Remmen en ABS gebruiken

Over de techniek van het motor rijden
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Ed Vissers »

Er is al veel over geschreven. Maar wanneer gebruik je je ABS bij het remmen?
Niet. Dus nooit. ABS is geen hulpmiddel waar je bewust van gebruik moet maken tijdens het remmen. ABS is een veiligheidsmiddel dat ingrijpt op een moment dat je zelf niet kunt bepalen. Je kunt het wel inschatten. Een uitzondering is rijden op een dermate gladde ondergrond dat de wielen direct zullen blokkeren.
Als je tijdens het remmen bewust ABS wilt laten ingrijpen rem je niet juist. Het is al geschreven. Remmen zonder je ABS in te laten grijpen remt beter. Het af en toe tijdens oefenen het ABS laten ingrijpen is wel nuttig om er aan te wennen voor het geval ABS onbewust ingrijpt.

Ook tijdens het maken van een noodstop is het beter ABS niet aan te laten spreken. Een noodstop moet niet verward worden met een paniekstop.Bij een noodstop heb je nog controle. Je remt bewust. Bij een paniekstop is dat anders. Je stoppen zijn doorgeslagen. De adrenaline zit in je bloed. Jw wilt onbewust maar 1 ding.. Hard remmen. Je knijpt uit alle macht. Soms zul je ook onbewust je rempedaal gebruiken. Zonder ABS zul je zeer waarschijnlijk onderuitgaan agv slippende wielen. ABS zal dat voorkomen. Daar zul je je echter op dat moment niet van bewust zijn en je kunt er ook niet op trainen.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Koen »

Ik hoop het nooit nodig te hebben, maar als ik inderdaad in een schrikreactie te hard in de rem knijp dan is het wel zo fijn dat de techniek me een handje kan helpen om de boel overeind te houden.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Bennos

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Bennos »

@Ed, je hebt je roeping gemist!
Je had rijinstructeur moeten worden :tg ;)

Zonder gekheid, ik heb géén ABS, m'n lesmotor had het wel en mij is ook geleerd tegen de blokkeergrens aan te remmen, ging eigenlijk altijd prima (droog wegdek).
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Ingrid »

Als ABS werkt is de remafstand groter bij een droog wegdek, maar nog veel groter bij een nat wegdek.
Bij een nat wegdek gewoon snelheid aanpassen en nog bescheidener de achterrem bedienen dan bij een droog wegdek.
Hoe Deauvilleke straks reageert, weet ik nog niet. Geen ABS maar een zogenaamd combined brake system.
Wie kan mij vertellen hoe een NT 650 V van ná 2002 reageert bij een noodstop?
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door ikkieman »

Achterrem vergeten en gewoon voor goed opbouwen. De motor heeft zelf een mechanische verdeelklep om de 80/20 remverdeling te krijgen.
Als je alleen voor knijpt, knijpen de klauwen met 5 van de 6 remcilinders en knijpt achter mee. Als je alleen achter remt, rem je met de achtercilinder en een van de 6 voorremcilinders.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Bennos

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Bennos »

Ik heb geen CBS, rem altijd voor en achter, zoals ik het geleerd heb.
Enkel aanleggen met lichte druk.
Volgens mij heeft een Deauville 650 4 remcilinders voor, 2 per kant, de mijne althans.
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Ingrid »

Jeroen,

Was het maar zo.
Echter het is ietsje te mooi om waar te zijn. Het is geen DCBS maar een SCBS. Dus met de voorrem wordt alleen de voorrem bediend en met de achterrem 1 remcilinder voor bediend. D staat voor dual en S staat voor Single. Ik zie het voordeel dus nog niet echt van het SCBS. Maar ik kan er natuurlijk ook naast zitten.

Aanleggen moet, ongeacht het systeem.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Ed Vissers »

Ben, of dat wat voor mij is? :)

Ik zal ws te vaak het verkeerde voorbeeld geven.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Bennos

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Bennos »

Haha, maar niet doen dan ;)
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door ikkieman »

Excuses, Ingrid. Ik dacht dat een CBS systeem zoals op m'n pan precies overgenomen was voor de Deauville. Beetje jammer, aangezien die van ons uit hetzelfde bouwjaar komen.

Maar dat veranderd ook mijn advies. Dan is het gewoon blijven remmen met beide.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Bennos

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Bennos »

Het principe is wel hetzelfde Jeroen....
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Ingrid »

Niet erg Jeroen. Ik blijf verliefd op Deauvilleke. Hoewel ik wel af en toe vreemd zou willen gaan op een PAN.
Principe is niet hetzelfde. Jeroen heeft het Dual combined brake system en ik het Single combined brake system. Ik zal iets meer remcomfort ervaren dan degenen met de modellen van vóór 2002.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Bennos »

Dan is het principe in grote lijnen nog steeds hetzelfde....
Rem je voor, remt achter mee, rem je achter, remt er een kant voor mee.
Geen idee of het meer remcomfort biedt, als je eenmaal gewend bent dubbel te remmen.....
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Koen »

Als je je dat aanwent, heeft S/D CBS geen praktische toegevoegde waarde.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Bennos

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Bennos »

Dat bedoel ik ;)
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Ingrid »

Als er helemaal geen voordeel te bedenken valt, waarom heeft Harry Honda dan zo'n CBS op Deauvilleke gemonteerd?
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Bennos »

Voor luie mensen :mrgreen:
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door PtrO »

Hmmmm, tijdens mijn rijlessen is weinig tot niks gezegd over wel/niet ABS gebruiken.

Wanneer je gecontroleerd remt, d'accord beter niet (laten) blokkeren omdat anders je ABS ingrijpt maar het kan/kon dus geen enkele kwaad. Echter bij voluit (paniek=overlevingsinstinct) remmen, was de moraal knijpen met wat je hebt.
De noodstop op het AVB is natuurlijk kunstmatig omdat je weet dat/wanneer je gaat remmen.
Hoe dan ook met ABS hou je meer controle en het is verder standaard toegestaan tijdens je AVB precisie/noodstop/stopproef.

Ik heb het idee, mede als beginnend rijder, dat je met ABS op een nat/glad wegdek een kortere (gecontroleerde) remweg hebt dan zonder. Dit geldt idem voor remdrukverdelers waarbij je met je achterrem, ook je voorrem aanspreekt.

In m'n eerste verleden ook 's motorrijles gehad en die CB500's kon je achter (destijds) wel heel makkelijk blokkeren en voor was het natuurlijk zinnig dat niet te (blijven) doen. Ook het bepalen wanneer je ging blokkeren is al beginner tamelijk lastig te bepalen, zeker nu alle lesmotoren ABS hebben. Voorts is ABS natuurlijk niet zaligmakend, tijdens rijlessen al's gehad dat het systeem simpelweg uitviel.

Beter is natuurlijk dat je nooit de remgrens te hoeven opzoeken. Lekker ver vooruit kijken, anticiperen om je heen en de kans dat je bruusk moet remmen, laat staan in de ABS gaat, is tamelijk gering. Kortom zoals ik het ook zie, ABS is (als gezegd) alleen nodig tijdens een ongecontroleerde paniekstop.

En ach, je afvragen waarom al die extra (schijn)veiligheid er dan allemaal op zit is eigenlijk niet te beantwoorden want want het draagt ergens (soms / vaak ?) bij aan veiligheid en waarom zou je dat niet willen..... :tg
Al die liflaf is natuurlijk wel goed voor de marketing....
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door PtrO »

In Rico's rijlessen topic kwam ABS ook aan de orde. Ik antwoord/reply dat ontopic maar hier.
ikkieman schreef:Peter, je mag wel de ABS gebruiken, maar goed remmen (dus met opbouwende remdruk) levert een korte remweg op dan vol ineens in de ankers duiken en de ABS lekker z'n ding laten doen. Scheelt soms wel een meter of twee.
Technisch klopt dat omdat ABS een telkens paar cm nodig heeft om nl. te "ontdekken" dat het wiel wel/niet (meer) stilstaat. De "extra" afstand wordt bepaald door de ABS vertanding.

Het kort draaien/stilstaan zal je ervaren als "trillen" of schokken bij remmen.
Extreem gezien je rijdt, je remt extreem, je wiel blokkeert wat door ABS wordt gedetecteerd, je ABS laat de remdruk los, je wiel gaat een stukkie vooruit, je wiel draait weer wat je ABS bemerkt , je ABS laat de remdruk weer toe... waarna cyclus zich herhaalt. Je hebt wel verschillende uitvoeringen en systemen.... beetje het idee als bij helmen... iedereen doet maar wat en zegt dat het veilig is.

Ik denk wel dat het voordeel van ABS om je op koers te houden opweegt tegen de iets langere remafstand.
Ongeacht vanaf 2016 moet elke (nieuwe voor de openbare weg) motorfiets zijn uitgerust met ABS. Dus wetgever vindt dus (ook) dat het veiliger is.
Laatst gewijzigd door PtrO op 26 okt 2014, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Bennos

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Bennos »

ABS is niet bedoeld om de remweg korter te maken, ABS is bedoeld om veilig tot stilstand te komen zonder dat je onbestuurbaar wordt....en dus onderuit gaat omdat je wielen blokkeren.
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Ingrid »

Dit heb ik gevonden:

CBS Remsysteem Honda Deauville zonder ABS v.a. 2002.

Honda Deauville

CBS remsysteem Honda Deauville:
De handrem bedient de beide voorrem klauwen.
Met de voetrem worden zowel de achterrem als de 1 voorrem klauw bediend.
Met de handrem (rode leiding) activeert men de buitenste zuigers van de linker remklauw en alle drie de zuigers van de rechter remklauw.
Met de voetrem wordt de middelste zuiger van de linker voorrem klauw en beide zuigers van de achterrem d.m.v. een remdruk ventiel bediend. (zwarte leiding)
Het remdruk ventiel zorgt voor een bepaalde drukverdeling in de remklauwen en zorgt er zo voor dat de remdruk optimaal verdeeld wordt.
Afbeelding
screen grab

Het voordeel zie ik nog steeds niet. Deauvilleke is met bovenstaand systeem uitgerust.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
HenkH
BMW R1200RT
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 jul 2012, 22:01
Locatie: Ter Aar

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door HenkH »

PtrO,

Bij ABS op de motor(PAN ST1300) voel je geen "schokjes" of iets dergelijks...

Ik heb de VRO training gedaan en daar kun je ervaren om met 80km "vol" in de ankers te gaan op een rechte weg..

Ik had ook nog het geluk dat het een regenachtige dag was....

De ABS grijpt gewoon is en je komt binnen een record afstand tot stilstand....je moet je echt schrap zetten want je remt echt hard maar de wielen blijven wel draaien....doen ze dit niet, ga je echt onderuit....

Bij nat wegdek in een bocht is het een ander verhaal....dan remmen met alleen je voorrem en zodanig dat de ABS NIET ingrijpt......en je komt gewoon tot stilstand....gebruik je de achterrem of de ABS grijpt in.....dan ga je onderuit....

Henkh
BMW R1200RT LC 2015
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Ingrid »

Die Pan is ook een heel mooi ding. Die ABS spreekt 15 keer per seconde aan. Dan voel je de schokken inderdaad niet.
Met de XJ 6 had ik de proef op de som genomen. Het wegdek was niet echt droog, asfalt. He miezerde.
Met ABS was de remafstand 5 meter langer dan de 2e keer zonder ABS aan te spreken.
Bij de eerste remproef stopte de motor, maar mijn lichaam wilde door. Schrap zetten dus. Bij de 2e remproef had ik mijn zitpositie veel meer onder controle.

Maar wie weet nu het voordeel van die CBS op Deauvilleke? Een paar postjes naar boven.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Bennos »

Dat weet ik Ingrid, meekomen met de andere merken als BMW.....
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door PtrO »

HenkH schreef:....
Bij ABS op de motor(PAN ST1300) voel je geen "schokjes" of iets dergelijks...
....
Bij nat wegdek in een bocht is het een ander verhaal....dan remmen met alleen je voorrem en zodanig dat de ABS NIET ingrijpt......en je komt gewoon tot stilstand....gebruik je de achterrem of de ABS grijpt in.....dan ga je onderuit....
Henkh
THX, (nog) niet aan gedacht noch meegemaakt tijdens m'n lessen, ik zie een nieuwe optie waarbij de ABS automatisch uitschakelt wanneer je bij nat weer een bocht neemt.
Op m'n Les XJ6 voelde ik en zag je ook duidelijk dat de ABS ingreep, de boel dribbelde dan wat.
Op een Pan zie je dus alleen de ABS lampjes.... of niet ?


Ingrid schreef:Dit heb ik gevonden:
CBS Remsysteem Honda Deauville zonder ABS v.a. 2002.
...
Het voordeel zie ik nog steeds niet. Deauvilleke is met bovenstaand systeem uitgerust.
Het voordeel is, zoals ik/je ook hebt geleerd dat je met het aanspreken van je achterrem, ook je voorrem aanspreekt die juist het gros van de meeste vertraging voor den rekening zal nemen. Ik zie er wel wat in, als het systeem tenminste goed is uitgebalanceerd wat (hier) mechanisch niet altijd het geval zal (kunnen) zijn.

Het CBS systeem zou m.i. wel desastreus zijn om een/je AVB examen te gaan doen. Je leert nl om met achterrem je langzaam trekkende snelheid te bepalen, ga je (nu ook) met je voorrem remmen zal je mogelijk snel(ler) omkukelen bij de slalom/U bochtjes.
Laatst gewijzigd door PtrO op 28 okt 2014, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Bennos

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Bennos »

Bij Politiemotoren is dit systeem meestal uitgeschakeld/gebypassed, juist om die redenen.
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Ingrid »

Uit marketing oogpunt meekomen met een Deauville van 2002 met zijn concurrent die tot 2002 werd gebouwd: BMW850RT, uitgerust met ABS?
Bij de noodstop mijns inziens geen toegevoegde waarde.
Ik vermoed dat het in het stadsverkeer comfortverhogend werkt. Niet bij het stilstaan, maar alleen vertragen.
Met Deauvilleke moet ik toch gewoon U bochtjes kunnen maken?
Dat de politie dit systeem uitschakelt kan ik me voorstellen. Die is al weer aan het andere einde van de straat als ik nog halverwege ben mijn u bochtje te maken.
Wie heeft er nog meer een NT650 V van na 2002?
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Ed Vissers »

Een voordeel zou kunnen zijn de toegepast remdrukverdeler in het circuit van de voetrem.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Ingrid »

Die snap ik niet helemaal. Het systeem is me wel duidelijk, maar wat heb ik eraan?
Nu ga ik de vertragingsoefening doen, niet zoals ik heb geleerd, maar alleen met de achterrem. Ik heb al teruggeschakeld en er steekt een hond over net voor de rotonde. Bij remmen, hond weg, meteen gas er weer op. Jullie zijn nog met de voorrem aan het rommelen en ik ben al weer bij de volgende rotonde.
Een ander voordeel zou mijns inziens kunnen zijn: Mijn achterwiel blokkeert niet zo snel bij krachtig remmen, omdat een deel van de remkracht wordt verdeeld.
Het principe is heel anders dan met ABS, maar is een uitvinding met hetzelfde doel. ABS is natuurlijk een veel beter alternatief.
Als ik van het u-bochtje geen gymkhana oefening maak, zal het voorwiel niet blokkeren en kan ik ongestoord met dit systeem dat u bochtje moeten kunnen maken.
Is het bovenstaande allemaal onzin, verkoop ik Deauvilleke met vette winst en heet de volgende Panneke. :twisted:
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door ikkieman »

Bij een Pan 1300 die in de ABS duikt zie je ook geen ABS-lampje oplichten. Je voelt jezelf door de remdruk heen knijpen (in ieder geval op de mijne) en de motor remt gewoon door. Zonder schokken inderdaad en heel beheersd. Ik heb het tot nu toe een keer moeten gebruiken voor een auto die afsloeg zonder richting aan te geven. Mooi dat het erop zat, anders zat ik in het portier.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”