ongelukje

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
TomT
Honda NT650V
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2017, 10:51

ongelukje

Bericht door TomT »

Even van me af schrijven!

Geheel in lijn met alle mazzel die ik tot nu toe al gehad heb met mn deauville, ben ik afgelopen vrijdag onderuit gegaan. Ik was eigenlijk niet van plan om al zo snel uit de groep "zij die nog moeten vallen" te stappen, maar een zwarte stationwagen liet me vrij weinig keuze door in een blinde bocht in de ardennen een fietser in te halen. Ik had expres een paar dagen er voor nog wat zitten lezen over heuvels rijden en een filmpje gezien over hoe motorrijders in blinde bochten vaak te dicht op het midden van de weg rijden, dus ik zat in het midden van mijn rijstrook in een bocht naar links met ongeveer 80 km/u. De automobilist was bijna geheel in mijn rijstrook en is niet eens gestopt, het zal me niet eens verbazen als ie niet doorgehad heeft dat ie me er af gereden heeft, of mij uberhaupt niet gezien heeft. Ik heb kunnen ontwijken, nog wat af kunnen remmen en terug kunnen sturen, maar kon net de berm niet ontwijken, en helaas zat daar een greppel waar ik voorover in gedoken ben. Ik denk zelf door het windscherm vooruit gelanceerd te zijn, want ik vond mezelf terug tussen het plastic van het scherm, een fiks aantal meters voor de motor. Mijn kleding en helm zitten volledig onder de modder, dus zal ook wel een paar keer doorgerold zijn. Die drassige bende heeft er waarschijnlijk wel aan bijgedragen dat ik alleen spierpijn heb. De motor zelf is over de kop geslagen en ondersteboven in de greppel blijven liggen. De voorvork is krom, al het plastic linksvoor is afgebroken, de versnellingsbeugel krom.. Het was een rustige weg maar gelukkig is de eerste automobilist na zo'n vijf minuten gestopt, en dat bleek een motorrijder te zijn. Die wees mij ook fijntjes op de boom waar mijn motor onder lag, met daaraan een foto en bloemen voor de vorige, minder gelukkige motorrijder. Binnen no-time was er hulp en hebben we de motor uit de greppel getild. Motorisch gezien is ie nog goed, we hebben de remmen schoongemaakt en ik ben nog rustig naar mijn eindbestemming gereden, en als je dan van je motor stapt en de geschrokken gezichten ziet komt het eigenlijk pas binnen. Gisteren is ie met een ambulance van vrienden die ook in de ardennen waren teruggebracht naar Nederland. Meningen van anderen liggen tot nu toe tussen paar honderd euro schade, tot total loss. Ben dus nog een beetje bang om m naar een garage te brengen. Het blijft knagen wat ik hier precies anders had moeten doen, toch die snelheid wat lager denk ik, en misschien had ik met wat platter durven leggen en minder remmen het nog net gehaald. En als de motor nog te redden valt maar zo snel mogelijk meer vaardigheden leren. Ik neem het mezelf maar niet te veel kwalijk dat ik geen auto in mijn baan had verwacht.

Alle tips zijn van harte welkom!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: ongelukje

Bericht door Stephan »

Wat een vervelende situatie. Sterkte met de afwikkeling. Kun je nog terugvallen op een soort waarborgfonds of zo? Gelukkig ben je er zelf niet al te gehavend van af gekomen.
...back in town! :up
Rond71
Honda NT650V
Berichten: 279
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:24
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: ongelukje

Bericht door Rond71 »

Balen zo aan het begin van het seizoen :(

Moeilijk om tips te geven als je de situatie zelf niet hebt gezien, ik kan nou wel gaan zeggen hoe ik denk te reageren op zo'n situatie, maar dat is allemaal makkelijk gezegd als je zelf niet achter het stuur zit op dat moment.
Gelukkig heb je het er zelf goed vanaf gebracht.

Hopelijk kun je zonder te veel kosten weer veilig en zeker de weg op.
Succes.
Grts,
Ron

"Iedereen kan schansspringen met een motor.
De problemen beginnen pas met de landing."


2010-2015 Yamaha FZS600 Fazer bj 2003
2015 Honda Deauville 650 bj 2000
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: ongelukje

Bericht door Frank »

Dat zal schrikken zijn geweest Tom.

Gelukkig ben jij er nog goed van afgekomen, met hier en daar wat spierpijn.
Wat betreft de motor, tja moeilijk inschatten, maar nieuw plaatwerk is duur en een zoektocht naar 2e hands vraagt geduld en tijd en is kan ook nog best prijzig zijn. Voorvork poten zijn zeker wel 2e hands te krijgen, maar belangrijker is of frame nog recht is en ik zou zeker de balhoofdlagers vernieuwen, want die zullen wel een knal gehad hebben. Voor nieuw plaatwerk, topkuip, linker en rechterzijkant in kleur kost gauw €1000,00
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: ongelukje

Bericht door ikkieman »

Gadverdamme, Tom. Wat naar! Sommige rare jongens die kiezen echt motorrijders als doelwit uit joh. Wees in de eerste plaats blij dat je er nog bent. Ik denk dat je er ook niet zo veel aan had kunnen doen. Hopelijk kun je een deel van de schade nog verhalen.

Als je kuipframe niet verbogen is kun je denk ik met een tweedehands kuip prima toe. Een kuipruit staat ook wel op boonstraparts.com De andere kuipdelen zou ik zelf even moeten zoeken, maar zijn vast ook nog wel te koop via lingshondaparts (let op, origineel honda, erg duur!)
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: ongelukje

Bericht door Frank »

lage kuipruit en een spiegel heb ik liggen en een kuipframe is 2e hands te koop.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
TomT
Honda NT650V
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2017, 10:51

Re: ongelukje

Bericht door TomT »

Volgens mij heb je voor een waarborgfonds getuigen nodig. Die heb ik niet.. Ik zou ook niet weten waar ik de schade zou kunnen verhalen.

Dank voor de tips. De spiegels zitten er wonder boven wonder allebei nog op. Balhoofdlagers laat ik over aan een garage, lijkt me geen klus voor een onervaren sleutelaar. Zelfde gaat denk ik voor een voorvork, iemand daar ervaring mee?

Kuipframe heb ik moeten googelen, en zelfs met dat plaatje kan ik niet zo goed zien waar dat op mn motor zit. Is er een manier om te zien of het kuipframe nog heel is? En op de vraag of het frame nog recht is, gaat dat over hetzelfde? Zo niet, hoe kan je dat zien? Morgen ga ik nog maar eens goed kijken of de wielen nog recht achter elkaar staan (bang van niet), het stuur staat in ieder geval niet recht op het voorwiel meer.
TomT
Honda NT650V
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2017, 10:51

Re: ongelukje

Bericht door TomT »

Update: volgens de monteur van Arie Molenaar motors in Ijsselstein loont het zeker de moeite niet meer. Alle reparatie door hen zou 2500-3000 euro kosten. Nou kan ik misschien nog wel iets zelf, maar het gros toch niet, en ik heb ook de tijd, gereedschap en ervaring niet om weken te gaan sleutelen. Op zoek naar een nieuwe dus, wie deze nog hebben wil:
https://www.hondadeauvilleclub.nl/forum ... 222&t=8368
Gebruikersavatar
MrSkippy
Motorloos
Berichten: 860
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Zwolle (NL)

Re: ongelukje

Bericht door MrSkippy »

Wow, balen Tom :( , gelukkig ben jezelf er goed vanaf gekomen. Success met iets anders vinden en deze kwijt te raken.
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
Gebruikersavatar
Claudia
Kawasaki Versys
Berichten: 786
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:41
Locatie: Goirle

Re: ongelukje

Bericht door Claudia »

Vervelend Tom, voor jou. Gelukkig ben je er zelf goed van afgekomen.
Hoop dat je snel iets anders vindt. ;)
Enjoy the little things :b
Groetjes,
Claudia
Gebruikersavatar
lexter
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 jul 2011, 19:18
Locatie: Vroomshoop

Re: ongelukje

Bericht door lexter »

Flink balen allemaal met deze heisa, waar je weer niets aan hebt. Maar gelukkig zelf nog gezond en wel.
Ik weet niet wat je budget is, maar er is best wel veel Deauville, voor weinig te vinden.
Ik zoek zelf nogal eens rond tussen de motoren op marktplaats tot €3000,- en daar zit best veel mooi spul tussen.
Momenteel nog een erg nette blauwe Deauville van 2001 voor €1500,-
En misschien kun je je eigen ook op verschillende sites aanbieden. er zal vast wel iemand voor te vinden zijn.
Ik wens je veel succes. :up

Groet,
Alex
12-03-2021 Black Gloss - 2009 Honda NT 700 V Deauville
01-09-2021 Pearl White - 2013 Yamaha Xmax 250

'Four wheels move the body.....Two wheels move the soul....'
Sasfek
Honda ST1300
Berichten: 343
Lid geworden op: 26 okt 2013, 07:43
Locatie: IJsselstein (Ut)

Re: ongelukje

Bericht door Sasfek »

Jee Tom, wat zal je geschrokken zijn!
Wat balen van je motor maar gelukkig ben je er zelf goed van af gekomen.
Zou Silverline in IJsselstein je misschien kunnen helpen? Die is een stuk goedkoper dan Arie Molenaar.
Je moet dan wel zelf de spullen meenemen.
Heel veel succes met alles.
Groetjes Saskia
Afbeelding
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: ongelukje

Bericht door PtrO »

Lees dit net pas. Uiterst vervelend en fijn dat je er zelf redelijk goed vanaf bent gekomen.

Herkenbaar en één van de levenslessen is altijd rekening houden dat je door of vanwege een ander onderuit gaat (SMIDSY) vooral op/bij mooie bochten of afdeksituaties. Ik ga daar nog wel 's topic over schrijven, kern is dat je jezelf traint door overal te denken "wat doe ik in het geval dat...".
Enfin, beter dan frontaal ergens bovenop te knallen en goed dat je de motor niet hebt vastgehouden.
Je hebt een zg highside gemaakt. Moeilijk te voorkomen wanneer gemaakt in reactie ter afweer....

Vwb je motorwerk, ik schat aan kuipwerk (top & links/binnen) iets van €300-600. Ik heb eventueel nog een verder op te lappen topkuip. Kleur rood is redelijk gangbaar. Voorvork en ws kuipframe zal krom zijn waarvoor je resp. €300 en €150 mag bijtellen. Een stuur zal op €50-120 komen.
Versnellingspedaal kan je opstoken en terugbuigen. Mogelijk lukt dit ook met het kuipframe (en valbeugel). Vaak kan je een lichtverwrongen stuur wel rechtkrijgen.

Wanneer je alles zelf doet, geduldig wacht op een prijswaardig onderdeel en niet te veel let op geschaafde schoonheid, zal je met wat mazzel uitkomen op ca €750 materiaal en een ingedeukt ego. Laten doen door een reparateur zal snel het (drie)dubbele zijn en kan je beter een andere Deauville opzoeken en eventueel combineren met verkoop van onderdelen.

Mocht je e.e.a. overwegen, laat het weten en wellicht dat we je met de ingewikkelde dingen wat terzijde kunnen staan. Alles is doenbaar.

Sterkte !!!
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”