Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Maltezer

Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door Maltezer »

Ik heb vandaag zelf een stuur beugel voor mijn TomTom Urban Rider houder gemaakt.

Ik heb stuur verhogers geïnstalleerd en had daardoor 2 originele top stuurklem delen van stuur bevestiging over.
Deze 2 stuurklem delen passen samen als 1 klem om het stuur.
Ik heb 2 moeren in de bout gaten van een van de klem delen gedaan. De moeren passen net niet in de bout gaten maar als je bouten van achterkant erin schroeft en aandraait dan trek je de moeren in de bout gaten en zitten ze vast.
Toen heb ik de bovenkant van dit klemdeel met moeren vlak gevijld (is origineel iets rond).

Ik heb toen van 2 mm dik metaal een kopie plaatje van de RAM montage set plaat gemaakt, welke achterop de plastic TomTom houder past met 4 schroeven.

In dit nieuwe plaatje heb ik toen in het midden 2 gaatjes gemaakt en ook gaatjes in vlak gevijlde klemdeel en toen het plaatje met 2 plaatschroeven op deze klem beugel gemonteerd. Ik heb echter ook metaal putti hier tussen gebruikt om het geheel nog steviger te maken.

Ik heb dan dus een stuurklem deel met een metalen plaatje erop, op welke de TomTom houder gemonteerd kan worden met de 4 schroeven. Deze stuurklem met TomTom houder monteer ik dan samen met anders originele stuurklem en 2 imbus bouten op het stuur, tussen de 2 stuurhouders.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door Koen »

Misschien stomme vraag: heb je er foto's van? Je beschrijft het heel goed en uitgebreid, maar een plaatje erbij maakt veel meer duidelijk...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1200
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door barend »

Ja veel mensen zijn visueel ingesteld :tg
Laatst gewijzigd door Stephan op 31 aug 2011, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
Gebruikersavatar
roelof
Honda NT700V
Berichten: 867
Lid geworden op: 28 sep 2008, 19:22
Locatie: Emmen( nl )

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door roelof »

vast een mooi resultaat en mooi zelf gemaakt, dat moet ook weer een lekker gevoel geven.
heerlijk om zo te knutselen !! :up
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
Maltezer

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door Maltezer »

Domme vraag, maar heb het nog niet eerder gedaan... Hoe plaats ik een foto in dit forum ????
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door Koen »

@Maltezer: geen domme vraag, maar zelfs op die vraag vind je hier op het forum het antwoord ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Maltezer

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door Maltezer »

Okay, hier eerste foto met onderdelen;

Afbeelding
upload gif

.. en een foto of compleet;

Afbeelding
image uploader
Maltezer

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door Maltezer »

.... is het nu duidelijk ???

Nog even verduidelijken, het klemdeel met bouten en moeren in foto is alleen ter illustratie want het geheel was al klaar.
De moeren zitten in het klemdeel met plaatje. Het losse klemdeel schroef ik met de imbus bouten aan onderkant tijdens montage op stuur. Er is daar net genoeg ruimte om dat te doen met imbus sleutel, je moet misschien een beetje met stuur draaien.

Ik heb er nog niet mee gereden en hoop alleen dat het scherm niet teveel zonlicht krijgt want de verstelling is niet zoveel voordat het tegen tank aankomt.

Groetjes,

Albert (Maltezer)
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door Koen »

Helemaal duidelijk Albert! :up
Bijna jammer dat ik geen TomTom heb ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door Frank »

Albert, :up
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Maltezer

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door Maltezer »

Vandaag houder op stuur gemonteerd. Moest wel een imbus sleutel afkorten omdat het anders niet in de bout paste.

Houder op stuur;

Afbeelding
png upload

TomTom klaar voor gebruik (nog niet mee gereden);

Afbeelding
image hosting

Albert
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door Koen »

Ziet er netjes uit Albert! Heb je qua kaartmateriaal nu de BeNeLuMa-versie erop staan? ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Maltezer

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door Maltezer »

Malta zit in verschillende Europa kaarten, ik heb Europa-zuid gebruikt.

Malta is echter niet zo gedetailleerd als bijv Nederland en Ik gebruik het hier ook niet zoveel en heb het ook niet zo nodig.
Ik heb het hoofdzakelijk voor evt toekomstige toer tochten naar Italië.
Ik heb het toentertijd gekocht in Nederland toen ik daar op bezoek was en het toen ook direct in huurauto gebruikt.
Het was toen een aanbieding met gratis auto houder. Dat bespaarde mij toen ook direct 100 euro voor navigatie in huurauto voor een week.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door Marcel »

Misschien een domme opmerking van mijn kant, maar....

Op de foto lijkt het alsof de Tom Tom tegen de tank komt bij het draaien van het stuur.
Of lossen de stuurverhogers dit probleem op en zwenkt de TT over de tank heen?

Het ziet er wel netjes uit :up
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
roelof
Honda NT700V
Berichten: 867
Lid geworden op: 28 sep 2008, 19:22
Locatie: Emmen( nl )

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door roelof »

ik vindt het wel de perfecte plek voor een navi hoor !! helemaal geweldig. :up
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
Maltezer

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door Maltezer »

Het raakt de tank niet. De beugel kan om het stuur draaien en dus kun je het zo draaien dat het de tank niet raakt. Alleen hoe meer omhoog je het draait des temeer er ook meer zon op het scherm komt. Ik heb er nog niet mee kunnen rijden omdat ik op dit moment voor werk in Noorwegen ben. Zal later (over 2 weken) wel even schrijven hoe het gaat met rijden.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door Marcel »

Ik wil niet vervelend zijn , maar euh.......het klinkt niet als écht veilig.
Uit je beschrijving maak ik op dat je de houder ook zo kan draaien dat hij de tank wél raakt.

Wat als de houder verdraaid tijdens het rijden?
En dan komt er net een bestelbusje achter een tractor vandaan. Zie link: effe geluk gehad

Een ongeluk zit echter in een klein hoekje.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
RonalT

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door RonalT »

roelof schreef:ik vindt het wel de perfecte plek voor een navi hoor !! helemaal geweldig. :up
Het is netjes gemaakt, met gebruikmaking van, eigenlijk, overbodig geworden materialen. Dus kost weinig. Ik vind het erg creatief.

Maar de perfecte plaats lijkt het me niet. Door de liggende plaatsing ben ik bang voor reflecties als de zon er op een bepaalde manier op valt.
En te ver uit het kijkveld. Daardoor kijk je regelmatig enige seconden ergens anders dan op de weg. En dit gebeurt vooral op afslagen, kruisingen en rotondes. Plaatsen waar je je aandacht bij de weg nodig heb.

Boven op de kuip achter de ruit een goede plaats, maar mijn voorkeursplek is aan de klem waar de koppelingshandel mee vast zit. Een mooie stevige trillingsvrije plek.

Bij een ander merk/type navigatie leidt deze manier van plaatsen tot het vollopen van de houder. En doordat er in de houder elektronica zit werkt die dan niet goed meer.
Vooral bij sportmotoren wordt de navigatie nog al eens op deze manier geplaatst en die kennen dat probleem al.
Hopelijk heeft deze TT er geen last van.....
Maltezer

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door Maltezer »

Ik bedoelde dat ik de houder in goede stand heb gedraaid zodat het de tank niet raakt voor dat ik de 2 bouten vast gedraaid heb. Nu de bouten aangedraaid zijn, zit de houder vast en kan dus niet meer draaien.

Wat betreft de kijkveld weet ik nog niet hoe dat tijdens het rijden werkt, maar erop zittende lijkt kijkveld wel goed, ongeveer zelfde als op de snelheidsmeter kijken, maar nogmaals, ik moet het nog in praktijk proberen. Ook hoef je niet constant op scherm te kijken omdat je ook de gesproken instructies hebt via bluetooth.

Er zit geen elektronica in houder en de Urban Rider is water dicht. Het werkt op batterij en er zit verder geen kabel aan. Nadeel is alleen dat op lange ritten batterij dus leeg zou kunnen raken, maar ik neem aan dat mijn derrière eerder problemen geeft..
stxrider

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door stxrider »

Maltezer schreef: Nadeel is alleen dat op lange ritten batterij dus leeg zou kunnen raken, maar ik neem aan dat mijn derrière eerder problemen geeft..
Draadje meenemen. Drink je ergens koffie, of eet je wat vraag je gewoon of je hem in mag pluggen........ ;)
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door ikkieman »

Als je geen eigen lader hebt voor op de motor zou je nog kunnen overwegen om een zonnecel in je dashbord in te bouwen. Zo kun je toch langer doorrijden en heb je geen gigantisch dure kabel nodig voor je tomtom.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
RonalT

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door RonalT »

ikkieman schreef:heb je geen gigantisch dure kabel nodig voor je tomtom.
Dat vind ik zo jammer van sommige navigatiesystemen. Je koop een kaal product en er worden een hoop dingen voor veel te veel geld los bij verkocht.
Een los gekochte kabel voor mijn Streetpilot kostte indertijd 49 euro.

Een kabeltje voor in de auto of op de motor, een motorhouder. Los gekocht ben je er gauw tussen de 150 en 200 euro voor kwijt. Als de fabrikant het er bij doe kost het misschien 25 euro extra.
Gebruikersavatar
Catbustingdog
Motorloos
Berichten: 532
Lid geworden op: 15 aug 2008, 11:27
Locatie: Paal (BE)

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door Catbustingdog »

das dan het voordeel van de zumoreeks, zit de hele handel der standaard bij!
sportieve groet :blg
Noël


Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
Maltezer

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door Maltezer »

Sorry voor niet eerder rijervaring te delen.
RonalT heeft wel wat gelijk. De plaatsing is niet ideaal, maar wel goed bruikbaar.
Alleen als je de zon er precies op hebt is het wat moeilijk om het scherm te zien, maar dan heb je ook zon licht schittering op snelheid meter.

Ik gebruik het alleen voor langere ritten en dan heb ik ook oortje met gesproken instructies.

Dus conclusie, het is niet ideaal maar goed te doen.

Albert
m@rtijn

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door m@rtijn »

Ik geloof niet dat er een ideale plaats is voor de navi. Je hebt vooral op een motor overal wel licht inval.
Laatst gewijzigd door Ed Vissers op 26 sep 2011, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gedeelte over TomTom Rider 3 verwijderd ivm off topic. Zie apart onderwerp over de TomTom Rider 3
Maltezer

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door Maltezer »

Afgelopen weekend het goed kunnen testen; 3 dagen toeren rond Sicilië.
Het werkte behoorlijk goed en alleen af en toe een beetje problemen met zon licht.
Het enigste probleem was na uren dat batterij leeg begon te raken.
Ik had wel al een 12V aansluiting gemaakt maar probleem is met TomTom is dat je niet de kabel aan kunt sluiten als het in houder zit omdat dan het luikje niet open kan. Ik moest daarom het bijladen tijdens stops.
Ik heb dat nu bij thuis komst even verholpen.
Ik had 2 opties, 1) een stukje uit de houder te halen zodat het luikje open kan, of 2) het luikje aanpassen zodat het eraf kan. Ik heb voor optie 2) gekozen. Met het luikje open positie heb ik met dremel een gleufje in luikje geslepen over de schanier pen zodat het eraf kan. Als ik luikje terug plaats kan ik het nog steeds sluiten. Ik moet wel oppassen het luikje niet te verliezen, maar indien dat gebeurt kan in altijd nog er een stukje tape over de mini-USB doen. Ik het het gleufje wel zoveel mogelijk aan luikje kant gedaan zodat er zoveel mogelijk plastic op schanier kant blijft.
Nu kan ik dus de USB kabel erin doen en die naar 12V sigaretten aansteker type USB aansluiting tijdens het rijden.
Ik moest wel het geheel iets verder horizontaal draaien zodat de kabel de tank niet raakt.
m@rtijn

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door m@rtijn »

Dag Maltezer,

ben je nu niet bang dat het niet meer waterdicht is? Er is toch ook een tomtom mount die je op 12v kunt aansluiten? iets van €65,-?

Ik heb ook tomtom. Nog geen extreem lange tochten gemaakt. Ik overweeg toch zo'n mount te kopen. Overigens recent een helm met bluetooth gekocht. Nu hoef je minder op scherm te kijken omdat je de aanwijzingen hoort. werkt prima
Maltezer

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door Maltezer »

m@rtijn,

Ik ben niet zo bang voor waterdicht want tem eerste zie ik me nog niet zo gauw in zware regen rijden. In zulke regen kan ik ook niet de 12V sigaretten aansteker contact gebruiken. Ten 2e kan ik nog steeds het dekseltje terug plaatsen en op batterij rijden. Ik wil mijn 12V kabel alleen gebruiken als batterij leeg raakt.

Voor het weinige dat ik het gebruik vind ik de extra € 65 uur niet waard, maar dat ligt natuurlijk aan iedereen hoeveel iemand het gebruikt.

Albert.
RonalT

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door RonalT »

Je ben het misschien niet van plan, maar het komt er toch wel eens van.
Aantal jaren geleden moest ik een nieuwe achterband, maak afspraak met motorzaak. Prachtig weer de afgesproken dag, zonnetje lekkere temperatuur. Tijdens werkzaamheden lekker buiten gezeten met andere motorrijders.

Op de terugweg (A12) was het zonnig.... tot afrit Maarsbergen. Daar begon het te druppelen en 1 km verder reed ik in een hoosbui. Alle verkeer reed minder dan 60km/u. En daar rij ik op een spiksplinternieuwe achterband. Na enige kilometers kwam ik bij een pompstation waar nog een paar motorrijders stonden te schuilen.....

Ik bedoel maar, het kan je overkomen.

Aan je naam te zien is de kans voor jou misschien wat minder. :lol:
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Eigen gemaakte TomTom Urban Rider montage beugel

Bericht door Koen »

Afgelopen donderdag kunnen constateren dat de Zumo 660 absoluut waterdicht is ;)
Flinke hoosbui over me heen gehad, minstens anderhalf uur in de regen gereden totaal...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”