Hoesje en navigeren met je telefoon

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Hoesje en navigeren met je telefoon

Bericht door Ingrid »

Peter,

Leg me het eens uit:
Zo'n hoesje heb ik ook op Deauvilleke. Als ik dan toch een ander telefoonabonnement overweeg, heb je dan een of ander navigatieprogramma? Tijdens de rit navigeren via een Internetverbinding lijkt mij niet slim. Moet je een of andere app downloaden om offline te kunnen navigeren? Dan heb je een bluetooth headset en tante Mien roept in je oor: Nu rechts en straks links. Kortom, hoe heb jij het geregeld? Ik wil wel de kaart van heel Europa.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Wat heb jij nieuw voor je motor aangeschaft?

Bericht door PtrO »

Ben wat van de zuinige in deze crisistijden en weinig projecten, bestaand geld kan je altijd nog uitgeven
Dus ik doe/deed het volgende:
1. Ik heb ooit Co-pilot (Europe) Live aangeschaft (30E of zo) op m'n huidige HTC@2013. Ook parfait voor in OTO2walk.
2. Oude/GPS (liefst met kompas/G-sensor) telefoon voorzien van een verlopen/desnoods (oude) prepaid sim.
Ik heb hiervoor m'n oude HTC Desire uit 2009 (of zo) gebruikt.
3. Wannabe GPS telefoon vv. SD-kaart > 4Gbyte (ik heb 16GB) en deze op je bestaande Google play account zetten/aanmelden.
(je kan meerdere telefoons/tablets op één account hebben)
4. Op die GPS telefoon: Co-pilot live herinstalleren & regulier licenseren
5. Met downloadgeduld de gewenste kaarten ophalen via Wifi (BNL=250MByte/ WestEuropa=1.5GByte !!)
6. Copilot instellen w/o MotorCycle modus en snelheden/cameras en ... vermijden snelwegen :)
7. In het waterdichte hoesje doen met 12V>USB aansluiting et voila.... ça marche...
8. Evt. toers/routes kan je met "routerconverter" (op de PC) omzettren van TomTom naar Copilotlive9.

Voor alles wat je maar kan bedenken op de motert, is er wel iets leuks op Android/Google. Helling meten, trillen, acceleratie, snelheidmeten, GPS plotter etc.etc. O ja, Bluetooth sound is natuurlijk standaard pas-de-problem.
Je frut gewoon een Jabra (10E of zo) setje in je binnenoor. Ikzelf luister nog niet op BT en kijk alleen @ DV.

Ik navigeer dus niet via mobieldata verbinding, alleen met Wifi de maps ophalen en bij hotspots (zit gratis bij XS4ALL/KPN) trafficinfo/flitspalen updaten.

ThatsIT
Laatst gewijzigd door Stephan op 12 sep 2014, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Hoesje en navigeren met je telefoon

Bericht door Koen »

Ik heb ooit een keer Sygic Mobile Maps aangeschaft. Werkt hetzelfde als hierboven beschreven. Kaarten installeren via wifi en daarna offline te gebruiken.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Hoesje en navigeren met je telefoon

Bericht door Ingrid »

Merci pour votre contribution. Il est donc possible sans dépenser de l'argent sur cher navigation.

Die instructie moet ik, vrouw met blonde haren, meerdere keren lezen. Maar de boodschap van dat het werkt zonder dure Garmin Zumo 600 voor de prijs van een half maandsalaris, is overgekomen en daar ben ik blij mee.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Hoesje en navigeren met je telefoon

Bericht door Bennos »

TomTom is goedkoper!! :tg
Als dát je halve maandsalaris is kun je beter een uitkering aanvragen :oo
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Hoesje en navigeren met je telefoon

Bericht door PtrO »

Ingrid schreef:Merci pour votre contribution. Il est donc possible sans dépenser de l'argent sur cher navigation.

Die instructie moet ik, vrouw met blonde haren, meerdere keren lezen. Maar de boodschap van dat het werkt zonder dure Garmin Zumo 600 voor de prijs van een half maandsalaris, is overgekomen en daar ben ik blij mee.
Oui, oui toute est possible avec les logiels, pirater les problèmes sont inclus. Je vous conseille d'acheter les choses....ce n´est pas (trop) chèr, je crois....
Mooi blond is niet lelijk, verven kan altijd nog. Die paar tientjes voor Co-Pilot is het echt waard. De weergave van Co-Pilot live is ook echt veel beter dan m'n (prijzige) Pioneer@OTO. Soms geef je geld uit aan wat maar voor 80% goed (b)lijkt.
Mja, om nu de auto vol te behangen met aanvullende schermpjes, is ook weer wat.
Verder voordeel is dat CPL, auto, motor, wandel en zelfs fietsmodus heeft. Errug handig dus.
Het enige nadeel van CPL is dat ie je accu in 1 à 2 uur leegvreet. Gelukkig hebben we daarvoor de 12V>USB aansluiting. 12V naar 3x12V plus 2x USB, idem bij de Action was iets van 3E.
NB: Je kan natuurlijk ook gewoon je vast Day2Day smartfoon uitrusten met navigatie.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Bennos

Re: Hoesje en navigeren met je telefoon

Bericht door Bennos »

De meeste Day2Day smartfoons zijn hier alreeds van voorzien :up
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Hoesje en navigeren met je telefoon

Bericht door PtrO »

Uhhh werken die met of zonder mobiele internet verbinding wat je zeker gezien de kosten niet wilt (gebruiken) buiten nerderland ?
Laatst gewijzigd door Stephan op 12 sep 2014, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Hoesje en navigeren met je telefoon

Bericht door Ed Vissers »

Bennos schreef:De meeste Day2Day smartfoons zijn hier alreeds van voorzien :up
Ik heb een Samsung S3 maar die is daar niet van voorzien. Hiervoor had ik een Nokia en die had een ap waarmee je kaartmateriaal kon downloaden. Bij het navigeren had je dus geen indernetverbinding nodig.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
MrSkippy
Motorloos
Berichten: 860
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Zwolle (NL)

Re: Hoesje en navigeren met je telefoon

Bericht door MrSkippy »

Afgelopen zomer ff een stukje genavigeerd op mn telefoon (Samsung S3 mini), het bleek dat ik Stockholm niet mee had geselecteerd op mn Zumo en hoewel ik de afslag en route naar het huis van mijn nichtje wel wist, gooide wegwerkzaamheden roet in het eten (ze hadden de hele snelweg afgesloten en de boel niet echt lekker bewegwijzerd :uh ).
Aan de Garmin had ik niets (zelfs de doorgaande wegen bestaan dan maar uit een paar waypoints en die liggen niet op de plek waar jij rijdt), dus de telefoon maar ff in de tanktas onder het plastic gefrommeld en Google Maps navigatie aangeslingerd. Ging redelijk goed, had alleen geen gesproken navigatie, want mijn telefoon was niet gekoppeld en het scherm aflezen in de zon is ook niet ideaal.
Gelukkig kon ik daarna in de rest van Zweden weer lekker navigeren met mn Garmin Zumo (touchscreen voor handschoenen, waterdicht, betere afleesbaarheid, beter gepositioneerd...)
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
Bennos

Re: Hoesje en navigeren met je telefoon

Bericht door Bennos »

Volgens mij kun je met Google-Maps gewoon navigeren, ook offline....

Heb een S4, zit standaard Google-Maps op, zoals op volgens mij elke Samsung foon.

Zie onderstaand artikel, beetje onderaan.

http://www.androidplanet.nl/86143/google-maps-android/" opent="in(nieuw);venster;
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Hoesje en navigeren met je telefoon

Bericht door PtrO »

M'n oude HTC, voorbestemd als BoordComputer, heeft geen Google Maps.
Op m'n nieuwere HTC is Maps wel beschikbaar.
Offline maps, is weer een mooie weet. THX@Benno :bi .

Het offline (=Wifi/3G/4G uit) navigeren met Google Maps gaat m.i. archaïsch. Ik heb dan wel de kaart off-line maar daarmee point-to-point navigeren is mij (nog) niet gelukt. Verder heb je daar geen Motorstand, noch rijbaan geleiding, POI's etc.etc. Wil je bijvoorbeeld heel Frankrijk, laat staan de route Soleil landen, wens ik de gebruiker suc6 met het (offline) bereiken van de locatie. Probleem heb je natuurlijk niet wanneer je gewoon een TT of GM koopt.

Ik ben zelf heel tevreden over Co-Pilot die je zowel in de auto, de fiets, de MOTOR en lopende modus kan gebruiken. Bijvoorbeeld wanneer je ooit de motor wilt verlaten en dan lopend het centrum in wil.

Ik lees ook goede verhalen van Sygic maar die slurpt wel heel veel intern geheugen weg (>150MB wat je dus wel vrij moet hebben) in tegenstelling tot Co-Pilot (40MB) wat je deels met een ander App kan verplaatsen naar de SD-kaart.
Verder voordeel van Co-pilot is dat het ook beschikbaar is voor Windows/PC dus en daarmee m'n fliptop vv. GPS.
NB: Co-pilot & Sygic is er voor Android alsmede iPhone/iPad.

Het vooraf inladen van routes op Co-pilot is relatief simpel maar je mist natuurlijk weer de stupide optie om direct de "maps" van de concurrentie in te laden. Totdat de EU dit voor ons oplost gebruik je RouteConverter waarna je de routes via USB op de (SD)kaart zet.

Het nadeel van telefoonnavigatie is het hoge batterij-verbruik en de relatief wat langzame start (40-60sec).
Wees niet verbaasd dat na een paar uur (meer één dan twee) je telefoon waardeloos is geworden.
Er moet natuurlijk heel wat gebeuren op zo'n handig belapparaatje.
Ik heb niet uitgezocht of en welke zinnige stroombesparingsinstellingen zijn.
Dus of op USB aansluiten, batterypack meenemen of stroom besparen door minder frequent de routekaart te updaten.

Verder had ik tijdens de ZH rit wat last van directe zon-instraling, ook vanwege de wat schuine plaatsing op het stuur. Door het mooi weer zag ik soms nauwelijks iets :twisted: . Dit moet ik nog 's oplossen door net als bij de profi's, een zonneschermpje te plaatsen. Foto's gaan (ooit) volgen.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Hoesje en navigeren met je telefoon

Bericht door Koen »

PtrO schreef:Ik lees ook goede verhalen van Sygic maar die slurpt wel heel veel intern geheugen weg (>150MB wat je dus wel vrij moet hebben) in tegenstelling tot Co-Pilot (40MB) wat je deels met een ander App kan verplaatsen naar de SD-kaart.
Sygic gebruikt inderdaad wel wat geheugen, maar ik heb het in z'n geheel op het SD-kaartje gezet. Verder kun je gemakkelijk zelf kiezen welke landen/regio's je nodig hebt en welke extra's (stemmen e.d.). Ik heb de BeNeLux erop staan, Duitsland, Polen en Wit-Rusland. Alles bij elkaar geeft m'n telefoontje aan dat dit ongeveer 84 Mb is.
PtrO schreef:Ik heb niet uitgezocht of en welke zinnige stroombesparingsinstellingen zijn.
Dus of op USB aansluiten, batterypack meenemen of stroom besparen door minder frequent de routekaart te updaten.
Je kunt bij de nieuwere Sygic-software kiezen voor HUD (Head Up Display). Dit geeft de belangrijkste gegevens weer met pictogrammen en getallen op een zwarte achtergrond. Dit scheelt aanzienlijk in het energieverbruik.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Hoesje en navigeren met je telefoon

Bericht door ikkieman »

Niet om gemeen te doen, maar ik wil de motorrijder nog wel eens meemaken die z'n iPad gaat gebruiken als navigatie. ;)
Wat ik van Tako begrepen heb is dat Garmin ook bezig is om de kracht van een mobiele processor te gebruiken boven de 320 mHz van een Garmin Zumo. Nadeel is dan wel dat als je compleet europa op je device zet, je zomaar ineens 5 gig minder ruimte hebt.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Hoesje en navigeren met je telefoon

Bericht door Koen »

De iPad vind ik waardeloos als navigatie. Maar m'n Samsung Galaxy Note 10.1 heeft al eens dienst gedaan op de motor. In de tanktas, het bovenste (transparante) vak is groot genoeg.

Ideaal hoor ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Hoesje en navigeren met je telefoon

Bericht door PtrO »

UPdate. M'n HTC vv. Co-Pilot + 12V?USB in een hoesje nu voorzien van zonscherm.
Zicht Is Stukken Beter.
HTC/Navi is gemonteerd op het stuur-midden waardoor deze niet in het directe blikveld zit.
Voelt niet fijn om op-en-neer te moeten kijken.

Hieronder een matige foto, maar met een redelijk fel zonnetje, hoe het er nu uitziet:
Afbeelding

Materialen;
Action (smartphone) hoes, zonnescherm van (matzwart) aluminium-luxaflex wat ik met naald en draad op de buitenrand van het hoes heb genaaid. Ziet er in het echt beter uit dan op de foto, had geen zin meer om een nieuwe foto te nemen.
HTC is door de hoes heen (hoewel matig met handschoenen) te bedienen.
Volgende stap: Jabra Bluetooth verbouwen naar helm-oorspeaker zodat ik ook wat hoor. Het geluid van de HTC is te zacht om goed te verstaan terwijl je rijdt. Alternatief is verlengen koptelefoontjes.

Update: Jabra (2048) setje, zo'n raar ET oortje wat ik nog over had, gaat niet werken. Deze doet nl. alleen telefoongeluid en kan geen Media (geluid) verwerken. Coplitot stuurt audio als media weg over de speaker-koptelefoon.
Hiervoor moet ik dus een Bleutooth koptelefoon/speaker hebben. Van de week 's gaan kijken bij Kijkshop voor wat cheapo's.
Laatst gewijzigd door PtrO op 12 sep 2014, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
Hans van D
Motorloos
Berichten: 828
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:03
Locatie: Leiden (ZH)

Re: Hoesje en navigeren met je telefoon

Bericht door Hans van D »

Voor de iPhone zijn zowel TomTom als Navigon beschikbaar. Overigens, je nav apparaat moet gps hebben. Een telefoonabonnement doet alleen dienst als je fileberichten wilt doorkrijgen, zodat de route kan worden aangepast.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Hoesje en navigeren met je telefoon

Bericht door ikkieman »

Het nadeel van navigon voor de iPhone is dat je geen routes kan rijden. Tijdje gehad op de iphone als test en om naar routes toe te rijden.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Hoesje en navigeren met je telefoon

Bericht door PtrO »

Update2: Geluid op/naar de helm is ook geregeld. Bij de Kijkshop een klein BlueTooth speakerkubusje vv. accu (€13) gehaald, het speakergedeelte met de Dremel eraf gesneden want dat geluid hoor je toch niet tijdens het rijden.
Zonder speakertje blijft er een handzaam vierkantje over (3x3x2cm) waarop ik een oortjes-uitgang heb gemaakt en eventueel ook weer het oorspronkelijke speakertje kan aansluiten. Vervolgens de oortjes in gedaan en navigeren maar. Eventueel op termijn, een vaste oorspeaker met klittenband in de helm monteren.

Totale Navigatie investering ca. €20-25 (hoesje, 12V>USB, BT-geluid).
Indien je de Co-Pilot met kaarten (nog) moet aanschaffen komt er voor heel West-Europa nog iets van €30 bij.
Al met al heb je dan wel een keurig begeleidingssysteem wat toegespitst is op de motor. Navigeren incl radar & snelheidswaarschuwing, gaat met geluid nu een stuk beter en is door de zonnekap redelijk goed aflessbaar

Even terug in de praktische realiteit van alle dag. Natuurlijk haalt de hoesjes oplossing het niet bij een TTrider of Zumo. Die systemen zijn niet alleen specifiek geschikt/ontworpen voor de motor maar zullen ook qua dagelijks gebruik beter te hanteren zijn.
Wanneer je echter op de kosten let en alleen af-en-toe een route of rit wilt kunnen navigeren gaat het prima met een telefoon in een hoesje.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Bennos

Re: Hoesje en navigeren met je telefoon

Bericht door Bennos »

Dit vraagt natuurlijk om foto's :mrgreen:
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Hoesje en navigeren met je telefoon

Bericht door PtrO »

:) 8) :mrgreen:
Afbeelding
Dingentje rechtsboven is de BT onvanger (Difrence type SPB117 ) met oortjes aansluiting en ingebouwde accu.
Heb verder geen projectfoto's gemaakt. Ik kan dus tegelijkertijd zowel de speaker als ook de oortjes aansluiten.

Edit: O ja, de oortelefoon aansluiting is van oorsprong een iPhone geluidssplitter die bij de Bazaar in de bak liggen voor €0,79. Met wat krimpkous heb ik vervolgens het plugje van de speaker gemaakt.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Bennos

Re: Hoesje en navigeren met je telefoon

Bericht door Bennos »

Aha, nu heb ik er beeld bij!
En die ontvanger gaat dan in je binnenzak neem ik aan?
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Hoesje en navigeren met je telefoon

Bericht door PtrO »

Yes, dat blokje doe ik de binnenzak.
Het ludieke is verder dat ik zo ook muziek kan luisteren.

Ga ook nog wel 's bekijken of ik het aan/op de helm kan wegwerken zodat ik ook het (reeds aanwezige) microfoontje kan gebruiken voor b.v. een (Android) BT-walky talky. Je kan dan eventueel met je passagier, moet zij er wel zijn :) en dan ook nog durven te gaan rijden, kunnen babbelen. Optioneel via Wifi connecteren maar dan krijg je ws. wat meer gespreksvertraging.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Hoesje en navigeren met je telefoon / Co-Pilot

Bericht door PtrO »

Ontdekt dat het fantastische Co-Pilot een groot gebrek heeft wanneer je het gebruikt om "routes" te rijden.

De software bevat geen eenvoudige optie of eenvoudige knop om in de route vastgelegde stops/waypoint te skippen en/of de route te hervatten vanaf de GPS locatie.
Wanneer je dus een route rijdt, word je altijd gedwongen om je ingevoerde stops te passeren.

Je kan op Co-Pilot via wat submenu handelingen, wel stops/waypoint één voor één verplaatsen of verwijderen,
Da's prima voor een route van een paar (tussen)stops maar niet voor één van 100 en al helemaal niet uitvoerbaar dit al rijdende te doen.

Bij Co-Pilot was/is dat de afgelopen 2 jaar vaker gemeld maar tot op heden lijkt er niets aan gedaan te worden.
De TomTomR of Garmin/Zumo (?) heeft kennelijk wel die optie (hervat route vanaf GPS ; of skip volgend routepunt).
Kan/wil iemand dat bevestigen vanaf welke versie/release/type ?

Wie weet/heeft mobiele (android) navigatie (op de motert) die wel ingebrachte waypoints/stops kan skippen of hervatten ?
THX

Update: 06okt14 het issue als vraag ingeschoten bij de helpdesk van Co-Pilot...ben benieuwd.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”