Cardo Scala Rider G4 powerset

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
mario en joca

Cardo Scala Rider G4 powerset

Bericht door mario en joca »

Uiteraard heb ik eerst het forum nageplozen om alle beschikbare informatie tot mij te nemen, maar helemaal geìnformeerd ben ik nog niet.
Voor rijder naar duo communicatie gebruik ik een goedkoop bedraad setje, dat redelijk voldoet, maar zeker niet ideaal is.
Nu Joca een eigen motor heeft en wij steeds vaker uit rijden gaan, is de behoefte ontstaan naar wat beters en overweeg ik de aanschaf van een Cardo Rider G4 powerset. (Ik heb als zendamateur geexperimenteerd met portofoons, maar dat is voor Joca, die nog teveel bezig is met de motorbeheersing, niet ideaal om ook nog een portofoon te moeten bedienen.)
Nu is deze Cardo set behoorlijk aan de prijs, van 375,- tot 489,- en ik ben best wel bereid om dat geld uit te geven, maar niet aan een teleurstelling.
De reviews op o.a. PDA shop laten een fifty/fifty beeld zien. De helft van de reacties zijn dolenthousisast (de verkopers ?) en de andere helft is niet tevreden en hebben spijt van de aankoop. Met name het geclaimde bereik van 1,6 km zou bij lange na niet gehaald worden. Het paren van de sets zou lastiger zijn dan de fabrikant doet voor komen en ook de bevestiging aan de helm is in sommige gevallen problematisch. En zo zijn er wel meer teleurstellingen gemeld.
Daar zit je dan..... Wat is wijsheid. Proberen is er niet bij, dus moet je uitgaan van wat anderen zeggen.
Dus, wat zeggen de anderen van en over deze communicatieset.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Cardo Scala Rider G4 powerset

Bericht door Koen »

Ik heb een maandje geleden bij Waypoint o.a. de Interphone F4 aangeschaft. Ik rij vrijwel nooit met duo dus het ging mij met name om het horen van de Zumo. Wel heb ik voor de F4 gekozen omdat die evt. in de toekomst is uit te breiden met een extra headset.

Over de reikwijdte was men bij Waypoint helder: als er 1,6 km staat, ga dan uit van ongeveer de helft. De Interphone heeft volgens de handleiding een bereik van zo'n 500 meter en dit wordt volgens de verkoper in de praktijk vaak wel gehaald. Maar ook hier: geen harde garanties dat ie er niet bij bv. 450 meter mee stopt.

De bevestiging aan de helm is voor dit systeem best goed, ik heb een (bijgeleverde) klem gebruikt om 'm aan de helmrand te bevestigen. Je kunt ook een (eveneens meegeleverde) bevestiging met kleefstrip gebruiken.

Het geluid in de helm is goed, ook bij snelheden tot ongeveer 100 km/u is de navigatie en muziek nog hoorbaar (al is bij harde wind toch niet altijd meer goed te verstaan welke routeaanwijzingen er worden gezegd).

De prijs is best hoog (enkele set 199 euro, duo set geloof ik 379) maar wellicht toch de overweging waard.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ACSpijksma

Re: Cardo Scala Rider G4 powerset

Bericht door ACSpijksma »

Wij hebben nu sinds een half jaar de Scala G4 powerset. We rijden altijd apart en ik rij ook vaak met mp3 of zumo, allebei hebben superontvangst.
Ik kan zeggen dat behalve de radio alles perfect werkt. Bereik van de radio vind ik niet goed (of ik doe iets verkeerd :?: )

Het bereik van 1,6 km kan ik niet garanderen maar zolang je niet in de stad rijdt kan je met gemak 1 km bij elkaar vandaan zijn en elkaar dan nog steeds goed horen.
In de stad is dit bereik minder (ligt aan de bebouwing werdt ons verteld door een verkoper van Hans van Wijk)
Geluidskwaliteit is erg goed en volume past zich aan aan het niveau van de omgeving, met mp3 vind ik dit erg prettig.

Koppelen ging ook prima. Wij hebben een set gekocht waar twee sets in zaten. Het schijnt dat die in de fabriek al zijn gekoppeld. Je moet dan eerst de ene set aandoen en vervolgens de tweede en niet verder dan 3 meter bij elkaar vandaan staan. Hij geeft dan als signaal: "Rider A connected". Om dan vervolgens de verbinding te testen moet je wel in een luidruchtige omgeving staan (motoren bijv. stationair laten draaien). Wij hadden de eerste test gedaan in de huiskamer maar dan maakt ie dus geen verbinding.

Voor de bevestiging aan de helm heb je twee keuzes, een soort klem die om de buitenste schaal van de helm moet (even priegelen maar vervolgens zit ie wel echt goed, en kan je je set ook op een eventuele volgende helm monteren) of je hebt een soort kleefstrip die je op de buitenkant van je helm moet plakken (dit kan eenmalig en dus moet je voor een volgende helm een aparte strip bestellen, moet volgens mij wel kunnen via hun website?? Hou me te goede..) :vrb

Ik hoop dat je iets aan deze info hebt. Anders mag je me altijd mailen op mn PB.
mario en joca

Re: Cardo Scala Rider G4 powerset

Bericht door mario en joca »

Gisteren voor het eerst van mijn leven op ebay een bod uitgebracht op een ....Cardo Rider G4 powerset. (hagelnieuw)
Tot mijn grote verrassing, ben ik voor 319.00 +6,50 verzendkosten eigenaar geworden van bovenstaande set.
Als je op e-bay op de zoekfunctie Cardo g4 inklopt, dan komen er nog meer van deze sets te voorschijn en nog iets goedkoper ook. Maar deze sets moeten uit o.a. Engeland komen en hoe zit het dan met invoerrechten, service en garantie en dat durfde ik niet aan.
En let wel op of het de bedrade of de boommicrofoon uitvoering is

Zodra mijn set binnen is, monteer ik deze op de helmen en ga de boel uitproberen.
Mijn bevindingen laat ik in dit topic weten.

Mario
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Cardo Scala Rider G4 powerset

Bericht door Marcel »

Goederen die uit Engeland komen zitten in principe al in het vrije handelsverkeer van de EU. Invoerrechten zijn dan al bij aankomst in Engeland betaald.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Cardo Scala Rider G4 powerset

Bericht door ikkieman »

Dat gedoe was er ook toen de iPad in de states uitkwam. Toen mocht je voor 1 iPad 16 gb WiFi ($499, toen ongeveer €350) invoeren zonder aan te geven bij de douane. Je hoeft je dus geen zorgen te maken hoe dan ook, Verdrag van Shenge of niet, over invoerrechten.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
mario en joca

Re: Cardo Scala Rider G4 powerset

Bericht door mario en joca »

Gisteren, dinsdag 11 oktober, mijn Cardo Rider G4 Powerset ontvangen. (binnen 2 dagen)
Natuurlijk vreselijk ongeduldig, maar ik kon mij toch inhouden en heb de handleiding voor een deel geraadpleegd. ( de rest volgt wel als ik er helemaal niet meer uitkom)
Het monteren van de set was op mijn systeemhelm niet zo moeilijk. Op de jet van Joca was het een heel ander verhaal en ik ben nog niet helemaal tevreden. Ik denk dat het er op uit gaat draaien dat ik de set bij Joca aan de helm moet plakken met de bijgeleverde plakstrip.
Het zoeken van de plaats van de luidsprekers is ook een secuur werkje, want het mag natuurlijk niet gaan hinderen en pijn gaan doen op/aan de oren. De kans is groot dat je dit een aantal keren moet verplaatsen, totdat het goed zit. Kom je alleen maar achter door het te gebruiken in de praktijk.
De mogelijkheden van de Cardo zijn eigenlijk te uitgebreid, zodat je er al snel in verslaat. Elk knopje heeft 12.000 functies. Waarom niet eerst beschrijven hoe je verbinding maakt met je duo of meerijder ? Waarom eerst alle bijkomende opties uitleggen ?
Het lijkt de aanschaf van een nieuwe GSM wel, waar eerst uitgelegd wordt hoe je moet internetten, pingen, sms-en, foto's en films maken, spelletjes doen, stofzuigen en verf af branden en pas in hoofdstuk 136 komen ze je vertellen dat je ook nog, als bijkomstigheid, kunt bellen met het ding.
In ieder geval heb ik de basisfuncties aan de gang en de optie om mijn gsm te koppelen heb ik ook gevonden, dus nu is het zaak om het te gaan uit proberen.
Ik kreeg Joca helaas niet meer zo gek om nu ( 22.00 uur) nog even op de motor te stappen, dus die ervaringen houden jullie tegoed. In ieder geval hebben wij het thuis even geprobeerd. Met de helm op door huis lopen. Wel met de gordijnen dicht.
mario en joca

Re: Cardo Scala Rider G4 powerset

Bericht door mario en joca »

Zondag, 16 oktober, hebben wij de Cardo set uitgeprobeerd tijdens de rit naar en van de BMW K stamtafel in Veenhuizen.
En ik moet zeggen dat wij er beiden enthousiast over zijn.
Het bereik is in open terrein boven verwachting. In de stad is het wat minder, maar dat kan je verwachten door alle bebouwing. Maar 500 meter is zeker te halen en dat is best wel een stukkie.
Het geluid is prima te horen, ook bij wat hogere snelheden, al hebben wij het nog niet boven de 100 km geprobeerd.
Joca rijdt met een jethelm met klapscherm en daar komt soms nog wel wat geruis vandaan. De intercomset blijft openstaan en de ander hoort de rijwind.
Is er 30 seconden geen geluid, dan schakelt de set uit en het weer activeren vergt wel enig oefening en soms geduld. Mogelijk kan ik dat instellen in het systeem, maar zo ver ben ik nog niet in de handleiding.
De telefoon laat zich snel koppelen aan de Cardo en aangezien ik een oude telefoon heb, maar wel met voice dial optie, is het gebruik op de motor goed te doen.
De radio optie had er voor mij niet op hoeven zitten, maar ik heb het wel even geprobeerd en dat werkt best wel goed.
Ik heb geen grensoverschrijdende ritten gemaakt en ik zal binnen het bereik van de radiozender zijn gebleven, zodat van RDS geen gebruik zal zijn gemaakt.

Al met al zijn de eerste bevindingen heel positief en denk ik niet een miskoop te hebben gedaan.

Verdere ervaringen zal ik jullie zeker laten weten.

Mario en Joca
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Cardo Scala Rider G4 powerset

Bericht door ikkieman »

Mario en Joica,
Mijn ervaring is dat de headset ook boven de toegestane snelheidslimiet goed blijft werken. In Duitsland heb ik met Ellen achterop wel de 200 aangetikt en daar dan ook nog steeds bij kunnen communiceren.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Missy
Honda NT650V
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 jan 2011, 20:31
Locatie: Dordrecht

Re: Cardo Scala Rider G4 powerset

Bericht door Missy »

Onze Scala is weer retour afzender.....
Na de firmware update (aangegeven door de software).. allebei helemaal DOOD....
Gelukkig nog in de garantie, dus we krijgen een nieuwe set.

(ik moet hem alleen nog steeds brengen :oops: )
Oud-Beijerland is niet ver, maar 't komt er gewoon niet van....
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
stxrider

Re: Cardo Scala Rider G4 powerset

Bericht door stxrider »

Missy schreef:Gelukkig nog in de garantie, dus we krijgen een nieuwe set.

(ik moet hem alleen nog steeds brengen :oops: )
Oud-Beijerland is niet ver, maar 't komt er gewoon niet van....
Het is net als boodschappen doen, geen zin toch gaan. Trouwens je garantietermijn wordt steeds korter ondanks de toezegging als het tegen zit.

NB: 1 raad,
Doe het voordat het "echt" winter wordt, en dat je hem echt niet kan brengen, waardoor :oo je garantie echt net verloopt.....

Trouwens in de winter is het de beste tijd om hem te missen ;)
Gebruikersavatar
Missy
Honda NT650V
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 jan 2011, 20:31
Locatie: Dordrecht

Re: Cardo Scala Rider G4 powerset

Bericht door Missy »

Oud bericht maar nog steeds actueel.
Set is in de tussentijd al 2x retour geweest.

Er schijnt niets mee aan de hand te zijn zeggen ze, maar wanneer wij ze willen gebruiken dan werkt alles even voor
een minuut of 5 en PATS... allebei weer helemaal niks.
Snap er niks van.. doen het letterlijk via het boekje, en de eerste keer werkt het prima.
Maar radio valt gewoon stil, communiceren kan niet meer, aanmeld bericht komt ook niet.
Helemaal geen geluid.
Alle lampjes knipperen en doen wat ze moeten in de snelheid dat het moet met de juiste kleur, maar nada...

Het enige idee dat bij mij opkomt is dat het héél misschien een mogelijkheid is dat mijn helm niet recht genoeg is op de plek
waar de bevestigingsmodule zit. Dat de contactpunten dus niet lekker raken.
Maar dan is het wel vreemd dat de lampjes het wel gewoon doen alsof alles naar behoren werkt.

Iemand (begrijpbare) suggesties? Ik ben nog een beetje traag van begrip lately :)
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
stxrider

Re: Cardo Scala Rider G4 powerset

Bericht door stxrider »

mario en joca schreef:Met name het geclaimde bereik van 1,6 km zou bij lange na niet gehaald worden. Het paren van de sets zou lastiger zijn dan de fabrikant doet voor komen en ook de bevestiging aan de helm is in sommige gevallen problematisch. En zo zijn er wel meer teleurstellingen gemeld.
Daar zit je dan..... Wat is wijsheid. Proberen is er niet bij, dus moet je uitgaan van wat anderen zeggen.
Dus, wat zeggen de anderen van en over deze communicatieset.
Ik heb een Cardo G9 en hij doet het perfect
  • Ja, ik had ook even de vraag van hoe monteer ik de set op de helm, maar dat is logisch........ Zoveel hoofden, zoveel soorten helmen.
  • Systeemhelm of geen systeemhelm scheelt ook.
  • Dat die 1,6 km niet gehaald wordt......... "who cares". Meestal rij je niet meer dan 2km achter elkaar aan, maar 200m. Niet kunnen testen tot nu toe m.b.t. de afstand, maar in de reviews staat ook dat hij 1km wel haalt.
  • Ontvangst is goed, luister gewoon de radio >120lm
  • toevallig iemand met een G4 achterop gehad en gepaired met mijn G9. Duurde wel even voordat ik het door had hoe ik het moest doen. Heb wel 3x de handleiding gelezen over het tegen elkaar houden. Tenslotte maar handmatig gekoppeld. Dat was heel eenvoudig.
stxrider

Re: Cardo Scala Rider G4 powerset

Bericht door stxrider »

Missy schreef:Oud bericht maar nog steeds actueel.
Set is in de tussentijd al 2x retour geweest.

Er schijnt niets mee aan de hand te zijn zeggen ze, maar wanneer wij ze willen gebruiken dan werkt alles even voor
een minuut of 5 en PATS... allebei weer helemaal niks.
Snap er niks van.. doen het letterlijk via het boekje, en de eerste keer werkt het prima.
Maar radio valt gewoon stil, communiceren kan niet meer, aanmeld bericht komt ook niet.
Helemaal geen geluid.
Alle lampjes knipperen en doen wat ze moeten in de snelheid dat het moet met de juiste kleur, maar nada...

Het enige idee dat bij mij opkomt is dat het héél misschien een mogelijkheid is dat mijn helm niet recht genoeg is op de plek
waar de bevestigingsmodule zit. Dat de contactpunten dus niet lekker raken.
Maar dan is het wel vreemd dat de lampjes het wel gewoon doen alsof alles naar behoren werkt.

Iemand (begrijpbare) suggesties? Ik ben nog een beetje traag van begrip lately :)
@Missy, is het probleem al opgelost?
  • Heb je de set ook al eens aan de computer gehangen?
  • Al de set geregistreerd bij Cardo?
  • Er zijn regelmatig software updates!
  • Momenteel Cardo versie 1.4 (voor mijn G9)
Ik kan namelijk herinneren dat de 1e lichting Cardo's problemen hadden, maar na een software update was het opgelost.
Jos Fupi

Re: Cardo Scala Rider G4 powerset

Bericht door Jos Fupi »

Missy,

Ik weet niet of jullie toevallig ook een mobiele telefoon via bluetooth hebben gepaired met de headset/navigatie?
Dit leverd bij mij wel eens vergelijkbaar probleem op als ik bluetooth op de telefoon niet aan heb staan => systeem blijft dan zitten in soort loop vwb bluetooth verbinding zoeken met telefoon oftewel bluetooth staat in "telefoonmodus" en navigatie/communicatie komt niet meer door.
Misschien dus idee om eens enkel communicatie te proberen ZONDER navigatie/telefoon aan te zetten.
Werkt dat gedurende 30 minuten => navigatie aanzetten en kijken/luisteren of alles blijft werken.
(Indien je dan weer "dode" headset krijgt => alles resetten naar fabrieks-instellingen en opnieuw pairen van navigatie <=> headset en headset <=> headset)
Gebruikersavatar
Missy
Honda NT650V
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 jan 2011, 20:31
Locatie: Dordrecht

Re: Cardo Scala Rider G4 powerset

Bericht door Missy »

stxrider schreef:@Missy, is het probleem al opgelost? Hihihi..nee probleem is pas weer aan de orde gekomen
  • Heb je de set ook al eens aan de computer gehangen? Yep
  • Al de set geregistreerd bij Cardo? Yep
  • Er zijn regelmatig software updates! I know, daar ging het 'In Den Beginne' ook finaal mee fout
  • Momenteel Cardo versie 1.4 (voor mijn G9) Durf het niet nog een keer aan
Ik kan namelijk herinneren dat de 1e lichting Cardo's problemen hadden, maar na een software update was het opgelost.
Oh?.. geen idee van welke 'lichting' deze is, maar in ieder geval een maandag-morgen :lol:

@ Jos.. De GPS gebruikte ik er niet mee, die is niet gekoppeld. Telefoon heb ik vanmorgen eens geprobeerd, en hij meld netjes
aan en oogt gewoon te werken. Alleen hoor ik niks.
Naar mijn idee is er gewoon iets met de draadjes niet in orde, ik heb gewoon geen geluid meer na paar minuten lijkt wel.
Want de lichtjes doen wat ze moeten doen en het apparaatje reageert ook precies op de juiste handelingen na precies
het aantal opgegeven seconden.
Ik heb nu zeker 5x de apparaten weer in de fabrieksintelling teruggezet, maar niks.

Ik ga eerst maar weer eens contact opnemen met CARDO... dit is gewoon zot.
Indien zij geen opties hebben (nieuwe set bvb :D ) dan ga ik het eens met iemand van hier testen.

Thanks tot zover ! (ideetjes blijven welkom hoor)
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Cardo Scala Rider G4 powerset

Bericht door ikkieman »

Als je wil testen, zeg het maar. Ik heb ook een G4, maar dan omgebouwd naar een SRCS.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Missy
Honda NT650V
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 jan 2011, 20:31
Locatie: Dordrecht

Re: Cardo Scala Rider G4 powerset

Bericht door Missy »

Thanks Jeroen,
Dat aanbod staat ook al van Stxrider.. :lol:
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”