Elektrische motorfietsen

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Elektrische motorfietsen

Bericht door Cor »

http://www.anwb.nl/motor/nieuws/2016/ju ... or26072016" opent="in(nieuw);venster;
Je moet er van houden maar heeft misschien wel de toekomst :vrb
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: NXT Motor

Bericht door Stephan »

Ter illustratie:

Afbeelding

Op zich zie ik er wel toekomst in. Maar tot op heden vind ik de prijs van een elektrische motor nog veel te hoog. Voor mijn woon werkverkeer zou ik er best oren naar hebben. Zeker omdat wij ook zonnepanelen op ons dak hebben liggen met een lichte overproductie. Dus we kunnen wel wat stroom missen. ;)

Momenteel bestaat bijvoorbeeld de Zero. Leuk fietsje, maar nog behoorlijk aan de prijs.

Afbeelding
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: NXT Motor

Bericht door Marcel »

Tijdens de motorbeurs heb ik eens een stukkie op een Zero gereden.....Was niks mis mee.

Ik denk dat voor een naked wel een markt is. Zeker met een bereik van 200 Km.
Voor ons is dat natuurlijk veel te weinig....kilometervreters als wij zijn.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: NXT Motor

Bericht door ikkieman »

Kijk, zo'n zero helemaal nieuw is best nog wel aan de prijs. Maar ga je kijken naar een ex-demo valt vaak al de helft van het geld af. Zeker omdat je zo'n motor'blok' niet in hoeft te rijden kun je er van uit gaan dat de motor gewoon goed is. De accu heeft met 10.000 km maar een paar laadcycli meegemaakt (zo'n 50 a 100 cycli) en er wordt geadverteerd met ruim 2000 laadcycli voor de accu.
Ik denk dat je dus bijvoorbeeld voor woon-werk verkeer met bijvoorbeeld deze motor totaal geen miskoop mee doet. Plus, zo bespaar je ook nog eens op onderhoud voor je deauville zodat je daar lekker langer van kan genieten.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: NXT Motor

Bericht door Stephan »

Die tweedehandse Zero DS 11,4 heeft toch nog een prijs van € 8.690,- . Excl. kosten rijklaar maken... ben alleen benieuwd of ze dan voor het rijklaar maken hetzelfde rekenen als een benzine-motor. Er hoeft immers geen olie, oliefilter, bougies, luchtfilter, brandstoffilter, etc... vervangen te worden. ;) Nieuw kosten ze rond de € 13.000,- dacht ik.

Nee, ik wacht nog even af tot ze écht goedkoper gaan worden. De hoge prijs zit 'm vooral in de accu's en de ontwikkelingen hierin gaan momenteel hard. Dit zal op termijn ook een gunstiger effect hebben op de prijs.
...back in town! :up
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: NXT Motor

Bericht door ikkieman »

Nou, ik weet het niet, maar als je aangeeft dat je de motor zonder inruil neemt kun je minimaal die kosten rijklaar maken eraf praten. Maar waarschijnlijk gooien ze er dan nieuwe banden om, verse remblokjes in en nieuwe remvloeistof. Veel meer dan dat kan er ook niet gedaan worden.
Oh, en bedenk dat die zero 11.4 qua kosten vergelijkbaar is met een zero 13.0 op dit moment. Die kost toch al rap €16.000. Dus dan is €8700 toch al bijna de helft voor de eerste 20.000 km.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: NXT Motor

Bericht door Stephan »

Ik heb een tijd geleden een artikel gelezen in een motorblad over Jack van der Steeg die een Aprillia ombouwde naar een elektrische motor. Hij was toen als zelfbouwer in totaal iets van 3500,- Euro kwijt voor de motor. Ik zie dat hij een website (klikkerdeklik).

Afbeelding

Filmpje:


Ik heb 'm een berichtje gestuurd met de vraag naar wat meer info.
...back in town! :up
BertG

Re: Elektrische motorfiets

Bericht door BertG »

achterkant 100% symmetrisch, geen uitlaat :lol:

nadeel: je zult nog defensiever moeten rijden want je hebt geen uitlaat- en geen motorgeluid meer
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Elektrische motorfiets

Bericht door Stephan »

En hoe gaat zoiets bij het RDW?
...back in town! :up
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Elektrische motorfiets

Bericht door ikkieman »

Op zich heb je een typegoedkeuring op je frame en remmen. Dat zal het probleem niet zijn. Ik denk dat je alleen langs zal moeten voor een herkeuring op de aandrijflijn.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
BertG

Re: Elektrische motorfiets

Bericht door BertG »

Hola,

Een typegoedkeuring (TG) geldt voor het gehele motorvoertuig.
En een herkeuring voor een TG beslaat dan ook het gehele motorvoertuig.

Elke wijziging aan een motorvoertuig met een TG, van zaken in de TG opgenomen, maakt dat de TG vervalt.
Dat is in principe al bij het plaatsen van een niet EU gekeurde uitlaat.
Maar zeker bij het vervangen van het motorblok.

En als je het motorblok vervangt zal de RDW zeker kijken of de remmen, koppeling etc. opgewassen zijn tegen het motorvermogen.

Bij een herkeuring van een vervallen TG wordt dan ook ALLES opnieuw gekeurd.

Idem bij WOK signaal (wacht op keuring) op je kenteken.
Een WOK kun je oplopen na constateren van grotere schade of (constructie) wijzigingen.
Denk aan sportuitlaten of te hoge constructie snelheid bij brom- of snorfietsen.

Het is dus zaak zeker te zijn van de staat van de constructie als je 1 element aanpast en een herkeuring uit moet voeren.

Als deze herkeurplicht door de politie via een WOK signaal wordt opgelegd is er, volgens mij, zelfs een termijn geldig waarop je langs de RDW moet zijn geweest. De herkeuring moet je zelf bekostigen. Zonder TG / met WOK mag je niet rijden.

En nog iets: je moet houderschapsbelasting in stand houden. Dus niet mogen rijden en wel moeten betalen.
Houderschapsbelasting kun je vermijden door het kenteken te schorsen.

Schors je NIET moet je OOK de verzekering in stand houden.
Schor je WEL mag het voertuig niet op de openbare weg staan.

Door registercontroles (bestandsvergelijking) kun je al een boete oplopen voor onverzekerd zijn.
Ongeacht waar het voertuig zich bevindt: op de openbare weg of niet.

De boete voor onverzekerd zijn is in 2016 €550,-.

Voor de schorsing zijn ook allerlei termijnen van toepassing:
Je schorst bijvoorbeeld telkens maximaal voor de duur van 1 jaar en schorsen kost geld.
Er zijn ook variabele kosten voor opnieuw aanmelden binnen de schorsing.
Dit maakt dat het vaak weinig rendabel is.


Dan nog een detail:
Als een motorfiets een bepaalde leeftijd heeft zijn uitzonderingen op verplichte onderdelen mogelijk zoals richtingaanwijzers (RAW's).
Artikel 5.4.51 lid 1 RV
Motorfietsen moeten voorzien zijn van:
c: twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
Echter: heeft zo'n motorfiets een typegoedkeuring en waren ten tijde van deze TG de RAW's aanwezig dan MOETEN deze ook aanwezig blijven. Immers: achteraf, ná TG, verwijderen betekent dat de TG vervalt. Dat is wat 6.2.RV immers zegt.
Artikel 6.2 lid 1 RV
Op de wijziging in de constructie van een gekentekend voertuig, (…), zijn de eisen van toepassing zoals die luidden ten tijde van de
ingebruikname van het voertuig.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Elektrische motorfiets

Bericht door ikkieman »

Tof dat je het zo duidelijk uitlegt, Bert. Dus je moet hiermee langs de RDW voor een typegoedkeuring. OK, hoe gaat dat in z'n werk en wat voor kosten zijn daaraan verbonden?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Elektrische motorfiets

Bericht door Stephan »

Heldere uitleg, Bert! Dus ik begrijp eruit dat bij een ombouw naar elektrisch sowieso een bezoek aan het RDW nodig is. Ongeacht of je een frame met bestaand kenteken gebruikt. Er komt dus nog heel wat bij kijken.
...back in town! :up
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Elektrische motorfiets

Bericht door ikkieman »

Ik denk dat het wel meevalt. Afspraak, testjes, babbeltje en je hebt papierwerk. Zou wel meevallen denk ik als je de centjes erin wil investeren. Maar goed, da's een maand benzine voor iedere dag rijders. En anders twee. Benzine is snel genoeg terug verdiend.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Elektrische motorfiets

Bericht door Stephan »

Ben stiekem toch benieuwd of het zou lukken met een bepaalde plan van aanpak. Even hardop denken, puur hypothetisch dus:

1) Neem een tweedehandse motor met een licht frame (ivm gewicht) en een dichte kuip (ivm optisch wegwerken accupakket). Je komt dan al snel uit op bijvoorbeeld een racemotor. Het blok mag kapot/versleten zijn (zie punt 2).
2) Verwijder alle onderdelen die te maken hebben met de aandrijving: blok, koeling, aandrijving etc... (sorry, petrolheads ;-) )
3) In de ruimte die nu vrijkomt, achter het kuipwerk, plaats je een accupakket (lithium-ion). Goed oriënteren welke capaciteit nodig is.
4) Plaats de elektrische aandrijving in het achterwiel/naaf. Hiervoor zal een compleet nieuw achterwiel moeten worden gemaakt. ...alhoewel ik vermoed dat er overzee kant-en-klare exemplaren te bestellen zijn.
Afbeelding
5) Inbouwen voltmeter, hoofdschakelaar, omvormer, verbindingsonderdelen, kabel naar de naaf/achterwiel, controlemodule voor de motor, elektronisch gashendel etc...
6) De oude kabelboom kan in z'n geheel verwijderd worden, want er zal een compleet nieuwe gemaakt moeten worden.
7) Maar dan... de nietsontziende keuring bij het RDW. Waar moet zo'n motor aan voldoen? Ik denk bijvoorbeeld aan bepaalde veiligheidseisen. Zoals een soort van drukschakelaar/sensor onder het zadel om te voorkomen dat de motor er onbedoeld vandoor gaat als je per ongelijk aan de 'gas'-hendel komt?

Afijn zo eenvoudig als hierboven zal het waarschijnlijk niet gaan, want anders zou dit al wel vaker zijn gedaan. En tot op heden ben ik er in de praktijk nog geen tegen gekomen. Niettemin ben ik toch nieuwsgierig naar de opties en de (on)mogelijkheden.
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Elektrische motorfiets

Bericht door Stephan »

Trouwens deze ook nog op internet gevonden, een Brammo Empulse R:

Afbeelding

Voor € 7.250,00 uit 2014 bij Custom Motoren Amsterdam.
...back in town! :up
BertG

Re: Elektrische motorfiets

Bericht door BertG »

Ik kan het wel gaan opzoeken en overtikken maar dat gaat ik dus mooi niet doen.
Google is your friend. Plaats achter je zoekopdracht: site:rdw.nl
ZONDER spaties!

en je ziet alles wat je weten wilt zoals
https://www.rdw.nl/sites/tgk/Paginas/default.aspx" opent="in(nieuw);venster;

Persoonlijk denk ik als je de positie van je RAW's verandert dat ze vluchtig naar de rest kijken.
Maar als je vertelt dat je het motorblok hebt vervangen voor een accupakket, de kabelboom hebt verwijderd, etc.
Dat ze een stuk nauwkeuriger gaan kijken.

En 'even' het blok weghalen en een accupakket ervoor in de plaats steken ligt denk ik wel wat anders.
Je hebt ook ernstig te maken met zwaartepunt hoog/laag en voor/achter.
Het zal v.w.b. ruimte best passend te maken zijn maar of je de ideale verdeling te pakken hebt?

Los van de stroomregulering voor remmen (ABS?) en verlichting.
Want ik neem aan dat dat gescheiden circuits zijn ten opzichte van de accu van de aandrijving?
Sta je zonder benz...stroom sta je dan ook zonder verlichting en zonder boordsysteem (waarschuwings- en indicatielichtjes)?
En de dynamo? Standaard? Nieuw?

Dat zijn toch dingen die de RDW wil weten en zeker gaat controleren.


En waar de motor aan moet voldoen:
Permanente eisen: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2 ... Hoofdstuk5" opent="in(nieuw);venster;
Afdeling 1, 1a, 1b, 4, etc etc etc :D :twisted: :vrb

En zoek ook nog even naar de gebruikseisen :le
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Elektrische motorfiets

Bericht door Stephan »

Dat vrees ik ook, Bert. Ik ben ondertussen zelf ook aan het zoeken op internet. Ook op de rdw-site. Er komt nogal wat bij kijken om zoiets 'streetlegal' te maken. Anders zouden er al veel ondernemers inmiddels het gat in de markt hebben benut om ombouwkits te verkopen. Het zal er dus op uitdraaien om geduldig te wachten op betaalbare exemplaren uit de fabriek.

Ik zie overigens dat de omgebouwde Aprillia van eerder genoemde Jack van der Steeg nog altijd als 125cc'er (benzine) genoteerd staat bij het RDW. Dus ik denk dat zijn elektrisch zelfbouw exemplaar niet legaal over de weg zoeft.
...back in town! :up
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Elektrische motorfiets

Bericht door ikkieman »

Die Brammo komt nog het meest in de buurt van een 'echte' motor voor wat ik begrepen heb. Ik heb er zelf nog niet op gereden met een reden.

Die Brammo (tegenwoordig overgenomen door Polaris, moederbedrijf van Victory en Indian) heeft een vloeistofgekoelde motor voor meer constante afgifte van vermogen zonder terugloop door verwarming, een koppeling en een versnellingsbak met daadwerkelijk ook motorolie aan boord. De voorkant lijkt verdacht veel op een Ducati Monster en de zit is redelijk sportief.

Maar... En daar zit, althans voor mij, de hele grote crux: De oplader maakt gebruik van een J1772-plug met in de stekker de omvormer. Die moet je dus altijd meezeulen, wil je kunnen opladen. De Zero heeft die gewoon verwerkt in de behuizing van de motor. En heeft de motor dan ook nog eens een handig opbergvakje voor de benodigde computerkabel meegegeven.

In een ideale wereld pak je de voorvork en rempartij van de Brammo met z'n radiale brembo monoblocks en bouw je die op de aandrijflijn van de zero die je vervolgens wel even vloeistofkoelt. Klaar.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
BertG

Re: Elektrische motorfiets

Bericht door BertG »

Ik zit nog even met die 125cc.
Ik vermoed, maar niet meer dan dat, dat het een equivalent is van een elektromotor van een bepaalt vermogen.
Gebruikersavatar
MrSkippy
Motorloos
Berichten: 860
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Zwolle (NL)

Re: Elektrische motorfiets

Bericht door MrSkippy »

De data van de RDW is nogal inconsistent, soms is bepaalde dat wel beschikbaar, soms niet, soms doen ze maar wat (imho)...
De Zero heeft bijna niets over de motorische gegevens erin staan.
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Elektrische motorfiets

Bericht door Stephan »

BertG schreef:Ik zit nog even met die 125cc.
Ik vermoed, maar niet meer dan dat, dat het een equivalent is van een elektromotor van een bepaalt vermogen.
Als ik de RDW-gegevens van deze elektrische Aprillia oproep, dan staat er bij 'bijzonderheden' in basisgegevens geen vermelding dat het een elektrisch voertuig betreft. Áls het al ergens genoteerd zou staan, dan zou ik dat daar verwachten.
Bij milieuprestaties staat bij 'brandstof' 'benzine' en een cilinderinhoud van 125 cm³ vermeld. Bij een elektrisch voertuig zou hier 'elektriciteit' vermeld moeten staan.
Bij 'geluidsniveau stationair' staat 91 dB(A). Bij een elektrisch voertuig zou hier niets vermeld mogen staan.

De overige gegevens komen ook exact overeen met een originele Aprilia RS 125 Extrema. Dus gewichten, verhouding vermogen/massa rijklaar, milieuprestaties, etc... Dus ik vrees dat het niet om een equivalent-opgave gaat vanuit het RDW. Mijn vermoeden is toch dat hij na de ombouw niet langs het RDW is geweest. Indien dit zo is, dan is het een motor die in de praktijk niet legaal bruikbaar is (woon/werkverkeer e.d.). Jammer... ik had wel interesse naar iets vergelijkbaars.

Ik had de maker van de elektrische Aprilia nog met wat vragen benaderd, maar heb tot op heden nog geen antwoord mogen ontvangen.
...back in town! :up
BertG

Re: Elektrische motorfietsen

Bericht door BertG »

Ik ben niet heel verbaast.

Ik heb bijna wekelijks doch minstens elke maand te maken met motorfietsen voorzien van sidemounts.

Lees op forums dat ze aan boetes zijn ontkomen na bezwaar omdat het mag.
En zie dan dat ze bij de RDW zijn geweest na customizen en dan 'voor de zekerheid' de sidemount hebben gedemonteerd.
Vervolgens bij thuiskomst meteen de sidemount er weer op om te rijden.
Dan grote praatjes in de vriendenkring dat hij zo gekeurd is.

Ik kan me voorstellen dat de Aprillia niet over de keuring is geweest.
Met een klein voorbehoud dat de RDW een uitglijder heeft gemaakt.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Elektrische motorfietsen

Bericht door ikkieman »

Waar zie je een sidemount dan, Bert?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
BertG

Re: Elektrische motorfietsen

Bericht door BertG »

Ik was niet geheel duidelijk... :cf1
Ik bedoelde te zeggen met mijn sidemount voorbeeld dat de RDW er soms een potje van maakt
en dat de bestuurders daar soms misbruik van maken door te doen geloven dat de RDW dat doet.

Dus het kan zijn dat de Aprillia geen RDW keuring heeft ondergaan, het kan ook zijn dat de RDW heeft zitten slapen.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Elektrische motorfietsen

Bericht door ikkieman »

Ah, nu snap ik 'em. Vooral het 'achteraf pochen' vind ik niet tof.

Maar zolang we niet weten of die 'verbouwde Aprillia' een RDW-goedkeuring heeft of niet kunnen we er weinig meer over zeggen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Elektrische motorfiets

Bericht door Stephan »

Stephan schreef: ... Ik had de maker van de elektrische Aprilia nog met wat vragen benaderd, maar heb tot op heden nog geen antwoord mogen ontvangen.
Nogmaals een herinneringsmailtje gestuurd naar de desbetreffende persoon. Het onderwerp blijft me toch boeien.
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Elektrische motorfietsen

Bericht door Stephan »

23 studenten van de TU/e vertrokken recentelijk voor een reis rond de wereld in 80 dagen, per elektrische motorfiets. De 26.000 kilometer worden gereden met twee zelf ontwikkelde en gebouwde motoren, STORM genaamd. De reis voert over het noordelijk halfrond, via Europa en Centraal-Azië naar de Verenigde Staten. Op 2 november hoopt het team weer terug te keren in Eindhoven.

https://www.storm-eindhoven.com/" opent="in(nieuw);venster;

Afbeelding

...ik heb begrepen dat er, ter ondersteuning, een 'batterij' aan dieselaangedreven bestelwagens mee gaan om de boel rijdende te houden. :tg
...back in town! :up
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Elektrische motorfietsen

Bericht door ikkieman »

Ze moeten tussentijds de accumodules uitwisselen. Maar ik heb ook begrepen dat op een accupakket van alle 24 cartridges zo'n 310 km snel gereden kan worden. Wat snel inhoudt wordt dan weer niet uitgelegd.
Desalniettemin, mooi gedaan! Ik ben benieuwd of en zo ja, wanneer hier een productiemodel van gaat komen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Elektrische motorfiets

Bericht door Stephan »

Stephan schreef:
Stephan schreef: ... Ik had de maker van de elektrische Aprilia nog met wat vragen benaderd, maar heb tot op heden nog geen antwoord mogen ontvangen.
Nogmaals een herinneringsmailtje gestuurd naar de desbetreffende persoon. Het onderwerp blijft me toch boeien.
...en ook nu wederom geen enkel teken van leven na mijn mailtje. :wn1

Ik geef het op. :tg
...back in town! :up
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”