Verschil in routes tussen Garmin en TomTom

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
Hans V.

Verschil in routes tussen Garmin en TomTom

Bericht door Hans V. »

Dit bericht is verplaatst vanuit Toeren met de HDC door moderator

Mooie route! We hebben er nu al zin in.
Overigens, in Tyre maakt de route af en toe een 'uitstapje' in enkele dorpen, zoals Brakel en Rossum (zie plaatje). Komt dat door conversie vanuit Garmin-materiaal, of heeft het een 'diepere bedoeling'? ;)


Afbeelding
RonalT

Bericht door RonalT »

De afwijkingen komen doordat er verschillend kaartmateriaal gebruikt wordt en de verschillende methodes van berekenen.
Volgens Ed, enige tijd geleden zag ik ook iets, is de Garmin route leidend.
De afwijkingen die ik vaststelde waren de volgende 6


Dit is een verschil net voor Brakel...
In alle gevallen is de gele lijn de Garmin route en de cyaankleurige de track die uit Tyre komt

Afbeelding

Net voorbij Zaltbommel, je weet wel van die torenspits, rijden we een klein eindje over de N322

Afbeelding

Bij Rossum zitten er een verschil in...

Afbeelding

Bij Kerkdriel zitten twee afwijkingen

Afbeelding

Bij Hedel rijden we tot aan de driesprong waar we links gaan naar de Lachende Vis en na de lunch weer terug tot aan de driesprong.
Je zie net de twee rode pijltjes heen en terug

Afbeelding

Vlak bij Nieuwendijk zit er een verschil.

Afbeelding

De laatste zit net na Werkendam.

Afbeelding

Met deze aanwijzingen moet je jouw route goed kunnen krijgen.
Eventueel mag je hem daarna naar mij sturen, kijk ik even of hij goed is
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

De verschillen zijn en blijven minimaal. Het kost te veel tijd om dat er uit te halen en dan nog is niet gegarandeerd dat iedereen dezelfde route heeft. Ook Garmin-rijders hebben onderling wel eens een verschil. Cést la vie :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
RonalT

Bericht door RonalT »

De Garmin-rijders ontvangen een bestand met daarin de route. Deze route is zoals jij hem gemaakt heb.

De Garmin route bestaat uit een paar honderd tot een paar duizend routepunten, richtingpijlen, e.d. Zolang je niet herberekenen blijven deze punten liggen en blijft de route in tact.
En als men de juiste manier van herberekenen toepast blijven de routes hetzelfde als dat ze gemaakt zijn.

De Tomtomroute is een verzameling van maximaal 48 punten, de weg tussen deze punten ligt niet vast.
Eigenlijk zijn elk van deze punten, op begin en einde na, steeds het einde van de vorige routesectie en het begin van de nieuwe routesectie.

Dat is het grote verschil tussen de benadering van Tomtom en Garmin.
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Oui oui, c'est la vie. Pas de problème Ed. ;)
Ronald, dank voor je uitgebreide vergelijking, compleet met alle detailkaartjes. Super! :D
Hans V.

Bericht door Hans V. »

RonalT schreef:...Met deze aanwijzingen moet je jouw route goed kunnen krijgen. Eventueel mag je hem daarna naar mij sturen, kijk ik even of hij goed is
Het is inderdaad gelukt Ronald, dankzij jouw aanwijzingen. Ik heb tevens het breekpunt tussen deel 1 en deel 2 van de route verplaatst naar De Lachende Vis, zodat ik in het eerste deel meer waypoints ter beschikking had. Het enige wat niet lukte is de correctie bij Brakel, want dat weggetje staat simpelweg niet in Google maps (wel op het satellietbeeld uiteraard).
Verder wacht ik nu nog even op Ed's correctie i.v.m. het niet varen van de pont in christelijke gebieden. (Jij let ook op alles!) :D
stxrider

Bericht door stxrider »

Routes gemaakt met Mapsource hoeven ook nooit afwijkingen te bevatten. Is de route van iemand niet hetzelfde, dan heeft hij de route niet gedupliceerd en dan herberekend, of de route niet vergenoeg ingezoomd, waardoor de afwijkingen gemist zijn.
:arrow: Alleen de route herberekenen is dan ook de grootste fout! die vaak gemaakt wordt.

Ik maak wel eens vaker de route voor de TT-rijders in de Pan club. Die zijn gewoon hetzelfde, afwijkingen zijn helemaal niet nodig! Het corrigeren van die kleine dingen is zo gebeurt.

:arrow: Tyre rekent altijd de route uit langs de snelste weg, voor het geval je dat niet wist ;)
RonalT

Bericht door RonalT »

Veugelke schreef:Ik heb tevens het breekpunt tussen deel 1 en deel 2 van de route verplaatst naar De Lachende Vis, zodat ik in het eerste deel meer waypoints ter beschikking had. Het enige wat niet lukte is de correctie bij Brakel, want dat weggetje staat simpelweg niet in Google maps (wel op het satellietbeeld uiteraard).
Verder wacht ik nu nog even op Ed's correctie i.v.m. het niet varen van de pont in christelijke gebieden. (Jij let ook op alles!) :D
De Lachende Vis, ik snap niet waarom ik vrolijk wordt van die naam, is natuurlijk een logische plaats om de tweede route te laten starten.

Bij Brakel heb ik ook zitten kijken, in de kaartversie 2009 van Garmin wordt er een weg aangegeven. Maar de versie 2011.2 heeft het over een 'trail' (onverharde weg).
Ik heb eens zitten kijken en heb het idee dat het een vrijliggend fietspad is, waar mogelijk een of andere onverharde weg naast ligt.

En ja opletten? Ik organiseer al 6 of 7 jaar een paar tourtochten per jaar voor collega's en ik ben daar ook wel eens verdwaald doordat ponten niet varen, cafe's en snackbars niet open zijn, enzo. :roll: :roll:
RonalT

Bericht door RonalT »

stxrider schreef:Routes gemaakt met Mapsource hoeven ook nooit afwijkingen te bevatten.
Klopt, pas weg geweest met 4 motoren, twee met een Zumo 550 (met twee verschillende kaartversies) en twee met een Streetpilot IV (met weer een andere kaartversie).

We hebben drie dagen gereden en we hadden allemaal dezelfde routes. Tot op detail hetzelfde.
Inderdaad, goed nakijken.
jean-marie

Bericht door jean-marie »

Gebruik een track inplaatst van een route.
Zo hebben jullie allemaal dezelfde route , ook met verschillende kaarten.

Nooit herberekenen van de route. (afzetten)


;)
RonalT

Bericht door RonalT »

Schrijf je dit naar de Garmisten?
Tomtoms kunnen namelijk niets met een track en de meeste Garmin navigatietoestellen kunnen er ook niet veel mee.
Wat wel een optie is, maak een route en een track in een .gdb bestand. Dan kan je in Mapsource in ieder geval zien hoe de route liep als er iets fout gaat.

Een route omzetten naar een track gaat trouwens heel goed met WINGDB

Is overigens ook niet echt nodig, als ik een GDB-bestand naar jou stuur en jij open dat is de route altijd hetzelfde als de route die ik gemaakt heb.
Daarna dupliceren, herberekenen en goed kontroleren. Er kan zo niets fout gaan.

En herberekenen uitzetten kan bij sommige toestellen, maar ook niet bij allemaal.

Ik schat dat jij een ZUMO 550 heb. :?: :?:
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Elk navigatiesysteem zet eventuele tracks toch om naar routes? Als je een track gebruikt krijg je geen afslaginformatie, dat krijg je alleen bij een route. Je kunt dus wel tracks uploaden maar die worden vervolgens omgezet naar een route, gebruikmaken van het kaartmateriaal wat je hebt geïnstalleerd.

Zo heb ik dat tenminste gisteren en vandaag te horen gekregen bij Waypoint in Notter (mini-cursusje GPS outdoor gehad ;))
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
RonalT

Bericht door RonalT »

Ik denk niet dat "elk" navigatiesysteem om kan gaan met TRACKS. Mijn 2610 kan het in ieder geval niet en of Tomtom's (misschien de nieuwe Rider III) het kunnen vraag ik me ook af.

Ik ben benieuwd of er meer mensen reageren dat hun navigatiesysteem er niet mee overweg kan...
Jos Fupi

Re: Verschil in routes tussen Garmin en TomTom

Bericht door Jos Fupi »

:P Domme vragen bestaan niet ............. enkel domme antwoorden :?
Dus durf ik de vraag rustig te stellen :tg

Ik ben beginneling vwb routes rijden/maken .............. heb Tyre geïnstalleerd op mijn pc om zo routes voor m'n Peaklife (met IGo Primo) te maken/checken/aanpassen => weet dat ik ze voor eigen gebruik moet opslaan als .kml en dan laden in Ni Hao (mijn chinese Truus).

Laten we eens heeeeeeeeeeeel optimistisch zijn :l .....ik heb super mooie route gemaakt/gevonden/etc en wil hem delen met jullie Garmisten en/of TomTommers => met wat voor extinctie moet ik hem dan opslaan in Tyre zodat hij bruikbaar is voor jullie :wn1

Voor eventuele mentor/vrijwilliger heb ik reeds mooie route, in Tyre/Google Earth, van 142,99km door Gr/Dr/Fr (dus driehoek tussen Groningen/Assen/Drachten) op de pc staan.
Update => moet hem aanpassen ............. zit stukkie zandpad tussen :l
Laatst gewijzigd door Jos Fupi op 16 jun 2012, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans V.

Re: Verschil in routes tussen Garmin en TomTom

Bericht door Hans V. »

Jos,
Doorgaans werkt TomTom met de bestandsextensie .itn en Garmin met .gpx of met .gdb
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”