MID: Tips voor ontspannen en dus veilig rijden

Over de techniek van het motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

MID: Tips voor ontspannen en dus veilig rijden

Bericht door PtrO »

Onlangs het boek "Motorfietstraining Iedere Dag" aangetroffen wat .... natuurlijk hier gaat over vaardigheid van het motorrijden.

Een boek wat niet gaat over de ontspanning van het motorrijden maar hoe je ontspannen beter kunt motorrijden.
Het berijden van de motor bestaat uit de onderste en bovenste helft. Jawel, je motorfiets met jou daar (het liefst 8) relaxed ) bovenop.

Bernt Spiegel behandeld in zijn boek veel tips hoe je door kijktechniek, mooi bochtenwerk, efficiënt remmen, reageren op schrikreacties; optimaal veilig kunt genieten van het motorrijden op platte wegen, in bergen en al of niet in groepen.

De methode die gebruik wordt is jezelf bewust trainen in dagelijkse situaties. Soms met een broodnodig uitstapje op een afgebakend terrein voor de aanscherping van bijzondere vaardigheden zoals extreem remmen en gecontroleerd uitwijken .

Het bewust trainen verloopt via zg. gele oefenkaarten en afhankelijke van wat je bewust moet "versterken"; het in het zicht plakken van waarschuwingsstickers. Daarop "korte" kreten van: "controleer je knipper" wanneer je die wel 's vergeet. Beetje als bij nieuwe banden en je dealer een sticker plakt op je toerenteller: "nieuwe banden" om je zo te herinneren dat je kalm aan moet doen.

Ik zal zeker niet de inhoud van het boek gaan overnemen maar wel (proberen) om af en toe een leuk (tip)lijstje neerzetten waar je in- bepaalde omstandigheden op kunt letten of over na kunt denken.

Ontspannen is het begin en einde van het motorrijden.
Verwar ontspanning zeker niet met gedachteloos noch nonchalant rijden of om je spanning af te reageren.
Ontspannen rijden is veilig en rustig rijden zonder nodeloze "(in)spanning".

Hieronder een tiental items die je kunt gebruiken om jezelf te ontspannen op de motor. Je zult er al wat van herkennen.
  • 1. Handen los aan het stuur
    2. Schouders laten afhangen
    3. Hoofd wat op de borst laten zakken
    4. Buikspieren ontspannen
    5. Diep in het zadel zitten
    6. Mond los
    7. Onderkaak los
    8. Niet met je "tanden" remmen
    9. Bewuste adempauze
    10. Wantrouwen doorbreken
Kortom relax rijden zonder verkrampte spanning.

Laat weten wat je er van vindt, wat je kan toevoegen, waar meer uitleg over gewenst is of wat jij doet.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: MID: Tips voor ontspannen en dus veilig rijden

Bericht door Koen »

Goede voorbereiding, indien nodig de route in de navi, muziekje erbij en geen haast hebben zijn voor mij de beste ingrediënten voor relaxed motorrijden :)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
JTR

Bericht door JTR »

Goeie tip van dat boek, ik ga 'm bestelllen....

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: MID: Tips voor ontspannen en dus veilig rijden

Bericht door Ed Vissers »

Adempauze zou ik niet te lang doen :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Rico
Honda VFR
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2014, 13:23
Locatie: Beilen

Re: MID: Tips voor ontspannen en dus veilig rijden

Bericht door Rico »

Dit is inderdaad een heel leuk en leerzaam boekje, ik heb hem vorig jaar cadeau gekregen van een aantal coachees!
Triumph Tiger 1050
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: MID: Tips voor ontspannen en dus veilig rijden

Bericht door Cor »

Ontspannen op de motor. Ik zou graag nog zien van "trek een motorpak e.d. aan", start de motor en ga een stukje rijden.
Zoals het nu omschreven is zou je ook zo in de garage kunnen zitten op je motor en broem-broem geluiden maken. :mrgreen:
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: MID: Tips voor ontspannen en dus veilig rijden

Bericht door PtrO »

Dat zou voor (veel) motorrijders zeker een goed begin zijn.
Eerst 's in de garage droog-oefenen hoe je het beste ontspannen kunt zitten en je dan voorstellen hoe je moet reageren cq. gedragen. Diegenen die al geheel ontspannen rijden, hebben al hun rustige weg gevonden.

Goed ademen is een bewezen ontspanningsmethode. Bij spanning hou je vaak onbedoeld je adem in.
De adempauze van 3 à 4 seconden is na het uitademen. Je krijgt dan een rustig ritme van inademen, uitademen, even wachten en dan weer van voor af aan. Klinkt wat zweverig maar dit bewust geoefenend op de bank of op de (stilstaande) motor, geeft dit al rijdende een relax gevoel.

Ook na een stresssituatie, al of niet rijdend op de motor :) , brengt het bewust ademen met een pauze; rust.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”