Campagne TE LUID geluid IS UIT. Een motorrijdersinitiatief

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Campagne TE LUID geluid IS UIT. Een motorrijdersinitiatief

Bericht door Stephan »

Onlangs is er initiatief genomen om geluidsoverlast, veroorzaakt door enkele motorrijders, te verminderen. Ook motorclubs worden uitgenodigd om hiervoor het convenant te ondertekenen. Gaat de Honda Deauville Club dit ook doen? Ik zie "ons" logo nog niet bij de vermelde clubs staan namelijk. Zie: https://teluidgeluidisuit.nl/motorclubs.html

Afbeelding

Bron: https://pitane.blue/2021/06/01/nieuwe-m ... id-is-uit/
Landelijke motorrijderscampagne tegen ervaren overlast
Mede door de relatieve coronastilte vielen motorrijders in het afgelopen jaar extra op. Vooral in mooie weekenden werd er steevast geklaagd over het geproduceerde geluid. Belangrijk daarbij is dat de overlast initieel veroorzaakt wordt door een kleine groep motorrijders die onnodig geluid produceren door te snel of te hoog in toeren te rijden, door het gebruik van een niet voor hun motor goedgekeurde uitlaat, het verwijderen van de zogeheten dB-killer of een combinatie van deze factoren.

Ruimte
De door deze groep opgewekte irritatie straalt af op de grote groep motorrijders die zich aan alle verkeers- en gedragsregels houden op motoren die aan alle eisen voldoen. Spandoeken met een gesuggereerd, maar technisch onmogelijke maximumgeluidsproductie van 70dB legitimeren onlustgevoelens bij omwonenden, verder gevoed door achterliggende organisaties die aansturen op een groeiend aantal wegafsluitingen exclusief voor motorrijders. Dat is niet de weg. Motorrijders verdienen de ruimte, net als ieder ander.

Iedereen je buurman
Waar tegenstanders van motorgeluid strijden met halve waarheden en irreële ambities, kiest motorrijdend Nederland voor bewustwording en samenwerking. Dat doen de verzamelde motormedia en motorrijdersorganisaties in de door Motorrijdersactiegroep MAG geïnitieerde campagne TE LUID geluid IS UIT. De ondertekenaars van het onderliggende convenant zeggen toe hun achterban te vragen rekening te houden met hun omgeving. Als je thuis bent, houd je rekening met je buren. Op de motor is iedereen je buurman.

Heel motorrijdend Nederland
Met de meer dan twintig partijen die het convenant inmiddels ondertekenden wordt via print, websites en social media heel motorrijdend Nederland bereikt. Om motorrijders niet alleen in hun eigen media maar ook langs de weg op het belang van de actie te wijzen, wordt het logo per direct gratis ter beschikking gesteld aan Nederlandse gemeenten en andere wegbeheerders. Een oproep daartoe staat op www.teluidisuit.nl, maar deze overheden zullen ook direct benaderd worden. Daarnaast krijgen alle Nederlandse motorclubs binnenkort het verzoek om de campagne ook met hun leden te delen.

Handhaving
De campagne wordt binnenkort aan de landelijke overheid gepresenteerd. Daarbij wordt aangedrongen op de inzet van handhaving op de kleine groep die de daadwerkelijke overlast verzorgt, en op een landelijke campagne die motorrijden positief onder de aandacht brengt. Een in opdracht van FEBIAC uitgevoerd Leuvens onderzoek liet eerder zien dat het aantal file-verlies-uren met 40% kan afnemen als 10% van de automobilisten voor een motorfiets zou kiezen, exclusief een significante emissiereductie.

De partijen
Het aantal motorrijders dat de dB-killers weer in de uitlaten schroeft neemt toe. De vraag naar stillere uitlaten stijgt. Motorrijders worden zich steeds meer bewust van wat er speelt. Met deze campagne willen we dat proces versnellen, samen met zes van de grootste motorbladen, de landelijke motorrijdersverenigingen MAG en KNMV, motorverhuurplatform MotoShare, het Landelijk Overleg Orgaan Toerclubs, de Trans Euro Trail, FEHAC, online motormedia en andere partijen. RAI Vereniging sectie Motoren draagt de campagne een warm hart toe.
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Campagne TE LUID geluid IS UIT. Een motorrijdersinitiatief

Bericht door Frank »

Goed initiatief!! :apl
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Campagne TE LUID geluid IS UIT. Een motorrijdersinitiatief

Bericht door Marcel »

Zeker weten !
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Campagne TE LUID geluid IS UIT. Een motorrijdersinitiatief

Bericht door ikkieman »

Ik kan mij er ook wel in vinden. Ja, motoren maken geluid, maar dat wil niet zeggen dat je een ander hoeft te irriteren met je uitlaat.
We gooien het even in het bestuur, maar ik verwacht dat wij ook wel dit kunnen onderschrijven.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Campagne TE LUID geluid IS UIT. Een motorrijdersinitiatief

Bericht door Stephan »

Top! :up
...back in town! :up
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1200
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: Campagne TE LUID geluid IS UIT. Een motorrijdersinitiatief

Bericht door barend »

Het valt mij toch wel op dat de laatste jaren bij de deauvilleclub steeds meer herrie schoppers onder de motoren komen wat ik zeer betreur.
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Campagne TE LUID geluid IS UIT. Een motorrijdersinitiatief

Bericht door Cor »

:up hele goede actie.
Benieuwd naar de reactie van het bestuur.
Je kan het oog met de 'handtekening' van je mail uitdragen.
Ik gebruik al een tijdje: "Ga's van 't gas."
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Ger Romijn
Honda ST1100
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 nov 2020, 20:45

Re: Campagne TE LUID geluid IS UIT. Een motorrijdersinitiatief

Bericht door Ger Romijn »

:apl ik hoop van harte dat het bestuur dit ondersteunt.
Zelf woon ik langs een tracé waar veel motorrijders plezier aan beleven. En ik geniet ook van de prachtige machines die mijn deur passeren.

Maar helaas zijn er ook rijders die zich vroegtijdig aanmelden.
Soms hoor ik ze al van verre aankomen en vervolgens duurt het even voor het geluid weer is verdwenen. En dit over een tijdsbestek van 10 minuten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
:brm Blij dat ik ST1100 rij. :up
Gebruikersavatar
De Deauco's
Bestuur Honda Deauville Club
Berichten: 1503
Lid geworden op: 26 aug 2013, 17:52

Re: Campagne TE LUID geluid IS UIT. Een motorrijdersinitiatief

Bericht door De Deauco's »

Als Honda Deauville Club zijn wij zeer verbaasd over deze actie omdat onze motoren bijna fluisterstil zijn.
Wij rijden graag op een bescheiden tempo, genietend van de omgeving, in kleine groepjes een zo bochtig mogelijke route.
Daarbij horen van tijd tot tijd ook de mooie dijkwegen die ons land rijk is.

Echter, niemand die langs een dijk woont wil schreeuwen om duidelijk te maken dat men geen radler wil, maar een witbiertje.
Wij ondersteunen deze actie dan ook volledig, ook om aan te geven dat we niet de asociale motorrijders zijn die de media graag van ons maakt.
Wij zitten er dan ook niet op te wachten dat wegen afgesloten worden door overheden omdat een klein groepje het verknalt voor de overgrote meerderheid.

Inmiddels hebben we bovenstaand bericht ook op onze Facebook pagina geplaatst met een link naar de MAG en genoemde website en het staat prominent op onze eigen website.
Met vriendelijke groet,
De Deauco's


Wie wij zijn vind je hier

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”