Voordringen bij het verkeerslicht mag dat?

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Voordringen bij het verkeerslicht mag dat?

Bericht door Frank »

Met jouw motor achteraan sluiten of vol gas naar voren? Gefrustreerde automobilisten omdat jij op de motor vooraan gaat staan? Het mag en het is vaak zelf veiliger voor jou als motorrijder!

Lees dit stuk en je weet waarom je er vaak goed aan doet om ‘asociaal’ vooraan te gaan staan.

Over het, al dan niet tussen de auto’s door, met je motor naar voren rijden bij verkeerslichten of openstaande bruggen, bestaan nogal wat misverstanden. Achteraan aansluiten bij een rij wachtende auto’s, is met een motor risicovoller dan met een auto. Immers een motorfiets beschikt niet over een zogeheten kreukelzone. Dat is voor veel motorijders dan ook één van de redenen om langs wachtende voertuigen naar voren te rijden.
En als ik toch achteraan sta?

Mocht je onverhoopt toch achteraan komen te staan, danwel als eerste vooraan stil komen te staan, blijf dan ingeschakeld en spiegel goed naar het achteropkomende verkeer. Zo kun je meteen reageren als je mogelijk over het hoofd wordt gezien en gaat er geen kostbare tijd verloren. Let wel, een voertuig dat met 80km/u aan komt rijden, verplaatst zich wel zo’n 22 meter per seconde! In de bebouwde kom waar de snelheid veelal op 50km/u ligt, is dit nog altijd 13 meter per seconde. Pas als het voertuig achter je geheel stilstaat en het groene verkeerslicht nog enige tijd op zich laat wachten, is het motor technisch beter om de versnellingsbak in z’n vrij te zetten.
Waarom vooraan gaan staan?

Het is verstandiger om meteen gebruik te maken van de bescherming van de wachtende voertuigen door met gepaste snelheid naar voren te rijden. Niet iedere automobilist is hiervan gecharmeerd, maar als dit met het nodige beleid gebeurt, zoals dat bijvoorbeeld ook in de filegedragscode staat beschreven, is er weinig aan de hand. Bijkomend voordeel is dat er na de verkeerslichten minder inhaalmanoeuvres nodig zijn, omdat je veelal als eerste kunt wegrijden. Immers een motor accelereert over het algemeen sneller dan een auto.
Het mag!

Net als het tussen de file doorrijden, is het op zich ook niet verboden om tussen de rijen naar voren te rijden. Omdat in ons land het inhalen links geschiedt, is het bij een enkele rijstrook verstandig om er links langs te gaan. Dat sluit ook aan bij het verwachtingspatroon van de automobilist. Waar het nog wel eens fout gaat, is dat dit soms met te hoge snelheid gebeurt. Maximaal 10km/u snelheidsverschil geeft nog voldoende tijd om te kunnen reageren. Probeer in de auto’s te kijken en wees alert op eventuele van rijstrook wisselende automobilisten en op het openen van portieren. Als er een stopstreep aanwezig is, blijf er dan vóór stilstaan. Hetzelfde geldt voor eventuele voorsorteervakken. Je bent verplicht om de richting te volgen die de pijl aangeeft en strafbaar als

je in het vak voor links- of rechtsaf gaat staan en daarna toch rechtdoor gaat. Hetzelfde geldt voor het overschrijden van enkele, danwel dubbele ononderbroken strepen op het wegdek. Ook verdrijvingsvlakken, zogeheten puntstukken, busbanen en doelgroep stroken zijn taboe. Als je eenmaal vooraan staat, zoek dan even oogcontact met de andere weggebruikers.

Verkeer komt van verkeren, het omgaan met elkaar. En als dit met het nodige respect gebeurt, voorkomen we schade of nog erger, letsel.
Dus:

Conclusie: “Niks asociaal gedrag”
Bron: Bikerpolis.nl
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Voordringen bij het verkeerslicht mag dat?

Bericht door Koen »

Had het ook gelezen inderdaad. Ik blijf het een risico vinden, als ik het kruispunt niet goed ken, dat de rijen auto's ineens beginnen op te trekken terwijl ik er nog tussendoor rij. Een keer gehad en dat is niet prettig, dus als ik dit al doe, dan alleen als ik het kruispunt goed genoeg ken om in te schatten hoe lang het nog rood zal blijven.

Voor de veiligheid vertrouw ik dan maar meer op de lichtwinkel achterop m'n wing.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Re: Voordringen bij het verkeerslicht mag dat?

Bericht door BertG »

Wat een flutartikel!
Dus achteraan een file aansluiten is onveilig maar je mag wel tussen de file door?
En je mag wel tussen de file door maar niet vooraan gaan staan want dat is verboden?

Een probleem is dat er geen harde definitie is van een file, alleen jurisprudentie.
Dus kunnen we twisten of verkeer dat voor rood wacht een file kan zijn.

Als je omwille van veiligheid niet achteraan wilt staan
dan moet je ook niet vooraan tussen de voorste twee auto's willen stilstaan.

Als je pech hebt kom je in een dode hoek terecht.
Als je meer pech hebt staat er een vrachtwagen of bestelwagen vooraan.
Ik zou bij een vrachtwagen of bestelwagen er nooit naast of tussen gaan staan.
En al helemaal niet vóór.

Als er een stopstreep aanwezig is, blijf er dan vóór stilstaan. Hetzelfde geldt voor eventuele voorsorteervakken. Je bent verplicht om de richting te volgen die de pijl aangeeft en strafbaar als...
"Het is strafbaar als je in het vak voor links- of rechtsaf gaat staan en daarna toch rechtdoor gaat."
Als je een artikel aanhaalt doe het dan goed:

op een kruising niet de richting volgen die het voorsorteervak aangeeft”

En om het nog verwarrender te maken: Er zijn vaak voorsorteervakken die NA een verkeerslicht doorlopen vb 1 en vb 2.

Let goed op de pijlen. In beide voorbeelden rij je NA de kruising in dezelfde rijstrook.
In VB1 staat VOOR de kruising een pijl naar links, in VB2 staat VOOR de kruising een pijl rechtdoor.
In VB1 kun je op de kruising (bij het 1e verkeerslicht) dus niet linksaf. Pas bij het 2e verkeerslicht.
In VB2 kun je na de 1e kruising gerust van rijstrook veranderen, want VOOR de kruising stond de pijl rechtdoor.
Dus op de kruising ging je rechtdoor en kom je opnieuw in een voorsorteervak met een pijl rechtdoor.
En je mag in een voorsorteervak VOORDAT je op de kruising bent, nog best van vak/rijbaan veranderen.
Bij VB 1 lukt je dat trouwens niet. Er is op de 1e kruising alleen een zijweg rechts.

"Hetzelfde geldt voor het overschrijden van enkele, danwel dubbele ononderbroken strepen op het wegdek."
Dan moet je daarbij in deze context van voorsorteervakken wel bij vertellen dat doorgetrokken enkele en dubbele lijnen in de laatste meters van een voorsorteervak niet dezelfde doorgetrokken strepen zijn die hier bedoeld worden.

"Ook verdrijvingsvlakken, zogeheten puntstukken, busbanen en doelgroep stroken zijn taboe."
In principe kom je daar niet als je TUSSEN de files door rijdt.
Bovendien moet je tussen de meest linker twee rijstroken door rijden.

"Als je eenmaal vooraan staat, zoek dan even oogcontact met de andere weggebruikers."
Leuk gezegd. Hoe doe je dat naast:
Een bestelwagen UPS die het stuur rechts hebben?
Een vrachtwagen die hoog zit?

Een paar andere vuistregels zijn veel belangrijker:
1. Ga nooit naast vracht- of bestelwagens staan/rijden als je hen geheel niet kunt passeren.
2. Houd je nooit op ter hoogte van het achterwiel van verkeer in een andere rijbaan.
Je zit dan gegarandeerd in diens dode hoek.
3. Ga nooit voor een vrachtwagen staan. Als deze je niet ziet voordringen kan hij je zomaar opduwen.
4. Kijk niet alleen naar de bestuurders maar zeker ook naar de stand van de voorwielen.
Deze verraden naar welke kant het voertuig zal uitzwenken zodra het in beweging komt.


Filegedragscode
Gepaste snelheid
Rijd rustig tussen de file door. Het snelheidsverschil tussen motor en auto mag maximaal 10 km/u bedragen.
Wees alert op onvoorzichtig gedrag
Automobilisten kunnen bij gaten in de file plotseling van rijstrook wisselen of bij warm weer een portier opengooien
Meerdere motorrijders
Houd onderling minstens een afstand van twee auto's aan.
Naderen file
Verminder geleidelijk snelheid en waarschuw achterop komend verkeer met alarmlichten (of remlicht). Gebruik om verwarring bij automobilisten te voorkomen, geen richtingaanwijzers of alarmlichten wanneer je tussen de file doorrijdt. Kies bij snelwegen met meer dan twee rijstroken, positie tussen de twee meest linke rijstroken.
Stoppen in de file
Sta je toch in een file, gebruik dan alarmlichten of remlicht om duidelijk aan te geven dat je met je motor achter de file staat. Soms merken automobilisten de file wel op, maar niet de motor achter de file. Houd voldoende afstand van de voorganger en probeer zo mogelijk in te voegen tussen de wachtende auto's. Daar is het veiliger.
Einde file
Zodra de file weer op gang komt, voeg dan in op de rijstrook. Gebruik hierbij tijdig - dus voor het invoegen - de richtingaanwijzer.

Waar mag een motorrijder niet rijden?
Vluchtstrook: de strook uiterst rechts van de rijbaan, bedoeld voor hulpverlening.
Redresseerstrook: de asfaltstrook tussen de linker rijstrook en de linker vangrail; hier ligt veel vuil.
Doelgroepstrook: weggedeelten bedoeld voor bussen, vrachtverkeer of trams.
Verdrijvingsvlak: vlak met schuine strepen (bij overgang naar minder rijstroken).
Puntstuk: witte wegmarkering (ook wel 'taartpunt' genoemd).

Bij de ANWB staat deze regel WEL die bij de KNMV NIET staat.
De motorrijder moet zich houden aan de ruimte tussen de twee meest linkse banen,
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Voordringen bij het verkeerslicht mag dat?

Bericht door Marcel »

BertG schreef:Wat een flutartikel!
Ik denk dat de intentie van het artikel iedereen wel duidelijk is.
Dat e.e.a. niet (helemaal) correct is geformuleerd moge (ook) duidelijk zijn.

Net als bij lezen, heeft niet iedereen het vermogen om correct te schrijven, zeker als de juridische kennis ontbreekt.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
BertG

Re: Voordringen bij het verkeerslicht mag dat?

Bericht door BertG »

m@rcel schreef:Net als bij lezen, heeft niet iedereen het vermogen om correct te schrijven, zeker als de juridische kennis ontbreekt.
Tja, dan moet je je afvragen of je er iets over moet schrijven...
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”