Permanente voeding voor Nolan N103

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Permanente voeding voor Nolan N103

Bericht door Marcel »

Zou het mogelijk zijn om een permanente voeding voor mijn Nolan 103 systeemhelm te maken?

Wanneer ik nu tijdens lange ritten mijn draadloze Bluetooth communicatie aan heb staan, krijg ik reeds na enkele uren (3 tot 4 uur) enkele piepjes te horen dat de batterij leeg is/raakt.

Ik ben inmiddels aan mijn tweede accu bezig (a raison van € 25,=). De eerste gaf binnen 2 jaar de geest. Deze is nu ongeveer net zo oud en om nu weer een accu te kopen ......

Aan de achterzijde van de helm zit een laadsnoertje verscholen in een rand van het binnenwerk. Dit kan ik zonder moeite naar voeren halen waardoor het ongeveer 10 cm uitsteekt en boven de kraag van mijn motorjas zal bungelen.
Accu is dacht ik 3 Volt.

Iemand een idee?

Vriendelijke groet,

Marcel.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Permanente voeding voor Nolan N103

Bericht door ikkieman »

Ik heb een idee Marcel, maar ik heb een aantal gegevens meer nodig van je. Namelijk het aantal mAh van je accu en het precieze voltage. Mijn idee is als volgt:
- Pak de lijn van je Gerbin handschoenen
- Neem een male-connector en soldeer hier een lengte van ong. 1,5 m aan kabel aan.
- Zet er een stukje krimpkous tussen
- Knip het kabeltje van je accu af en soldeer tussen de positieve (rode) draad een weerstand en soldeer de andere poot van de weerstand aan de positieve draad van je kabel af (de binnenkant van je connector)
- Soldeer de zwarte (negatieve) draad aan de negatieve kant van je connector (de buitenkant van je connector).

Echter, het is gruwelijk belangrijk om een goede weerstand er tussen te monteren. Te weinig weerstand en je voltage is te hoog en je bakt je N-com. Te veel weerstand en je N-com zal niet aangaan. Hiervoor heb ik dus de voorgenoemde gegevens nodig.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Permanente voeding voor Nolan N103

Bericht door Marcel »

Li-ion Battery 3.7 V 800mAh
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
PA1BEN

Re: Permanente voeding voor Nolan N103

Bericht door PA1BEN »

Misschien mag ik ook een bijdrage leveren.
Ik ga er van uit dat het om een 'moderne' Lithium-ion-accu gaat.
Dit type accu kan onder ideale condities 400 tot 1000 keer opgeladen worden, daarna is de chemische samenstelling dusdanig slecht dat er een nieuwe accu aangeschaft moet worden.
Om enigszins in de buurt van die 400 tot 1000 keer te komen is het belangrijk dat de temperatuur van de accu tussen de 0 en 40 graden ligt, met de kanttekening dat hoe hoger de temperatuur des te sneller de accu z'n lading verliest.
Tijdens laden wordt begonnen met een constante stroom waarbij de spanning langzaam stijgt naar de bovenste grensspanning. Als die bovenste grensspanning is bereikt wordt overgegaan naar een constante spanning waarbij de laadstroom langzaam naar 0 terugloopt.
De bovenste grensspanning ligt ongeveer bij 4,2 V, de onderste grensspanning ligt ongeveer bij 2,7 V. Maar deze waarden kunnen per fabrikant verschillen.
Ook het blijven belasten van dit type accu tot de spanning onder 2,5 V zakt is een garantie dat de accu in korte tijd onbruikbaar zal worden.
Dit type accu gaat trouwens het langst mee als de acculading ongeveer 40% bedraagt, zo verlaten ze de fabriek.

Met bovenstaande in gedachte lijkt het geen goed idee om de accu buiten het elektronische regelcircuit om, te laden.
Mijn advies is: Accepteer dat de accu het na twee jaar niet goed meer doet en koop een nieuwe. Het is de prijs die de consument betaalt voor een relatief kleine accu met een hoge energiedichtheid maar, jammer genoeg, met een beperkte levensduur.
Bovenstaande is ook de reden dat bij de grotere typen, voor bv film- en fotocamera's, het regelcircuit bij de accu is ingebouwd en de muurlader eenvoudig kan blijven.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Permanente voeding voor Nolan N103

Bericht door ikkieman »

Ben, ik denk dat Marcel z'n N-com wil aansluiten op de boordvoeding in plaats van een permanente acculading wil aanleggen. Of zie ik het nu verkeerd?
Qua kosten is een nieuwe accu wel een stuk duurder, maar wel een stuk betrouwbaarder. Je zal maar een piekspanning krijgen over je boordlijn en je kan je N-com weggooien. Oh, en stond me bij dat je van plan was een andere helm aan te schaffen... Dan heeft beide eigenlijk niet zoveel zin lijkt me.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
PA1BEN

Re: Permanente voeding voor Nolan N103

Bericht door PA1BEN »

Dan lijkt de eenvoudigste oplossing om een car charger te kopen en de N-com via de usb-plug continu met het boordnet te verbinden.
Ik gebruik deze oplossing al jaren in de auto en op de motor en voldoet prima.
Er is mogelijk een probleem bij zo'n oplossing; niet alle apparatuur laat zich aan de (usb-)lader koppelen en gelijktijdig gebruiken, maar daar is thuis makkelijk achter te komen.
Gebruikersavatar
bruur
Suzuki V-Strom
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 feb 2011, 13:03
Locatie: lelystad

Re: Permanente voeding voor Nolan N103

Bericht door bruur »

Is het niet mogelijk om zo een powerpack die ze ook gebruiken om smartphone mee op te laden er op aan te sluiten tijdens een tussen stop of misschien tijdens het rijden.
Het is maar een idee weet niet hoeveel spanning zo een powerpack afgeeft.
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Permanente voeding voor Nolan N103

Bericht door ikkieman »

Standaard 5V en maximaal 1000 mAh over een USB poort staat me bij.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Permanente voeding voor Nolan N103

Bericht door Marcel »

De vraag was eigenlijk:
Als ik de accu verwijder, kan ik dan de laadkabel gaan gebruiken voor een permanente voeding, al dan niet met een weerstandje ertussen (of zoiets dergelijks).
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
PA1BEN

Re: Permanente voeding voor Nolan N103

Bericht door PA1BEN »

Je kan het proberen, maar ik denk niet dat de elektronica het zonder geplaatste accu zal doen.

En de variabele boordspanning van 12~15 Volt gebruiken om rechtstreeks, via een begrenzingsweerstand en zonder het gebruik van een accu, de communicatieset aansluiten, die zelf waarschijnlijk ook een variabele stroom trekt (volume hoog of laag, bluetooth aan of uit), gaat volgens mij ook niet werken.
Je hebt daar een constante spanningsbron, oftewel een gestabiliseerde voeding van 3,7V ±400mAh voor nodig. (Als je accu van 800mAh na 2 uur leeg is, of ±270mAh als je 3 uur met je accu deed.)

Bij een gestabiliseerde voeding, die de accu volledig vervangt, moet je wel erg veel vertrouwen in de toegepaste techniek hebben om daarop te willen vertrouwen.
Het gebruik van een accu heeft het voordeel dat er nóóit meer dan 4,2 V (bovenste grenswaarde) op de accuklemmen kan komen te staan.

Als de capaciteit van de accu niet genoeg is, koop er dan een tweede accu en een acculader voor 12 Volt bij. Terwijl je de één gebruikt kan de ander, tijdens het rijden, worden geladen. (vooropgesteld dat de accu eenvoudig kan worden vervangen)
Een twee- á driejaarlijkse uitgave voor een heleboel gebruiksplezier.

Maar mogelijk begrijp ik het nog steeds niet goed.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Permanente voeding voor Nolan N103

Bericht door Marcel »

In het verleden heb ik wel eens iets voor de modelbouw gemaakt. Een (vermogens)transistor , een weerstand en nog iets dat samen de spanning van 12 volt terugbracht naar 4,8 volt. Er kon dan 2 Ampere geleverd worden.
Zou zoiets wel werken? Maar dan met een transistor die 3,7 Volt levert?
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
PA1BEN

Re: Permanente voeding voor Nolan N103

Bericht door PA1BEN »

Marcel,

Als je dan toch zelf iets wilt maken om het apparaat permanent van energie te voorzien ga dan niet met losse componenten, zoals weerstanden, condensatoren, transistoren en zenerdioden zelf iets in elkaar knutselen. Als zoiets al gaat werken dan wordt het onhandelbaar groot.

Beter is het om een LM317 te gebruiken. Het is een 3 pens instelbare spanningsregulator, waarbij de spanning instelbaar is tussen 1,2 V ~ 35 V, de maximale stroom is 1,5 A, dus ruim voldoende voor het doel waar je het voor wilt gebruiken. Het enigste wat je er bij nodig hebt zijn twee condensatoren van 0.1 µF en 1 µF, een vaste weerstand van 240 Ω met 1% tolerantie en, om de uitgangsspanning op de verlangde 3,7 Volt te zetten, een instelpotmeter van 5 kΩ die, eenmaal op de juiste waarde ingesteld, kan worden vervangen voor een vaste weerstand met 1% tolerantie.

Zoek op internet maar naar 'LM317' en je krijgt alle informatie die voor jou belangrijk is, inclusief waar de weerstanden en condensatoren aan vastgesoldeerd moeten worden, wat de in- en uitgang van de LM317 is en de formule om de variabele weerstand te berekenen. Je kan ook achter de waarde van de variabele weerstand komen door aan de instelpotmeter te draaien en gelijktijdig de uitgangsspanning op te meten.

Sloop een oude accu en stop de spanningsregelaar in de behuizing, draadje eraan om naar buiten te voeren. Namaakaccu in je apparaat en sluit het aan op je boordnet.

Tot slot: Conrad verkoopt de LM317, afhankelijk van het model, voor €1,- á €2,-.

Succes met de bouw.
Laat je nog weten of het gelukt is?
Gebruikersavatar
MrSkippy
Motorloos
Berichten: 860
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Zwolle (NL)

Re: Permanente voeding voor Nolan N103

Bericht door MrSkippy »

Ik denk ook dat het apparaat niet zal werken zonder accu. Dit soort circuits zijn vaak flink geintegreerd met elkaar, met chips die meerdere taken doen, waaronder het laden en monitoren van de integriteit van de accu. Natuurlijk zou je via een circuit je 12V naar 3.7V kunnen krijgen, maar het circuit zelf maken wordt wsch groter dan de batterij zelf, zoals Ben al aangaf.

Ik zou voor een powerpack gaan, die kan je in je zak doen en via usb je helm weer opladen. Kan je ook je telefoon opladen als nodig.
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Permanente voeding voor Nolan N103

Bericht door Marcel »

PA1BEN schreef:Marcel,

Als je dan toch zelf iets wilt maken om het apparaat permanent van energie te voorzien ga dan niet met losse componenten, zoals weerstanden, condensatoren, transistoren en zenerdioden zelf iets in elkaar knutselen. Als zoiets al gaat werken dan wordt het onhandelbaar groot.

Beter is het om een LM317 te gebruiken. Het is een 3 pens instelbare spanningsregulator, waarbij de spanning instelbaar is tussen 1,2 V ~ 35 V, de maximale stroom is 1,5 A, dus ruim voldoende voor het doel waar je het voor wilt gebruiken. Het enigste wat je er bij nodig hebt zijn twee condensatoren van 0.1 µF en 1 µF, een vaste weerstand van 240 Ω met 1% tolerantie en, om de uitgangsspanning op de verlangde 3,7 Volt te zetten, een instelpotmeter van 5 kΩ die, eenmaal op de juiste waarde ingesteld, kan worden vervangen voor een vaste weerstand met 1% tolerantie.
Hmmmm Ben, volgens mij beschijf je nu precies hetgeen ik zelf ook in gedachte had.
Googelen op LM317 geeft bijvoorbeeld dit : http://www.circuitstoday.com/few-lm317- ... r-circuits

Het eerste plaatje geeft een schema aan zoals ik in het verleden ook al eens heb gemaakt.

Vraag: Zou hetgeen Jaap-Hein schrijft nog daadwerkelijk van invloed zijn?
Met andere woorden: Kun je de accur wel vervangen door een permanente voeding?
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Permanente voeding voor Nolan N103

Bericht door Marcel »

Berekenen van de juiste weerstand is in ieder geval geen probleem :http://faq.tweakers.net/cme/lm317.html

Compleet setje is oook mogelijk: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1303 ... archDetail
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
PA1BEN

Re: Permanente voeding voor Nolan N103

Bericht door PA1BEN »

Zoals al eerder aangegeven, het grote veiligheidsrisico om een externe voeding te gebruiken is dat je drommels goed moet uitkijken dat er niet meer dan de door het apparaat verwachte spanning aangeboden wordt.

Met een accu heb je dat probleem niet, de klemspanning kan nooit meer bedragen dan de, in dit geval, 4,2 V (bovenste grens tijdens laden).
Daarom zou het ook wel eens verstandig kunnen zijn om de extra veiligheidscomponenten aan de schakeling toe te voegen, zoals de condensatoren en diode. Het voorkomt capacitieve beïnvloeding en terugkoppeling van externe signalen naar het regelgedeelte van de LM317. Storende invloeden van buitenaf is zeker niet ondenkbaar, denk daarbij maar aan WiFi, mobiele telefoons en bluetooth van het apparaat zelf. Het zijn allemaal elektromagnetische golven die, als ze door stukjes draad met de juiste (golf)lengte worden opgevangen, bijzonder vervelende effecten (inspraak) kunnen hebben.
Door een accu (een buffer) te gebruiken heb je deze problemen niet.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Permanente voeding voor Nolan N103

Bericht door Ed Vissers »

Volgens mij zijn er kant-en-klare systemen op de markt met een permanente voeding. Zoiets als een bedrade intercom? :tg
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Permanente voeding voor Nolan N103

Bericht door Marcel »

Vergeet het hele onderwerp maar.

Bij Waypoint vernomen dat de headset uitgeschakeld wordt zodra de lader aangesloten wordt.
Een permanente voeding zit er dus niet in.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”