Motor invoeren uit België.

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vacaro
BMW R1150RT
Berichten: 202
Lid geworden op: 03 feb 2014, 00:27
Locatie: Berendrecht

Motor invoeren uit België.

Bericht door Vacaro »

Ik heb een mailtje gekregen van iemand op forum hier, met interesse voor mijn Deauville.
Maar toen ik antwoorde zag die persoon dat ik van België was, en haakte die af.
Is dit echt zo een rompslomp en extra kosten om een motor in te voeren naar Nederland vanuit België.

Motors zijn bij ons goedkoper meestal, maar als er nogeens extra kosten bijkomen dan mss toch niet zo goedkoop voor jullie!

Iemand ervaring hiermee!


Gaat over een Deauville NT700V Bj 04/2009 Bordeaurood en 47000km! 4500€ maar voor Deauville CLubleden doe ik er beslist paar honderdjes af! :tg
Ik verdwaal nooit, ik ontdek nieuwe routes!
Rechtdoor is geen motorbegrip ~~~~
After Deauville 700 now drive R1150RT, and Hugh a Briard!
Janneman

Re: Motor invoeren uit België.

Bericht door Janneman »

Zie https://www.automotiveimport.nl/import- ... -eigenlijk" opent="in(nieuw);venster;
en https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... f-eva-land" opent="in(nieuw);venster;

Het is niet zozeer moeilijk maar bewerkelijk en er zitten enkele onzekerheden in het proces, met name aan de financiële kant.
Succes met de verkoop.
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Motor invoeren uit België.

Bericht door Stephan »

Je kunt de motor dan niet meteen op je naam zetten, verzekeren en er daarna mee naar huis rijden. Dus ben je afhankelijk van een busje/aanhanger of moet je een transitokenteken regelen.
Verder komen er naast de aanschaf kosten bij als BPM, keuringskosten etc...
Daarnaast moet je wel zeker weten dat je alle juiste papieren meekrijgt om door de keuring bij het RDW te komen.
Op zich geen onmogelijke zaak, maar voor mensen die dit nog nooit hebben gedaan is het wel even uitzoeken. Dat kan afschrikken om toch tot een koop over te gaan.
Zelf zou het mij niet weerhouden om een motor te importeren. Ook wel weer een leuke uitdaging en het vergroot je zoekbereik.
Dat tweedehandse motoren in België goedkoper zijn was vroeger mogelijk zo, maar tegenwoordig valt dat ook wel weer mee. Zeker als je daarbij de (onzekere) bijkomende kosten erbij op moet tellen.
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Vacaro
BMW R1150RT
Berichten: 202
Lid geworden op: 03 feb 2014, 00:27
Locatie: Berendrecht

Re: Motor invoeren uit België.

Bericht door Vacaro »

Wij hebben het inschrijvingsbewijs, en het gelijkvormigheids-attest dat met de motor meegaat.
Voor de rest zijn er bij ons geen papieren bij.
Het groene formulier van de verzekering, maar dit blijft bij de eigenaar, en de kentekenplaat blijft ook bij de verkoper, vermits deze toehoort aan de verzekerde persoon en niet de motor!

Als ik andere motor koop behoud ik mijn kentekenplaat en krijg ik een nieuw inschrijvingsbewijs, in dubbel, eentje voor thuis te houden en eentje da je bij moet hebben als je met de motor de baan opgaat!
Ik verdwaal nooit, ik ontdek nieuwe routes!
Rechtdoor is geen motorbegrip ~~~~
After Deauville 700 now drive R1150RT, and Hugh a Briard!
Gebruikersavatar
Camperlife
Suzuki VanVan
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2018, 18:01
Locatie: Lochem / Madeira

Re: Motor invoeren uit België.

Bericht door Camperlife »

Niet uit België, maar uit Portugal (vanaf Madeira). Maar de 'route' is vanuit elk EU-land dezelfde.
Heb mijn in 2005 nieuw gekochte Deauville (op Madeira) in 2016 mee naar Nederland laten komen.
Na 2 jaar (semie-legaal!) op het Portugese kenteken in Nederland rond gereden, deze september 2018 toch maar een NL kenteken overgezet.

Maar voor de meeste 'invoerders' gaat dit niet op.
Inderdaad, je mag als Nederlander niet met een buitenlandkenteken in Nederland de weg op. Ook al is de motor verzekerd en de (buitenlandse) MRB betaald.
Zij 2 opties;
- De huidige (buitenlandse) eigenaar rijdt de motor naar jouw huis! En daarna stopt hij pas zijn verzekering en/of MRB.
- Je haalt de motor per trailer op.

En dan de registratie over zetten;
- Afspraak met RDW Almelo was via het internet snel gemaakt,
- Zorg dat je alle gegevens (kentekenbewijs en/of invoer documenten en/of voertuig registratie) compleet heb. Maak voor jezelf kopietjes van de 'voertuig'-registratie papieren. Het origineel moet je namelijk bij het RDW inleveren. Het RDW verzorgt vervolgens voor de uitschrijving uit het buitenlandse register. En vergeet vooral je eigen ID niet mee te nemen! !

- Voor de keuringsdag kun je bij het RDW een (gratis!) ééndagskenteken aangevraagd (dit mag je van een stuk karton zelf maken!)
- Ga je rijdende? dan bij je verzekeringsmaatschappij alvast een verzekering afsluiten (tijdelijk ingeschreven op je framenummer!),
- Ik ben die dag gewoon op de Deauville naar het RDW gereden (in mijn geval met het Portugese kenteken!. Maar gebruikelijk is dat je het ééndagskenteken monteert).
- Maar zonder verzekering kun je voor die dag ook een motortrailer / busje huren.

Bij het RDW neemt een kantoormedewerker M/V/U je gegevens op en zet deze in de computer. Aansluitend mag je voor voor de keuring € 100,- afdragen.
Na betaling (alleen PIN) mag je je met je motor bij de RDW Keurmeester melden.
Bij de keuring is het framenummer het belangrijkste. Zorg dat je weet waar dit staat, en schoon en goed zichtbaar is.

Bij mij stelde de keuring weinig voor (remmen?, verlichting?, banden?, uitlaad?, kennelijk onbelangrijk!). Zelfs starten was niet nodig ! ! !. Nadat de keurmeester een kwartiertje achter z'n toetsenbord had zitten trommelen, was de keuring rond. Nog even het 'originele' Portugese kenteken inleveren en ik kon weer gaan!
TIP: Wat helpt als je zelf vooraf op het internet de EU specificaties voor het bouwjaar opzoekt en even uitprint. Neemt de RDW keurmeester 'klakkeloos' over.

- Omdat mijn Portugese kentekenbewijs was ingeleverd (en dus ook mijn Portugese verzekering niet meer dekt!), mijn kartonnen ééndagskenteken erop geplakt,
- Weer thuis op de site van de Belastingdienst een 2 tal formulieren down-loaden; één voor "Berekening van de BPM" (ja, ja, ze zullen wat aan je verdienen ) en vervolgens de "aangifte BPM niet vergunninghouders" (tenzij je dealer bent),

TIP: Voor wie invoer plannen heeft; Je kunt deze formulieren ook zonder een echte motor invullen. Stel dat je een mooie motor op een Duitse website vindt. Je neemt dan van dat model, bouwjaar en de Nederlandse nieuw prijs in dat jaar de gegevens om het "Berekening van de BPM" in te vullen. Weet je vooraf, of invoeren rendabel is.

- Invullen is een 'eitje'. Deze vervolgens met een 'muisklik'-bevestigen en de 'ambtelijke tolgaarders' kunnen gaan rekenen,
- Na een dag of 10 valt er dan een 'blauwe'-enveloppe op de mat :sh ,
- En nadat je het BPM offer afgedragen heb, komt een dag of 3 verder de RDW enveloppe met je nieuwe kentekencard door dezelfde gleuf je huis binnen 8) ,
- nog even een kentekenplaat laten slaan en je kan de weg op ! :brrr

Vergeet niet dat je vanaf die dag ook MRB plichten heb en dat je bij je verzekeringsmaatschappij de 'framenummer' verzekering op het nieuwe kenteken laat aanpassen (of per kerende post je Deauville meteen schorst !)
Rob Dekker, 50 jaar 'on the road'.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”