Bergtraining Eifel 2020

Over de techniek van het motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Bergtraining Eifel 2020

Bericht door Stephan »

Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat de deelnemers van de afgelopen bergtraining in de Eifel nou concreet hebben geleerd tijdens deze activiteit. Kunnen jullie eens benoemen wat jullie nu anders doen dan voorheen, qua rijtechnieken? En wellicht hebben jullie nog tips of eyeopeners voor de andere motorrijders? :D
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Kruimeltje
Yamaha FJR1300
Berichten: 985
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:05
Locatie: Moordrecht

Re: Bergtraining Eifel 2020

Bericht door Kruimeltje »

Mijn ervaring van de bergtraining is het gebruik van de achterrem en gas in de haarspeldbochten en met je heupen werken en het wegduwen van je stuur.
Dit alles gebruik ik nu ook hier, niet in de bergen, en merk dat het nemen van een rotonde een stuk soepeler gaat dan voorheen.
De 40 euro waren dubbel en dwars waard.
Zo zie je maar weer, een mens is nooit te oud om te leren. :brrr
Ik vond het een top training, met dank aan Herman de trainer en Frank die het geregeld heeft. :up
Stom hé, ik vind het gewoon lekker!!! :brrr
Ruud Bakker
Honda ST1300
Berichten: 1006
Lid geworden op: 30 jan 2015, 13:53
Locatie: IJsselstein

Re: Bergtraining Eifel 2020

Bericht door Ruud Bakker »

Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Wil;
Bovendien hebben wij veel bijgeleerd over de positie op de weg.
De dag erna kwam Maarten met nog aanvullende tips over de positie in linker- en rechterbochten, omdat hij achter Betty en mij gereden had, die een goede aanvulling waren.

Denk wel dat het (dus) nog beter is als de instructeur een aantal kilometers achter iedereen gereden had.
Groeten, Ruud
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Bergtraining Eifel 2020

Bericht door Frank »

Wil Keereweer schreef: 14 sep 2020, 10:40 Ik vond het een top training, met dank aan Herman de trainer en Frank die het geregeld heeft. :up
Deze eer gaat niet naar mij, maar naar Stephan. :apl
Denk wel dat het (dus) nog beter is als de instructeur een aantal kilometers achter iedereen gereden had.
:en1
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Kruimeltje
Yamaha FJR1300
Berichten: 985
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:05
Locatie: Moordrecht

Re: Bergtraining Eifel 2020

Bericht door Kruimeltje »

Oké, dan had ik hetvan Herman verkeerd begrepen.
Bjj deze,Stephan bedankt voor het organiseren van deze training.

En even een reactie op Ruud, Herman zei dat hijnormaal met max 4 personen reed dan kon hij achter de ene en voor de andere rijden.
Nu met 5 personen vond hij zelf dit de beste oplossing.
Stom hé, ik vind het gewoon lekker!!! :brrr
Sonja59
Honda NC750X DCT
Berichten: 795
Lid geworden op: 02 sep 2019, 09:14
Locatie: Gouda

Re: Bergtraining Eifel 2020

Bericht door Sonja59 »

Ruud Bakker schreef: 14 sep 2020, 13:03 Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Wil;
Bovendien hebben wij veel bijgeleerd over de positie op de weg.
De dag erna kwam Maarten met nog aanvullende tips over de positie in linker- en rechterbochten, omdat hij achter Betty en mij gereden had, die een goede aanvulling waren.

Denk wel dat het (dus) nog beter is als de instructeur een aantal kilometers achter iedereen gereden had.
Groeten, Ruud
Wat zijn/waren dat voor tips???
Voor mij vast ook een goede aanvulling :l
2023 - Heden Honda NC 750X DCT
2013 - 2023 Honda Deauville NT 650

Love is ...................... hitting the road together :brrr :brrr
Gebruikersavatar
ronwolters
Honda NT650V
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2014, 21:46
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Re: Bergtraining Eifel 2020

Bericht door ronwolters »

Wat we hebben geleerd:
1) Vóór de bocht klaar zijn met (terug)schakelen en remmen
2) Positie op de weg bij ingaan bocht, zo laat mogelijk inkantelen

Bovenstaande was voor mij niet nieuw. Wel merk ik dat ik soms toch nog een tikkeltje later kan inkantelen om nog iets sneller en beter de bocht uit te komen. Wat soms ook kan werken is:
3) met je achterrem te remmen en tegelijk gas te geven in de bocht, je kunt dan snellere en scherpere bochten maken. Ik had dit bij een vorige training (die in Arkel van ca. 2 jaar? geleden) van de HDC geleerd om bij het straatje keren te doen maar had dit in de bergen nog niet toegepast.

Tot slot heb ik geleerd:
4) Als je bergopwaarts rijdend bij de top van een berg/heuvel komt kun je vaak niet zien wat er achter die heuvel je tegemoet komt. Misschien komt er wel iemand jou op je weghelft tegemoet, als deze bv een tractor of caravan inhaalt. Ga daarom vlak voor de top helemaal rechts rijden, ipv dicht bij de middenstreep. Geldt ook bij tegemoetkomende combines, caravans, vrachtwagens, etc in zijn algemeenheid. Daar kan zomaar iemand (bv een ongeduldige motorrijder :evil:) achter vandaan komen, dus houdt dan ook rechts aan.

Al met al een mooie en leerzame dag gehad, lekker doorgereden, mooie uitzichten (Piesport), op tijd een tussenstop, en een goed gezelschap! Met dank aan de organisator (Stephan). :up :up :up
grt Ronald
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Bergtraining Eifel 2020

Bericht door Stephan »

Toch mooi om te lezen dat het een leerzame training was. Wellicht voor herhaling vatbaar dus?
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Kruimeltje
Yamaha FJR1300
Berichten: 985
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:05
Locatie: Moordrecht

Re: Bergtraining Eifel 2020

Bericht door Kruimeltje »

Zeker weten. Voor iedereen heel leerzaam en is nooit weg.
Volgende keer voor degene die graag wilde maar helaas dit keer niet uitgeloot waren. :up
Stom hé, ik vind het gewoon lekker!!! :brrr
Gebruikersavatar
Droopy
Honda NT700V
Berichten: 262
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:53
Locatie: Ede

Re: Bergtraining Eifel 2020

Bericht door Droopy »

Wat ik heb meegenomen van de bergtraining is bij haarspeldbochten het gebruik van de achterrem in combinatie van het gas, maar ook zeker dingen die je eigenlijk al wel wist zoals het kijken door de bocht, positie op de weg in de bocht en het weten waar je de bocht uit wil komen, het klaar zijn voor de bochten sommige dingen die nooit echt bewust had toegepast zoals het wegdrukken van de motor en tips over je positie op de weg bij een heuvel top waar je de weg niet verder ziet gaan, en zichtbaar rijden in een scherpe bocht voor tegemoet komend verkeer in de bocht.
Ik was blij dat ik mee mocht doen en voor mij was het een zeer leerzame en leuke dag en helemaal in lijn met de hele herfstrit. ik probeer het daar geoefende ook dagelijks nog in de praktijk te gebruiken.
It's only a live time.
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”