Regentraining 2014

Over de techniek van het motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Regentraining 2014

Bericht door Frank »

Gisteren 07.00 uur op de motor geklommen om mij zelf aan te melden voor de regentraing in Leystad.
De rit naar Lelystad ging iets vlotter dan de navigatie bij de start aangaf :twisted: , maar het was om die tijd ook erg rustig op de weg, hoop ook dat oom agent niet wakker was.
Aangekomen in Leystad, met een prachtig zonnetje, werd de groep welkom geheten en kregen een overzicht van de dag en in groepen verdeeld.
Weetje:
Uitgaande van een remvermogen van 100% op asfalt, gebruikt een gemiddelde motorrijder ongeveer 60% van dit vermogen.
Het verlies van het remvermogen op natwegdek(asfalt) is ongeveer 8 tot 10%. Dit betekendt dat op een natwegdek(asfalt) 100% - 8%=92% remvermogen overblijft, waarvan de gemiddelde motorrijder maar 60% van gebruikt.
Onze groep begon met remmen en uitwijken op een nat wegdek. we begonnen met een snelheid van 50km, remmen-koppeling in en uitwijken naar links, even links op het stuur duwen en hoppa je gaat automatisch naar links om de kegels heen, om daarna tot stilstand te komen.
Hierna ging de snelheid elke keer omhoog om de oefening moeilijker te maken en te zien wat er mogelijk is op een natte ondergrond.
Hierna gingen we op geprepareede motoren slippen, dat was even schrikken :shock:
Er waren 2 motoren, een met en een zonder ABS. zelf alleen zonder ABS geprobeert door tijd gebrek.
Wanneer je voorwiel blokkeerd wat zou je kunnen doen?
We kwamen aanrijden met een snelheid van 35km p/u, daarna koppeling in en remmen op het voorwiel en ja hoor daar ga je, rem los(koppeling nog steeds ingeknepen) - stuur losjes beet- wat druk zetten op je stepjes zodat je billen iets uit het zadel komt en recht vooruit blijven kijken. Leuk om te hebben geprobeert, maar mijn vermoeden is dat je gewoon op je plaat gaat, maar voor het zelfde geld ben je helder bij geest en breng je dit in praktijd en blijf je rechtop. :wn1
Met ABS is de aanrijdsnelheid ook 35km p/u, koppeling in en remmen en nu blijven remmen, stuur losjes beet houden, druk op de stepjes zodat je billen iets uit het zadel komt en je staat stil. Hiermee ervaar je de meerwaarde van ABS.
Na dit onderdeel verder met motorcontrole, straatje keren en slalomrijden dit ales op natwegdek.
Doe ik even dacht ik, maar als je dit niet regelmatig oefent, gaat dt alles niet meer zo soepel. ;)
Volgend onderdeel remoefening op natwegdek. Met hoge snelheid aan rijden en dan vol in de remmen.
De eerste keer met 50km p/u om daarna de snelheid op te voeren tot ongeveer 80km p/u
Weetje
Veilige remtechiek: De kortste remweg bereik je door de koppeling in te knijpen en vervolgens opbouwend steeds harder te gaan remmen met je voorrem. je achterrem gebruik je wel maar draagt nauwlijks wat bij omdat het achterwiel steeds minder druk krijgt. Choppers en scooters hebben door hun bouw meer gewicht op het achterwiel en zullen de achterrem wel gebruiken i.c.m de voorrem
Na al deze oefeningen heerlijk luchen in de kantine. :et
Het middagprogramma bestond uit het bochtenwerk en gingen dan ook het circuit op om eens lekker in de bochten te gaan hangen.
Ook hier weer wat "nieuwe" technieken geleerd. De banden zijn weer mooi rond! :tg

Een heerlijke en leerzame dag gehad, zeer de moeite waard. Bij regen en een nat wegdek kan meer dan je denkt maar door de regen op de weg kun je bepaalde gevaarlijke situaties niet zien dus bij regen geldt, houd genoeg afstand en doe het rustig aan.
Weetje
Mocht je van de winter onverhoopt overvallen worden door gladheid op de weg en je wilt een veilig plek vinden, maar de weg is te glad, ga in de berm/gras rijden. deze is zacht en geeft meer grip. Je kan natturlijk ook stoppen op een veilige plek en de hulptroepen bellen. ;)
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Regentraining 2014

Bericht door Koen »

Leuk verslag Frank.

Ik heb zelf ook een keer een slip-training gedaan met motor-met-zijwieltjes. Heel apart (en leuk) om te doen.

Wat me tijdens de training opviel was dat in eerste instantie het wiel niet blokkeerde (je bent van nature (?) "te voorzichtig" met remmen), daarna blokkeerde het wiel en kantelde de motor vrijwel direct en aan het einde blokkeerde het wiel, bleef de motor even een seconde of zo rechtop om daarna te kantelen.

Dat was voor mij de belangrijkste winst van die training: niet zozeer voorkomen dat het wiel blokkeert, maar wel weten hoe je het kunt oplossen áls het gebeurt. Die ene seconde is in de praktijk meestal voldoende om de schrikreactie om te zetten in gecontroleerd remmen of eventueel uitwijken.

Overigens in mei dit jaar bij de KNMV-motordag in Lelystad iemand gezien die het voor elkaar kreeg met zo'n motor-met-zijwieltjes alsnog (letterlijk) ondersteboven te gaan. Het kán dus wel ;)
Frank schreef:bij regen geldt, houd genoeg afstand en doe het rustig aan
Goed motto, ook als het niet regent :tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Regentraining 2014

Bericht door Marcel »

Leuk verslag en leerzaam ondanks VRO1 en 2....
Het middagprogramma bestond uit het bochtenwerk en gingen dan ook het circuit op om eens lekker in de bochten te gaan hangen.
Ook hier weer wat "nieuwe" technieken geleerd. De banden zijn weer mooi rond!
Verklaart U nader.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Regentraining 2014

Bericht door Frank »

Het naar buiten hangen in de bochten.

Bij het ingaan van bijv,. een bocht naar links, iets meer gewicht op je rechter stepje, waardoor je verder naar links hangt en op het moment van uit-accelereren de druk op je stepje verminderen. Hoop dat ik het zo goed uitleg.

Moet eerlijk zeggen dat dit best lekker ging, ook prima manier om je motor op een iets "gladdere" weg wat rechter op te krijgen en dus meer grip te hebben in de bocht.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Regentraining 2014

Bericht door Marcel »

Bij het ingaan van bijv,. een bocht naar links, iets meer gewicht op je rechter stepje, waardoor je verder naar links hangt en op het moment van uit-accelereren de druk op je stepje verminderen. Hoop dat ik het zo goed uitleg.
....euh.... :cf1
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Re: Regentraining 2014

Bericht door Geert »

je moet het effe voordoenFrank :D
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Regentraining 2014

Bericht door Ingrid »

Je kunt ook thuis oefenen met desnoods de motor op de midden bok.
1. Je billen ietsje boven het zadel.
2. Hou je linkervoet ontspannen op het stepje.
3. Probeer met je rechtervoet het stepje naar beneden te drukken. Dat gaat niet dus
4. Je lichaam helt naar links.

Al rijdend in een bocht naar links hang je normaal t.o.v. het wegdek onder dezelfde hoek als de motor. Door de actie van Frank is de hoek van je lichaam t.o.v. het wegdek iets kleiner dan die van de motor, waardoor de motor nog meer wil hellen. En dat wil je.

Zeg ik het zo goed Frank?
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Regentraining 2014

Bericht door Marcel »

Nee, volgens mij wil hij dat niet want hij geeft juist aan dat de motor rechterop de bocht uit komt.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Regentraining 2014

Bericht door Ingrid »

Lees ik het dan niet goed?

Kijk eens Marcel hoe jij Frank citeert: .....Bij het ingaan van bijvoorbeeld een bocht naar links.....

Dan lees ik bij Frank: dat hij druk uitoefent op het rechter stepje.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Regentraining 2014

Bericht door Marcel »

Dat lees ik ook, maar jij geeft zelf aan dat de motor meer gaat hellen....
En volgens mij is dat in tegenspraak met elkaar.

Linker bocht en rechts drukken is motor rechterop de bocht door.
Zo kan ik het alleen verklaren.........hetgeen haaks staat op het extra hellen dat jij beschrijft.

Het wordt mij niet echt duidelijk.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Regentraining 2014

Bericht door Frank »

Filmpje geplaatst kijk aan het einde van de film hoe de instructur de bochten neemt.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Regentraining 2014

Bericht door Marcel »

Frank schreef:Het naar buiten hangen in de bochten.
Volgens mij hangt de instructeur naar binnen.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Regentraining 2014

Bericht door Stephan »

Mooi fimpje!
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Regentraining 2014

Bericht door Koen »

Leuk om te zien zo.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Regentraining 2014

Bericht door Frank »

Marcel, het is maar hoe je het bekijkt, hij hangt buiten de motor!!! ;)
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Missy
Honda NT650V
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 jan 2011, 20:31
Locatie: Dordrecht

Re: Regentraining 2014

Bericht door Missy »

Naar mijn idee zit de motorrijder een iets 'tegen-haaks' op de motor, dus 'contra' van de bocht die hij ingaat?

Mijn instructeur riep steevast "bocht naar links? rechterbil in het zadel !, bocht naar rechts? linkerbil in het zadel !"
Zelfde idee dus met het stepje. De motor komt dan na de bocht lekkerder rechtop.

(maar ik roep ook maar ff mee hoor, correct me if i'm wrong) 8)
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Regentraining 2014

Bericht door Ed Vissers »

Het naast je motor hangen is voor de meesten in de praktijk pure onzin. Blijf maar lekker stabiel midden op je motor zitten. Als je dan in een bocht een correctie moet maken gaat dat het beste.
Waarom zou je in een bocht naast je motor gaan hangen? Dat doe je nl om meer grondspeling te hebben. Ben je in het normale verkeer op zoek naar dergelijke omstandigheden? Dat zal niet snel gebeuren denk ik :)

De instructeur in het filmpje hangt enigszins naast de motor in sommige bochten. Als je kijkt naar zijn grondspeling was dat meer show dan noodzakelijk.


Kim,

jou instructeur had het echt mis. Je werd opgeleid om als normale verkeersdeelneemster door het leven te gaan. Niet als motorcoureur op een circuit. Het is dus van belang om zo stabiel mogelijk op je motor te zitten. Dus zit je in het midden dan je billen gewoon op hun plaats laten :) .
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Regentraining 2014

Bericht door Ingrid »

Kim heeft gedeeltelijk gelijk naar mijn bescheiden mening, omdat deze zitpositie helemaal opgaat voor de langzame AVB oefeningen. Het beste aan te tonen met een krappe u bocht. Maak je hem linksom, dan priemt je rechterbil in het zadel en komt je linkerbil iets los van het zadel. Maar als je gewoon door het verleer sjeest, heeft Ed weer gelijk. De opmerking die de instructeur van Kim maakte, maakte mijn instructeur ook.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Regentraining 2014

Bericht door Ed Vissers »

Bij het maken van een scherpe bocht bij langzame snelheid zul je ook de motor moeten afschuinen (inkantelen wordt ook wel gezegd.) Door dat afschuinen verplaats je het zwaartepunt van de motorfiets naar binnen. Door het gebrek aan voldoende centrifugaalkracht zul je, als het zwaartepunt teveel naar binnen komt, omvallen. Dat kun je voorkomen door je gewicht naar de andere kant te verplaatsen. Alleen in dat geval zul je mogelijk een bil verplaatsen. Maar dan tegenovergesteld. Dus bocht naar links, linkerbil in het zadel en je lichaam naar rechts bewegen :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Regentraining 2014

Bericht door Ed Vissers »

Ed Vissers schreef: Waarom zou je in een bocht naast je motor gaan hangen? Dat doe je nl om meer grondspeling te hebben.
Eigenlijk is dit niet goed uitgedrukt. Het heeft met de hellingshoek te maken. Door naast de motor te gaan hangen vergroot je de hellingshoek.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Regentraining 2014

Bericht door Ingrid »

Juist Ed, zo bedoel ik het ook. Je lichaam (Bijna) rechtop en de motor schuin onder je bij langzame scherpe (weinig centrifugaalkracht) bochten.

Afbeelding
De instructeur van Frank?
Precies het tegenovergestelde. Niet met je rechter bil in het zadel, maar op het rechter stepje meer druk uitoefenen. De overdaad aan centrifugaalkracht (de motor wil dan rechtop) compenseren door je gewicht in dit geval naar links te verplaatsen.
Het filmpje krijg ik maar niet fullscreen, dus zie ik eigenlijk niet duidelijk wat die man doet.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Rond71
Honda NT650V
Berichten: 279
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:24
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Regentraining 2014

Bericht door Rond71 »

Mooi verslag en extra met het bijgevoegde filmpje.
Weer een training die ik zou willen doen (maar wat er steeds niet van komt :? ).
Grts
Ron
Grts,
Ron

"Iedereen kan schansspringen met een motor.
De problemen beginnen pas met de landing."


2010-2015 Yamaha FZS600 Fazer bj 2003
2015 Honda Deauville 650 bj 2000
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Regentraining 2014

Bericht door PtrO »

Mooie training, mooie tips...
Met welke snelheden werden de bochten +- aangereden ?
Het straatje keren, ben ik wat gevoelig op ;) , wat was de afstand tussen de pylonen ?

Welk niveau van rijden je moet hebben om effectief mee te kunnen doen aan een regentraining ?
Ik heb je zien rijden en het duurt wel FF voordat ik daar in de buurt kom.

Begin volgend jaar, wil ik een VRO of RMT gaan doen. Eager to learn the bike. Je verlegt dan wat grenzen maar weet ook ondertussen :oops: dat het risico van schade aan de eigen motor wat vermeden moet worden.

In de (cq. mijn) rijopleiding wordt relatief weinig aandacht gegeven aan dit soort dingen. Alles is gefocust, zoals Ed ook :up aangeeft, op (beginnen met) "normaal" beheerst en defensief rijden. Terecht ook want je zult eerst jezelf (en je fiets) moeten leren vertrouwen onder normale omstandigheden voordat je nieuwe (circuit)grenzen gaat verkennen.

Regent het, dan pas je je snelheid aan en hou je geen 2 seconden maar 4 seconden afstand. Een auto remt beter dan een motor.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Regentraining 2014

Bericht door Ed Vissers »

Ingrid schreef: Het filmpje krijg ik maar niet fullscreen, dus zie ik eigenlijk niet duidelijk wat die man doet.
Ingrid,

als je op het YouTube icoontje klikt opent de film in een nieuw scherm. Dan kun je het beeld wel vergroten.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Regentraining 2014

Bericht door Cor »

PtrO "Regent het, dan pas je je snelheid aan en hou je geen 2 seconden maar 4 seconden afstand. Een auto remt beter dan een motor." :wn1 :?: :vrb :cf1

Die is voor mij nieuw. Als ik een keer echt in het anker moet weet ik vooraf al wat er achter mij zit. Als ik met 90 km op het circuit met VRO vol op de rem ben gegaan en binnen 28 meter stil sta en dan nog niet eens hard heb geremd. Het gewicht van een auto in relatie tot een motor is dusdanig dat je met een motor veel eerder stil kan staan. Een klap achterop is niet gewenst.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Regentraining 2014

Bericht door Koen »

Dus eigenlijk zeg je dat je met de motor niet voluit moet remmen als er verkeer achter je rijdt? :wn1
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Regentraining 2014

Bericht door Cor »

Weet je plek op de weg. Je hoeft niet altijd hard te remmen om een ongewenste situatie uit de weg te gaan want soms is :idea: afremmen en ontwijken ook een mogelijkheid. Daarbij is het inderdaad belangrijk om te weten dat als je vol in de ankers gaat dat iemand die achter je rijdt soms een langere remweg heeft waardoor je de situatie voor je goed heb opgelost door tijdig te remmen maar vervolgens door iemand anders van achteren wordt geraakt.
Weet dus wat er om je heen gebeurt. Maar je kan niet alles in de hand hebben.
Weer terug naar het onderwerp Regentraining die volgens mij door Frank meer goed gevolg is doorlopen en waarover hij ons wilde informeren.
Naast de motor hangen is daarnaast een bijkomstigheid. Of die bij ons type motoren wel of niet gewenst is geloof ik niet echt. En voordat Koen of Ed van hun bankstel afkomen moet er toch wel wat gebeuren. :tg
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Regentraining 2014

Bericht door Koen »

Cor schreef: En voordat Koen of Ed van hun bankstel afkomen moet er toch wel wat gebeuren.
Gebeurt regelmatig hoor. Meest voorkomende reden is "bestemming bereikt" :tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Regentraining 2014

Bericht door Marcel »

Frank schreef:Marcel, het is maar hoe je het bekijkt, hij hangt buiten de motor!!! ;)
Niet hoe je het bekijkt, maar hoe je het beschrijft.

Als je in de bocht naar binnen gaat hangen hang je buiten je motor aan de binnenzijde van de bocht, tenzij je je motor de bocht in drukt naar binnen zodat je zelf rechtop en wellicht enigzins aan de andere kant, aan de buitenkant van de bocht,naar buiten hangt.......... geloof ik :wn1 :uh

Zolang je maar niet binnenstebuiten de bocht uit komt gaat het goed.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Regentraining 2014

Bericht door PtrO »

Cor schreef:PtrO "Regent het, dan pas je je snelheid aan en hou je geen 2 seconden maar 4 seconden afstand. Een auto remt beter dan een motor." :wn1 :?: :vrb :cf1

Die is voor mij nieuw. Als ik een keer echt in het anker moet weet ik vooraf al wat er achter mij zit. Als ik met 90 km op het circuit met VRO vol op de rem ben gegaan en binnen 28 meter stil sta en dan nog niet eens hard heb geremd. Het gewicht van een auto in relatie tot een motor is dusdanig dat je met een motor veel eerder stil kan staan. Een klap achterop is niet gewenst.
:b
Zal allemaal wel maar, ik heb geen VRO en tijdens mijn lessen werd mij fijntjes verteld dat moderne (vracht)auto's het overgrote merendeel van motor(rijder)s er finaal uitremt. Dat komt omdat je op de motor eerst de rem moet (weten) aanleggen en je in de (vracht)auto al gelijk & blind vol in de ankers kan waarbij de electronica braaf de rest doet.

Het voertuiggewicht, staat in verhouding tot het voertuig en loopvlak van de band en heeft in die zin daar weinig mee te maken wie beter/slechter remt. Op de motor rem je uiteindelijk alleen met je voorrem op één (dun) bandje. Auto is zwaarder, heeft voor twee banden, die breder zijn end door het stuwende gewicht beter zullen grijpen. De achterwielen van een auto remmen ook meer mee dan bij een motor.

Om dit mooie topic niet (verder) te spammen, heb ik topic http://www.honda-deauville.nl/forum/php ... 215&t=6707 geopend om hier verder over te babbelen. THX
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”