Zumo 660 Custom Firmware voor vrachtwagens?

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
Mathijs

Zumo 660 Custom Firmware voor vrachtwagens?

Bericht door Mathijs »

Beste,

Weet een van jullie of het toevallig mogelijk is om custom firmware (aangepaste systeemsoftware) op de Zumo660 te zetten zodat
ik deze ook kan gebruiken voor op de vrachtwagen (Scania).
De Scania die ik bestuur is een goede 2.5meter breed en ook redelijk hoog en lang zodat het rijden op auto/motor modus niet al te prettig
is met bepaalde N-wegen.

Met andere woorden. als ik op voertuigselectie klik dat ik dan ook vrachtwagen kan kiezen zodat deze rekening houd met hoogte, gewicht, lengte, breedte, snelheid.

ik hoor graag de reacties.

groetjes
Henk Engberts
BMW R1150RT
Berichten: 1463
Lid geworden op: 03 apr 2010, 17:41
Locatie: Haulerwijk

Re: Zumo 660 Custom Firmware voor vrachtwagens?

Bericht door Henk Engberts »

Zou jij je antwoord kunnen vinden op het gpsforum misschien Mathijs. Een tripje naar waypoint bij jou in de buurt zou je ook nog kunnen overwegen voor meer info. Veel succes ermee.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
BertG

Re: Zumo 660 Custom Firmware voor vrachtwagens?

Bericht door BertG »

Ik heb wel eens gelezen dat er speciale 'kastjes' zijn voor vrachtwagens.
Zonde om daar een zumo 660 voor te canibaliseren en te herprogrammeren. :D

Effe gezocht:

http://www.jouwtomtom.nl/695/tomtom-vra ... kbaar.html" opent="in(nieuw);venster;

http://www.truckmate.nl/nl/truckmate-s2000.html" opent="in(nieuw);venster;
PA1BEN

Re: Zumo 660 Custom Firmware voor vrachtwagens?

Bericht door PA1BEN »

Helemaal niet nodig om daar moeilijke dingen met een Zümo 660 voor te doen.

Ik heb vier navigatiesystemen voor de vrachtwagen gevonden


Garmin Dezl 560 (€ 379,-)
Garmin Nuvi 465T (€ 279,-)
Navigon 70 Premium Caravan & Truck (€ 299,-)
Snooper S7000 Truckmate (€ 539,-)
RonalT

Re: Zumo 660 Custom Firmware voor vrachtwagens?

Bericht door RonalT »

Mathijs schreef:Met andere woorden. als ik op voertuigselectie klik dat ik dan ook vrachtwagen kan kiezen zodat deze rekening houd met hoogte, gewicht, lengte, breedte, snelheid.
Die selectie mogelijkheden zitten in bijna alle navigatiesystemen, maar stel je er niets van voor.
Ik weet van een fietser die een Nuvi gebruikte en een autoweg werd opgestuurd.
Ik ken een verhaal van een voetganger die langs wegen gestuurd werd waar je niet veilig kon lopen.
Ook ken ik een verhaal van iemand met een caravan die een vrachtwagenprofiel had gekozen die een bergpas werd ingestuurd die zo smal en stijl was.....

Die voertuigselectie lijkt leuk, maar stel je er niets van voor. De meeste Tomtom's, Mio's, Nuvi's en dergelijke zijn gemaakt voor de bestuurder van een personenauto en niets meer....

En dan heb je verder de gespecialiseerde zoals de Riders, ZUMO, Streetpilots en de NUVI 5xx serie is gemaakt voor motorrijders. Of de Garmin eTrex, Garmin Dakota, Garmin Oregon en dergelijke zijn speciaal voor voetgangers.

Met een autonavigatiessyteem moet je in de auto gaan zitten en een wandelnavigatiesysteem gebruik je als je loop.
Dus mag je raden wat je in een Scania of Daf ga gebruiken ...... een vrachtwagennavigatiesysteem. :lol: :lol:
stxrider

Re: Zumo 660 Custom Firmware voor vrachtwagens?

Bericht door stxrider »

nu zijn er echt wel al veel vorderingen gemaakt, m.b.t. navigatie voor vrachtwagens. ;)
Gebruikersavatar
Catbustingdog
Motorloos
Berichten: 532
Lid geworden op: 15 aug 2008, 11:27
Locatie: Paal (BE)

Re: Zumo 660 Custom Firmware voor vrachtwagens?

Bericht door Catbustingdog »

Wanneer je in een garmin de optie "vrachtwagen" selecteert houd de garmin enkel rekening met de max toegelaten snelheid voor vrachtwagens.
Dus, als je auto selecteert berekent hij de af te leggen weg op de snelweg tegen 120 kmh, selecteer je vrachtwagen berekent hij dit aan 90 (80) kmh.
De selectie van wegen e d blijft identiek. Normaal lukt het met een vrachtwagen wel op wegen waar je met auto doorkomt!
sportieve groet :blg
Noël


Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
BertG

Re: Zumo 660 Custom Firmware voor vrachtwagens?

Bericht door BertG »

Catbustingdog schreef:Normaal lukt het met een vrachtwagen wel op wegen waar je met auto doorkomt!
Oh? Beetje vreemde uitspraak. "kort door de bocht" om toepasselijk te blijven. :-)

Een vrachtwagen kan bijoorbeeld wel 4 meter hoog zijn.
Er zijn toch menig viaduct en onderdoorgang die te laag zijn.
En dan heb ik het nog niet over de breedte of over de maximale as-last
Laat staan over de bolling in de lengte-richting zoals spoorwegovergangen en kruisingen met dijkwegen.

Ik ken een vrachtwagenchauffeur die zijn hoogte niet kende. Hij ging met samengeknepen billen de snelweg op.
Het eerste viaduct met een aangepaste snelheid (al blijft elke snelheid te hoog als er contact is met het viaduct).
Er stond een bord "max. doorrijhoogte 4.00 m". Dus dacht de chauffeur: "Ik pas er onderdoor dus ben ik lager dan 4 meter."

Het volgende viaduct met iets minder aangepaste snelheid. Ook dat lukte zonder problemen.
Totaal verbaasd was de chauffeur toen het onderweg toch nog fout ging bij een viaduct met een bord: "max. doorrijhoogte 4.00 m".

Wat bleek het geval: De hoogte van de wagen was 4 meter en een paar centimeter.
Bij de eerste viaducten stond wel een bord "max. doorrijhoogte 4.00 m" maar in werkelijkheid was er een ruime marge.
Alleen bij het laatste viaduct, waar het mis ging, was geen marge.
Er was onlangs een nieuwe toplaag op het asfalt aangebracht.
Moraal van het verhaal: meten is weten.
En een vrachtwagen is hoger dan een personenauto en kent andere regels.

Ik vind dat een professionele chauffeur ook professionele apparatuur moet aanschaffen.
En niet een 'huis tuin en keuken' navigatie voor personenauto's.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Zumo 660 Custom Firmware voor vrachtwagens?

Bericht door Koen »

Oh, is er ook "huis- tuin- en keukennavigatie"? Ideaal, ben altijd de weg kwijt thuis ;)

Zonder dollen, ik denk inderdaad dat je als vrachtwagenchauffeur:
- zelf dient te weten hoe hoog/breed/zwaar enz. je combinatie is en waar je dus wel en niet kunt rijden (dit geldt overigens eigenlijk voor elk vervoermiddel waarmee je onderweg bent) Ook rekening houden met de lading, met gevaarlijke stoffen kun je bepaalde routes niet volgen uiteraard
- Als je navigatie-apparatuur wilt gebruiken: speciaal voor dit doel ontwikkelde apparaten en software gebruiken. Je laat chauffeurs ook de tachograafschijf niet met een potloodje invullen onder het rijden...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
PA1BEN

Re: Zumo 660 Custom Firmware voor vrachtwagens?

Bericht door PA1BEN »

Je laat chauffeurs ook de tachograafschijf niet met een potloodje invullen onder het rijden...
Nou wil ik niet vervelend zijn :) , maar tenzij de tachograaf kapot is, dan wel en dan willen ze ook nog dat het met bv een balpen is, maar anders wordt er nooit iets op een tachograafschijf geschreven en al helemaal niet tijdens het rijden. ;)
Trouwens, tachograafschijven zijn uit de mode, ook daarin heeft de digitale techniek z'n opwachting gemaakt. :D
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”