intercom/GPS/GSM/blue tooth

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
Slakkie

intercom/GPS/GSM/blue tooth

Bericht door Slakkie »

Hoewel veel er over is geschreven (ook op waypoint.nl) wilde ik graag eens van gedachten wisselen binnen ons clubje hier. Je leest heel veel verschillende verhalen over goede en slechte zaken aangaande bluetooth. In 2008 heb ik me een zumo 550 gekocht in Vessem bij waypoint. Aldaar hebben ze me afgeraden om bluetooth te gebruiken. Een draadje zou minder storinggevoelig zijn. Welnu, we zijn nu bijna een jaartje verder en ik begin nu dus het ongemak van een draadje te merken. Voor de navigatie is het prima, doch je hangt aan het draadje vast. Daarbij kan ik niet met mijn duomaatje babbelen en geen telefoongesprek voeren. (dat laatste is alleen de bedoeling als iemand mijn zéér dringend moet hebben)(ziekelijke ouders etc etc).

Vandaag wilde ik naar Vessem rijden om me daar eens te laten voorlichten. Helaas zijn die op maandag en dinsdag gesloten. Om alvast een beetje voorbereid te zijn post ik dit bericht om eens jullie ervaringen te horen.

Zelf heb ik een Schuberth Concept helm (dat geef ik even aan omdat het schijnbaar lastig is om in deze helm iets te maken)

Wat wil ik nu?
Nou, een systeem zodat ik kan communiceren met mijn duo-maatje, het volgen van de stem van mijn zumo, muziek van de zumo en als laatste een koppeling met de zumo naar mijn GSM.

Ik lees het een en ander over de CAMOS en de SCALARIDER. Natuurlijk kun je het zó duur maken als je zelf wilt (zolang bruintje het kan trekken!!). Maar het moet natuurlijk wel in proporties blijven. Wat is jullie ervaring? Wat is volgens jullie nu zin of juist onzin van de promotie aangaande voorgenoemde merken?

* betrouwbaarheid (verbindingen tussen blue tooth apparaten)
* vertraging van Zumo naar set
* Intercom rijder/bijrijder en vertraging naar Zumo (gps stem)
* uithoudingsvermogen batterij
* montage bij een Schuberth Helm (concept/C2)

Natuurlijk heb ik al veel gelezen, doch wilde spreciaal jullie inbreng eens checken.


Groet,

Slakkie
George

Bericht door George »

Hoi Slakkie

Ik heb zel een TT v2 en een Midland (bleutooth) intercom.
Ik ben hier best tevreden over, het uithoudingsvermogen van de intercom is 8 uur bij continue aan.
Ik heb hem zelf in de stand-by modus gezet zodat wanneer er een enkele minuten niet gesproken word hij op stand- by gaat, hierdoor is het uithoudingsvermogen nog langer. Het enige nadeel is dat je behoorlijk je stem moet verheffen om hem te activeren.
Een ander nadeel is, maar dat zullen de andere intercoms ook wel hebben, is dat als je met je duopassagier zit te kletsen TT er tussendoor komt zonder eerst een sientje te geven waardoor de duopassagier tegen zichzelf zit te kletsen.

Groetjes :brm George
dick

Bericht door dick »

Hoi,
Ik heb ook een concept en hetzelfde probleem.
Nu hoorde ik via de importeur dat er een vervangings wangstuk is
dat na plaatsing meer ruimte bij de oren oplevert.
Ervaring heb ik er nog niet mee.
Volgens deze man zijn de kosten ongeveer 24 euro.

Dick
onmogelijkhier

Bericht door onmogelijkhier »

Slakkie, je moet nog iets duidelijker zijn in je opgaven.
Vraag is ondermeer, wil je stereo of niet.
Bedenk heel goed wat je allemaal wilt en geef dat aan dan pas kan je tot de juiste antwoorden komen.
Overigens is het inbouwen in een Concept of een C2 niet zo'n groot probleem
Ik heb dat bij beiden al gedaan, zonder delen te vervangen.
willem van der Horst

Bleutooth

Bericht door willem van der Horst »

Ook ik heb een bleutooth en ben er best tevreden over als je maar onder de 110 km blijft.
We kunen lekker met elkaar praten (mijn dochter) en ik.
Helaaas vind ik het stemmetje boven de 110 km erg zacht daar probeer ik wat aan te doen met behulp van slakkie.
Het merk is interphone.
De handleiding is sumier maar als je eenmaal weet hoe hij werkt is hij prima.
Groetjes willem.
Slakkie

reactie

Bericht door Slakkie »

Beste Dick,

Het gaat niet om het plaatsen van de luidsprekers, dat zou wel gaan, een ander wangstuk is daar niet voor nodig. Wat wel een probleem blijkt te zijn is de microfoon. Als voorbeeld >> de midland Cargo zit aan de buitenzijde van de helm, de microfoon is voorzien van een "beugel" welke onder het kindeel zou "gebogen" moeten worden. Bij de Schuberth concept en C2 zou dit een probleem kunnen zijn omdat de helm van beneden geheel dicht is<<. Dus vandaar de vraag..


Beste Onmogelijkhier,
Tjonge, en nu was mijn vraag al zó uitgebreid... hahahahahahahahahah
Welnu, wat ik graag wil heb ik al enigsinds aangegeven.
(1) GPS (zumo berichten kunnen verstaan)
(2) GSM (via zumo) kunnen beantwoorden
(3) Babbelen met mijn puntmutsje
(4) muziek horen via de Zumo
En dat allemaal met de techniek van de bluetooth

Geen idee of alles tegenlijkertijd kan. De set zal wel prioriteiten stellen wat voorrang heeft, dat is ook niet zo'n probleem.

Dan de muziek:
Op dit moment heb ik ook gewoon mono (op beide luidsprekers). Op zich zou stereo wel leuk zijn, doch dat is niet echt van belang. De muziek heb ik altijd heeeeel zacht staan, gewoon achtergrondmuziek, dus dan mis ik persoonlijk de stereo niet zo erg. Het een en ander is ook afhankelijk van de prijsstelling. Ik heb begrepen dat er ook een truukje is om van mono stereo te verkrijgen (op de zumo 550). Maar of ik dat echt wil ligt aan de prijs. Mono is voor mij wel oké. Voor enkele tientjes (als voorbeeld) zou ik wel iets meenemen om stereo te krijgen, maar dan is het meer voor de heb!!!!

Wat erg belangrijk voor mij is, is dat er zo weinig mogelijk vertraging zit in het omschakelen van de prioriteiten, wat voorrang heeft. Aan halve zinnen (van bijvoorbeeld de berichten van de GPS) heb ik niets. Verder moet ik alles goed kunnen verstaan. Mijn zumo heb ik niet voor niets voorzien van de tool om de stemmen harder te laten klinken! Helaas heb ik een gehoorbeschadiging (bedankt vorige werkgever!!!). Dus het geluid moet wel oké zijn.

Ik hoop met deze aanvulling meer duidelijkheid te hebben gegeven. Als dat niet zó is stel me dan gerichte vragen. Graag zal ik daar dan op antwoorden.

Allemaal bedankt voor jullie bijdrage..


Groet,

Slakkie
willem van der Horst

Hoi slakkie

Bericht door willem van der Horst »

Ik heb dat tooltje van je geprobeert,maar heb niet echt de indruk dat hij harder is.
Misschien ligt het wel aan mij.
Verder kan ik je zeggen dat de gsm,gps.lekker babbelen en de muziek goed werken met mijn bleutooth.
Alleen nogmmaals bij hoge snelheden valt het tegen.
Maar de meeste deauvilles rijden toch rustig.
Groet Willem.
Slakkie

Bericht door Slakkie »

Hoi Willem,


Bij mij werkt het tooltje wel hoor. Er zijn twee volume instellingen mogelijk op je Zumo. Eenmaal via de "hardware" (knoppen op je Zumo) en eenmaal in een menu. Verder heb ik ergens gelezen (maar hou me te goede, ik heb nog geen ervaring met bluetooth en intercomsets) dat een hardere stem (het tooltje) niet zou werken bij het gebruik van een intercomset en bluetooth. Ergens dacht ik dat gelezen te hebben. Iemand die denkt dat ik onzin vertel nu, moet me beslist tegenspreken. Het tooltje die ik je heb gestuurd, heb ik ooit eens op dezelfde site gedownload alwaar jij moeite mee had. Probeer eens een bekabeld setje. Dan weet je wel of het tooltje werkt... Zoals gezegt is mijn geluid er met zeker 60% beter op geworden (wel bedraad)..

Succes verder,

Slakkie
onmogelijkhier

Bericht door onmogelijkhier »

Omdat je geen draadje wilt hebben kom je uit bij bluetooth.
Nadeel hiervan is dat in samenwerking met de Zumo 500 serie er geen stereo geluid is, maar dat is voor jou niet belangrijk.
Stereo kan wel maar kost weer extra omdat je weer een modul bij moet kopen.
Hoewel ik geen ervaring heb met bluetooth, ik gebruik een Baehr interkom en zit dus aan een draadje vast :), lees je vaak goede ervaringen met de Camos systemen en ook van de ScalaRider Q2.
Beide, en ook andere, worden geleverd door Waypoint.
Informatie kan je hier vinden.
Zij kunnen je ook helpen bij het maken van de juiste keuze voor jou helm(en) en vertellen hoe een en ander te koppelen.
Mocht je overgaan tot aanschaf, neem dan je Zumo en je telefoon mee en laat je uitleggen hoe een en ander te koppelen, dit is namelijk niet altijd even makkelijk.
Slakkie

Bericht door Slakkie »

Thanks Onmogelijkhier,


We proberen deze week even naar een waypointvestiging te gaan (Vessem). Heerlijk als je vakantie hebt, je bent zo lekker vrij..


Groet,

Slakkie
onmogelijkhier

Bericht door onmogelijkhier »

Slakkie schreef:Thanks Onmogelijkhier,


We proberen deze week even naar een waypointvestiging te gaan (Vessem). Heerlijk als je vakantie hebt, je bent zo lekker vrij..


Groet,

Slakkie
Vaak is het beter om even een afspraak te maken, dan weet je zeker dat ze de tijd voor je hebben.
Slakkie

waypoint Vessem

Bericht door Slakkie »

Openingstijden Vessem
advies/verkoop:
Maandag: gesloten
Dinsdag: gesloten
Woensdag: 9.30 uur - 17.30 uur
Donderdag: 9.30 uur - 17.30 uur
Vrijdag: 9.30 uur - 17.30 uur
Zaterdag: 9.00 uur - 16.00 uur

Ik heb deze week al meerdere plannen (vakantie). Hierdoor heb ik niet de mogelijkheid om een afspraak te realiseren. Ze zijn op maandag en dinsdag gesloten. Het is nu 19:50 uur, dus een andere vestiging kan ik ook niet meer bereiken. We zetten saampjes gezellig de wekker, eten nog een lekker croisantje en zorgen dat we ruim op tijd voor de deur staan. Hopende dat we dan de nodige tijd krijgen toebedeeld. Het zal wel goed komen. Onmogelijkhier, Dank voor je advies..

Slakkie
Slakkie

update

Bericht door Slakkie »

Nou, Slakkie is bijgewerkt met zijn kennis. We weten nu hoe alles in elkaar zit (update firmware van de zumo, update van mapsource en het updaten van het kaartmateriaal). In principe eigenlijk vrij simpel (maar dat is achteraf altijd makkelijk kletsen).

Toen we in Vessem waren hebben we gelijk de lifetime aangeschaft om, zolang we de zumo in bezit hebben, altijd de laatste nieuwe kaarten te kunnen downloaden van Europa. Fijn idee om eens per jaar de nieuwste kaarten te bezitten zonder dat het geld blijft kosten. Over een snelle internetverbinding beschikken we al jaren, dus dat werk goed.

Waar we echter nog steeds niet over uit zijn is de aanschaf van een headset voor berijder en bijrijder. Camos (de duurdere variant) raden ze ons af (nav ons aangegeven doelstelling). Willen we met bluetooth aan de gang blijft in princiepe alleen de scalarider duoset XL over. Maar we lezen best veel vervelende dingen hier over. Contact dat steeds onderbroken wordt. De matige accu (7-8 uur contineu), het steeds indrukken van een toets door de bijrijder om de intercommogelijkheid weer te activeren, vrij hard moeten schreeuwen om de microfoon te activeren en nog veel meer zaken die anderen blijken te irriteren. Er zijn ook oplossingen aangedragen, doch het blijkt een kwestie van behelpen te zijn. Tja, we moeten er echt nog een paar nachtjes over slapen.

Groet u,

Slakkie en vrouwtje
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Bericht door Geert »

Hoi Slakkie,

Wij hebben ook een zumo, met de scala teamrider XL.
Bij ons werkt het prima.
Als wij met elkaar zitten te praten en de wegtruus gaat een melding doen dan krijgt de passagier een pieptoontje ten teken dat de verbinding wordt verboken, ze zit dus niet in het luchtledige te kletsen.

Ook het activeren van de verbinding valt erg mee, ik hoef nauwelijks met stemverheffing te beginnen om de headset te triggeren.
Je kunt ook in je eigen helm horen dat de verbinding tot stand is gekomen door een zacht tiktje.

Het is wel zaak om het microfoontje vlak voor je mond te plaatsen, vanwege goede verstaanbaarheid.

De duo hoeft zeker geen knopje in te drukken om de verbinding te activeren, gewoon in de microfoon praten is voldoende.

Het koppelen van de headset met de zumo gaat heel makkelijk, staat ook duidelijk in de manual hoe het moet. Na eenmalig paren ven de headset met de zumo gaat het daarna vanzelf als je de headset en de zumo aanzet.

Het volume van de headset is oke, wij hebben allebei gehoorbescherming als we snelweg rijden en zelfs dan is alles goed te verstaan.

De lifetime van de accu is het volgende: spreektijd 8 uur, standby ca. 30 uur.

De gsm gaat ook via de zumo, als mijn vrouw mij belt terwijl ik op de motor zit hoort ze geneens dat ik het vizier open heb staan.

Ik denk dat iedereen wel een verschillende mening heeft over intercom en zeker over een bluetooth setje. Wij zijn er in elk geval zeer over te spreken.

De ingebouwde accu houdt het zeker een dag vol, en opladen duurt niet langer dan een uurtje.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Slakkie

reactie

Bericht door Slakkie »

Hoi Geert,

Dank je wel voor deze uitgebreide melding. Hoewel ik zelf ook weet dat je alleen sores leest op forums als iets het niet goed doet en maar weinig zaken die het wel goed doen te bespeuren is, zijn we terughoudend geworden. De meeste verhalen waren toch wel enigzinds negatief. Als het niet het volume was, dan wel het MP3 geluid of men was niet te spreken over de Intercom (verbroken verbinding) en tot slot nog meerdere opmerkingen over het steeds bedienen van de aanwezige knoppen om een verbinding weer tot stand te brengen. Kijk, voor zulke zaken zijn euro 210,- wel een beetje veel centen. Het blijft tobben wat we nu gaan doen. We weten het nog steeds niet. Gekocht is nou eenmaal gekocht.
Zo wacht ik ook al ruim 4 weken op mijn nieuwe vizier (garantie) van mijn helm. Maar dat is een ander verhaal....

We beraden ons nog steeds wat we uiteindelijk gaan doen. Ik denk toch dat het behelpen blijft als je zo'n systeem aanschaft met bluetooth. Of het ene systeem is het ander niet. Misschien werkt het ene systeem beter dan het andere, ondanks hetzelfde merk en type...

Ach, we brullen gewoon nog even tegen elkaar als we wat willen zeggen. Andere verkeersdeelnemers denken dan dat we ruzie hebben op de motor. Die verbaasde gezichten zijn ook wat waard.. hahahahahaha

Groet,

Slakkie
Gebruikersavatar
roelof
Honda NT700V
Berichten: 867
Lid geworden op: 28 sep 2008, 19:22
Locatie: Emmen( nl )

Bericht door roelof »

ik twijfel ook nog steeds, een systeem van beahr is ook weer zo wat he?
gewoon je klep wat verder open doen heb ik gehoord ha ha!! :D
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
Barbie

Bericht door Barbie »

Geert schreef:Hoi Slakkie,

Wij hebben ook een zumo, met de scala teamrider XL.
Bij ons werkt het prima.
Als wij met elkaar zitten te praten en de wegtruus gaat een melding doen dan krijgt de passagier een pieptoontje ten teken dat de verbinding wordt verboken, ze zit dus niet in het luchtledige te kletsen.

Ook het activeren van de verbinding valt erg mee, ik hoef nauwelijks met stemverheffing te beginnen om de headset te triggeren.
Je kunt ook in je eigen helm horen dat de verbinding tot stand is gekomen door een zacht tiktje.

Het is wel zaak om het microfoontje vlak voor je mond te plaatsen, vanwege goede verstaanbaarheid.

De duo hoeft zeker geen knopje in te drukken om de verbinding te activeren, gewoon in de microfoon praten is voldoende.

Het koppelen van de headset met de zumo gaat heel makkelijk, staat ook duidelijk in de manual hoe het moet. Na eenmalig paren ven de headset met de zumo gaat het daarna vanzelf als je de headset en de zumo aanzet.

Het volume van de headset is oke, wij hebben allebei gehoorbescherming als we snelweg rijden en zelfs dan is alles goed te verstaan.

De lifetime van de accu is het volgende: spreektijd 8 uur, standby ca. 30 uur.

De gsm gaat ook via de zumo, als mijn vrouw mij belt terwijl ik op de motor zit hoort ze geneens dat ik het vizier open heb staan.

Ik denk dat iedereen wel een verschillende mening heeft over intercom en zeker over een bluetooth setje. Wij zijn er in elk geval zeer over te spreken.

De ingebouwde accu houdt het zeker een dag vol, en opladen duurt niet langer dan een uurtje.
Wij hebben ook zo'n scala-rider (ééntje nog maar...) maar ik vraag me af of je daar ook mee kunt praten als je partner zelf op de motor rijdt. Is de reikwijdte dan genoeg??? En kunnen wij dan volstaan met het aanschaffen van nog zo'n scala-rider??
Nu gebruik ik dat ding alleen maar om de aanwijzingen op mijn tomtom te horen.
Lolbroek Smurf

Bericht door Lolbroek Smurf »

Wij hebben ook zo een ding van Garmin( niet vragen welke) die zit standaard opgebouwd bij mijn partner. Op zijn bike verzorgt ie de communicate van helm naar helm zonder problemen en ik kan gelijk zijn muziek meeluisteren. Dit gaat dus wel met draden aan je helm gewoon inpluggen en hoppa.
Voor de bike to bike hebben wij van intercom een leuke set maar daar zit wel een ptt knopje voor aan aan ons stuur.
Nu is de communicatie van bike to bike nooit zo hoog, alleen ik moet plassen, ik heb zin in koffie of je rijd fout :P

Er zijn zoveel mogelijkheden maar slakkie een megafoon wil ook wel werken :lol:

Megafoon groetjes van Mia
Lolbroek Smurf

Bericht door Lolbroek Smurf »

:oops: :oops: :oops: Zal vragen aan Ed of ie mn naam verandert in Lolbroek Smurf :P
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Bericht door Geert »

Hoi Barbie.

De intercomset die wij hebben (scala teamrider XL) is NIET geschikt om tussen 2 motorfietsen te communiceren.

Er is wel een set van scala die dit wel kan, dan moet je wel allebei zo'n helmset hebben.

Ik dacht dat het dan de scala teamrider Q2 zou moeten zijn.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Mia schreef::oops: :oops: :oops: Zal vragen aan Ed of ie mn naam verandert in Lolbroek Smurf :P
Als je dat echt wil doe ik dat hoor :D
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Slakkie

reactie

Bericht door Slakkie »

Hahahahahahah, die lulbroeksmurf, een megafoon. Welnu ik kan ook best hard brullen hoor!!!! Andere verkeersdeelnemers kijken al vaker om als ik wat zeg op de motor en dat doen ze beslist niet om mijn schoonheid.
hahahahahahahaha

Groet,

Slakkie
Lolbroek Smurf

Bericht door Lolbroek Smurf »

Zolang ze dat dan maar doen omdat je zo schreeuwt he slakkie.
Het word erger als ze ergens tegen aan gaan rijden of omvallen :P

Moet dan zelf zo uitkijken om van de slappe lach niet op mn bekkie te gaan :lol:
Lolbroek Smurf

Lolsmurf

Bericht door Lolbroek Smurf »

Je doet maar hoor Ed. :lol: :P :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”