Waarom een Deauville?

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
coenox

Waarom een Deauville?

Bericht door coenox »

Ik ben benieuwd naar de emoties die berijders ervaren bij een Deauville. Even een toelichting.

Ik rijd al jaren Honda CX500. Ik heb mijn eerste nog. Die kocht ik in 1986. Toen in hetzelfde marktsegment als de Deauville. Niemand verdraaide zijn nek als ik langsreed. Ik voelde me niet erg bijzonder, maar tufte wel glimlachtend over de Drentse wegen. Sinds die tijd is er een hoop gebeurd. Inmiddels ben ik voorzitter van de Honda CX club en stonden we afgelopen weekend op de motorbeurs in Utrecht. We hadden daar een heel mooi geconserveerde CX500 uit 1978 staan die van bezoekers bewonderende blikken oogstte. 'goh, daar ben ik ook ooit op begonnen' hoorde ik ongeveer twee keer per uur.

Inmiddels heb mijn vrouw en ik ieder een Deauville. Zij een witte uit 2002, ik een rooie uit 1999. Ik gebruik de mijne vooral voor woon-werk nadat ik afscheid heb moeten nemen van mijn Pan European. Gesneuveld in een kettingbotsing. Op de motorbeurs heb ik veel moois gezien. Ik zou best weer Pan European willen rijden. Vraag me soms af of ik na 24 jaar motorervaring niet wat anders moet rijden. Zowel de CX als de Deauville zijn makkelijke motoren die ook voor beginners geschikt zijn. En dat ben ik toch echt niet meer. Maar ook een motorscooter lijkt me praktisch in de file. Aan de andere kant: mijn rode Deauville schrijft niet hard meer af en is goedkoop in onderhoud. Ik zou hem kunnen verwennen met een mooi speciaal zadel en dan kan ik nog een tijd vooruit.

Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegen aan kijken. Is het Deauville for life of is het tussendoor tot de volgende motor? Kies je voor de Deauville uit praktische overwegingen of heb je er echt iets mee?

Coen
Gebruikersavatar
roelof
Honda NT700V
Berichten: 867
Lid geworden op: 28 sep 2008, 19:22
Locatie: Emmen( nl )

Bericht door roelof »

ik ben begonnen met het zoeken naar een goede maar ook mooie motor voor een beginner.
heb ooit jaren geleden samen met m'n broer het roze papiertje gehaald en daarna eigenlijk niet meer gereden.
de deauville voldoet ruimschoots aan de verwachtingen en is een heerlijke motor die alles goed doet.
echter daar zit het punt een beetje, de emotie mis ik wel een beetje.
heb stiekum al eens verliefd gekeken naar een moto-guzzi norge!!.
maar het ontbreekt me aan middelen om hem aan te schaffen en naar het zich er laat uitzien wordt het voorlopig ook niet.
want ik heb hier een baas die steeds nieuwe projecten bedenkt waar geld mee gemoeid is zie je!!
dus rijd ik al dromend zeer tevreden op m'n deauvje!!
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Ik ben begin jaren 80 begonnen op een.. Jawel... een mooie rode Honda CX 500 met een Jos Schurgers stuurkuip. Na een paar jaar moest de CX om budgettaire reden het veld ruimen.
Veel kilometers in blik, veel bier en limonade en de sores van een gezin met 3 opgroeiende kinderen zorgden ervoor dat het virus latent bleef.
Een jaar of 8 geleden ging dat latente virus zich toch steeds heftiger manifesteren. Er moest weer een motor komen. Na veel 5'en en 6'en werd het een keuze tussen een nieuwe Diversion 600 of een goede gebruikte Honda Deauville. Wikken en wegen volgden. De ervaring met een cardanfiets die ik al had, rijderservaringen van vele Deauvillers en het smoelwerk van de Deauville deden mij besluiten dat het een Deauville moest worden. Comfort, cardan en het is een Honda waren sleutelwoorden. Een 7 jaar geleden volgde de aanschaf van een toen ca 4 jaar oude NT650V met 10.500 km op het klokje.
Comfort, carden en het is een Honda zijn blijven gelden. Ook bij de overstap naar een Goldwing. :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Rataplan

Re: Waarom een Deauville?

Bericht door Rataplan »

coenox schreef: Ik rijd al jaren Honda CX500. Ik heb mijn eerste nog. Die kocht ik in 1986. Toen in hetzelfde marktsegment als de Deauville. Niemand verdraaide zijn nek als ik langsreed. Ik voelde me niet erg bijzonder,........
Moet dit........ :?:
coenox schreef: ........Zowel de CX als de Deauville zijn makkelijke motoren die ook voor beginners geschikt zijn. En dat ben ik toch echt niet meer.....


Kijk.....of het nu een Solex of een Goldwing is, ieder mens rijdt met hetgene waar hij zich goed op/met voelt en die eveneens voldoet aan zijn noden en wensen.
Daarom dat ik met een Deauville rij en wat de anderen ervan denken zal mij eigenlijk worst wezen.

Indien je een moeilijke, zwaardere of duurdere moto wilt omdat je geen beginneling meer bent, dan ben je volgens mij toch niet erg goed bezig......
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Bericht door Geert »

Ik denk er als volgt over.
Een Deauville is een middenklasse toermotor, met goede rij-, en stuur eigenschappen.
Daarnaast is het een ideale woon-, werk motor. Ik heb zelf 3 jaar met een Deauville heen en weer gereden tussen Hoorn en Aalsmeer en altijd naar volle tevredenheid.
Qua onderhoud is het ook een makkelijke motor, onderhoudsarme cardan aandrijving, en een motorblok wat haast niet stuk te krijgen is.
De reden dat wij zijn overgestapt naar een zwaardere toermotor was omdat we steeds vaker met z’n 2en op pad gaan met de motor. Dat gaat op zich ook wel, maar wij vonden dat de Deauville dan qua vermogen niets over heeft.
We zijn dus niet overgestapt omdat we de Deauville niet prettig vonden rijden.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
coenox

Re: Waarom een Deauville?

Bericht door coenox »

Rataplan schreef:
Moet dit........ :?:



Kijk.....of het nu een Solex of een Goldwing is, ieder mens rijdt met hetgene waar hij zich goed op/met voelt en die eveneens voldoet aan zijn noden en wensen.
Daarom dat ik met een Deauville rij en wat de anderen ervan denken zal mij eigenlijk worst wezen.

Indien je een moeilijke, zwaardere of duurdere moto wilt omdat je geen beginneling meer bent, dan ben je volgens mij toch niet erg goed bezig......
Nee, dit moet niet. Maar als je 22 bent speelt uiterlijk vertoon wel een rol. Daarom hebben we weinig jonge leden binnen de CX club. Nu, op mijn 45ste maak ik me daar inderdaad niet meer druk om.


Ik heb ook Pan European gereden. Helaas Total loss in een ketting botsing. Maar was een heerlijke motor. Niet door wat anderen ervan vonden, maar door wat ik ervan vond. Geldt overigens ook voor de Deau. Maar di stuurt net iets minder. Misschien eens naar laten kijken. Balhoofdlagers zijn vorig jaar vervangen.
M.Schulte

Bericht door M.Schulte »

Tja waarom een Deauville.......

Ik kreeg les op een motor die bij een bepaalde motorzaak in onderhoud was welke veel Deauville's heeft staan.
Na het lessen (tijdens ook nog wel) eens daar langs gegaan en eens gaan proefzitten.
De Deauville's zaten voor mij lekker, met mijn lengte wil dat nog wel eens lastig zijn....
Volgens mijn vrouw "staat"hij me ook wel. :P
Ik vond/vind het een mooie motor en had al gelezen dat het een goede starters motor was.
Tevens overtuigd van de betrouwbaarheid van Honda (rij inmiddels ook mijn derde vierwieler van dat merk ;) naar volle tevredenheid ) deed mij besluiten op zoek te gaan naar een Deauville of ......
Verschillende motoren geprobeerd maar de Deauville sprak mij tijdens het proefrijden ook erg aan.
Zeker omdat ik ook geen al te zware machine wilde om mee te beginnen.
Voorlopig blijf ik heerlijk Deauville rijden, hij bevalt prima maar ooit...... komt er een echte zware (sport-)toerfiets. :P
Uiteindelijk tegen een betaalbare maar ook complete Deauville aangelopen, misschien niet de allermooiste (heeft schade gehad en is nog zichtbaar bij goed kijken, wat motorrijders bij elkaar altijd doen ;)) maar daar juist voor gekozen.
Als er nu eens wat mis mocht gaan doet het misschien ietsje minder pijn.:roll:

Groeten Marco
Gebruikersavatar
EricvZ
Honda NT700V
Berichten: 402
Lid geworden op: 03 sep 2009, 23:06
Locatie: Hoogvliet-RT (NL)
Contacteer:

Bericht door EricvZ »

Jaren geleden toen ik m'n rijbewijs had gehaald was ik helemaal weg van de Transalp. Choppers en sport trokken me toen niet en nu nog niet. Heb nadien wat op de Transalp gereden en beviel me prima.
Toen ik vorig jaar ging zoeken voor een motor heb ik gezocht naar een niet al te zware motor (qua cc-tjes dan), ABS erop heeft, wat makkelijk is in onderhoud (geen ketting), bescherming biedt tegen wind en regen (ruit en kuip) en ook nog wat ruimte heeft om iets mee te nemen zonder dat er direct een topkoffer op hoeft, en wat qua afmetingen redelijk hanteerbaar is en makkelijk stuurt in woon-werk verkeer tussen de files door.
Al struinende op het internet en bij de dealers kwam ik steeds weer bij de Deauville uit. Zag er bovendien goed uit en het proefritje stelde me niet teleur. Op het internet ook overwegend goede verhalen over betrouwbaarheid als een goede motor voor woon-werk hebben mij doen besluiten voor de Deauville te kiezen.
Heb er in september 2009 een gevonden uit bouwjaar 2006, 3835km op de teller, ABS en nog een jaar garantie voor een goede prijs. Kan m'n geluk nog steeds niet op en elke dag opstappen (of bijna elke dag) ís een plezier. Nu nog tijd vinden voor wat leuke ritjes :-D
Vriendelijke groet, Eric

Honda NSS350A Forza : 3/6/2021:0 -> 01/10/2023:750
Honda NT700VA Deauville : 5/9/2009:3835 -> 02/06/2021:72308
mototaz

Bericht door mototaz »

Twee jaar geleden had ik als 18 jarige net mijn motorrijbewijs en was ik op zoek naar een motor. Omdat mijn hart eigenlijk ligt bij de choppers eerst daar rondgekeken, maar die zijn niet echt praktisch en/of goedkoop. En aangezien ik mijn motor dagelijks gebruik wilde ik liever wel een praktische motor waar ik dus niet elke week al het chroomwerk van moet poetsen. Daarnaast leek het me dan ook wel prettig om wat kuipwerk te hebben om wat meer bescherming tegen de regen en wind te hebben. En natuurlijk wilde ik ook wel een goede zithouding, zat er neit op te wachten om iedere dag zwaar voor over te moeten leunen op mijn motor. Toen ik bij een motorzaak ging kijken werd ik eerst weggepraat, omdat ik een 25kW motor nodig had... "Kijk maar op marktplaats" was het advies.... :?
Dus toen maar bij een andere motorzaak gaan kijken, waar er 2 deauvilles stonden... En toen ik erop ging zitten wist ik het, dit is hem. Dus gekocht en inmiddels rijd ik er zo'n 2 jaar al op rond. Hij rijd beter en soepeler dan ik dacht, alleen denk ik niet dat dit echt DE motor is voor mij zeg maar. Hij rijd goed, soepel en zit heerlijk maar ik mis naar mijn mening toch wat uitstraling of karakter ofzo. In ieder geval wist de verkoper bij de BMW dealer hier het goed te omschrijven naar mijn mening: "Een deauville is een goede motor, doet zijn werk goed, rijd lekker alleen hij heeft geen uistraling". Zo vind ik het ook toffer om op mijn moto guzzi van 25 jaar oud rond te rijden. Niet alleen voor de uitstraling maar ook voor het geluid 8)
Dus om het verhaal even samen te vatten, voor mij is de deauville denk ik neit een motor for life zeg maar.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7056
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Bericht door ikkieman »

Voor mij was het een vrij praktische keuze. Ik kon een Deau van m'n schoonmoeder overnemen (BJ 1999, €2000) en aangezien ik binnenkort klaar ben met m'n studie heb ik nou niet echt geld voor een auto.

M'n vriendin zit nog wel even in Groningen te studeren en wij wonen samen dus snel verhuizen is niet echt een optie. Ik wil echter wel m'n ogen openhouden naar een goede baan in een ziekenhuislab en als ik daarvoor moet reizen is het OV niet echt een optie. Na 8 jaar ergeren (MBO + HBO) heb ik dus gezegd dat het een motor moet worden (kilometerheffing en kostentechnisch)

Omdat m'n schoonmoeder toch ophield met rijden vanwege een aantal nare vallen heb ik dus gekozen voor de deauville omdat ie makkelijk rijdt en het feit dat ie goedkoop in onderhoud was. Mijn gedachtegang was dan ook dat ik altijd nog wel over kan stappen naar een fonkelnieuwe Yamaha FJR 1300 A/S explorer en dat m'n vriendinnetje Ellen dan wel de Deau kan krijgen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
coenox

Bericht door coenox »

ikkieman schreef:M'n vriendin zit nog wel even in Groningen te studeren en wij wonen samen dus snel verhuizen is niet echt een optie. Ik wil echter wel m'n ogen openhouden naar een goede baan in een ziekenhuislab en als ik daarvoor moet reizen is het OV niet echt een optie. Na 8 jaar ergeren (MBO + HBO) heb ik dus gezegd dat het een motor moet worden (kilometerheffing en kostentechnisch).
Ach wat een genot. De woorden 'Motor', 'Groningen' en 'ziekenhuislab' in één posting. Toen ik destijds mijn CX kocht, studeerde ik ook nog. Ben daarna bij het laboratorium Allergologie van het AZG (nu UMCG) gaan werken. Zit nu niet meer zo in dat netwerk, maar mocht ik iets over een vacature horen zal ik je een berichtje sturen ;)
RonalT

Bericht door RonalT »

Mijn vrouw, Karin, heeft sinds 1987 haar motorrijbewijs en een Shadow 500.
Een jaar of 7 heeft er aan deze motor een zijspan gezeten.
Vorig jaar kwam ze op het lumineuze idee ook Goldwing te willen gaan rijden. En omdat een 1500 te zwaar is wil ze eigelijk een 1800 :oops:
Maar zie zijn een beetje duur.

Maar de Shadow is met 23 jaar en 60.000 km een beetje op. Ik wilde de distributiekettingen gaan vervangen, helaas .... tijdens het uitbouwen van het blok bleken er nog wat andere delen (o.a. achtervork en balans-pot van de uitlaat) slecht te zijn.
Er is een kosten - baten analyse gedmaakt en die viel in het nadeel van de Shadow uit dus Afbeelding(tatatataaaa....)

morgen gaat ze proefrijden op een Deauville.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Ik heb eind vorig jaar m'n A-rijbewijs gehaald en zocht een motor waar je weinig onderhoud aan hebt (heb 2 linkerhanden), waar ik niet na elke twee ritten de ketting moet gaan invetten. Heb een tijdje een Kawa van m'n broer geleend waar dat volgens hem wel bij moest, had er gelijk een hekel aan. Heb de Kawa overigens binnen 3 weken TL gereden ;), buiten m'n schuld.

Zocht toen (vanuit m'n ziekenbed, herstellende van de motorcrash) een betrouwbare motor, tourmodel, cardan, zijkoffers was een must ivm woon werk verkeer waarbij vaak wat meer mee moet dan in een tanktas past. Ik ben redelijk lang (2.04m) dus niet elke motor is geschikt, de Honda CB500 en Suzuki Gladius waar ik op reed tijdens de lessen waren toch wat aan de kleine kant. Dat merkten m'n knieën bij de bijzondere verrichtingen zoals 't achtje en de halve draai ;)

Op de motorbeurs in Utrecht bijna overal op gaan zitten en de Deauvilles zaten best goed. Dit in tegenstelling tot de Pan's en de Goldwings waar ik op ging zitten, die hebben soms knoppen op plaatsen waar m'n knieën moeten zitten ;)

Uiteindelijk ook m'n budget vastgesteld en dat kwam uit op maximaal € 2500,-. Als je dan niet op een motor van 15 tot 20 jaar oud wil rijden vallen de Pan's, Goldwings, Kawa GTR1000's en dergelijke al af. Bleef over een Diversion XJ900 of de Deauville, beiden cardan-aandrijving wat ik toch wel erg praktisch vind.

Vanwege het uiterlijk en de standaard (mooi) geïntegreerde koffers werd het uiteindelijk een Deauville van sept. 2001 met toen 28000 op de teller. Vooraf hier op het forum veel info gezocht en gevonden, dus bijvoorbeeld erop gelet dat de uitlaat al is vervangen door een RVS exemplaar, scheelt me vast weer wat kopzorgen in de komende jaren :lol:

Rij nu sinds begin juni dus op m'n eigen Deauf en dat bevalt me prima!
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14076
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Waarom een Deauville?

Bericht door Marcel »

coenox schreef:Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegen aan kijken. Is het Deauville for life of is het tussendoor tot de volgende motor? Kies je voor de Deauville uit praktische overwegingen of heb je er echt iets mee?

Coen
Een Deauville is zeker niet for life....al dacht ik er wel zo over toen ik hem net had.
Gezien het grote aantal kilometers dat ik jaarlijks rij heeft de tellerstand inmiddels de 140000 km gepasseerd binnen 6 jaar.
Nu gebruik ik de Deauville in de winter voor woon-werk.

Voor in de zomer heb ik inmiddels al 1,5 jaar een Triumph Trophy.
Die heeft 2 maal zoveel PK's en veel meer koppel.
In mijn geval wilde ik na 5 jaar echt iets anders.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re:

Bericht door Koen »

Koen schreef:de Deauvilles zaten best goed. Dit in tegenstelling tot de Pan's en de Goldwings waar ik op ging zitten, die hebben soms knoppen op plaatsen waar m'n knieën moeten zitten
Leuk, zo'n oud topic nog 's afstoffen. Ik lees ineens weer terug wat ik bijna 6 jaar geleden schreef...

Intussen toch de overstap van Deauville naar Goldwing gemaakt en inderdaad, dat van die knoppen klopt wel. Ik heb nu handvatverwarming met knie-bediening :tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7056
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Waarom een Deauville?

Bericht door ikkieman »

Whahaha! Nou, inderdaad. Ondertussen ben ik er ook achter dat een FJR niks voor mij is. Te mooie loop waardoor je niks meer van het gehele motorgevoel merkt. Oh, en ook zit je met een FJR nogal snel met de stepjes aan de grond. Zo had ik in de eerste rit op een FJR helemaal niks geen grondspeling meer over.

Ik heb na de Deauville een XJ900 diversion gereden en die was na 180.000 km ook aan vervanging toe van de versnellingsbak, koppeling, distributieketting en achterschokdemper. Ik heb toen gekozen voor een Pan European 1300. Die heeft me twee jaar gediend. Maar na (weer) 180.000 km bleek er een breuk in de kabelboom te zitten. Dat is best een kostbaar geintje en met een bruiloft in het vooruitzicht heb ik de pan toen weggedaan.

Ondertussen ben ik lekker aan het sparen voor een crosstourer, goede pan european, k1300gt of misschien zelfs wel een Trophy SE.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14076
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Waarom een Deauville?

Bericht door Marcel »

Die TTSE kan ik je van harte aanbevelen..... :en1
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7056
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Waarom een Deauville?

Bericht door ikkieman »

Nou ja, alles valt of staat met een aanschafprijs, onderhoudskosten, verbruik en eventuele accessoires die er nog bij moeten.

Zo moet er bijvoorbeeld bij drie van de 4 motoren een setje hyperpro's onder (a €500). Handvatverwarming is nog zo'n ding of bandenspanningsmeters en bijbehorende GPS.

Een FJR en Crosstourer lopen bijvoorbeeld stukken minder zuinig dan een TTSE of K1300.
Daarentegen moet die K1300 iedere 10.000 km naar de garage voor een beurt. De Pan, FJR en Crosstourer gaan 12.000 km per beurt mee waar de TTSE 16.000 km gaat tussen beurten.
Maar de TTSE is dan weer behoorlijk duurder in aanschaf. Zo heb ik bij een dealer in Grave een TTSE gezien met 45.000 km op de klokken en bijna een jaar fabrieksgarantie voor €14000. Daar heb ik ook een Crosstourer voor €11000 met 15000 km onder de wielen. Ook een Pan en FJR zijn voor bijna 5000 euro goedkoper te vinden dan een TTSE met maximaal dezelfde kilometers.

The agony of choice!!! :brtl2 :brtl2 :brtl2 Om gek van te worden.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”