Afslaan provinciale weg zonder uitvoegstrook

Over de techniek van het motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Afslaan provinciale weg zonder uitvoegstrook

Bericht door Ingrid »

Dan graag je mening over rechtsaf slaan op provinciale wegen. "geen uitvoegstrook"

Snelheid 80 km/ uur. Het ANWB bord staat 300 m vóór de afslag en daar staat ook het bord maximum 70 km /uur
De mensen schrapen met hun voorbumper bijna het profiel van mijn achterband. En daar heb ik zo'n vette hekel aan.

Zo doe ik het. "Nog niet afremmen op de motor en nog gewoon 80 km /uur. 100 m vóór het ANWB bord geef ik richting aan. Zodra ik het bord 70km/ uur passeer is mijn snelheid afgenomen tot 70. Ik zet de richtingaanwijzer uit en meteen weer aan. Ook tik ik even lichtjes de voetrem aan. Ik blijf midden op de rijstrook, anders gaan ze me op dezelfde rijstrook nog inhalen.

Zo heb ik dan nog 300 meter over om op de motor af te remmen e.v. terug te schakelen en vóór de bocht zit ik in de 2 met een zodanige snelheid dat in de bocht lichtjes het gas er weer op kan.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Afslaan provinciale weg zonder uitvoegstrook

Bericht door Ed Vissers »

Tja, daar vraag je wat. Ik maak het gelukkig zelden mee dat er iemand zo kort achter mij rijdt. Gebeurt dat toch, dan laat ik mijn remlichten even zien. Dat is in de praktijk altijd voldoende.

Dan toch even naar je vraag. Ik zou ruim van te voren richting aangeven en langzaam snelheid verminderen. Daarbij zou ik wel mijn remlichten laten branden. Niet aan 1 stuk door, maar een paar keer kort. Tevens zou ik scherp opletten wat er dan achter mij gebeurt. Zou ik het dan echt niet vertrouwen, dan zou het gas er flink op gaan en dan zou ik de volgende afslag nemen.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Afslaan provinciale weg zonder uitvoegstrook

Bericht door Ingrid »

Elke keer Ed als ik richting Alkmaar moet.
De N9 is een weg waar je maar 80 km/ uur mag met op veel plaatsen een dubbele doorgetrokken streep en nogal wat flitspalen en velen willen daar veel harder dan 80 km/ uur. Ik ken daar de weg, dus hou ik me er gedeisd om geen acceptgiro's van het CJIB te krijgen.

Daar gas dicht en dus afremmen op de motor is zelfmoord. De reden waarom ik in eerste instantie het onder afremmen op de motor had geplaatst.
"Achteropkomend verkeer kenbaar maken dat je iets van plan bent waar ze niet op zijn bedacht." En dat dan nog voordat je werkelijk tot actie over gaat:
En dat is afremmen op de motor en of remmen.

Blijft de afstand tussen mij en mijn achterwielklever onverantwoord klein, zal ik wel de volgende afslag moeten nemen waar wel een uitvoegstrookje is.
En ik begin al meer dan 400 meter voor de afslag kenbaar te maken dat ik rechtsaf wil en dat beslist niet gaat met 80km/uur. Knipperlicht, remlichten en nog blijft het spannend.
We denken er wel aardig hetzelfde over, toch?
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Afslaan provinciale weg zonder uitvoegstrook

Bericht door Ed Vissers »

Ja zeker :)
Ik heb ook een poosje op de motor (en auto) langs de N9 gereden, maar dan in omgekeerde richting. :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Afslaan provinciale weg zonder uitvoegstrook

Bericht door Ingrid »

Naar Den Helder toe is het inderdaad allemaal niet zo spannend. Je moet gewoon iedere keer linksaf en dan is er steeds een uitvoegstrookje. In de uiterst rechtse rijstrook varen boten.

Als het donker is richting Alkmaar neem ik die afslag niet. Dan neem ik de volgende afslag maar om met mijn oorspronkelijke 206 botten thuis te komen.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Afslaan provinciale weg zonder uitvoegstrook

Bericht door Cor »

Beetje :ot maar als je daar fanmail hebt gekregen voor 01-11-2014 moet je bezwaar aantekenen vanwege het feit dat de geplaatste flitspaal is gerealiseerd zonder (bouw)vergunning. Vanaf 01-11-2014 is het wettelijk geregeld dat daar geen vergunning voor nodig is. Voor die tijd zijn ze dus illegaal geplaatst :mrgreen: en beschikt men over onterecht verkregen materiaal. :mrgreen: Moet ik mijn rekeningnr. eventueel doorgeven voor de tips?
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”