Tankslapping....

Over de techniek van het motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Tankslapping....

Bericht door PtrO »

Tankslapping is een straatterm voor een effect waarbij je stuur plots wild heen en weer gaat tijdens het rijden, remmen, optrekken en/of wanneer je over een oneffenheid rijdt.

Heeft iemand dat effect van een wildslaand stuur wel's meegemaakt en hoe waren je ervaringen.
Ben benieuwd. Lees verder voor meer uitleg en wat (persoonlijke) ervaringen.

Het tankslapping effect wordt volgens "wetenschappers" veroorzaakt omdat een je voorband overlangs, een andere mate van contact heeft/krijgt met de weg.
De buiten en binnenzijde van je voorwiel gaat dan wat sneller/langzamer draaien waarmee je voorwiel wat wil uitbreken. Heel normaal en merk je soms als wat trillen omdat niets constant op de weg wanneer je rijdt.
Vanwege gyroscopische krachten, gaat/wil je voorwiel (altijd, wel weer & snel) rechtuit waarna het fenomeen zich herhaalt.

Bij een bepaalde snelheid en ritme (frequentie) ontstaat wat ze noemen resonantie waarna het extreem snel, erger wordt waarbij je stuur zelfs letterlijk uit je handen kan worden geslagen en (vooral vroeger, schijnbaar) deuken je tank kan slaan. Vandaar de term tank-slap.

Je maakt vervolgens al rijdend wat ze noemen een zwabber en blijf met wat geluk en/of opgedane wijsheid, rechtovereind.

Wat kan bijdragen aan de oorzaak, ontstaan of versterken is:
  • fors optrekken (wheelie) waardoor je voorwiel al of niet deel los komt en terug contact maakt.
    idem bij fors remmen waardoor de druk verkeerd wordt verdeeld
    te zwaar afgestelde achterveer met daardoor ongelijkmatig druk op voorwiel bij hobbels
    bandendruk niet goed, vooral indien te zacht
    verharde banden waardoor je o.a. vooral bij flauwe bochten gaat "zoeken" op weg/oneffenheden.
    balhoofdlager wat (soms, dan) hapt, veel speling heeft of juist versleten is
    in de weg zittende objecten bij/op je stuur die haken
    het krampachtig vasthouden van je stuur
    onbalans incl. slag in voorwiel
    Voorschokdempers, vooral indien niet gelijkwerkend
De lijst is trouwens schier oneindig omdat alles wat bijdraagt aan onbalans, kan bijdragen aan wiebelen.
Bij hogere snelheden kan het effect ook optreden maar zal dan een meer "zwalkend" effect geven.

Ik werd getriggerd omdat ik wat/dat las over balhoofdlager op Vervolgens zoeken met wat links naar leuk leesvoer. Het voorkomen is bovenstaand is het tegengaan met iig altijd goede banden/spanning.
Sommige motoren zijn zelfs uitgerust met (actieve) stabilisatoren en dempers.

Wanneer het gebeurd, is het algemene advies om je stuur losjes vast te houden, meer druk op je voorwiel brengen (voorover hangen) en gas los te laten.
De motor wil in principe rechtuit z'n weg blijven zoeken zoals ik ook hebt geleerd van Keith Code's (Twist of the Wrist) boeken.

Mja, denk daar maar 's aan wanneer je in een seconde dat effect meemaakt en simpelweg niet begrijpt wat er gebeurd, laat staan wat je dan moet doen.

Hieronder een persoonlijke ervaring en wellicht voelen anderen zich geroepen daar (ook) aanvullingen op te geven.

Niet zo lang geleden heb ik tijdens een HDC rit, heb ik (achteraf gezien) exact dit zwabbereffect meegemaakt.
Ik d8 dat m'n voorwiel blokkeerde en maakte een forse zwabber. Ik bleef toen met wat (veel) geluk overeind.
Wat weken later had ik wat minder geluk en kwakte (daardoor met name, (b)lijkt nu) tegen het wegdek en maar niet echt begrijpend wat er precies was gebeurd, tijdens het remmen sloeg letterlijk het stuur naar rechts weg.
Gisteren ervoer ik dat zelfde fenomeen 'weer' lichtjes (heb tegenwoordig het zweet in de bilnaad) toen ik in de lengterichting van een oneffenheid (asfalt/straatstenen) reed. Hoppa, ik ging wat zwabberen.
Geen gevolgen maar wel heel nieuwsgierig wat er nu precies gebeurde.
Laatst gewijzigd door PtrO op 29 nov 2015, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Tankslapping....

Bericht door ikkieman »

He bah! Het blijft naar om te lezen hoe motorrijders ten val kunnen komen. Wel handig om echt in detail te lezen wat er precies gebeurt.

Zo blijkt ook maar eens te meer het belang van een correcte bandenspanning. Sterker nog, ik vind het zelf echt een kwalijke zaak als motorrijders met rustig een atmosfeer te weinig bij de start van een HDC-rit, of willekeurig waar dan ook aan komen zetten. Kom op mensen! Het is 2 minuten werk, het is eens in de twee weken controleren en het werkt zo ongelofelijk veiligheids- en rijplezier verhogend.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1200
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: Tankslapping....

Bericht door barend »

Jeroen , dit is wat kort door de bocht om te denken dat mensen met een te lage banden spanning bij de HDC aankomen of elders , je kan voor je weg gaat gecontroleerd hebben en in de rit naar de start locatie een lekkie rijden en langzaam aflopen.
misschien een automaatje op de fiets zodat je de spanning af kan lezen , is niet verkeerd. :up
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Tankslapping..

Bericht door Koen »

Tankslapping als term kende ik nog niet. Wel eens meegemaakt met een oneffenheid in de weg dat het stuur ineens een klap de andere kant op maakte, maar of dat nou hetzelfde is. Gebeurt met de gewone fiets ook wel eens.

En wat bandenspanning betreft, als je je motor een beetje kent dan merk je het snel genoeg als de bandenspanning te laag is. Bij m'n Deauville merkte ik een verschil van 0,3 bar of meer direct in de bochten.

Maar mocht het (tijdens een HDC rit of anderszins) nodig zijn, dan heb ik een bandenspanningsmeter en compressortje aan boord. Evt. ook nog wel een reparatiesetje :tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Tankslapping....

Bericht door PtrO »

Het gaat (mij) niet om nare verhalen. Wel om verhalen te delen hoe je beter kunt rijden, voor jezelf en anderen.
Begrijpen wat er gebeurd en vooral het waarom, zal je rijvaardigheid m.i. kunnen verbeteren.

Het fenomeen stuurresonantie of stuuromklappen kan (let op: kan) worden beïnvloed door o.a. bandenspanning.
  • Nu de domper, wat dan een juiste bandenspanning is kan je simpelweg niet stellen vanuit specificatie.
    Bandenspanning is niet alleen bepalend. Vanuit de fabrikant, moet worden gekozen uit een gemiddeld, gunstige waarde.
    Ik heb wat te veel onderzoek gedaan om te weten dat resultaten niet altijd "waar" hoeven zijn.
    Ik begrijp (en doe zeker) niets af aan bandenspanning maar hang mij daar niet (alleen) aan op.
    Asfalt, grind of straatstenen alsmede het eigen gewicht en ook je grip is allemaal van invloed plus hetgeen dat ik zal vergeten
Technisch gezien is het resonantie-effect trouwens OOK door motorfabrikanten wel enigszins onderkend.
Ze proberen dat te begrenzen. Op high-end (vooral sport) motorfietsen, zie je dan ook het plaatsen van dempers.
In dat geval, vraag ik mij nu wel af, waarom doen ze dat.... is dat het afdekken van een "fabrieksfout", ontwerp of is het toch noodzakelijk bij wiebelende tweewielers met (soms) weinig druk op het voorwiel....

Er wordt m.i. wat, weinig, aandacht aangegeven. Ik heb een aantal filmpjes bekeken en tankslapping gebeurd ook de beste met het verschil dat die vaardiger zullen zijn in het opvangen.
De vraag is ook of wij, motorrijders, die enge dingen allemaal wel willen weten. Voor je het weet, wordt het (je, te) gevaarlijk. Je persoonlijkheid speelt ook een rol; zoek je de grenzen of blijf je er welbewust juist (heel) ver vandaan.

Ik heb, meen ik, redelijke goed motorles gehad van topklasserijders. Desondanks, zijn ze mij toch wat "vergeten" te "vertellen" waaronder dat wobbelen, tegensturen, paniekreacties, rijden op "rare" wegen, hellingen en de onsubtiele invloed van vering, banden etc.etc.
Je kan op dat moment ook niet alles leren, dat moet je "maar" ondergaan en tot dan vooral "hopen" dat je er vrij van blijft.

Enfin, genoeg filosofie en ik ben benieuwd naar jullie verdere ervaringen of opmerkingen.
Laatst gewijzigd door PtrO op 29 nov 2015, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Tankslapping....

Bericht door Koen »

PtrO schreef:De vraag is ook of wij, motorrijders, die enge dingen allemaal wel willen weten.
Als je er niets tegen kunt doen, heb je er in feite weinig aan om alles te weten. Toch? ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Tankslapping....

Bericht door PtrO »

Hmmmm.
Het niet weten gaat je sws niet helpen met idd het voordeel dat je je geen zorgen zult maken tenzij je nu wel weet.....

Misschien dat je er wel wat tegen kunt doen zoals controle v/h materiaal en wanneer het toch gebeurd, je er iets mee kunt doen. Ook het vroegtijdig herkennen van het effect, kan erger voorkomen. zoals aangepast rijden bij randjes/richels.

Volgens een motorcrosser die ik sprak, is het op ruw terrein (relatief) normaal vanwege oneffenheden.
Met training zou je het kunnen opvangen door juiste gewichtsverplaatsing en dan meesturen in de richting die motorfiets wil.
De 'motorfiets' wil immers rechtop blijven doorgaan.

Enfin. Zelf vind/vond ik een een rare ervaring.
Dat je stuur 'zomaar' min of meer wegklapt en/of je in een soort boogie-woogie terechtkomt.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Tankslapping....

Bericht door Ingrid »

Ik vind het een interessant verhaal. Zo heftig als jij hebt meegemaakt, heb ik het niet. Niet op Panneke meegemaakt, maar op Sjakie. Sjakie is een Kawasaki ER5. Bij 80 km/uur begint het stuur behoorlijk te trillen. Gas los, verschijnsel weg. Gas erop en doortrekken naar > 100, verschijnsel ook weg.
Het kan inderdaad echt aan van alles en nog wat liggen, dus lang niet alleen aan de banden.
Het ligt niet aan de motor:
Kom je in een turbulente luchtstroming, ik rij op de middenbaan, rechts voor me een vrachtwagen, en links ingehaald worden door iemand die denkt als hij nu maar hard genoeg rijdt, niet wordt geflitst, kost het even stabiliteit. En dan heb je nog van die misselijke diepe krassen in het wegdek of spoorvorming.
Heb je wapperende kleding, rij je ook niet stabiel.

Het ligt wel aan de motor.
BRAVOK. In dit geval: Banden, Remmen, Aandrijving, Vering. Ik mis in het rijtje Lagers. Dat lossen we op: BRAVLOK.
Banden zien er als nieuw uit, mooi en op spanning. Of er een slag in het wiel zit is eenvoudig te controleren en of het wiel in onbalans is ook.
Remmen: Die verdenk ik, ondanks dat de blokken vóór nog ruim voldoende voering hebben. De remschijf moet worden vervangen en ik ga ervoor zorgen zeker te zijn dat de remklauw 100% goed is. Die is ook niet goed, omdat de remhendel niet lekker terugkomt. Het is niet alleen dat het ding waardeloos remt en daar iets aan moet worden gedaan. Als je een remschijf bestudeert, is de schijf enigszins verend om een ring bevestigd. In mijn geval met 9 ringetjes. 1 ringetje niet goed en die remschijf gaat slingeren. Dan loopt de rem toch alternerend aan? Als de schijf krom is natuurlijk ook.
Aandrijving: Ketting mooi in lijn en met de juiste speling.
Vering: Dat de veerconstante links en rechtsvoor verschilt, lijkt me vergezocht, echter een verschil in demping zou wel eens kunnen.
Trilt hij dan nog, laat ik de veren voor testen.
Lagers: Achterwiel lager was gaar en daarna akelig nauwkeurig de ketting gespannen. In lijn en met de juiste speling. Remmen achter zijn ook vervangen.
Is dat tankslapping eruit, wordt Sjakie wit, met een gitzwart blok en gifgroene velgjes.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Tankslapping....

Bericht door PtrO »

Wij jij hebt, zou ik meer scharen onder het kopje: vibratie wat idd ook kan resoneren en dan alsnog kan uitmonden in een wildslaand stuur. Wanneer je stuur dan extreem trilt, vooral snelheidsafhankelijk, zou ik meer denken aan onbalans in de wielen (horizontaal en/of verticaal).
  • Wanneer je een smartphone hebt, met trilsensor, kan je een vibration-APP (voorbeeld) downloaden die dit voor je kan opmeten.
    De telefoon, plak je vast bovenop je tank of (als je telefoon een stevig model is) direct aan je stuur.
    Je start de meting met registratie op SD-kaart, gaat een stuk rijden en krijgt een mooie grafiek die je kan analyseren.
    Met wat rekenwerk kan je vervolgens dan de tril-frequentie - verticaal / lateraal - relateren aan je (omtrek)wielsnelheid.
Tankslapping of wobbelen ontstaat - volgens sites - vooral wanneer het voorwiel ongelijkmatig contact maakt (cq. krijgt) en je stuur dan letterlijk heen -en weer slaat. De motor 'probeert' rechtuit/op te komen wat op weerstand stuit waarna je stuur (wat) naar de andere kant stuitert. Het schijnt vooral te gebeuren wanneer je voorwiel (eventjes) verminderd contact maakt (hobbels ?) en dan korte tijd verkeerd uitkomt waarna in een frequentie 4-10Hz (dus in minder dan een seconde !!) gaat trillen, in resonantie komt en (echt heel snel) steeds extremer gaat uitslaan.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”