Snelheid in Garmin aanpassen

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3786
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door Cor »

Zumo, Garmin en Mapsource gebruiken een aantal snelheden waarmee berekend wordt hoelang een reis c.q. route gaat duren. Voor 120 km wegen dus 120 km/uur enz. Er zijn echter weinig rijkswegen waar de gemiddelde snelheid 120 km/uur is aangezien er of een snelheidsbegrenzing is naar 100 km, of wegwerkzaamheden of anderszins (A12 Den Haag - Arnhem).
Waar kan ik in mijn navigatie de snelheid van 120 km naar 100 km aanpassen zodat mijn aankomsttijd meer de werkelijkheid benaderd. :vrb

Aangezien de tijd dat ik jong en onbezonnen over 's Heren wegen zoefde al lang voorbij is 8) , hanteer ik meestal de snelheid die vrachtwagens hanteren. :lol: Ik kom dan uitgerust en stressloos aan op de gewenste locatie. :D
Deze vraag stel ik niet alleen voor mijzelf maar ook voor een collega waarvoor het laatste stukje ook van toepassing is.
In afwachting van een duidelijk antwoord waarmee twee oudere personen wat mee kunnen. Een soort stappenplan dus ;)
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door Koen »

Eh, ik hanteer eigenlijk altijd de tijd die de Garmin aangeeft + afhankelijk van de afstand een bepaalde tijd erbij. Geeft de Garmin 1 uur reistijd aan, dan reken ik op 1 uur en 10 minuten.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3786
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door Cor »

Koen,
Wil je er rekening mee houden dat je te maken hebt met oudere mensen :shock: .
Mijn collega moet regelmatig vanuit het Zoetermeerse naar de provincie Groningen. Een aantal uurtjes rijden dus en hij voegt lekker in tussen de vrachtwagens (95km/uur met 1 liter-33km), terwijl het systeem 120 km hanteerd (1 liter - 18km). :tg
ANWB.nl geeft aan naar Oudeschans een tijd van 2.43 uur, (met vertraging 3.12).
Bij een snelheid van 90 - 95 km/uur in plaats van 120 komt uit op 3.25 uur (met vertraging 4.02 uur).
Even snel gerekend (zonder japanner) :tg
Dus? hoe pas je het aan :?:
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door Koen »

Als je 't zonder japanner zo uit je mouw schudt snap ik al helemaal niet waarom je 't wil aanpassen! :tg Overigens moet je de vertraging bij het rijden met de motor wel beperken, want je hoeft niet aan te sluiten in de file.

Maar zonder gein, ik zal 's kijken bij de instellingen of ik iets kan terugvinden. Ben er zelf nog niet zo handig mee, maar het voordeel dat ik 'm zo kort heb is dat ik de handleiding nog kan vinden ;)

Ben zelf ook een rustige rijder (liever 100 dan 130 km/u) dus voor mij zou het ook wel handig zijn als dat in te stellen is.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3786
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door Cor »

Dat een oude .... zoals ik nog een vraag stel waar jij je voordeel, als rustige rijder, mee kunt doen had je waarschijnlijk niet verwacht vanmorgen toen je je bed uitkwam :tg :tg
Succes met uitzoeken. Wij wachten in spanning af.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door Koen »

Ik krijg elke dag vragen die ik niet verwacht, da's m'n werk ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans van D
Motorloos
Berichten: 828
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:03
Locatie: Leiden (ZH)

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door Hans van D »

koen, word jij alleen al betaald voor het aanhoren van vragen? :roll: Betaalt dat goed en waar zit die baas? :tg
Laatst gewijzigd door Hans van D op 03 nov 2011, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door Ed Vissers »

Cor,

in je navigatie kan dat volgens mij niet. In Mapsource kun je wel in stellen dat je de route als truck wilt rijden via bewerken-voorkeuren-routebepaling.

Eerst de route dupliceren en dan via de nieuwe instelling laten herberekenen. Dan zie je ook dat de nieuw berekende route langer duurt om te rijden.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door Koen »

@Hans Was 't maar waar. Ik moet nog antwoorden ook en daar wordt ik voor betaald ja... :tg
@Cor Heb 't geprobeerd te vinden in de instellingen en de handleiding, maar het lijkt er inderdaad op dat je dit niet kunt instellen. De manier die Ed beschrijft werkt wel vooraf, maar laat bij herberekenen/omleidingen e.d. natuurlijk geen aangepaste tijd zien.

Het blijft dus voor een deel gewoon een kwestie van inschatten. Bij lange stukken snelweg kun je er van uit gaan dat je over een stuk van 120 km. dus ipv 1 uur, met lagere snelheid 1 uur en 15 minuten doet (ervan uitgaande dat je ongeveer 90 rijdt, dat is dan 25% onder de toegestane snelheid).
Laatst gewijzigd door Koen op 03 nov 2011, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door Ed Vissers »

Graag vanaf nu weer on-topic
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door Marcel »

Volgens mij houdt de Zumo er zelf enigzins rekening mee.
Al je een bestemming aangeeft, dan geeft de Zumo de aankomsttijd weer.
Tel daar dan iets bij op, 5 tot 10 minuten per uur rijden, en dan weet je voldoende lijkt mij.
Door de bank genomen zit dat er niet heel veel naast, althans dat is mijn ervaring.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
stxrider

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door stxrider »

Ik :cf1 weet niet of het zo gaat, maar je kan natuurlijk bij werken de instellingen van Mapsource veranderen, in het veld waar je de snelste of de kortste route heb ingesteld. Daar moet je geavanceerd aanklikken en dan doe Mapsource in iedere geval wat jij wilt.

Misschien :roll: dat hij de eigenschappen overneemt bij het herberekenen, en dan naar de Zumo sturen? Of het merkbaar is weet ik niet? Je zou het moeten kunnen controleren door de reistijd te controleren door de instellingen met en zonder verandering naar de Zumo te sturen.

Ik heb geen zumo 660, maar is de 660 niet zelflerend, dat hij zich aanpast aan het gemiddelde van de rijder?
Henk Engberts
BMW R1150RT
Berichten: 1463
Lid geworden op: 03 apr 2010, 17:41
Locatie: Haulerwijk

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door Henk Engberts »

Mijn ervaring is dat de zumo 660 die ik heb een goede berekening maakt van de aankomsttijd naar je bestemming.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Gebruikersavatar
pheufk
Honda ST1300
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 mar 2010, 18:43
Locatie: Nijmegen (NL) ST1300 A Zwart

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door pheufk »

De zumo past zich aan de rijsnelheden aan(inleren)dus als de routes gemaakt in mapsource met de snelheden die daar zijn ingesteld,en je rijdt beduidend langzamer dan zal de zumo die snelheid aan nemen.Daardoor klopt de rijtijd niet ten opzichte van mapsource ;)
Groetjes,
Afbeelding
GPS SP2820 CN Europa 2021.20 NT , zumo 550 / 660 CN Europa 2024.10 NT, Zumo 396 CN Europa 2024.20 NTU SENA SRL- 2
Jos
Honda NC750X DCT
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 dec 2008, 12:04
Locatie: Uden NL

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door Jos »

het antwoord hierop is heel simpel:
ga in mapsource naar voorkeuren/routebepaling en kijk dan onder "rijsnelheden".
Die kun je aanpassen.
Dat vormt de basis voor de tijdberekening.
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door Koen »

@Jos, in Mapsource wel, maar die instelling wordt zover ik weet niet overgezet naar je Zumo. Die pakt voor de aankomsttijd gewoon de maximumsnelheden, evt. aangepastg met TMC-informatie (als je 't antennetje erop aansluit ;))
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
PA1BEN

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door PA1BEN »

Het valt mij op dat voor veel bestuurders van motorvoertuigen de maximum snelheid wordt gezien als minimum snelheden en velen gaan daar graag nog een aantal kilometers overheen.
Garmin (en niet alleen Garmin) speelt daarop in door de aankomsttijden volgens dit 'minimum is gelijk aan maximum' te berekenen.

Ook ik zou graag zien dat je de snelheid voor de verschillende typen wegen afzonderlijk kan instellen. Bijvoorbeeld 50 km/u op de 60 km wegen en 95 km/u op alle rijkswegen.
Garmin heeft die mogelijkheid niet, je hebt alleen de keuze 'snellere tijd' of 'kortere afstand', maar dat is toch niet hetzelfde. 'Snellere tijd' brengt je zo snel mogelijk op de plaats van bestemming en dat kan betekenen dat je daarvoor een grotere afstand af moet leggen. 'Kortere afstand' maakt dat de route die je van A naar B brengt via een zo kort en recht mogelijke lijn verloopt. De uiteindelijk te rijden route is mede afhankelijk van de instelling of je bepaalde wegen wilt vermijden.

Ik heb in de loop der jaren verschillende merken navigatieapparatuur gehad en ik meen dat het TomTom was die je kon instellen wat de maximum snelheid op de verschillende wegen moest zijn. Daarmee kon je de verwachte tijd van aankomst beïnvloeden.


Mijn voorkeursinstelling is;

Bij 'Te vermijden' alles aanvinken en bij 'Route voorkeur' snellere tijd kiezen. Dan schiet je lekker op zonder op de rijksweg terecht te komen.

en voor een dagje er op uit met de motor (of auto);

Bij 'Te vermijden' alles aanvinken en bij 'Route voorkeur' kortere afstand kiezen. Als je dan ook nog zo eigenwijs bent om zo snel mogelijk van de provinciale weg af te gaan, dan kom je op de meest afgelegen en vaak, maar niet altijd, mooie plekken.
RonalT

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door RonalT »

De Garmin 2610 en de ZUMO 550 kende de functie van het aanleren van jou snelheid. Helaas is deze functie bij een firmware-update van de 550 verloren gegaan.

En voor zover mij bekend zijn de snelheden in een Garmin toestel niet in te stellen. Ook de beschreven truc van Mapsource werkt niet, alleen in Mapsource pas je dan de snelheden in.

Het wordt gewoon even een beetje gokken hoe lang je er over doet is best te doen naar mijn idee. Zoals m@rcel schreef "een beetje" erbij doen.

Even gekeken, volgens een track uit augustus heb ik er met een groep van 10 GW's 1 u 31 min over gedaan om van Wouwse Tol naar Venlo te rijden. Maspource zegt dan 1 u 22 min duurt en volgens mijn ZUMO ben ik 1 u 19 min onder weg.

Dus Marcel zijn idee is wel een goede.....
stxrider

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door stxrider »

Jongens, waar :wn1 gaat het over..........
  • * Als je een route maakt rij je toch op je eigen snelheid!
    * Daarbij ga je altijd iets eerder weg. Als MS zegt 1:45 uur dan reken je toch 2uur?
    * De afwijking zal denk ik nooit meer dan 10min zijn. Tenzij je binnendoor gaat en pontjes pakt.
    * Naarmate je dichterbij komt wordt de tijd ook nauwkeuriger.
En als er iets onderweg gebeurt ben je toch te laat :b
M.Schulte

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door M.Schulte »

Als ik de streetpilot 2720 gebruik klopt het soms uren niet ........... :mrgreen: :mrgreen:
Maar volgens mij heeft dat meer met mijn rijstijl met een passagier achterop en de hoeveelheid en de lengte's van de pauze's te maken als wat anders. ;)

Even zonder dollen, het is inderdaad jammer dat je de snelheden in je systeem niet kan aanpassen.
Echter als ik op mijn streetpilot 2720 een bestemming aangeef zonder een "speciale" route te rijden komt mijn aankomst tijd toch behoorlijk dicht in de buurt van de werkelijkheid terwijl ik toch echt niet op het scherpst van de snede rijdt.
Past de 2720 zich ook aan dan???

groeten Marco.
stxrider

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door stxrider »

Nee, de Zumo 550 was de 1e die zelf lerende is.

Kennelijk staan de instellingen in jouw kaartmateriaal goed, t.a.v. je rijstijl ;)
Gebruikersavatar
Catbustingdog
Motorloos
Berichten: 532
Lid geworden op: 15 aug 2008, 11:27
Locatie: Paal (BE)

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door Catbustingdog »

Voor ik de 660 kocht deed ik het met een garmin QUEST 1.
Die werd gebruikt en op de motorfiets EN in de vrachtwagen en is met mij zo'n 2x de bol rond gereden.
Ook op die kon je (bijna) perfect het uur van aankomst aflezen. Dit tijdstip werd onderweg regelmatig aangepast, als het ware "herberekend" bij file of andere vertragingen, zowel op de moto als in de vrachtwagen!
sportieve groet :blg
Noël


Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
stxrider

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door stxrider »

Alle navigatieapparatur past de aankomsttijd aan! Alleen houden de nieuwere apparaten rekening met je rijstijl. Dat scheelt zoals men weet per uur maar een paar minuten, kijk maar naar de discussie over de snelheid van 120 naar 130. Voor de rest is dit eigenlijk een onbelangrijk iets......... ;)
RonalT

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door RonalT »

stxrider schreef:Nee, de Zumo 550 was de 1e die zelf lerende is.
...fout...

ik heb in het verleden een Streetpilot 2610 gehad en deze leerde je rijstijl aan. Ik denk ergens in 2005 of 2006 gekocht in Denemarken. Als je hem een tijdje gebruikt had werd de aankomsttijd steeds nauwkeuriger.

De 550 kon dat ook, alleen tijdens een firmware update (vraag me niet welke) is dit verloren gegaan.
stxrider schreef:Alle navigatieapparatur past de aankomsttijd aan!


Inderdaad, als ik ergens een minuut voor een verkeerslicht stil sta wordt de aankomsttijd een minuut later. Maar dat is iets anders als aanpassen aan je rijstijl.
stxrider schreef:Alleen houden de nieuwere apparaten rekening met je rijstijl. Dat scheelt zoals men weet per uur maar een paar minuten, kijk maar naar de discussie over de snelheid van 120 naar 130. Voor de rest is dit eigenlijk een onbelangrijk iets......... ;)
Erg kort door de bocht.
Als ik de 2610 van mijn broer (Ducatierijder) vergeleek met mijn 2610 (toen nog Honda Shadow 750) zat er een duidelijk verschil in. De mijne rekende met gemiddeld 45 km/uur en die van mijn broer met misschien wel 65 km/uur. En als je dan een rit van 210 km ga rijden zou ik 4 uur en 40 minuten onder weg zijn en mijn broer 3 uur en 14 minuten.
Maar een heleboel navigatieapparaten doen dat absoluut niet. Die zijn ingesteld op een bepaalde manier en dat blijft zo.
Er is gewoon een lijstje ingevuld zoiets als je ook kan zien in Mapsource (bewerken - voorkeuren - routebepaling - rijsnelheden). Een bepaald wegtype krijgt een bepaalde snelheid.

Zoals ik al eerder schreef, de ZUMO 550 kende deze functie ook maar die is verloren gegaan.
Gebruikersavatar
pheufk
Honda ST1300
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 mar 2010, 18:43
Locatie: Nijmegen (NL) ST1300 A Zwart

Re: Snelheid in Garmin aanpassen

Bericht door pheufk »

ook de 2720 en de 2820 doen dat ;)
Groetjes,
Afbeelding
GPS SP2820 CN Europa 2021.20 NT , zumo 550 / 660 CN Europa 2024.10 NT, Zumo 396 CN Europa 2024.20 NTU SENA SRL- 2
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”