Wat zou het beste zijn?

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Benniezzz
Honda NT650V
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 mar 2015, 02:22
Locatie: Rotterdam

Wat zou het beste zijn?

Bericht door Benniezzz »

Beste mede-Deauville'rs,

Zit momenteel met een vraagstuk welk ik met jullie wil delen.

Dit weekend samen met de vrouw op de Deauville uit 2003 naar de Bostalsee in Duitsland geweest, zo'n kleine 430 km enkele reis.
Buiten het mega slechte weer wat ook voor mijn vrouw een afknapper was op haar eerste verre reis, merkte ik dat ik toch op sommige momenten wat power tekort kwam op mijn Deauville. Ik denk dat het dan vooral ging om het toeren op de snelweg.
Hij heeft op sommige stukken best moeten afzien, net als wij. Vooral tijdens het inhalen van een vrachtwagen op de snelweg merkte ik dat hij soms best op zij toppen van het kunnen zat. Bij een snelheid van tussen de 110 en 130 km/u had ik het idee dat hij behoorlijk afzag. Maar goed hij heeft ons goed heen en terug gebracht zonder problemen.
Heb nog wel gemerkt dat het standaard zadel ook afzien is op lange stukken.

Nu zou ik wel een iets zwaarder willen rijden maar weet nog niet wat.
Wordt het een goede Honda ST1100?
Wordt het een super Honda ST1300?
Volgens sommige mensen moet het dan zeker een tweede serie 1300 worden want aan de eerste zaten mankementen.
Hoeveel kilometers mogen er op de teller zitten bij 2e hands?

Ook alternatieven doen zich voor zeker omdat ik er dagelijks woon/werk verkeer mee moet doen
Een Yamaha FJR1300 of een Kawasaki 1400GTR?
Er wordt mij van alles voorgeschoteld en zelf weet ik het echt niet en zit nog in de oriëntatie modus, dus geen haast.

Daarom vraag ik jullie mening een advies en misschien helpt dit mij weer verder.

Hoor graag jullie mening over dit.
In ieder geval vast bedankt voor de reacties.

Groetjes,
Ben
Nu nog Honda Deauville uit 2003 met nu bijna 60.000 km.
NT650V :brrr
Garmin Zumo 395LM
Uclear HBC 100 plus
"VRIJHEID is BLIJHEID"
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14077
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Wat zou het beste zijn?

Bericht door Marcel »

Goed, dit onderwerp komt eens in de zoveel tijd terug en dat is ook begrijpelijk.

Eerst maar eens wat vragen:
Hoeveel km rijdt je woonwerk per jaar?
Hoe vaak ga je met z'n tweeën op vakantie met de motor?
En hoeveel km rijdt je dan?
Buiten het mega slechte weer wat ook voor mijn vrouw een afknapper was op haar eerste verre reis, merkte ik dat ik toch op sommige momenten wat power tekort kwam op mijn Deauville.
Gaat je vrouw vaker mee? Of alleen tijdens vakanties?
Weeg al die dingen eens tegen elkaar af en kijk dan hoe de weegschaal erbij staat.

Even het relaas van een ervaringsdeskundige.
Zelf heb ik ruim 5 jaar woon-werk gereden met de Deauville (NT 700).
23000 km. per jaar. Prima fiets. Niks mis mee.
Nu ga ik niet met de motor op vakantie dus ik heb weinig vergelijk.
Ook rij ik zelden met twee personen.

Vervolgens rij je in de Eiffel en krijgt er iemand panne met een Pan......en voor je het weet heb je 100+ kilo ex-marinier achterop a raison van 1.90 meter.
Kom je dan vermogen tekort? Ja en nee.
Ja, als je vroeg schakelt en het gas niet opendraait. Je rijdt dan alsof je alleen op de fiets zou zitten.
Nee, als je langer doortrekt en pas wat hoger in de toeren schakelt.

Want eerlijk gezegd denk ik dat het in het laatste zit.
Als je met 120 een vrachtwagen inhaalt met 2 personen en bepakking in z'n 5, dan komt de Deauville gewoon PK's te kort.
Terugschakelen en het gas erop had in dit geval een beter gevoel en resultaat gegeven.

Ik zou zeggen probeer het maar eens een paar keer voordat je een proefrit gaat maken met een andere motor.

Daarnaast denk ik ook dat veel motorrijders niet alles halen uit hun motor.
Dat wijt men dan aan tekort aan vermogen (PK's en koppel) maar feitelijk vergeet men aan het gas te draaien......

Uiteraard weet ik niet wat jouw rijervaring is en wat je kunt als motorrijder.
Dus bovenstaand verhaal is een algemeen verhaal en slaat niet per definitie op jou.

Feit is wel dat veel Deauvillers overstappen op een zwaardere motor, precies vanwege de zaken die je omschrijft, en daar is ook niks mis mee.

Zelf ook proef gereden op een FJR. Rijdt als een speer maar is meer sport dan tour. Zie dit onderwerp: http://www.honda-deauville.nl/forum/php ... =26&t=5664" opent="in(nieuw);venster;
Met de GTR heb ik zelf geen ervaringen.

Pan ? Geen idee. Die stap heb ik om heel andere redenen overgeslagen.
Bezit naast mijn Deauville nu ook een Triumph Trophy SE. Zie ook http://www.honda-deauville.nl/forum/php ... =26&t=5619" opent="in(nieuw);venster; en
http://www.honda-deauville.nl/forum/php ... 173&t=6910" opent="in(nieuw);venster;
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7057
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Wat zou het beste zijn?

Bericht door ikkieman »

Hey Ben, even mijn twee centjes in de pot erbij doen.

Wat Marcel zegt ben ik het wel mee eens. Een Deauville, of het nou de 650 is of een 700 kan zoveel meer dan je denkt.
Als ik je nu direct een goedkopere tip mag geven dan direct een andere motor halen; probeer eens een VRO te doen om meer uit je motor te kunnen halen. Dat geeft je denk ik ook een goed gevoel over je eigen rijkunsten en dat er meer uit een motor te halen valt dan je tot nu toe misschien denkt.

Dan het idee van een andere motor: Als ik eens per jaar ga skieën koop ik mezelf ook geen skischoenen om daar alle dagen mee te gaan rondlopen. Dat schiet namelijk je doel erg ver voorbij.
Wat ik probeer te zeggen is dat als je niet iedere dag een eind rijdt is een pan european, fjr, gtr of eigenlijk iedere literfiets wel een behoorlijk zware machine. Zeker als je bedenkt dat er veel meer uit een deauville te halen is met verbeterde rijvaardigheid dan maar lomp meer pk's er tegenaan gooien.

Overigens zijn dit kort samengevat mijn ervaringen:
Pan: goede fiets, echt wel, maar ondertussen gedateerd en er komt hoogstwaarschijnlijk oktober/november een nieuw model 2017 aan.
FJR: Zeker geen slecht ding, loopt heel erg mooi, beperkte grondspeling, zit meer als een sportfiets. Jaap-Hein en ik zijn wezen rijden met de FJR en gelijk de eerste rit al de stepjes op de grond en last van de rug.
GTR: Gaat veel te snel, veel te hard. 160 pk is erg veel om te verhapstukken en je moet van erg goede huize komen wil je die fiets goed tot z'n recht laten komen. Ik kan 'm ook niet aan.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14077
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Wat zou het beste zijn?

Bericht door Marcel »

Dat van die VRO is inderdaad een hele goeie tip. :up
Kijk eens op de site van de KNMV: http://www.knmv.nl/opleidingen/Cursusaanbod-KNMV/" opent="in(nieuw);venster;
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Benniezzz
Honda NT650V
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 mar 2015, 02:22
Locatie: Rotterdam

Re: Wat zou het beste zijn?

Bericht door Benniezzz »

Beste heren,

Dank voor jullie eerlijke relaas, hier kan ik denk wel wat mee.
Zal zeker gaan kijken naar de VRO cursus, goed idee.

Ik zelf rijdt dagelijks zo'n 130 km woon/werkverkeer over de snelweg.
Wilde met mijn vrouw samen wel wat meer vakantie tripjes gaan maken op de motor,lijkt haar ook leuk.
En als je een beetje leuke omgeving zoekt kom je snel in de Eifel terecht, gemiddeld 350 km enkele reis.

Voor wat betreft mijn Deauville, daar ben ik nog steeds super blij mee dat ik deze gekocht heb.
Moest een goede motor hebben voor mijn woon/werk verkeer, en deze heeft me nu al 2 jaar dagelijks heen en weer gebracht.
Dus zeker niet ontevreden, maar was meer mijn eigen gevoel.
En had inmiddels de Kawasaki al van het lijstje geschrapt ;)
NT650V :brrr
Garmin Zumo 395LM
Uclear HBC 100 plus
"VRIJHEID is BLIJHEID"
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7057
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Wat zou het beste zijn?

Bericht door ikkieman »

Over bestemmingen valt te twisten. Luxemburg is ook erg mooi rijden. Beetje net als het gebied rondom Bastenaken, maar dan met betere wegen en nog goedkopere brandstof. :tg

Ook iets om mee te nemen, het brandstofverbruik van een grotere fiets is ook een stuk hoger.
Waar je ook naar zou kunnen kijken (ik weet het, het is vloeken in de kerk) is een BMW F800GT/ST. Geen ketting, verbruik van 1:25 en genoeg vermogen om lekker te rijden.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 1016
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: Wat zou het beste zijn?

Bericht door takeldoos »

Kawasaki gtr 1400 gaat als de brandweer !! ik vindt het heerlijk echter het model staat me niet helemaal aan. (heb er al naar gekeken, wat meer vermogen altijd lekker :en1 ) er is natuurlijk ook nog een ander aspect, de centjes wat heb je te besteden, een mooie st1300 kun je ook al voor relatief weinig kopen en je heb er een prima fiets aan (maar dat is mijn mening)
en kilometer standen van over de 3 ton zijn deze fiets ook niet vreemd :brrr
en benzine verbruik......voor mij is het hobby, zolang hij geen 1:2 gaat lopen vindt ik het aapjes , ik geniet er van om op dat ding te zitten :up
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7057
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Wat zou het beste zijn?

Bericht door ikkieman »

Dolf, het is misschien hobby voor jou, maar Ben geeft aan dat hij ook woon-werk verkeer op de motor rijdt.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 1016
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: Wat zou het beste zijn?

Bericht door takeldoos »

het zou allicht goedkoper :brrr rijden als een auto (alles bij elkaar genomen) :up
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3801
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wat zou het beste zijn?

Bericht door Cor »

De Deauville kan je ook meer naar je eigen wensen optuigen. Denk even aan stuurverhoger, hogere ruit, ander (b.v. Bagstar) zadel. Wat betreft vermogen heb ik een circuittraining gedaan en daar reed ik bijna een sportmonster eruit. Versnelling terug, en gaan met dat ding.
Zelf naar Zwarte Woud geweest met 2 personen en volle bepakking en in één ruk naar huis terug gereden. Toppie.
Ik krijg overigens wel een deja-vu met betrekking tot een Vuurrode Pan en een ex-marinier. Tranen komen weer opzetten van het lachen. :oo :l
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
MrSkippy
Motorloos
Berichten: 860
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Zwolle (NL)

Re: Wat zou het beste zijn?

Bericht door MrSkippy »

Meeste dingen zijn al gezegd.
Ik heb met de Deauville flinke stukken gereden met flink wat bagage achterop. Je moet haar dan wel wat meer toeren laten maken, maar 160 haalt ze dan ook nog wel hoor.
Er zijn mensen die op een 400 cc van Alaska naar Vuurland of op een 'Postie bike' van Australië naar Engeland zijn gereisd. Maar ik kan met voorstellen dat het comfortabeler is lange stukken op de snelweg op een wat zwaardere fiets.
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
Rond71
Honda NT650V
Berichten: 279
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:24
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Wat zou het beste zijn?

Bericht door Rond71 »

Leuk om te proberen: bij de verkeerslichten met een 600cc koffiemolen naast je (racer oid) probeer hem er maar eens uit te rijden.
De eerste 80/100km/h gaat die racer het toch moeilijk krijgen :)
Beetje afhankelijk van de chauffeur van de racer :roll:
Zeker leuk om te doen, ze verwachten het namelijk niet hehehe
Zoals eerder gezegd kun je er meer uithalen als je maar wat hoger in de toeren gaat.
Grts,
Ron

"Iedereen kan schansspringen met een motor.
De problemen beginnen pas met de landing."


2010-2015 Yamaha FZS600 Fazer bj 2003
2015 Honda Deauville 650 bj 2000
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”