ik "ZADEL" je op met een "ZITVLAK" situatie

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Janbert
Honda NT650V
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 apr 2016, 21:09
Locatie: Rotterdam

ik "ZADEL" je op met een "ZITVLAK" situatie

Bericht door Janbert »

ik zeg bewust SITUATIE....daar dit het positieve woord is voor het negatieve woord PROBLEEM...
en ik geloof in een juiste beslissing door mij na afloop van het bestuderen van jullie adviezen en goede raadgeving. :lol:

Wie ben ik, voor de mensen die me nog niet kennen, ik ben nog niet zo lang lid van deze club maar lang genoeg om te zeggen dat het een leuke club is met fantastische mensen er in.
Ik ben Janbert, sommige noemen me kortaf “JB”, ik luister naar beiden.
Jan of Bert hebben wat mindere werking op mij, niet dat ik iets heb tegen Jannen en Berten want dat zijn ook heerlijke Nederlandse namen, maar het is maar de helft dus hoor ik ze waarschijnlijk ook maar voor de helft. Bovendien heeft mijn moeder mij deze naam gegeven, ze is nu 86 maar als mijn naam voor de helft wordt geroepen door derde heeft ze al van kinds af aan de persoon in kwestie altijd gecorrigeerd en dat doet ze nog steeds....hij heet Janbert hoor...zegt ze dan, aaah de lieverd.

Ik ben 59 zomers oud...voel me jong (in je hoofd wordt je toch nooit ouder dan 35 :D ), wat gelijk weer meegenomen kan worden naar het praatcafé hoofdstuk “leeftijd” auteur Eddy, wat de gemiddelde leeftijd wel weer omhoog zal halen.
Ik woon alleen, in Rotterdam IJsselmonde, heb geen huisdieren dus kan ik gaan en staan waar en wanneer ik het zelf wil.
Wel heb ik 2 fantastische dochters die er samen voor gezorgd hebben dat ik “opa” genoemd wordt door 5 heerlijke kleinkinderen, nog te klein om achterop mee te nemen maar ik hoop dat in mijn motor tijdperk nog wel te beleven.
De rest wat je van me wil weten kan je mij tijdens de diverse happenings van de HDC, wat ik probeer om er altijd bij te zijn, persoonlijk aan me vragen.

Waar wil ik het over hebben.
Ik zadel(pijn)... een ieder op... die dit onderwerp leest, om zijn gedachten hierover te laten gaan en dit dan als reactie te plaatsen op het forum.
Zadels, buddyseats, schuim, gel, noem het maar op.
Ik ben benieuwd naar de reacties die los komen.

Ik zie een van onze leden, inmiddels een goeie vriend geworden, tijdens een van de geweldige HDC ritten, rijden met een schitterende buddyseat.
Ik zeg tegen hem, het kan zijn dat je dadelijk wat minder comfortabel naar huis rijd,... niks aan de hand hoor maar dat komt dan omdat je dan op een ander zadel zit want dit zadel zit straks op mijn motor :lol:
We raken aan de praat over dit zadel en wat het kost en waar het gemaakt is en alle relevante onderwerpen worden besproken.
Uiteraard niet alles besproken op die dag want het onderwerp gaf zoveel stof om er uitvoerig over te praten, dat we daar tot op de dag van vandaag er nog over bezig zijn. :tg

Uiteindelijk enigszins overtuigd dat ik ook zo’n mooi comfort zadel wilde hebben ben ik rond gaan kijken in de wereld van tweede hands. Budget technisch voor mij altijd een uitdaging om ook die mooie dingen te hebben die andere ook hebben maar dan anders van prijs.
Uiteindelijk een geschikte leverancier gevonden, gewoon op ons forum bij “te koop aangeboden”, daar staat Bas uit Den Haag met een mooi comfort zadel uit Frankrijk, stikduur ding geweest, gevuld met een stukje gel.
Ik dacht even simpel iemand zijn buddyseat over te nemen voor een bepaald bedrag, dit genoemd hebbend tegen een aantal van onze leden tijdens een nicostop van een van onze geweldige HDC ritten en kreeg ik goed bedoeld een aantal aanraders en tips, variërend van eigen ervaring tot aan fabrikanten en leveranciers toe. …..Dat is toch fijn, hoor ik jullie denken…. Nou ….. dat is helemaal niet fijn!!! :D
Als ik alle suggesties in één zadel moet stoppen dan heb ik een “comfortzadel met ingewikkelde stiknaden, met gladde anti slip vlakken, een brug die passend is gemaakt op mijn persoons en gevuld met hardtraagverendkoudschuimachtig gel”…. Dat zou een uitvinding zijn zeg….hoe zou dat zitten? :wn1 :tg

Alvorens de discussie los te laten over dit onderwerp, zal ik vertellen hoe het idee van dit onderwerp is ontstaan.
Daar ik geen toestemming heb gevraagd aan specifieke mensen en leden om hun met naam te noemen zal ik hier zo neutraal mogelijk de personen noemen. Behalve m’n jongste kameraad Wil Keereweer, en Bas.
Bas benoem ik bij deze omdat ik hem ook heb belooft om zijn advertentie nog even onder de aandacht te brengen onder de 650 rijders onder ons die, net als ik, een comfortzadel zouden willen hebben.
Bas heeft een 700 gekocht en kan zijn zo goed als nieuwe zadel niet gebruiken,dus voor de geïnteresseerde onder ons, neem contact op met hem, ik ben ervan overtuigd dat er goed zaken te doen is met hem.

Waarom doe ik het zelf niet dan? Hoor ik jullie denken. Nou omdat ik nog niet overtuigd ben van de samenstelling, opbouw en afwerking voor mij. En dat voor de prijs die Bas er minimaal voor wil hebben heeft mij aan het denken gezet aan alle info die ik om mij heen heb gehoord. Als jullie mij ergens van kunnen overtuigen kan het maar zo zijn dat ik Bas bel en alsnog als een speer zijn zadel gaat uitproberen en kopen voordat er een ander ermee aan de haal gaat.

Wil Keereweer, hem noem ik met naam, omdat hij medeverantwoordelijk is van het ontstaan van dit forumonderwerp en de grootste aanjager is voor mijn idee om een “comfort zadel” te nemen. :up
Na een zeer goed gesprek over zadels en vullingen met hem en met nog een andere vriend die doodleuk een voorstel doet om op een los schapenvachtje te gaan zitten zoals we vroeger wel deden op onmogelijke zadels, en tijdens een van de HDC ritten met een aantal van onze leden, ben ik er achter gekomen dat dit voor mij toch best wel een interessante en ingewikkelde materie is gebleken.
Wil zei: maak er een forum item van, en eens kijken waar de leden mee komen en wat hun gedachte zijn over comfortabel zitten.

Ik kreeg de tip van een van ons om eens te gaan bellen met Tijger Leathers in Den Haag.
Als je die kenners bij uitstek moet geloven, en dat doe ik ook, dan moet iedereen dus om de 7 jaar een nieuwe vulling hebben omdat het schuim inklinkt en of je er nu mee rijd of niet, na zeven jaar is het eigenlijk klaar. :roll:
De mijne is 16 jaar dus had voor deze fiets al zijn derde zadel moeten zijn. Wat kost dat geintje? Is mijn vraag…80 euro voor de voorkant (bestuurder) als je de achterkant (bijrijder) er bij wil komt er 50 euro bij.
En als ik nou zo’n comfortzadel wil wat komt daar dan bij kijken? is mijn vraag.
Ik krijg een zeer gedetailleerd uitleg over schuim en opbouw en tegelijkertijd de opbouw van de prijs die dan uiteindelijk in de buurt gaat uitkomen van de 300 euro. :roll:
Nou is Bas zijn zadel aanzienlijk goedkoper maar voldoet niet geheel aan de criteria van Tijger Leathers.
Wat mij niet zo erg lijkt, maar omdat ik onervaren ben in deze materie wil ik er toch wat meer van weten en horen wat andere ervan vinden.
Het gaat er dus niet om of ik Bas zijn zadel wel of niet gaat kopen, nieuwe of omgebouwde zadels zijn te krijgen tussen 179 euro en ver boven de 400 euro.

Nou zit ik graag comfortabel op een zadel wat enigszins te vergelijken is met de bank in mijn huis, ik kan daar namelijk met gemak uren op zitten zonder pijn waar dan ook.
Maar Tijger Leathers adviseert een zadel dat hard moet zijn.
Kijk, zegt hij, als je een houten bank neemt en je legt daar een kussentje op van een of twee centimeter dan krijg je pijn in je reet, terwijl als je rechtstreeks op de houten bank gaat zitten zoals vroeger op school dan kan je daar uren op zitten.
Nou is dat voor mij wel erg lang geleden dus heb ik dat niet meer zo opgeslagen zitten in mijn hoofd. :wn1
Zelf zit ik denk ik toch liever wel wat zachter, maar ja, is het dan ook beter. :wn1
En als ik dan over een gel zitting zit te mijmeren dan hoor ik links en rechts weer voor en tegenstand.
’s Zomers zit je op blubber, ’s winters op een blok ijs. Nee hoor ik zit er heerlijk op…
Wil komt tijdens het schrijven van dit stuk nog met een informatieve Actie.
Kijk effe op deze site zegt hij….
vikingseats.nl
En bedankt vriend, :up :D het wordt er niet makkelijker op haha. :tg

Wat is jullie verhaal, bevinding of mening over dit onderwerp???

Groetjes, :b
JB
Wie over elke stap nadenkt, staat heel z'n leven op één been.
MrRiP
Harley Davidson Sport Glide
Berichten: 699
Lid geworden op: 13 sep 2011, 20:49
Locatie: Vaassen

Re: ik "ZADEL" je op met een "ZITVLAK" situatie

Bericht door MrRiP »

inderdaad een hard zadel kun je langer op uit houden (denk eens aan het leren zadels die men op de paarden gebruiken)maar dan wel goed op maat gemaakt dan wel .
wel een voetnoot er bij: je achterste is niet meer dan die van uit de tijd van de schoolbanken dus hou daar ook rekening mee.
en de eene houd wel van harde zitting andere niet is maar wat je zelf wilt .
Ik kan nu 2x lid worden van de HDC 😜👍
Gebruikersavatar
Vacaro
BMW R1150RT
Berichten: 202
Lid geworden op: 03 feb 2014, 00:27
Locatie: Berendrecht

Re: ik "ZADEL" je op met een "ZITVLAK" situatie

Bericht door Vacaro »

Zo een lange tekst, das om er even bij te gaan zitten op mijn TopSellerie gelzadel. Met in rood opgestikt Honda logo!
Op eerste zicht vrij hard, maar word gewaardeerd op lange ritten, zoals richting en in en om de Alpen.

Voor mij een hele verbetering tov van het standaardzadel, en ook ik ,heb het 2dehandsgekocht via het Belgische Deauvilleforum.

Alvast veel plezier met je zoektocht en met het toekomstige zadel! :D :brrr
Ik verdwaal nooit, ik ontdek nieuwe routes!
Rechtdoor is geen motorbegrip ~~~~
After Deauville 700 now drive R1150RT, and Hugh a Briard!
Janbert
Honda NT650V
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 apr 2016, 21:09
Locatie: Rotterdam

Re: ik "ZADEL" je op met een "ZITVLAK" situatie

Bericht door Janbert »

MrRip en Vacaro, bedankt voor jullie bijdragen, ik ben benieuwd of er nog aanvullingen zullen volgen. :tg
Wie over elke stap nadenkt, staat heel z'n leven op één been.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7056
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: ik "ZADEL" je op met een "ZITVLAK" situatie

Bericht door ikkieman »

Ik heb twee jaar met een Corbin zadel gereden met daarin verwarming op een voor gevormde pan. Het zadel is in eerste instantie wat harder, maar zodra je daar ook maar iets gewend aan bent is het heerlijk zitten en is 600 km reizen per dag totaal geen probleem.

Ondertusen op Mor'du zit een origineel zadel met zadelverwarming, maar ook daarop is 600 km/dag geen probleem. Ik denk dat het zeker beter kan met een ander schuim, maar voorlopig doe ik het in ieder geval in 2017 met dit zadel. Daarna zien we wel verder.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: ik "ZADEL" je op met een "ZITVLAK" situatie

Bericht door Frank »

Zelf laat ik mijn zadels aanpassen bij Tijger Leathers en ben daar zeer tevreden over.
Nu heb ik ook verschillende zadelmakers gebeld en gevraagd om mijn zadel aan te passen met daarin een gel kussentje en bij 95% van deze zaken raden zij dit af. Een veel voorkomend antwoord was dat de gel kussentjes te klein zijn om goed effect te hebben en natuurlijk kunnen er meerdere kussentjes in gezet worden, maar het probleem is dan weer dat je de naden voelt tussen de kussentje. Misschien een groter gel kussen? dan krijg je volgens mij een blubberzadel.
Nee, ik zelf geloof in een redelijk hard zadel, wat in het begin even wennen is, maar op de langere termijn het beste zit.
En Janbert, het zitvlak van de passagier laat ik nooit aanpassen, 1 omdat ik niet elke dag met een passagier rij en 2 ik hoor weinig klachten of het zijn klachten over andere zaken die niet over het zitvlak gaan!!!! :tg

Succes met de keuze. ;)
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14076
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: ik "ZADEL" je op met een "ZITVLAK" situatie

Bericht door Marcel »

Zelf heb ik het originele zadel van Honda aan laten passen bij Tijger.
Het originele zadel was na bijna 2,5 jaar al verarmd. Toen had ik er zo'n 50.000 km mee gereden.
Voornaamste reden van de wijziging is dat ik steeds lager kwam te zitten en daardoor last kreeg van mijn dijbeen door de te korte/scherpe hoek.

Tijger past het zadel als volgt aan:
1) Er wordt een stuk schuim uitgesneden.
2) Er wordt een nieuwe laag van dezelfde dikte maar van een hardere schuimsoort gemonteerd
3) Hieroverheen een dunne afdeklaag die over het hele zadel gaat van hetzelfde soort schuim (10 mm dik)
4) Vervolgens een nieuwe hoes/bekleding.

Zelf heb ik 2 lagen erop laten zetten. Ik zit nu dus veel hoger.
Bovendien zijn de zijkanten ook opgedikt voor meer steun.

Dat harde schuim is wel wennen maar ik zou niet anders meer willen op de Deauville. (De Throphy is een geheel ander verhaal en hier niet van toepassing).

Gelukkig hebben we de foto's nog..... NIEUW ZADEL
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Janbert
Honda NT650V
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 apr 2016, 21:09
Locatie: Rotterdam

Re: ik "ZADEL" je op met een "ZITVLAK" situatie

Bericht door Janbert »

Duidelijk verhaal Frank en Marcel, ik zal het in mij. Overweging meenemen. Ook fijn om wat foto's te zien. Top :up
Wie over elke stap nadenkt, staat heel z'n leven op één been.
Gebruikersavatar
Kees
Honda NT700VA
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 mar 2015, 18:52
Locatie: Veendam

Re: ik "ZADEL" je op met een "ZITVLAK" situatie

Bericht door Kees »

Ook ik heb last van mijn zitvlak na een uurtje op de Deauville.
Na een beetje Googelen kwam ik uit bij MJ Seats in Ten Boer, bij Groningen.
Ik had al zeer lovende berichten gelezen over deze man en ben er heen gereden, voor mij maar een half uurtje rijden.
Ben vakkundig geholpen, kreeg goede adviezen en zijn tot de conclusie gekomen dat er een harder blok moest komen in het zadel.
Het bovendek was nog goed, maar omdat alles er toch af moest heb ik het bovendek laten verfraaien.
Op de bovenkant zijn twee soorten kunstleer gebruikt en met hele mooie stiksels vastgezet.
Doordat de passagierskant iets hoger is geworden is in de ontstaande hogere rand nog Deauville geborduurd.
En dat voor een bedrag van 175 euro, geweldig.
Hoe het zit weet ik nog niet, dat gaan we wel merken als het weer beter is.Afbeeldingpic upload
MJ Seats is voor mij een aanrader
Laatst gewijzigd door Kees op 01 feb 2017, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: ik "ZADEL" je op met een "ZITVLAK" situatie

Bericht door Frank »

Misschien een fotootje erbij?
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Henk
Honda NC750
Berichten: 547
Lid geworden op: 08 jun 2009, 19:59
Locatie: Den Helder

Re: ik "ZADEL" je op met een "ZITVLAK" situatie

Bericht door Henk »

Ziet er mooi uit, veel plezier ermee.

gr.Henk
My hart beats for my red NC750S :brrr
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3801
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ik "ZADEL" je op met een "ZITVLAK" situatie

Bericht door Cor »

Wij hebben bij onze vorige motor (NT700) een Bagstar zadel laten maken op onze zadelplaat. Ad van Gils motoren uit Breda heeft die geleverd en had een leenzadel voor ons.
Nu hebben wij een Pan 1300 en het vrij harde, gladde zadel hebben wij direct na aankoop wederom laten aanpassen door Ad van Gils.
Als ik erop ga zitten moet ik even mijn bovenbeen optillen om te voorkomen dat er een plooi komt bij mijn bibs. Vervolgens kan ik blijven zitten tot mijn tank leeg is.
Vanwege de afwerking is er geen sprake meer van schuiven zodat bij afremmen mijn vrouw en ik niet meer naar voren komen en mijn gereedschap klem komt bij de tank :shock: :roll:
Bij de openingsrit kan je mijn zadel bekijken en mag je er eventueel wel even aan voelen :cf1 :mrgreen: :tg
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
coenox
Honda NT700VA
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 jan 2017, 18:38
Locatie: Ede

Re: ik "ZADEL" je op met een "ZITVLAK" situatie

Bericht door coenox »

Ik rij al een paar jaar met zo'n Frans Topsellerie zadel. Was volgens mij net geen 200 euro (oude moest ingeleverd worden). Zonder gel. Ik hou het er prima op uit. Hieronder een foto, tegenwoordig zit het zadel op mijn witte Deauville.

Afbeelding
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”—Thomas Edison
Gebruikersavatar
W Nesselaar
Honda ST1300
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 mei 2013, 19:19
Locatie: Maarssen

Re: ik "ZADEL" je op met een "ZITVLAK" situatie

Bericht door W Nesselaar »

Afbeelding

Ik rij alweer bijna twee jaar op ook zo'n Frans Topsellerie zadel met gel kussens. Met heel veel plezier :tg
Honda Pan-european ST1300

Afbeelding
Janbert
Honda NT650V
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 apr 2016, 21:09
Locatie: Rotterdam

Re: ik "ZADEL" je op met een "ZITVLAK" situatie

Bericht door Janbert »

Afbeeldingscreenshot on pc

Ik ben inmiddels geslaagd met mijn keuze.
Ik heb Bas zijn zadel overgenomen en zit prima.
Het komend seizoen zal blijken of dit de juiste keuze is geweest door mij, ik heb er alle vertrouwen in.

Iedereen bedankt voor z'n feedback en tot sienos op de meetings...
JB
Wie over elke stap nadenkt, staat heel z'n leven op één been.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14076
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: ik "ZADEL" je op met een "ZITVLAK" situatie

Bericht door Marcel »

Ga je hem ook monteren? :tg

Veel plezier ermee !
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Janbert
Honda NT650V
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 apr 2016, 21:09
Locatie: Rotterdam

Re: ik "ZADEL" je op met een "ZITVLAK" situatie

Bericht door Janbert »

Ja tuurlijk :tg
Volgende week eerste ritje naar Frank...daarna gaan we los :brrr
Wie over elke stap nadenkt, staat heel z'n leven op één been.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”