Beginnersfout

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3801
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Beginnersfout

Bericht door Cor »

Ik wilde jullie toch even laten kennismaken met de door mij gemaakte beginnersfout.
Routes gemaakt op de PC, overgezet naar de Garmin. In Duitsland een route opgestart en de mededeling "bestemming bereikt" of in elk geval iets wat erop lijkt.
Jawel, dat heb je als je je begin- en eindpunt op de zelfde plek aangeeft. :oops: :cry:
Vervolgens dus maar een ANWB route opgezocht en prachtige routes gereden.
Ik wilde jullie dus wel deelgenoot maken om te voorkomen dat er meer sukkels zijn zoals ik :shock:
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7987
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Beginnersfout

Bericht door Stephan »

Ach ja, Cor, aldoende leert men! :D
...back in town! :up
Gebruikersavatar
pheufk
Honda ST1300
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 mar 2010, 18:43
Locatie: Nijmegen (NL) ST1300 A Zwart

Re: Beginnersfout

Bericht door pheufk »

En als je nu verder op de route, de route opnieuw had gestart dan had je de route gewoon verder kunnen rijden ;)
En maak het begin en eindpunt niet bij mekaar maar een 50 mtr verder
Groetjes,
Afbeelding
GPS SP2820 CN Europa 2021.20 NT , zumo 550 / 660 CN Europa 2024.10 NT, Zumo 396 CN Europa 2024.20 NTU SENA SRL- 2
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3801
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Beginnersfout

Bericht door Cor »

Zo :oops: :oops: weer wat geleerd. Nu nog in de praktijk. En ondanks de goede les in Notter dus niet helemaal goed opgelet.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
pheufk
Honda ST1300
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 mar 2010, 18:43
Locatie: Nijmegen (NL) ST1300 A Zwart

Re: Beginnersfout

Bericht door pheufk »

Het zijn ook de zumo's die daar last van hebben,de oude getrouwe sp2820 heeft daar weer geen last van :D
Groetjes,
Afbeelding
GPS SP2820 CN Europa 2021.20 NT , zumo 550 / 660 CN Europa 2024.10 NT, Zumo 396 CN Europa 2024.20 NTU SENA SRL- 2
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3801
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Beginnersfout

Bericht door Cor »

Maar eens kijken of ik de route van zondag a.s. van thuis kan laten lopen en niet thuis te laten eindigen om te voorkomen dat ik dezelfde melding krijg.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7056
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Beginnersfout

Bericht door ikkieman »

Laat de route dan een straat of blokje verderop eindigen. Ik neem aan dat je de laatste paar meters naar je huis toch wel kan vinden.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
stxrider

Re: Beginnersfout

Bericht door stxrider »

Hey Cor,

Het :en1 overkomt ons allemaal in de beginperiode dat je iets verkeerd doet....

In mijn Streetpilot III periode weet ik dat ik naar Engeland ging. Daarvoor had ik de instellingen naar de kleinere wegen gezet. Terug in Nederland ging ik toen ik hem gebruikte om naar Luxemburg ging oprit af en weer op :vrb
Instellingen vergeten terug te zetten..... :(

Had het wel door, maar toen nam dat apparaat alle instellingen over van de computer. Dan kan je niets veranderen
PA1BEN

Re: Beginnersfout

Bericht door PA1BEN »

Niet aangegeven rotondes, of ze worden wel aangegeven maar zijn niet aanwezig. Een adres dat honderden meters verderop ligt, of, mijn grootste ergernis, vasthouden aan een eerder berekende route.

De route van Ellewoutsdijk naar Rotterdam gaat via Bergen op Zoom. Tijdens de eerste kilometers besluit ik toch maar via de Zeelandbrug te gaan. Vervolgens krijg ik bij elke zijstraat te horen en te zien dat ik, indien mogelijk, moet omkeren. Pas als ik bijna bij de Zeelandbrug ben komt de aangepaste route via de Zeelandbrug op mijn schermpje te staan, is de route tientallen kilometers korter en kom ik ook nog eens eerder op mijn bestemming.

Ook Irritant is het als je bv de rijksweg afgestuurd wordt om gelijk weer te horen/lezen dat je de rijksweg moet gaan volgen.
Als je dat kunstje (met je auto) bij een (bijna) stilstaande file uithaalt dan wekt dat flink wat irritatie bij de overige weggebruikers op.

Jaren geleden, ik woon er inmiddels niet meer, moest ik door Hoogvliet om thuis te komen. Als je dan van de A15, via de Aveling naar de Spijkenisserbrug reed, dan wilde de TomTom dat je op het laatste kruispunt 'Aveling/Groene Kruisweg' driemaal linksaf ging en driemaal linksaf is het zelfde als rechtsaf. Ok, het was in het begin van de elektronische navigatiejaren, dus we konden er nog om lachen.

Maar ik kan mij ook herinneren dat ik met een lege touringcar van Venetië naar Londen moest. Ik had pas zo'n elektronisch navigatiehulpje en was daar reuze blij mee. Met een klassieke papieren kaart zou ik dan de kortste route kiezen en een lijstje met wegnummers en te passeren steden maken en daar af en toe op kijken. Met elektronische navigatie hoeft dat niet meer, je volgt de aanwijzingen van dat apparaat en je komt daar waar je naar toe wilt. Dat heb ik geweten. Ik had de TomTom ingesteld dat ik via een zo kort mogelijke route naar de eindbestemming wilde. De wegen die ik ingestuurd werd zouden voor een HDC route niet misstaan hebben, het heeft uren geduurd voor ik weer op de autostrada terug was.

Jaren later kreeg ik het verhaal te horen van een nieuwe collega die naar een hotel in de buurt van Parijs op weg was. De naam van het hotel en de straat waarin dat stond weet ik niet meer, maar hij was vergeten dat het belangrijk was dat je behalve de straatnaam, die in Parijs meerdere keren kan voorkomen, ook de naam van de voorstad (banlieue) in de TomTom moest vermelden. Uiteraard stond hij in de verkeerde wijk en aan de andere kant van Parijs en als je één keer met het verkeer van Parijs te maken hebt gehad dan weet je dat het je uren kost om van de ene kant van Parijs naar de andere te komen. Daar komt nog bij dat door de hoge bebouwing en de traagheid van de elektronica in die tijd, de o zo belangrijke route informatie niet altijd even snel voor de gebruiker beschikbaar was.
Voor een buitenstaander mag Parijs dan één pot nat zijn, de Parijzenaar weet wel beter.

Waarmee ik maar wil zeggen dat zo'n navigatieding een hulpmiddel is. Soms doet ie het niet zoals wij het graag zouden zien en brengt ie ons via de verkeerde wegen naar de verkeerde bestemming en dat is dan ook nog eens onze eigen schuld.
Vaak doet ie wel waarvoor hij gemaakt is en zien we 's morgens al dat we vroeg in de avond op een bepaalde tijd aan zullen komen en dat blijkt dan ook nog eens helemaal te kloppen.
Ben ik alleen benieuwd wat de gevolgen zijn als ze ons die speeltjes afnemen, omdat de elektronica van de satellieten ons, al dan niet moedwillig, in de steek laat.
Misschien dat we onze vrouwen vast moeten leren hoe ze de kaart moeten lezen?

Oh ja, niet vergeten :rtfm
:b :b :b
stxrider

Re: Beginnersfout

Bericht door stxrider »

Mooi verhaal, maar er is natuurlijk ook iets van "voorbereiding"! die mensen zelf moeten doen. Maar men wordt lui. Ik kijk altijd waar de route heen gaat en orienteer me een beetje. Je hebt mensen die klakkeloos een route in hun Zumo zetten en mensen die de route nog even bekijken en controleren.
  • Ik heb ook eens een ouder echtpaar geholpen die steeds verkeerd reden omdat ze de verkeerde postcode invoerden......
Veel gemaakte opmerking is ook van mijn navigatie stuurde me de verkeerde kant uit.... Ja, dat kan.... maar in 99% van de gevallen is het een fout van degene die het apparaat bediend. Dus kom je niet waar je zijn moet, controleer de gegevens!

:idea: Navigatie is :up TOP, maar zorg dat je ook een kaart van het gebied hebt als je ergens heen gaat.
RonalT

Re: Beginnersfout

Bericht door RonalT »

stxrider schreef:maar zorg dat je ook een kaart van het gebied hebt als je ergens heen gaat.
En zorg er ook voor dat je het apparaat ken voordat je er serieus mee op stap ga.
Een rondje Bergen op Zoom met een onwillig apparaat is niet zo erg, maar je vakantie vergalt omdat je het apparaat niet weet te bedienen is afschuwelijk...... zonde van je vakantie.

Dus lees alles wat er over te lezen is en probeer steeds weer op bekend gebied of je uitkom waar je naar toe wilde volgens de route die je in gedachte had.
PA1BEN

Re: Beginnersfout

Bericht door PA1BEN »

Wie er tegenwoordig nog kaarten heeft? Ik denk niet veel meer.

Toen elektronische navigatie pas z'n intrede deed had ik nog steeds een tas met kaarten bij me. Die keek ik niet meer in en uiteindelijk had ik alleen nog maar een dik boek met daarin kaarten van heel Europa. Ook daarin werd niet meer gekeken.
Voor Londen en Parijs heb ik nog jaren een uitgebreide stadsplattegrond bij me gehad. Het had geen zin, de elektronische navigatie was aan de winnende hand. In Nederland heb ik nog jaren met zo'n dikke atlas van Shell rondgereden en ook die is nooit meer gebruikt.

Toen ik nog van papieren kaarten afhankelijk was bestudeerde ik de route net zo lang tot ik ze uit m'n hoofd kende en voor de zekerheid maakte ik een aantekening voor onderweg. Als ik die route nog een keer moest rijden dan had ik geen kaart meer nodig, ik 'kende' de route.

Nu ligt dat anders.
Als ik nu een eerder gereden route nog een keer moet rijden dan heb ik geen idee hoe ik dat de eerste keer gedaan heb. Leve de techniek, maar je bouwt er geen stratenkennis mee op. Mijn wegenkaarten liggen nu te wachten tot ze verzamelwaarde hebben.

Ik heb drie van die navigatiehulpmiddelen in gebruik. De Zümo 660 voor de motor, verder een Kenwood met een vier jaar oude kaart van Garmin (€140,- voor een éénmalige update :shock:) en een AvMap Geosat 6 met APRS voor in de auto.

Als we een paar dagen weg gaan wilde ik er nog wel eens de Zümo bijzetten, maar met drie van die dingen op en in je dashboard kan je met goed fatsoen niet in de file staan zonder dat de wenkbrauwen van de andere filegangers de hoogte inschieten.

Interessant is ook dat de twee navigators het maar zelden met elkaar eens zijn. Op een kruising willen ze nog wel eens een andere mening hebben en er is algauw een verschil in aankomsttijd. Daarom krijgt het apparaat dat het eerste denkt te arriveren het voordeel van de twijfel en mag mij laten zien hoe de route in elkaar zit.

:b :b :b
Jos
Honda NC750X DCT
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 dec 2008, 12:04
Locatie: Uden NL

Re: Beginnersfout

Bericht door Jos »

al doende leren we
ieder op zijn/haar niveau
zelfs ik leer nog bij ....
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
stxrider

Re: Beginnersfout

Bericht door stxrider »

PA1BEN schreef:Wie er tegenwoordig nog kaarten heeft? Ik denk niet veel meer.
Ik, een overzichtskaart.
Interessant is ook dat de twee navigators het maar zelden met elkaar eens zijn. Op een kruising willen ze nog wel eens een andere mening hebben en er is algauw een verschil in aankomsttijd. Daarom krijgt het apparaat dat het eerste denkt te arriveren het voordeel van de twijfel en mag mij laten zien hoe de route in elkaar zit.
Hoezo, de voorste is toch de "leider" en er kan er maar 1 voorop rijden :en1
Jos
Honda NC750X DCT
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 dec 2008, 12:04
Locatie: Uden NL

Re: Beginnersfout

Bericht door Jos »

Enig kaartmateriaal heb ik altijd standaard bij.
Al is het maar om anderen aan te kunnen geven waar ze heen moeten.
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3801
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Beginnersfout

Bericht door Cor »

Kaart? :wn1 Vroeger, heel lang geleden hadden we nog aardrijkskunde en wisten we aan de hand van de zon waar we ongeveer waren, waar we vandaan kwamen en waar we ongeveer heen moesten.
Maar dat is heel lang geleden. :mrgreen:
Nu heb ik een app, een garmin, een bluetooth, een nokia, een hp notebook met windows (er zit maar één ruit in) en allerlei andere handige domotica snufjes die het leven zouden moeten vereenvoudigen.
Dus toch maar weer een keer een oude landkaart in de koffer proppen. 8) :D
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7056
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Beginnersfout

Bericht door ikkieman »

Ik doe het nog lekker zonder gps en nu ook even zonder apps. Ik doe het nu even op topografie kennis.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3801
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Beginnersfout

Bericht door Cor »

Vinkeveen ligt toch links van Utrecht :shock:
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Hans van D
Motorloos
Berichten: 828
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:03
Locatie: Leiden (ZH)

Re: Beginnersfout

Bericht door Hans van D »

Cor, dat ligt eraan van welke kant je Utrecht nadert. :l
Laatst gewijzigd door Stephan op 28 jun 2012, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”