid bepalen.

Dus countersteering is per definitie niet hetzelfde als in de bocht gaan hangen.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Marcel »

Bij de uitwijkoefening: gas los, niet remmen.......
HUh? :cf1

Volgens mij is het: 1) REMMEN!, 2) Rem los en uitwijken.
Al het andere heb je geen tijd voor.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Bennos

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Bennos »

Nope, de AVB uitwijkoefening is met 50 uitwijken, gas los, niet remmen.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Marcel »

Sorry, dat is voor mij te lang geleden.....
Bij VRO1 is het zoals ik beschreef.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Bennos

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Bennos »

Dagje ouder he :tg
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Marcel »

ronwolters schreef:Ik weet niet of ik het hierboven beschrevene over tegensturen goed heb begrepen :roll: dus daarom even de check: is dat tegensturen hetzelfde als in bocht gaan hangen? Dus bijvoorbeeld in een bocht naar rechts, rechts van je fiets gaan hangen waardoor de motor rechter komt/minder afschuint en je wat meer aan je stuur naar rechts moet gaan trekken (om precies te zijn met je rechterhand naar je toe trekken en/of met je linkerhand van je afduwen). In het meest extreme geval kun je met je rechterknie het asfalt raken, net als in de racerij. Of is dat weer een andere techniek?

Ronald
Nee.
Ja

Waar we het hier over hebben is het feit dat je (nu al onbewust) rechts tegen je stuur duwt, waarbij je verwacht naar links te gaan, en vervolgens ga je toch gewoon naar rechts.
Dat heer tegensturen.
Als je dat verder doorvoert dan kun je je machine rechts verder naar beneden drukken om schuiner de bocht door te gaan.

Wat die GP jongens doen is heel andere koek. Volgens mij doen ze dit om het gehele gewicht (motor + berijder) meer naar de binnenzijde van de bocht te brengen waardoor de bocht makkelijker genomen kan worden......
Gelukkig rij ik echter een Deauville en geen GP-monster :mrgreen:
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Bennos

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Bennos »

Kenny Roberts he, het knietje aan de grond :mrgreen:
Rond71
Honda NT650V
Berichten: 279
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:24
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Rond71 »

Als beginner (zo'n 4 jaar geleden alweer) heb ik hier wel nuttige zaken gelezen:
http://www.luiemotorfiets.nl/" opent="in(nieuw);venster;

Worden veel zaken behandeld (rijden, techniek, bochten) waaronder ook een stukje over countersteering.
Hier ook nog een uitleg:
http://youtu.be/C848R9xWrjc?list=PLABEDF097512F94F4" opent="in(nieuw);venster;

Grts
Ron
Grts,
Ron

"Iedereen kan schansspringen met een motor.
De problemen beginnen pas met de landing."


2010-2015 Yamaha FZS600 Fazer bj 2003
2015 Honda Deauville 650 bj 2000
Bennos

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Bennos »

Ik heb het vanmiddag ook eens geprobeerd, en verdomd, best fijn eigenlijk!
Hij reageert er erg vlot op :up
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door PtrO »

m@rcel schreef:
Bij de uitwijkoefening: gas los, niet remmen.......
HUh? :cf1

Volgens mij is het: 1) REMMEN!, 2) Rem los en uitwijken.
Al het andere heb je geen tijd voor.
Yep, bij AVB examen moet je het zo doen. Naar 50 in z'n 3, bij poortje gas los (dus niet remmen) en uitwijken naar links om vervolgens iets verder terug te komen naar rechts (zeg maar terugkomen op je eigen rijstrook). Dat uitwijken doe je in feite (onbewust) door je stuur weg te drukken anders haal je de manoeuvre niet. Het terugkomen naar rechts (je rijdt langzamer) deed ik (onbewust) met gewichtsverplaatsing.
Laatst gewijzigd door PtrO op 10 okt 2014, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door PtrO »

Leuke reacties en hints. Ik gebruikte het tegensturen vandaag ook weer en het voelt veel meer gecontroleerd.
Ook het rijstrook verplaatsen, gaat sneller en leuker.
Ik zit tijdens het rijden nog in dubio, hoe ik het beste van richting verander.

Gewichtsverplaatsing of stuur wegdrukken :? .
Ben er nog niet uit maar merk dat tegensturen best wel prettig aanvoelt omdat je tijdens de bocht de druk kan corrigeren.
Het gas loslaten of bijzetten reageert m.i. trager en ben ik ook zelf niet zeker van.
Vaak genoeg gehad tijdens rijlessen (en nog wel af-en-toe) dat ik de bocht in de verkeerde versnelling nam en dan heb je maar weinig acceleratie over om te corrigeren. Het was dan gevoelsmatig op hoop van zegen de bocht inwaaieren.

@M@rcel Mijn remmen is natuurlijk niet vol in de hangijzers maar rustig/matig en kort wat afremmen.
Met tegensturen voelt het redelijk voorspelbaar. Vandaag alle drie de combinaties gedaan.
Voor, Achter en Beide remmen op rotonde die ik tegensturend met steeds iets hogere snelheden nam.
Achterrem voelt (nu nog) het fijnste want zoals Jeroen (@ikkieman) zegt, met de voorrem wil de motor vrij snel rechterop komen. Beetje raar gevoel inderdaad.

@ed had een mooi :up verhaal voor verschillende bochten. Ik vraag mij af:
1) Waarom tegensturen met trekken ipv duwen wat logischer is, je duwt dan in de richting die op wilt. Of heb/is je dat zo (aan)geleerd.
2) Waarom niet altijd "countersteering" en pas bij lage snelheden gaan sturen met afkanten/gewichthangen ?

@ikkieman had een mooi :up verhaal omtrent gewichtsbalansverplaatsing (3x woordwaarde scrabble) met wat naar voren zitten om zo de bocht in te zetten met eerste kantelmoment.
Is dat specifiek Pan (of groter) of werkt dat ook bvij een Deauville ?
Is er dan ook een "tweede" kantelmoment :? ?

Veel vragen en ik ben op zoek naar het beste "leermoment". Wie het (niet) weet mag het zeggen. Voel de neiging opkomen om een VRO forum :tg te (laten op)starten... Veel kennis hier en nog meer te bespreken.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door ikkieman »

Ik weet niet of het bij een Deauville ook werkt om naar voor te verplaatsen. Ik had de deauville te kort om het countersteeren te leren. Op de Pan werkt het voor mij wel omdat ik dan voor mijn gevoel een lager zwaartepunt heb en zo meer controle heb.
Een tweede kantelmoment? Ik volg je even niet, Peter.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Bennos

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Bennos »

Was er vanmiddag best wel een beetje van onder de indruk, zo apart dat, als je naar links wilt, je links van je afduwt, zo licht als een veertje.
Ga me er toch verder in verdiepen :up
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door PtrO »

ikkieman schreef:...Een tweede kantelmoment? Ik volg je even niet, Peter.
FF terug schreef je "....Op de Diversion moest ik echt veel drukken om van richting te veranderen, maar op de pan verplaats ik mijn gewicht voor het eerste kantelmoment,...."
Vandaar ik zoek naar een eventueel tweede....
Ik heb je natuurlijk heel :up mooi zien rijden tijdens de ZH rit... Is dat het "zwiepertje" ff naar links om dan vervolgens naar rechts weg te draaien (zoals ik dat noem) ?

Enfin, vanaf morgen krijg ik wat meer vergelijking materiaal met een XJ600 die een nieuw baasje zoekt. Binnenkort natuurlijk, in show the bike for the bite.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Bennos

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Bennos »

Dat zwiepen naar links om vervolgens naar rechts te gaan doen mensen in koekblikjes, die denken dat ze met een trekker/oplegger rijden, ook :tg :sh
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Marcel »

Als je het insturen in de bocht als het eerste kantelmoment beschouwd, dan is het doorkantelen in de bocht het tweede kantelmoment.....
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Bennos

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Bennos »

Mijn rijinstructeur had het wel eens over 2 keer sturen, als ik niet de bocht door keek maar in bijvoorbeeld, de dode hoek.....
Ben, je stuurt 2x...
Zijn ook 2 kantelmomenten :tg
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door ikkieman »

Dat links sturen en naar rechts laten vallen bedoel ik eigenlijk niet. Dat werkt voor mij alleen met lagere snelheden. Ik bedoelde eigenlijk een tweede kantelmoment met mijn gewicht verplaatsen terwijl ik al tegenstuur. Maar helemaal correct kan ik het niet omschrijven.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Ingrid »

Jeroen bedoelt misschien dit: Naar het Youtubefilmpje van Rob kijken. Vooral op de voorband letten. In slow motion. Het is dus goed te zien.
Die motor kantelt eerst door het tegensturen.

Pak de beide leuningen van je bureaustoel maar eens vast en strek je rechterarm maar eens. Het lijkt alsof je de motor (je bureaustoel) met de rechterhand aan het stuur (armleuning) naar beneden duwt.
Je voelt je linkerbil in de zitting van de stoel (zadel) priemen. Bij langzame snelheden zit je dus verticaal op een afgeschuinde motor. De motor staat derhalve onder een hoek onder je lichaam. Dit is de lichaamshouding bij u bochten, achtjes en snelle slalom.
Bij hogere snelheden > 50 vormt de motor en je ruggengraat 1 lijn.
Tussen het eerste en 2e kantelmoment zit maar een fractie van een seconde verschil.

Dat er verschillen zijn tussen motoren voor wat betreft rijeigenschappen (zwaartepunt) neem ik graag aan. Echter de basistechniek van het rijden is voor een Pan hetzelfde als voor een Deauville of XJ6. Of zeg ik nu iets stoms?
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
Vacaro
BMW R1150RT
Berichten: 202
Lid geworden op: 03 feb 2014, 00:27
Locatie: Berendrecht

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Vacaro »

Ik heb de tegenstuur techniek aangeleerd gekregen op een dag van VOC-B te Brugge, een dag rijopleiding.
toen weliswaar nog op de Yam WR15X, mar oefen dit nog regelmatig op de Deau ook.
Daar werd die vooral aangeleerd als uitwijkoefening als je niet op tijd zou kunnen remmen voor een obstakel.
Links wegduwen om uit te wijken naar links en dan direct terug rechts wegduwen om terug op je eigen rijlijn terug te komen.
Haalt ni uit om van obstakel weg te sturen om dan op een ander te botsen
Dit was altijd in combinatie met wegkijken van obstakel en te kijken naar punt waar men naartoe moet!
Dit werkt heel goed, maar pas it zelden toe in een gewone bocht of rotonde.
Ik verdwaal nooit, ik ontdek nieuwe routes!
Rechtdoor is geen motorbegrip ~~~~
After Deauville 700 now drive R1150RT, and Hugh a Briard!
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Ingrid »

Coutersteering pas je altijd toe. zelfs op een omafiets. Het ene moment bewuster dan het andere. Doe je dat niet, dan gaat die motor gewoon rechtdoor.
Countersteering is geen keuze van dan wel en dan niet. Je kijkt waar je naar toe wilt en de motor volgt je. Met dat kijken ben je al aan het tegensturen. Echt, geloof me maar.
1. tegensturen 2. kantelen 3. bocht naar links en het wiel wijst naar links, bocht naar rechts en het wiel wijst naar rechts. Alleen in die volgorde.
Rij je langzaam, beweegt de motor onder je en jij blijft verticaal zitten. Rij je snel, maakt je lichaam dezelfde hoek t.o.v. het wegdek als de motor. Ros je door de bocht, dan hang je met je lichaam zelfs naast de motor.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door PtrO »

Idd tegensturen doe je altijd.....het verschil is of je dat bewust gaat doen om ergens (uit) te komen.
Met bankhangen of inzwiepen (ff naar rechts en dan bochtnemen) heb ik minder controle.

Ik merk zelf dat ik tijdens (ook leuke) bochtjes wat meer of minder zit bij te drukken, vandaag op de snelweg kan je met opzettelijk tegensturen (zoals Ed al's vermeldde) lekker snel van rijstrook wisselen. Ook in een bocht waar ik wat te ruim uitkom, kan ik iig veel beter corrigeren door meer tegen te sturen.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Ingrid »

Afbeelding
screen shot windows 7

Speed heb je al bij de langzame slalom. Gaat zoveel mooier, veel minder stuuruitslag, heel ontspannen omdat je de motor afschuint. Een tikkie gas erop tot het volgende kantelpunt. Gas los, kantelen, gas erop, etc.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Bennos »

Je wilt dit toepassen bij een langzame slalom??
Denk niet dat dat werkt hoor....
Speed heb je dan juist niet.
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Ingrid »

Het heeft me een applaus opgeleverd tijdens het examen. Pal voor de neus van 10 instructeurs.
Als je niet stilstaat, heb je al snelheid.
Bij elke bocht, altijd afschuinen en afschuinen doe je door tegen te sturen= fase 1. fase 2, motor kantelt en fase 3 voorwiel volgt de bocht. Bij fase 2 volgt sierlijk het bewegen van de heupen. Aat, mijn instructeur, heeft het bij me met een moker er in gehamerd.
Probeer het maar.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”