Wegwaaien op de weg

Over de techniek van het motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans650
Honda NT650V
Berichten: 131
Lid geworden op: 19 mei 2019, 18:21
Locatie: Ede
Contacteer:

Wegwaaien op de weg

Bericht door Hans650 »

Vandaag scheen de zon, de Deauville stond maar te staan, dus waarom niet?

A12, geen probleem, A50 op, geen probleem, via N322 naar de N323 (Willem Alexander brug), ook geen moeilijkheden.
Maar op de A15, richting Kesteren kwam de wind pal dwars aan zetten over het vlakke land. En er was niet eens zo heel veel wind, volgens de verwachting een 3, laat het een kracht 4 zijn geweest.
Toch ging de Deauville aardig aan het zwalken. Om een beetje rechtuit te rijden moest ik flink overhangen, dus de snelheid werd er tot 90km/u uit gehaald. Via Veenendaal weer naar huis, rustigjes aan, ging prima.

Het zal wel aan mij liggen , maar een paar vragen:
-Doe ik wat fout?
-Is de Deauville zo verdraaid zijwind gevoelig?
-Hebben meer mensen er last van?
-Is er wat tegen te doen ?

Geen topkoffer, wel een hoge ruit. Maar met de lage ruit was het bijna nog erger.

Het zal wel iets stoms zijn, zoals met mijn linkerpink in het rechteroor rijden, en dat het dan over is, maar toch.... zit het me niet lekker.
13 Jaar her-opstapper, in die tijd met een CX500 gereden, en daar ook wel eens last gehad van windvlagen, maar dan meestal pas bij windkracht 5.

Als het zo hoort, en de schuld niet bij de NT650 ligt, dan ligt het vast aan mij.
Ooit werd me al gezegd dat ik beter kon stoppen met motorrrijden…..

Harmony,
Hans.
( wordt er een beetje depri van... :cry: )
Als ik er niet aan begin weet ik ook niet of ik het af kan maken....
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Wegwaaien op de weg

Bericht door Frank »

Tja, ieder heeft daar vast een mening over. Bedenk er zit redelijk wat plastic op .
De Deauville kan windgevoelig zijn, maar de één ervaart dat anders dan de ander.

Enkele tips hiervoor zijn al beschreven op het forum, maar in vogelvlucht.
* achterveer harder zetten
* Topkoffer eraf halen
* Ontspannen op de motorzitten, stuur losjes beethouden
Hoe gespanner jij op de motor zit, hioe meer hij op de wind gaat reageren.
* Je knie naar buitendraaien, in de richting van de wind.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wegwaaien op de weg

Bericht door Cor »

:le bandenspanning op orde? :wn1
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Dutchman
Honda NT650V
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 nov 2017, 14:02

Re: Wegwaaien op de weg

Bericht door Dutchman »

Hans, ik denk dat je gewoon pech had dat je de wind pal van opzij kreeg toen je net op dat stuk v/d A15 reed. Het is daar behoorlijk open, de wind heeft er vrij spel. Ik herken dat wel van de Deau maar ook van de CX. Geloof me dat ik me op de CX met een dikke Polaris kuip ook wel eens onveilig gevoeld heb hoor, bijv. als ik onderweg was naar SJK en de wind daar bij Zwartsluis vanuit het open water over het land toog en tegen mijn brommer aan "beukte". Dan kost het wel moeite om de boel recht te houden. Maar ik heb het ook gewoon op de A30 meegemaakt. Ik heb mijn eigen massa mee, maar met jouw lichtere postuur kan ik me voorstellen dat het nog een tikkeltje lastiger is om de motor recht te houden bij sterke zijwind. Het is zoals het is, ik denk niet dat er hele grote verschillen tussen je CX en Deau zitten qua windgevoeligheid. Misschien is de Deau heel iets gevoeliger voor wind doordat hij helemaal dicht gebouwd is met tupperware zoals Frank ook zegt ehh schrijft.
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Wegwaaien op de weg

Bericht door PtrO »

Hans650 schreef: 22 sep 2019, 17:35 ....
Het zal wel aan mij liggen , maar een paar vragen:
-Doe ik wat fout?
-Is de Deauville zo verdraaid zijwind gevoelig?
-Hebben meer mensen er last van?
-Is er wat tegen te doen ?
....
( wordt er een beetje depri van... :cry: )
Je doet niks fout, vooral blijven glunderen als er toch niets anders opzit dan met wind te moeten rijden om op je plek te geraken.
De Deau is, hoewel voor klein versleten, best wel een zeilschip met wind van opzij. Zelf rijd ik altijd met topkoffer.

Krampachtig rechtop/uit willen blijven of dat je windstil rijdt is alleen maar vermoeiend, besteed je aandacht vooral aan het anticiperen op de wegsituatie..

Dat betekent dat je een beetje moet mee -en inspelen door het stuur ontspannen te blijven vasthouden, soepel overhangen en vooral extra opletten bij passeren van "blokwind"wagens. Je moet je niet laten verrassen, standaard rekening houden met zwaaiklapjes en ga zeker niet al te ruimschoots om voertuigen heen waardoor je juist dan je extra ruimte aan de uitwijkkant "verspeelt". Dus gewoon hooguit 50cm vanuit het midden rijstrook passeren.

Ook een versnelling lager rijden dan "normaal" biedt extra controle en (rechtuit)trekcomfort. Met een dotje gas trek je de motor makkelijk weer recht. Met flinke zijwind rij ik niet hoger dan z'n 4, laat de motert maar lekker grommen.

Zelf wil ik rechtuit met wind ook soms mijn knie wat buitenwaarts (richting van de wind) uitsteken en zo gebruiken als windvaan en roer.
Bij passeren van vrachtauto's, FF intrekken zodat je goed contact blijft houden met de motor.

Ook tegensturen, druk tegen je stuur aan zijde die je op moet/wil, is ontspannender dan krampachtig met twee armen willen gaan trekken aan het stuur.
Gewoon in het midden op de rijstrook rijden zodat je voldoende ruimte houdt om wat te zwalken, wat mag met flinke wind.

O ja, en gezien dat zeilschip gedrag, ook opletten hoe en waar je je Deau gaat parkeren. Je zal niet de eerste zijn die ze anders ziet omvliegen.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Wegwaaien op de weg

Bericht door Ed Vissers »

Hans650 schreef: 22 sep 2019, 17:35
-Is de Deauville zo verdraaid zijwind gevoelig?
Het antwoord is gewoon Ja. Zoals Frank aangaf is er wel wat aan te doen, maar het blijft een probleem. Windkracht 5 a 6 is zeker geen pretje.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Rond71
Honda NT650V
Berichten: 279
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:24
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Wegwaaien op de weg

Bericht door Rond71 »

Ik heb deze problemen ook ervaren in het begin dat ik Deauville ging rijden.
De oplossing van de achterveer harder zetten heeft bij mij veel geholpen.
Grts,
Ron

"Iedereen kan schansspringen met een motor.
De problemen beginnen pas met de landing."


2010-2015 Yamaha FZS600 Fazer bj 2003
2015 Honda Deauville 650 bj 2000
Pepijn
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 okt 2020, 00:16

Re: Wegwaaien op de weg

Bericht door Pepijn »

Ik kom net over uit het zuidwesten van Engeland waar ik op de motor forensde. Onder andere een jaar lang dagelijks over de Severn Bridge tussen Bristol en Cardiff. En de Deauville (700) is niet heel bijzonder zijwindgevoelig. Niet meer dan een Bandit 600 met topkoffer, die had ik voor de Deauville. Zoals eerder aangegeven helpt het een beetje de topkoffer te demonteren. ook kun je het windscherm (afhankelijk van de versie) in de lagere stand brengen. Belangrijk is de achtervering niet te slap te hebben staan en dan de motor stevig vasthouden tussen de knieen: onderhelft van het lichaam stabiel en licht aangespannen maar de armen losjes zodat je windvlagen die je bovenlichaam raken niet naar het stuur overbrengt.
Om gyroscopische stabiliteit te verbeteren kun je dan nog een extra versnelling naar beneden, motortoerental verhogen, is dat niet voldoende (en nu heb ik het echt over storm) dan nog licht de achterrem slepen. En in je helm schreeuwen hoort er tegen die tijd ook bij :en1 :en1 :tg
NT700 VA 2008
binnengekomen op GB platen maar door RDW goedgekeurd en nu NL :apl
Ruud Bakker
Honda ST1300
Berichten: 1006
Lid geworden op: 30 jan 2015, 13:53
Locatie: IJsselstein

Re: Wegwaaien op de weg

Bericht door Ruud Bakker »

De tips hierboven zijn erg goed, Hans, veel daarvan hebben mij ook geholpen.
Ik ben lang echt huiverig geweest van zijwind, maar als je zo ontspannen mogelijk blijft en eerst een beetje ‘meebeweegt’ en dan rustig terugstuurt met een lagere versnellling, gaat het een stuk beter.
Moet ook zeggen dat de 700 mij wat dit betreft beter bevalt dan de 650, weet niet precies waar dat aan ligt.
Maar nogmaals : bovenstaande tips zijn erg nuttig!
Groeten, Ruud
Gebruikersavatar
stoker
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2020, 12:14

Re: Wegwaaien op de weg

Bericht door stoker »

Na het lezen van jullie berichten heb ik 2x met aardig wat wind gereden. Eén keer zelfs tijdens een windalarm. Ik heb maar eens extra opgelet. Ik heb een NT700VA met originele topkoffer en scherm in de lage stand.

De motor zelf vond ik niet zo zijwind gevoelig, maar vooral mijn lichaam ving veel wind. Zoals eerder gezegd "wil" de motor zelf rechtop blijven dus die corrigeert zelf voor de windvlagen. Gewoon losjes stuur vasthouden en met je lichaam een beetje in de wind hangen.

Daarnaast viel me op dat ik met 80km/u veel meer last had van zijwind dan 115km/u (op de teller).

Paar tips:
[*] Kijk bij welke snelheid je het minst last hebt van de wind. Dit is niet altijd een lagere snelheid.
[*] Probeer heel geleidelijk snelheid te minderen, anders wordt je een speelbal in de wind.
[*] Zorg voor extra veel ruimte vóór je en laat je niet "klemrijden". Dan hoef je ook niet plots vaart te verminderen.
[*] Het maakt verbazingwekkend veel uit welke jas ik draag :cf1
NT700VA-2006
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Wegwaaien op de weg

Bericht door JoopH »

Een hogere snelheid zal beter uitpakken vanwege het gyroscopisch effekt van de wielen. Het geheel is dan moeilijker uit balans te brengen.
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Gebruikersavatar
DickS
Honda NT650V
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jan 2020, 20:26
Locatie: Lutjewinkel

Re: Wegwaaien op de weg

Bericht door DickS »

wat ook helpt is meer druk op je voeten zetten bij heel harde wind, je zwaartepunt gaat dan omlaag, niet zo veel druk zetten dat je los van het zadel komt :lol:
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wegwaaien op de weg

Bericht door Cor »

:le en dat schreeuwen in je helm is een nieuwe truc. Eerst even geprobeerd zonder helm maar met helm op en vizier dicht vond mijn omgeving toch fijner :mrgreen: :twisted: :ah :tg :l :oo :ot
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”