Garmin Zumo 340LM

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Garmin Zumo 340LM

Bericht door Stephan »

Zojuist is onze nieuwe navigatie, de Garmin Zumo 340LM, gearriveerd. Deze hebben we aangeschaft ter vervanging van onze Garmin Zumo 550. Nog geen tijd gehad om 'm te monteren op de motor, maar dat hopen we de komende tijd wel te kunnen gaan doen. We houden jullie op de hoogte! :b
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Vacaro
BMW R1150RT
Berichten: 202
Lid geworden op: 03 feb 2014, 00:27
Locatie: Berendrecht

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Vacaro »

Ik sta ook voor de moeilijke zoektocht voor een GPS, mijne 550 ook begeven.
Ik kijk ook uit naar bevindingen van de zumo340.
Ik verdwaal nooit, ik ontdek nieuwe routes!
Rechtdoor is geen motorbegrip ~~~~
After Deauville 700 now drive R1150RT, and Hugh a Briard!
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Stephan »

Houder en RAM mount gemonteerd en draad doorgetrokken naar de accu. Ging makkelijk en eenvoudig. Wel even goed zoeken wat de beste route door de motor was voor de kabel. De Zumo krijgt stroom en werkt. Binnenkort maar eens een ritje eraan wagen.
...back in town! :up
Gebruikersavatar
bruur
Suzuki V-Strom
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 feb 2011, 13:03
Locatie: lelystad

Bericht door bruur »

@vacaro Heb ook de garmin 340 bevalt me goed. Totaal geen klachten over. Kijk anders bij mrgps heeft veel staan over de 350 (eigenlijk de 340 met iets meer landen).
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
Gebruikersavatar
Vacaro
BMW R1150RT
Berichten: 202
Lid geworden op: 03 feb 2014, 00:27
Locatie: Berendrecht

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Vacaro »

Aankoop andere gps nog even uitstellen, de 550 doet het weer, heb deze aan de netstroom gekoppeld met de netadapter gedurende 8uur.
Starte op vanf ik aankoppelde ne heb deze dan maar laten laden, wel is men motorsteun stuk, waardoor deze niet meer deftig contact maakt bij trillingen.
Heb reeds andere gevonden op marktplaats, dus vrijdag even afhalen en installeren.
Ik verdwaal nooit, ik ontdek nieuwe routes!
Rechtdoor is geen motorbegrip ~~~~
After Deauville 700 now drive R1150RT, and Hugh a Briard!
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Ingrid »

http://www.gps.nl/motornavigatie/review ... 350lm.html" opent="in(nieuw);venster;

Deze overweeg ik aan te schaffen.
Als ik het goed heb, kun je op 2 manieren deze Zumo aansluiten op een headset.
1. bedraad
2. bluetooth.

Is deze ZUMO een goede aankoop?
Een bedrade headset kost aanzienlijk minder dan een bluetoothgeval.
Wie heeft een bedrade headset en hoe bevalt deze?
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Geert »

Ingrid,
Hier is de 340 goedkoper.
https://www.louis.de/artikel/garmin-zum ... t=69194464" opent="in(nieuw);venster;

Ik denk dat een Garmin Zumo een prima keuze is, verschillende modellen hebben wel elk hun eigen manier van werken, dat is een kwestie van wennen.
Daarbij, hoe duurder hoe meer mogelijkheden.
Ik heb in het verleden een bedrade headset gehad, was er niet over tevreden, vaak last van stekkers die niet goed contact maakten of draadbreuk. Ik raad je aan om ook voor het gemak Bluetooth te nemen.
Laatst gewijzigd door De Deauco's op 23 apr 2015, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reacties verwijderd, deze gingen niet meer over Zumo 340. Graag on-topic blijven!
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door ikkieman »

Is absoluut geen verkeerde. Ik zou zelf alleen voor de 390 gaan vanwege het TPMS-systeem, maar vind je dat overbodig is de 340/350 een heel goede zumo. Lekker snel, ruim voldoende opslag en kan mooi met een intercomsysteem babbelen.
Overigens zou ik de zumo absoluut bij waypoint halen. Ze zijn niet de goedkoopste, maar bieden service waar voor mij tot op heden geen enkele andere winkel aan kan tippen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Ingrid »

Helemaal goed Jeroen,

Naar Waypoint in Heerhugowaard op de motorfiets. Dan zien ze meteen mijn helm om er een headset in onder te brengen en de motor waar die ZUMO op geinstalleerd moet worden. Weten dat het werkt en een vertrouwd adres is wel wat waard.
De link had ik geplaatst om de specificaties van deze ZUMO te laten zien. Bij Louis. de heb je hem voor < € 270,-. Dit soort aankopen die ik ook liever niet via Internet. Nur zwei Tagen dieses Angebot. Op dit soort haastwerk ga ik al helemaal niet op in.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door ikkieman »

Ga vooral naar Waypoint en laat je eens goed voorlichten wat je wil met je navigatie. Voor de meeste toepassingen is een zumo best wel overkill. Dan kan een tomtom ook prima volstaan. Hou daarbij voorkeur, prijs, toekomstgedachten en vooral gebruiksgemak in gedachten er goed bij.
Laat je vooral goed vertellen hoe of wat je er allemaal mee kan en laat je niet gek maken door allemaal hippe features die je nevernooit nodig gaat hebben.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Ingrid »

De simpelste TOMTOM Rider en deze ZUMO ontlopen elkaar nauwelijks in prijs.
De navigatie moet me van A naar onbekend adres B brengen. Ook in de toekomst. Dus de kaarten updaten is wel handig.
Op de navigatie wil ik gewoon de leuke routes hier kunnen downloaden.
De kaart van West Europa is al meer dan toereikend.
Ook als de zon schijntn wil ik kunnen zien waar ik ben. En ik wil kunnen horen waar ik naar toe moet.
Als ik straks Panneke van nieuwe banden voorzie, komen er ventieltjes in die de bandenspanning weergeven. 2,5 voor en 2,9 achter. Dat hoef ik niet op een navigatie.
Sommigen hebben een complete stereo installatie in de navigatie, kunnen er misschien wel mee surfen op Internet of andere smart dingen. Daar heb ik geen tijd voor. Ik moet niet oplettende automobilsten in de gaten houden. Als ik in de buitenspiegels van automobilisten op Facebook kan kijken, weet je wel waarom.
Op de motor, maar ook in de auto neem ik geen telefoon aan. Als het belangrijk is, bellen ze maar terug. Van de 24 uur slechts 4 uur per dag niet bereikbaar is luxe voor de beller.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Koen »

Telefoonfunctie gebruik ik inderdaad ook nooit op de motor. In de auto soms, maar alleen hendsfrie :)
A naar B navigatie en routes rijden gaat prima met een Zumo, de TomTom Rider ken ik niet verder.

MP3-functie zit er vaak wel op, ik vond het wel prettig tijdens het rijden (maar met de wing heb ik daar de Zumo niet meer voor nodig ;) )

Ik ben destijds ook naar Waypoint gegaan voor advies, ik twijfelde toen nog tussen de nieuwe Montana en de Zumo, maar het is uiteindelijk toch de Zumo geworden en daar heb ik geen spijt van. Ook niet van die paar tientjes die Waypoint duurder was dan online winkels, dat heeft zich in service en garantie ruimschoots terugbetaald...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door ikkieman »

Ok, dan kun je de 390 aan de kant zetten en gaan voor de wat meer budget optie, namelijk de 340. Dan moet je je nog goed overwegen of je een tomtom wil of een garmin.
In mijn optiek is een tomtom prima geschikt om van a naar b te rijden met een motorroute als gebruiker tussendoor. Hou er ook rekening mee dat je het routeprogramma dat tomtom 'goedkeurt' (het is van een externe partij), Tyre2Travel, niet draait op een Mac onder OS X, dus zul je Windows moeten installeren.
Kies je voor een Garmin, dan ga je voor een apparaat waar meer gedetailleerde routes mee te maken zijn en je extra kaarten op kan zetten (onroute motorkaart, waar nodig openstreetmaps).

Hou ook rekening met de manier waarop routes overgezet worden. Tomtom neemt routepunten over en gaat daar op het device zelf (afhankelijk van de route-voorkeuren) een route van maken. Garmin zet de gehele route over zonder herberekening mits de kaartversie hetzelfde is.
Bedenk ook dat voor Tyre er altijd een internet verbinding nodig is, aangezien er gebruik wordt gemaakt van de Google Maps kaarten. Zit je een keer in zonder internet om wat voor reden dan ook (camping, vakantie, storing) kun je dus geen routes maken op de computer. Bij Garmin worden de kaarten opgeslagen op je harde schijf en heb je er dus altijd de volledige beschikking over.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Garmin, maar ik moet toegeven dat die Rider400 een verdraaid mooi apparaat is met leuke opties.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Ingrid »

https://www.youtube.com/watch?v=W5DJ4u2AtG4" opent="in(nieuw);venster;

Een interessante link.
Wat met track import wordt bedoeld, weet ik niet.
Als ik de toertochten van HDC in de ZUMO 340 kwijt kan, is het toch goed?
Maar de meneer van het filmpje vindt de ZUMO 340 en 350 wel hele goede navigatiesystemen.
Moet ik dan nog gaan kijken naar de duurdere TOMTOM rider?
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Koen »

Track import betekent dat je een gereden route (dus de werkelijk afgelegde weg volgens de gps) als route erin kunt laden.

Bijvoorbeeld: bij de openingsrit moesten we vanwege een evenement van de route afwijken. Bij een track zit die omweg er dus ook in als je deze als route importeert.

Maar dit kun je volgens mij ook via Basecamp, dus of het op het apparaat echt iets toevoegt? :wn1
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Ingrid »

Helemaal goed.
Dan is de aanschaf van de ZUMO 340 LM voor het doel waarvoor ik een navigatiesysteem gebruik een heel verstandige.
Zelfs de bescheiden prijs t.o.v. van de 660 heeft de 340 LM meer gebruikscomfort. Op een aantal punten is de 340LM zelfs beter dan de 660.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door ikkieman »

Mee eens. Kijk vervolgens even goed door wat je moet doen als je op de GPS een route van de HDC gaat rijden. De instellingen van de zumo/tomtom moeten goed staan, maar ook de route-voorkeuren in basecamp moeten goed staan.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Koen »

En als je dat eenmaal goed doorhebt, kun je je gelijk aanmelden als voorrijder :up
:tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Nance

Garmin Zumo 340LM

Bericht door Nance »

Ik heb sinds gisteren ook de zumo 340 lm gekocht mijn man heeft de 590lm en die heeft een hoop meer functies maar die vind ik voor mij niet van belang. Mijn keuze is dus de 340 geworden leuk mooi compact apparaat en met die functies die ik
Nodig heb. Moet hem nog aansluiten daar was het gisteren te slecht weer voor hoop vanavond op droog weer dan ga ik eens even bouwen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Koen »

Bij het aansluiten kun je gebruik maken van de kabelboom onder het linker kuipvakje. Dan heb je 'm gelijk via 't contact geschakeld, wel zo makkelijk.
Voor de ontage van de steun heb ik de twee schroeven gebruikt die toch al naast het handvat zitten. Schroefjes eruit, klem erop en iets langere schroeven terug erin, klaar. Zit het scherm bijna in lijn met je linkerspiegel, dus gemakkelijk om erop te kijken.

Andere prefereren een plaats middenop, maar dan moet je al iets van een extra steun oid monteren.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Nance

Garmin Zumo 340LM

Bericht door Nance »

Vanmorgen voor het werk vast wat Tupperware verwijderd vanavond even kijken hoe en waar hij komt in het midden lijkt me wel
Handig maar eens zien hoe het staat.
Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Koen »

Oei, die is grondig gestript voor alleen een navi-montage...
Neem toch aan dat je montage op het stuur ook hebt overwogen? :tg

Zonder dollen, volgens mij was het gemakkelijker geweest om alleen even het linker kuipvakje te demonteren en daar de kabel aan te sluiten.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Ingrid »

Juist, linker kuipdeel.

In het zekeringenkastje is een contact geschakelde accessoirezekering opgenomen.
Afbeelding

Trek de zekering eruit en aan de kant waar je geen spanning meet, gebruik je de connector zoals op de afbeelding. Je hoeft zo geen draden door te knippen.

Succes met aansluiten.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
MrRiP
Harley Davidson Sport Glide
Berichten: 696
Lid geworden op: 13 sep 2011, 20:49
Locatie: Vaassen

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door MrRiP »

sorry dat ik het noem Ingrid maar dat zijn de slechtste verbindingen die je kan maken met die blauwe (meestal) blokje
ZEER storing gevoelig !
bij een 650 zit links een loose stekker waar je een stekkertje in kan maken voor geschakelde plus voor je navi
bij de 700 is ook het zelfde verhaal
Ik kan nu 2x lid worden van de HDC 😜👍
Nance

Garmin Zumo 340LM

Bericht door Nance »

Moest ook een kabel trekken voor mijn druppellader , en zo kon ik overal goed bij. Hij is inmiddels aangesloten en zit op mijn stuur in het midden ben er erg blij mee werkt fijn , mooie routes rijden met de onroute kaart.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Ingrid »

Goed dat je het vermeldt. Een storingsgevoelige connector dus.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Nance

Garmin Zumo 340LM

Bericht door Nance »

Heb een onroute motorkaart er bij aangeschaft echt leuke wegen nu lekker binnen door.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Stephan »

Fijn, zaten we midden in de vakantie: laat de Zumo 340 ons spontaan in de steek. De Zumo deed eigenlijk al wel langer vreemd. Deze maakte van ingeladen routes, vreemde onlogische routes. Na een harde reset was dit euvel eigenlijk wel opgelost. Maar sinds begin vorige week maakt de Zumo geen verbinding meer met de laptop. Ik heb al verschillende kabeltjes gebruikt en de accu van de navigatie goed opgeladen. Soms wil het daar ook wel eens aan liggen namelijk. De accu loopt ook sneller leeg dan normaal. Alsof het opladen niet helemaal lekker gaat óf hij trekt 'm vrij snel leeg. Wel laadt hij via de laptop de accu op en schiet de Zumo vanzelf aan als 'ie verbinding maakt met de laptop. Maar de laptop geeft geen verbinding aan met de Zumo. Hij ziet deze dus niet als een extern apparaat. Hierdoor kan ik dus ook geen route meer inladen via de USB. Toch wel belangrijk als je routes wil gaan rijden.
Een detail is dat ongeveer tegelijkertijd, begin afgelopen week, de USB-aansluiting aan de van de autolader (dus voor gebruik in de auto) uit elkaar viel. Via de Handyman een nieuwe autolader gekocht en deze lijkt goed te werken.
...back in town! :up
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door ikkieman »

Stephan, heb je al eens geprobeerd om de zumo aan de PC die basecamp draait te hangen terwijl de zumo uitstaat? Wat doet de zumo dan? Herkent Basecamp de zumo wel?
Zo ja, probeer de navi eens in Mass Storage Mode te zetten:
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Stephan »

Als ik de 340 zonder aan te zetten aan de laptop (met Basecamp) hang, dan gaat de Zumo vanzelf aan, maar komt dan in de normale gebruikersstand terecht. Dus niet in de stand dat deze als extern apparaat wordt gezien. Basecamp herkent de Zumo daarom dan ook niet. De accu wordt wél opgeladen via de laptop. Die Mass Storage zal ik nog proberen, maar ik verwacht daar niet veel van.
...back in town! :up
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”