Route op tom tom?

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1206
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Route op tom tom?

Bericht door barend »

Hoi , bij de openingsrit is mij opgevallen dat de route niet overeen komt met de route die ik in mijn tom tom heb gezet , klopt dit??
Ik zat in de groep bij Marcel, het gebeurde vele malen dat mijn route zij dat ik rechts af moet en dat Marcel links ging en anders om ook vele malen???
de route komt van onze site , die heb ik overgezet op de tom tom.
ik hoorde er meerdere mensen over praten.

Wie heeft hier een idee over????
Laatst gewijzigd door Stephan op 17 apr 2012, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp verplaatst. Graag topics in jusite gedeelte starten.
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Route op tom tom?

Bericht door Koen »

Kan aan een aantal dingen liggen volgens mij:
- ander/ouder kaartmateriaal
- andere instellingen om de route te berekenen nadat ie is ingeladen
- tussentijds herberekenen wel/niet uitgeschakeld?
- ...

Ik weet niet of je met TomTom ook Mapsource of Basecamp gebruikt (volgens mij niet, heb Hans V. wel 's over "Tyre" gehoord), maar daarin kun je een kopie van de route maken, de kopie vervolgens naar je navigatie overzetten en als je 'm (na 't berekenen van de route in het toestel) vervolgens weer terugzet dan kun je zien of er afwijkingen in de route zitten.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14073
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Route op tom tom?

Bericht door Marcel »

barend schreef:Ik zat in de groep bij Marcel, het gebeurde vele malen dat mijn route zij dat ik rechts af moet en dat Marcel links ging en anders om ook vele malen???
Mijn route liep precies zoals de Zumo 660 hem aangaf. :en1 :mrgreen:
Komt exact overeen met hetgeen op de website staat.

De Deauco's die de routes maken en de voorrijders hebben veelal hetzelfde apparaat en kaartmateriaal.
Wij (de voorrijders) zijn dan ook in staat om voordat we de route op ons apparaat zetten, deze nog even na te lopen.
Ik constateer echter telkens dat de we onderling nauwelijks verschillen hebben.

Ander merk navigatie, ander kaartmateriaal, wie zal het zeggen? :wn1
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
pheufk
Honda ST1300
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 mar 2010, 18:43
Locatie: Nijmegen (NL) ST1300 A Zwart

Re: Route op tom tom?

Bericht door pheufk »

De route die je ergens heb gedownload altijd herberekenen ,(eerst dupliceren dan herberekenen.)Hier een instructie fimpje van waypoint ;)
klik klik
klik klik
Groetjes,
Afbeelding
GPS SP2820 CN Europa 2021.20 NT , zumo 550 / 660 CN Europa 2024.10 NT, Zumo 396 CN Europa 2024.20 NTU SENA SRL- 2
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Route op tom tom?

Bericht door Frank »

OP het forum is hier al veel over geschreven, hier de link, lees maar eens .

http://www.honda-deauville.nl/forum/php ... tes+tussen" opent="in(nieuw);venster;
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1206
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: Route op tom tom?

Bericht door barend »

Heren bedankt voor deze informatie ,ik zal het heel veel malen moeten door lezen en hoop er uit te komen, maar heb mijn twijfels. :oops: :oops:
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
stxrider

Re: Route op tom tom?

Bericht door stxrider »

:arrow: Wil ik er even op wijzen dat het kaartmateriaal niets te maken heeft met de afwijkingen.
De afwijkingen die Frank aangeeft zijn MS/BC kaarten onderling m.b.t. de instellingen.
MS of Basecamp hebben niets met het kaartmateriaal van TT te maken aangezien die Tyre (Google)kaarten gebruikt. Afwijkingen voor de TT (weet ik uit ervaring) zijn meestal alleen straten waar Tyre zegt je kan die weg niet in, terwijl MS of BC wel erdoor heen gaat.

:arrow: Was ook wel benieuwd, en heb de route nagelopen in Tyre. Daar was hij exact hetzelfde.

Wel viel het me op dat de route in Tyre onnodig veel punten bevatte. het zal wel expres gedaan zijn, maar de TT heeft dat niet nodig zoals MS. Die berekent de route altijd via de snelste weg.
Voor de lol heb ik de *.gpx file geconverteerd naar *.ITN en daar kwam onbewerkt ook geen verschil naar voren 1e deel 112,17 + 2e deel 12,77 km = 124,94 km

Misschien dat er iets op de TT verkeerd stond? Instelling kortste route?
Want bij het laden van de route herberekent de TT altijd!
RonalT

Re: Route op tom tom?

Bericht door RonalT »

Je maakt het bericht ingewikkeld door Garmin en TT door elkaar te bespreken....
stxrider schreef:Wil ik er even op wijzen dat het kaartmateriaal niets te maken heeft met de afwijkingen.
De afwijkingen die Frank aangeeft zijn MS/BC kaarten onderling m.b.t. de instellingen.
Afwijkingen in routes kunnen best met een kaartversie te maken hebben. De informatie omtrent wegen staat tenslotte in de kaart.
MapSource (MS) of BaseCamp (BC) zijn programma's die de kaarten kunnen beheren, weergeven, berekenen enzovoort.
En inderdaad kunnen instellingen van MS of BC ook invloed hebben op de berekende route.
stxrider schreef:MS of Basecamp hebben niets met het kaartmateriaal van TT te maken aangezien die Tyre (Google)kaarten gebruikt.
Afwijkingen voor de TT (weet ik uit ervaring) zijn meestal alleen straten waar Tyre zegt je kan die weg niet in, terwijl MS of BC wel erdoor heen gaat.
Bekijk het artikel wat ik op 28 okt 2010 schreef. Daarin zie je afwijkingen in een TT-route en een Garmin route. Alle afwijkingen kunnen opgelost worden door op de juiste punten een waypoint te zetten.
stxrider schreef:Wel viel het me op dat de route in Tyre onnodig veel punten bevatte. het zal wel expres gedaan zijn, maar de TT heeft dat niet nodig zoals MS. Die berekent de route altijd via de snelste weg.
Ik betwijfel deze uitspraak, volgens mij kunnen beide via de kortste of de snelste route berekenen. Als er een route gemaakt wordt voor Garmin en je wil hem in Tyre namaken denk ik dat je in Tyre meer routepunten zal moeten gebruiken.
De route is namelijk door Garmin berekend naar de routines van Garmin. Om die op ander kaartmateriaal na te maken zal je de route regelmatig moeten dwingen om een bepaalde weg te volgen.
Dus denk ik dat je in dit geval meer routepunten in de TT route zal hebben.

Omgekeerd zal dat ook zo zijn, een route gemaakt in Tyre zal nagemaakt in Mapsource meer routepunten bevatten.
stxrider

Re: Route op tom tom?

Bericht door stxrider »

Ik heb de route even herbewerkt.
  • 1. Geconstateerd dat veel punten niet goed op de route stonden van het *.ITN bestand
    2. Na bewerking was het exacte aantal 124,90 km
    3. De 125km heb ik overbrugd in 36 punten. Max is 48, dus misschien had ik een toerrit van 180km ook in 1 bestand gekregen.
Ter info: origineel had de route 29 + 24 = 53 punten.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”