Wel of geen inzittende verzekering

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7987
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Wel of geen inzittende verzekering

Bericht door Stephan »

Bij het afsluiten van een motorverzekering heb je altijd de optie om een aanvullende dekking af te sluiten: een inzittende verzekering. Klinkt overigens vreemd bij een motor, daar zou eerder sprake zijn van een OPzittende verzekering. Maar dit even ter zijde.
Ik heb zelf altijd wel gekozen voor een inzittende verzekering ...voor al mijn voertuigen (dus ook de auto en de oldtimer). Eigenlijk zonder te overwegen of het echt wel nodig is.

Bij een inzittende verzekering verzeker je jezelf en je passagiers voor de financiële gevolgen van een verkeersongeluk, bijvoorbeeld bij letselschade of invaliditeit. Deze biedt dus dekking als jij of een andere inzittende door een ongeluk met jouw auto gewond raakt of overlijdt. Maar ook als er schade ontstaat aan spullen.
Een inzittendenverzekering is niet direct nodig. Passagiers kunnen schade altijd claimen op de WA-verzekering van de bestuurder of op die van de tegenpartij. Medische kosten zijn, zowel voor de bestuurder als de passagiers, gedekt via de zorgverzekering.
Een inzittendenverzekering is dus niet direct noodzakelijk voor passagiers. De verzekering is vooral belangrijk voor de bestuurder die zelf een ongeluk veroorzaakt. Via de inzittendenverzekering kun je dan een groot deel van die schade verhalen.

Sinds vandaag heb ik mijn motor niet meer all-risk verzekerd, omdat deze ook alweer 12 jaar oud is. Bij het wijzigen zag ik de optie van de inzittende verzekering en nu twijfel ik of ik deze dekking nog wel moet aanhouden. Daarom mijn vraag; hebben jullie deze aanvullende dekking en wat was jullie overweging om juist wel of niet hiervoor te kiezen?
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Wel of geen inzittende verzekering

Bericht door Frank »

Ik zelf heb op de beide Pan's een WA + met opzittende verzekering. Op de 650 al een WA-tje
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7987
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Wel of geen inzittende verzekering

Bericht door Stephan »

En wat was jouw overweging om het wel of niet te doen bij deze specifieke motoren?
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14076
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Wel of geen inzittende verzekering

Bericht door Marcel »

Ik rij meestal alleen dus geen "opzittende" verzekering.
Lijkt me logisch....
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Wel of geen inzittende verzekering

Bericht door Frank »

Stephan schreef: 27 jan 2021, 19:26 En wat was jouw overweging om het wel of niet te doen bij deze specifieke motoren?
Op de Pan's heb ik nog al eens een passagier. Passagiers zijn bij mij verplicht om beschermende kleding te dragen en dan wil ik ook goed verzekerd zijn voor hun.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Droopy
Honda NT700V
Berichten: 267
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:53
Locatie: Ede

Re: Wel of geen inzittende verzekering

Bericht door Droopy »

Ik heb wel een opzittende verzekering, het kost nog geen €4.- per maand. Meestal rij ik alleen maar die enkele keer dat er iemand achterop zit is het is altijd een bekende , als er wat gebeurd wil ik dat ik er alles aan heb gedaan dat om voor mij en die ander de schade te beperken, Ik ben ook een opzittende en ook volgens de verzekering. Dat is mij die €4.- meer dan waard.
It's only a live time.
Gebruikersavatar
DickS
Honda NT650V
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jan 2020, 20:26
Locatie: Lutjewinkel

Re: Wel of geen inzittende verzekering

Bericht door DickS »

je hebt 2 keuzes voor dekking van je in(/op)zittenden en ook voor jezelf als bestuurder.
1) een ongevallen in/opzittenden verzekering met een bedrag bij overlijden en een bedrag bij blijvende invaliditeit.
2) een schadeverzekering inzittenden met een verzekerd bedrag van meestal 1 miljoen

het zijn beiden extra dekkingen waar niet iedereen het nut van in ziet, passagiers kunnen jou/jouw verzekeraar aansprakelijk stellen voor geleden schade, daar is de dekking voor inzittenden echt extra.
voor jezelf als bestuurder kan het heel verstandig zijn om de schadeverzekering inzittenden te sluiten, als je zelf een ongeluk veroorzaakt en blijvend letsel oploopt kan je de uitkering o.a. gebruiken voor aanpassingen aan de woning of inkomensverlies om maar wat te noemen. Of als het ongeval veroorzaakt wordt door dader die doorrijdt of niet verzekerd is, is het fijn om terug te kunnen vallen op de in/opzittenden dekking.

verzekeren is mijn dagelijks werk en kan nog een heel epistel schrijven maar hoop dat deze korte uitleg voldoende helder is. als er meer info gewenst is laat maar weten.

Gr, Dick
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7987
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Wel of geen inzittende verzekering

Bericht door Stephan »

Kijk, Dick, dit is nou de informatie waar ik naar zocht. Thx! Toch maar wel de inzittende verzekering voor al onze voertuigen behouden dan. :up
...back in town! :up
Gebruikersavatar
DickS
Honda NT650V
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jan 2020, 20:26
Locatie: Lutjewinkel

Re: Wel of geen inzittende verzekering

Bericht door DickS »

Mooi Stephan dat het duidelijk genoeg was, verstandig om de dekking te houden :D
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3801
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wel of geen inzittende verzekering

Bericht door Cor »

:apl toch fijn om weer te constateren dat we verschillende deskundigheid in huis hebben en dat ook willen delen. :up
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”