Reacties na de opfriscursus 2017.

Over de techniek van het motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Reacties na de opfriscursus 2017.

Bericht door Frank »

Vandaag is de eerste groep begonnen aan de opfriscursus 2017.

Vandaag waren Ruud, Betty en Fred die de cursus deden.
Ik zelf ben even wezen kijken, maar ook om te filmen en foto's te nemen.

Afbeelding
Hebben jullie foto's, stuur deze dan op, zetten wij ze in het fotoalbum, de eerst foto's staan er al in. Fotoalbum
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
f.walthuis
Honda NT650V
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 mar 2010, 13:27
Locatie: Castricum

Re: Reacties na de opfriscursus.

Bericht door f.walthuis »

Gisteren 31 maart zijn Ruud, Betty en ik op opfriscursus geweest.
Omdat wij de eersten waren was ook Frank 's ochtends aanwezig om te kijken hoe een en ander verliep.

Het ochtendprogramma was een programma volledig op maat, waarbij we aan konden geven wat we wilden oefenen.
Voor ons alle drie was het oefenen van "het kleine werk" van belang:
Keren binnen een beperkte ruimte, oefenen met voldoende verkanting om je draaicirkel zo klein mogelijk te maken.
Wegrijden direct gevolgd door een krappe bocht. Vooral het slim gebruik van de achterrem en het al dan niet werken met slippende koppeling blijkt minder eenvoudig dan op papier.
Ook is het een openbaring even bij de instructeur achterop te zitten en hem met passagier met een hand allerlei verrichtingen te zien doen, die je zelf, alleen op de motor, nog aardig laten zweten.

Omdat is zelf sinds kort een Deauville 700 bezit met ABS, was vooral het oefenen met een noodstop en het voelen wat de ABS doet een openbaring. Het mooiste was streeprecht remmen van 75 km/uur en dan voelen dat de ABS op je voorwiel net een beetje reageert. Zo rem je optimaal. Maar dit was wel een oefensituatie. Bij blinde paniek voluit in de rem knijpen kan ABS je redding zijn.
Om met 75 km/u remmen moet je er toch toe zetten om stevig in de rem te knijpen en is de stopafstand groter dan je denkt!! Dat makt je weer ectra bescheiden, want heel vaak rijd je natuurlijkharder
Verder vooral: goed doorkijken in bochten, je niet laten betoveren door pylonnetjes.


De middag stond in het teken van risicoherkenning. Hoe kies je je plaats op de weg zodat je precies midden in je veilige ruimte rijdt.
En die plaats kan wisselen per seconde. Hoe kun je voorkomen dat je in een gevaarlijke situaties terecht komt.
Ook je kijkgedrag en wat weggebruikers in het algemeen wel en niet waarnemen komt aan de orde.

Belangrijkste punt is eigenlijk dat je weer bewuster gaat rijden en met een frisse blik en andere ogen naar de weg en het verkeer kijkt. Altijd sluipen er altijd onwillekeurig na verloop van tijd slordigheden in je rijgedrag en je kijkgedrag. Daarvan word je je dan weer bewust.
Dit alles met video-opnamen die je haarfijn dingen laten zien die je zelf soms helemaal niet hebt gezien!

Conclusie:
Wij kijken met een goed gevoel terug op deze opfriscursus.
Het was een heel leerzame en gezellige dag met een erkende KNMV-instructeur, die maatwerk levert en precies aansluit bij jouw wensen en kunnen.
Ieder motorrijder zou dit eens in de paar jaar moeten doen.
Wat mij betreft houdt de Honda Deauville Club jaarlijks een aantal van dit soort opfriscursussen.

TIP: Wil je later thuis je eigen kunsten nog eens thuis bekijken neem dan een SD-kaart mee, een gewone of een mini + adapter
Fred Walthuis
Fred Walthuis
Castricum
zilveren Deauville NTV700 van 2008
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Reacties na de opfriscursus.

Bericht door Marcel »

Ik ben benieuwd. Ik mag vrijdag de 21ste...
Omdat is zelf sinds kort een Deauville 700 bezit met ABS,.....
Gefeliciteerd Fred!
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Reacties na de opfriscursus.

Bericht door Cor »

Morgen gaat het gebeuren. :D :apl
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Reacties na de opfriscursus.

Bericht door Frank »

Tot morgen. :up
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Reacties na de opfriscursus.

Bericht door Frank »

Vandaag was het mijn dag van de opfriscursus.
Ik ga samen met Cor en Willem opfrissen bij Arjan.

De eerste cursus dag een gedeelte meegelopen en wist ongeveer wat mij te wachten stond, dacht ik!!!! :twisted:
Onze dag was ietsiepietsie anders.
Na een bakje koffie en een dagindeling gemaakt en op de motoren. Voertuig inspectie was niet nodig, want per slot van rekening zorgen wij uitermate goed voor onze motoren.
De eerste oefening die wij gingen doen was vanuit stilstand gelijk naar links of rechts rijden. Maar voordat dit ging gebeuren zegt Willem: "Cor jouw achterlicht en remlicht werken niet!" Even gecheckt gek hoor dat ze het niet doen de lampjes liggen er los in. Niet getreurd lossen we in de pauze wel op. We beginnen met de oefening.
Daarna een slalom erbij en zo doe je 2 oefeningen achter elkaar en kunnen we lekker oefenen.
Af en toe stoppen we even de oefening om het een en ander te bespreken. Dit stoppen heeft gevolgen voor mijn motor, want hij start steeds moeilijker, maar......... hij start. Gelijk ook maar even achtjes draaien.

We gaan naar de volgende oefening, remmen bij hoge snelheid. Vol gas om daarna vol in de remmen te hangen tegen het blokkeren aan voor Willem en voor Cor en mij tegen het ingrijpen van de ABS aan. Bij de laatste remproef vergeet ik de koppeling in te knijpen en slaat de motor af en je raadt het al niet meer willen starten, de accu is bijna dood. Gelukkig gingen we koffie drinken om daarna rem proefen te doen terwijl je in de bocht hangt. Geweldige oefening.
Na deze top oefening nog wat tijd over en gingen we de uitwijkoefening doen. Met een flinke snelheid aankomen remmen, remmen loslaten en uitwijken.

Het is lunchtijd en rijden dan ook naar het restaurant. Daar verteld Arjan het een en ander over de gevaren die je kunt verwachten op de weg.
Na de lunch op de motor, oortjes in voor communicatie. Mijn motor start in een keer, maar nog wat moeizaam.
Cor rijdt voor daarachter Willem, dan Arjan en ik ben de hekkensluiter.
Na een half uurtje stoppen we en evalueren wij dit gedeelte van de rit, dan ga ik voorop. In Zaltbommel drinken we een kopje koffie en bekijken we de opnames die Arjan onderweg heeft genomen, zo kunnen we goed zien wat eventueel wat aandachtspuntjes zijn.
Willem neemt het laatste gedeelte van de rit op zich en nemen hier het stukje baksteen rijden, zeer interessant.
We zijn weer terug bij het punt waar de dag gestart is. Daar evalueren we de rit en de gehele dag.
Ik kan zeggen het was leerzaam, de puntjes staan weer even op de i en er is meer mogelijk met de motor dan je denkt.

Mijn dag was nog niet klaar, want Arjan moest een les motor gaan halen in Schelluinen en hij vroeg aan Cor of hij hem wilde brengen. Nu zag ik mijn kans schoon. Ik had eigenlijk nog nooit achterop een motor gezeten, dus stelde ik voor om op mijn motor naar Schelluinen te rijden, Arjan rijden en ik achterop. Dat was een hele ervaring, nu weet ik wat Yvonne ervaart. Ik zeg geweldig, Yvonne zou dat anders ervaren hebben! :en1 :tg

Arjan bedankt voor deze geweldig leerzame dag en ook mijn mede cursisten bedankt het was gezellig!! :up

Beste mensen, mochten er mensen zijn die denken, zo´n dag willen wij ook eens meemaken geef dit dan aan. Zo´n dag is echt voor iedereen nuttig of je nu heel goed denkt te kunnen rijden of niet. :mrgreen: ;)
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
W Nesselaar
Honda ST1300
Berichten: 1015
Lid geworden op: 14 mei 2013, 19:19
Locatie: Maarssen

Re: Reacties na de opfriscursus.

Bericht door W Nesselaar »

Frank prima samen gevat inderdaad een hele leerzame dag wat je allemaal niet met je motor kan veel meer je eigenlijk wil
En inderdaad zonder ABS oppassen voor het blokkeren van de bandjes :shock:
Buiten de paar kleine technische problemen een super dag en een aanrader voor iedereen...
Frank en Cor bedankt voor de geweldige dag
Arjan bedankt voor deze leerzame ervaring
Honda Pan-european ST1300

Afbeelding
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Reacties na de opfriscursus.

Bericht door Cor »

Even tijd kunnen maken voor mijn aanvulling.
De TTT1 gereden en daarna de motor achteruit in de schuur gezet. Bij het remmen zie ik dan in de spiegels gelijk dat de remlichten het doen, dus de volgende keer (naar Arkel) hoef ik dat niet te controleren. Dag ervoor nog even bandjes gecontroleerd dus geen probleem.
Onderweg zijn waarschijnlijk de achterlichten eruit getrild , Bedankt Willem voor de constatering maar doordat ik ook een remlicht in de koffer heb is er een oplosbaar probleem.
Even zoeken waar het was (als je vanaf Gorichem kom is het VOOR de spoorlijn aan de rechterkant) :tg
Bakkie koffie en welkom door Arjan.
Lekker de vervelende oefeningen gedaan en hoe vaker je het doet hoe makkelijker het gaat. Daarna remproef. Lekker de ABS in laten grijpen (was nog niet eerder gebeurd). Bij het remmen in de bocht is er een stevig verschil tussen links en rechts.
Na de lunch geleerd om heel ver om je heen te kijken. Links voorbij die woning op de dijk komt een auto aan die we straks op de kruising ontmoeten en het lezen van de weg (waarheen gaan de lantaarnpalen op die bochtige weg met het hoge gras).
Daarbij tevens de plek op de weg waarbij ik constateer dat ik te vaak binnenbochten pak. Doordat alles werd gefilmd en er telkens duidelijk werd toegelicht wat er gebeurde werden er punten op de I gezet. Bij het doorrijden voorbij een kruising en keren op een rotonde verwacht een auto die op 3/4 staat te wachten dat je gebruik maakt van die 3e afslag en niet dat je doorrijdt naar de 4e. :shock: :uh :vrb
Wat is je plaats op de weg als er aan een zijde uitwegen zijn en aan de andere kant weiland. :? :wn1
Na alle evaluaties, koffie en een ritje achter Arjan en Frank naar Schelluinen samen met Frank op huis aan gegaan.
Arjan, Willem en Frank bedankt voor de gezelligheid, :up
Frank bedankt voor het regelen, :up
Arjan bedankt voor de duidelijke uitleg. :apl
Dit is een cursus die feitelijk elk HDC lid zou moeten doen. :le :idea:
Alles wat je al een keer hebt geleerd zakt langzaam weg en de scherpe punten slijpen er vanaf.
Met de cursus alles weer naar boven en weer scherp.
TOP
Groet Cor Nu nog even lampjes monteren voor zondag. :b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
ronwolters
Honda NT650V
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2014, 21:46
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Re: Reacties na de opfriscursus.

Bericht door ronwolters »

Gisteren was ik eindelijk aan de beurt voor de 'opfriscursus'. Ik had er veel zin in maar vond het stiekem ook wel een beetje spannend. :shock: Het was een uur vervroegd dus eerder opstaan en al vroeg op pad naar Arkel. Een lekker fris ritje met vlak voor de bestemming nog een ophaalbrug die open ging. Aangekomen bij een terreintje buiten de bebouwde kom zag ik de andere motoren (1 Deauville en 2 Triumphs) al staan en binnen zaten medecursisten Marcel en Erik en instructeur Arjan al aan een bekertje koffie. Na een korte introductie en een voertuigcheck bij een van de motoren (zachte banden en kapotte voorremschakelaar) gingen we buiten op het terrein oefenen: korte bocht vanuit stilstand en daarna achtjes draaien om pylonen. Met name dat laatste viel me nog niet mee. Zelf maar eens gaan oefenen de komende tijd...
Daarna weer tijd voor een bakje koffie met wat theorie over het remmen. Na de theorie gingen we natuurlijk zelf remmen. De remblokjes zijn weer een flink stuk dunner geworden en Marcel zijn banden ook :l .
Tot slot in de ochtend de uitwijkproef: eerst flink remmen en dan alle remmen los (en koppeling inhouden) en de motor een kant opgooien om uit te wijken. Handig als je remweg te kort is en uitwijken de enige optie :ah
Time flies when you're having fun en we kregen trek, dus in een lunchroom een broodje gegeten. Ook daar kregen we meer theorie voorgeschoteld. Na de luch gingen we de weg op waarbij de focus lag op kijken en positie op de weg. Arjan had een camera op zijn motor en tijdens een korte drinkpauze werd ons rijgedrag geanalyseerd. Daarna nog een stukje gereden tot we bij Arjan's huis aankwamen en afscheid namen.

Samengevat: een leerzame dag geweest. Door de kleine groep veel persoonlijke aandacht en tips. De cursus is geschikt voor alle niveaus: zowel voor de beginnende en nog onzekere motorrijder als voor de zelfverzekerde veteraan. Iedereen doet de oefeningen op zijn eigen niveau en wordt vervolgens een stukje beter. Een aanrader voor iedereen, van tijd tot tijd.

Marcel en Erik en Arjan: bedankt voor de wijze lessen en de gezelligheid. Marcel tot zondag en Erik: probeer ook eens een ritje met de club :up
grt Ronald
wensen
Honda NT650V
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2016, 20:00

Re: Reacties na de opfriscursus.

Bericht door wensen »

En bedankt Ron.
De eerste les was dus niet altijd te vertrouwen op je eigen bandenspanningsmeter, die kan wel eens een beetje afwijken. De mijne geeft zelfs een halve bar teveel aan, mijn banden waren dus te zacht. Les twee was iets vaker de remlicht schakelaars te controleren, toen we die aan de voorkant wilden checken viel hij van ellende uit elkaar...

De nieuwe schakelaar is al besteld, ik heb de resten van de oude in 3 delen eraf gehaald.

De dag was er verder niet minder leuk om. Het is heerlijk om te merken dat je langzaam maar zeker de lastige oefeningen onder de knie krijgt, en vooral achterop bij Arjan was nogal een openbaring (op mijn eigen deauville). Achtje draaien met het stuur op de aanslag, met de motor veel platter dan je zelf ooit durft, en zonder de koppeling te gebruiken...
En je allerbeste remactie uitvoeren, waarop de instructeur zegt "je zit op 70%, er kan nog wel wat bij" en inderdaad sta je dan nog weer een paar meter eerder stil...

Zelf aangeven wat je wil oefenen valt trouwens niet mee, als je nog gaat, denk daar dan van tevoren even over na, als je er eenmaal bent komt het soms niet meteen bovendrijven...

Had Marcel nou nog foto's gemaakt ? :D

gr.
Erik
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Reacties na de opfriscursus.

Bericht door Marcel »

Achtje draaien met het stuur op de aanslag, .........., en zonder de koppeling te gebruiken...
Ook deze jongen heeft dus nog wat geleerd. En niet alleen wat betreft bovenstaande...

Ik heb de opfriscursus met de Trophy gedaan. Ruim 300 kilo motor.....
Achter mijn huis moet ik iedere dag mijn motor bij thuiskomst draaien.
Hierbij kom ik eigenlijk altijd ruimte tekort.
Het achtjes draaien met het stuur tegen de aanslag zonder de koppeling te gebruiken was dus erg leerzaam.
Bij thuiskomst draaide ik de fiets opeens moeiteloos op z'n plaats...... :D

De ABS ook eens flink aan het werk gezet. Hoorde eigenlijk niet bij de oefening maar bij de noodstop remde ik gewoon te hard.....niet aanleggen en doordrukken maar gelijk vol in de remmen.
Handig die ABS. :tg
Ik werd er ook nog even op gewezen dat ik ook bij het remmen verder vooruit moet kijken en niet naar mijn dashbord.
Is inderdaad ook wel handig.

Ook nog wat geleerd over de positie op de weg........ In ieder geval het idee er achter. De uitvoering hiervan vindt ik echter wat minder en leiden tot een zenuwachtig rijgedrag. Je slingert als het ware over je eigen weg helft. Iedere keer als er een tegenligger komt schuif je zelf een beetje op naar de rechter berm van de weg. Tegenligger voorbij, dan ga je weer naar links.
Natuurlijk kun je de manoeuvres rustig en gelijkmatig uitvoeren maar feitelijk "slinger" je dus over de weg.

Wat ik belangrijker vindt in de training dat je erop gewezen wordt wat je feitelijk blikveld is. En op welk deel ervan je focus ligt. Er is maar een heel klein deel dat je werkelijk scherp ziet. In de periferie daarvan zie je wel dingen maar dus niet scherp. Daarom is het van belang dat je regelmatig je blikveld verruimt en het grotere plaatje overziet.

Dus ook met VRO1 en 2 op zak ben ik zeer tevreden over deze dag.
Misschien nog wel belangrijker is dat je mede cursisten met stappen vooruit ziet gaan. :up
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Reacties na de opfriscursus.

Bericht door Cor »

Conclusie: :le :vrb :idea: aan te bevelen voor elke motorrijder :wn1 :shock: :up :apl :apl niet alleen goed voor de veiligheid van de individuele rijder maar ook voor de hele groep.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Reacties na de opfriscursus.

Bericht door Marcel »

Vandaag tijden de spits eens even iets geprobeerd wat ik geleerd heb.

Uitgangspunt:
Je rijdt op de snelweg in de linker rijstrook.
In de rijstrook rij je rechts om voldoende vooruit te kunnen kijken met daarbij voldoende afstand tot je voorganger.
Achterop komend verkeer zit veel te dicht op je en "kruipt" als het ware in het gat tussen jezelf en de vangrail.

Hoe zorg je ervoor dat het achteropkomende verkeer meer afstand neemt en houdt?

Tip van de instructeur:
Ga in het blikveld van de automobilist achter je rijden.
Met andere woorden: Schuif op naar links en verklein de ruimte tussen jou en de vangrail.

Resultaat:
De achterligger nam inderdaad meer afstand .

:up
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Reacties na de opfriscursus.

Bericht door Frank »

Nog een weetje,

Bij het baksteens rijden op de snelweg rijdt de voorrijder links op zijn baan.
Op de N-wegen rijdt de voorrijder rechts op de baan.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Reacties na de opfriscursus.

Bericht door Marcel »

Inderdaad.

Nog een weetje.
Baksteensgewijs rijden in Duitsland betekend dat de afstand "geteld" wordt tot je voorganger.
En dat is niet de motorrijder recht voor je, maar schuin links of rechts voor je.
In veel gevallen zal die afstand dus als te kort worden beoordeeld door de Duitse Politie.

In Nederland gaat men daar iets anders mee om....
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Reacties na de opfriscursus.

Bericht door Cor »

Als we alle weetjes die wij hebben geleerd en gedaan hier gaan vertellen gaat iedereen het lezen maar niet op een leeg terrein of onder begeleiding op de weg uitvoeren. Ofwel, geef je op om ook deze praktijkcursus te doen. Het is zeer leerzaam en zorgt voor meer veiligheid voor jezelf en andere motorrijders om je heen. Ik zeg doen! :up :apl
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Reacties na de opfriscursus.

Bericht door Koen »

Afgelopen zondag op de terugweg van de Openingsrit nog een "snelle slalom" geoefend.
Een auto met aanhangertje had wat hout verloren wat over een afstand van zo'n 150 meter over de rechterbaan verspreid lag.

Heb alles kunnen ontwijken, dus oefening geslaagd :tg


Laatst omhoog gehaald door Frank op 18 mar 2018, 19:39.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”