Is het aanbrengen van extra verlichting toegestaan
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6358
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Is het aanbrengen van extra verlichting toegestaan
ik heb gisteren dagrijlichten op m'n goldwing gemonteerd. Ze zitten tussen de valbeugel en het kuipgedeelte waar bij de Goldwings de mistlampen/cornerlights of hoe ze ook genoemd worden, dienen te worden gemonteerd. Qua plaats op het voertuig lijkt het me dus wel in orde.
De afstelling moet ik nog controleren, maar ik heb ze iets naar beneden gericht zodat tegemoetkomend verkeer er niet recht in kijkt. Ik ben van plan ze zodanig te richten dat de lichtbundel ongeveer gelijk is aan de lichtbundel van de gewone koplamp.
Mag ik deze verlichting standaard voeren? (Ik heb er (nog) geen schakelaar tussen om ze uit te kunnen schakelen). Ze gaan nu aan zodra ik de contactsleutel omdraai.
De afstelling moet ik nog controleren, maar ik heb ze iets naar beneden gericht zodat tegemoetkomend verkeer er niet recht in kijkt. Ik ben van plan ze zodanig te richten dat de lichtbundel ongeveer gelijk is aan de lichtbundel van de gewone koplamp.
Mag ik deze verlichting standaard voeren? (Ik heb er (nog) geen schakelaar tussen om ze uit te kunnen schakelen). Ze gaan nu aan zodra ik de contactsleutel omdraai.
Grtz! Koen




- Frank
- Honda ST1300
- Berichten: 7266
- Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
- Locatie: Strijen (NL)
- Contacteer:
Re: Is het aanbrengen van extra verlichting toegestaan
Zover ik weet mag daglicht alleen gevoerd worden als het dimlicht uit is.
Zelf houd ik mij daar totaal niet aan en heb de hele kermis aan!
Zelf houd ik mij daar totaal niet aan en heb de hele kermis aan!


Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
-
- Honda ST1300
- Berichten: 3938
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Is het aanbrengen van extra verlichting toegestaan










Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6358
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: Is het aanbrengen van extra verlichting toegestaan
Een tijdje geleden heb ik bovengenoemde dagrijverlichting vervangen door 2-in-1 lampen: een ringetje wat als dagrijverlichting dient (of zou moeten dienen, er is helaas amper licht te zien) en een soort verstraler in het midden.
Die verstralers heb ik een tijdje geleden via een schakelaar op het stuur aangesloten, maar het werkte niet. Tot ik vorige week bij toeval er achter kwam dat ook mijn handvatverwarming niet werkte. Vandaag even gezocht welk zekeringetje de boosdoener was en die vervangen.
Vanavond een ritje Oosterhout gedaan en de lampen geven een flinke bak extra licht. Of het is toegestaan zal me een zorg wezen, gezien worden is belangrijker.
Oh ja...
en de handvatverwarming doet het ook weer
al is dat nu nog compleet overbodige luxe...
Die verstralers heb ik een tijdje geleden via een schakelaar op het stuur aangesloten, maar het werkte niet. Tot ik vorige week bij toeval er achter kwam dat ook mijn handvatverwarming niet werkte. Vandaag even gezocht welk zekeringetje de boosdoener was en die vervangen.
Vanavond een ritje Oosterhout gedaan en de lampen geven een flinke bak extra licht. Of het is toegestaan zal me een zorg wezen, gezien worden is belangrijker.
Oh ja...
en de handvatverwarming doet het ook weer

Grtz! Koen




- jack-f
- Kawasaki Vulcan
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 02 mei 2013, 16:37
- Locatie: Vlaardingen
Re: Is het aanbrengen van extra verlichting toegestaan
Koen, kom je nu ook als bewezen techneut instructies geven op de "Techniekdag". 

Kawasaki Vulcan S Sport LT.
Re: Is het aanbrengen van extra verlichting toegestaan
Ik kan er zelf niet meer bij (afgeschermd in het 'alleen-nog-maar-voor-leden' deel)
maar onder mijn naam staat ergens een heel document met alle soorten verlichting en de regels die erbij horen.
Gebruik de zoekfunctie met mijn naam als auteur en het moet te vinden zijn.
Enkel omdat je bepaalde lampen monteert en aanwendt als DRL/mistlampen/verstralers maakt nog niet dat het valt onder die bewuste categorie.
Verder hoort bij DRL inderdaad het dimlicht uit te zijn of afgezwakt.
Voorheen mocht er bij DRL niets meer branden dan DRL.
Daar komt men van terug omdat de niet zo slimmen onder ons dag EN nacht (en bij slecht weer) bleven rijden met DRL
Dus geen verlichting aan de achterkant.
Daarom wordt het verplicht dat bij DRL ook de achterlichten gaan branden.
Ik moet de details weer eens opzoeken maar er gelden verschillen tussen auto's en motoren op dit gebied.
Onder meer met de kleur van knipperlichten.
Zo mochten/mogen auto's verschillende kleuren RAW's voor t.o.v. achter.
En mochten/mogen auto's geloof ik rode RAW's hebben maar motoren dacht ik weer niet.
Bedenk dat het AANTAL van een bepaalde soort verlichting een MAXIMUM kent.
En van sommigen een minimum (verplicht aanwezig) 5.4.51:
1 groot / 1 dim / 2 RAW v+2 RAW a / 1 stadslicht / 1 achterlicht / 1 remlicht / 1 kentekenplaat verlichting
Verder is er een artikel 5.4.47 dat zegt wat er nog extra bij mag aan licht (van de juiste codering)
En derhalve is het niet vrij om zelf verstralers te benoemen tot DRL of mistlampen en vice versa.
De codering op het glas bepaalt wat voor soort licht/lamp het is.
En daar dien je van uit te gaan bij het tellen
Er zal geen hond over vallen mits:
- je motor er uit blijft zien als een motor
- je geen knipperende / alternerende / flitsende lampen monteert
- je geen gekleurde verlichting gaat voeren anders dan amber/geel.
Zie: Regeling Voertuigen
maar onder mijn naam staat ergens een heel document met alle soorten verlichting en de regels die erbij horen.
Gebruik de zoekfunctie met mijn naam als auteur en het moet te vinden zijn.
Enkel omdat je bepaalde lampen monteert en aanwendt als DRL/mistlampen/verstralers maakt nog niet dat het valt onder die bewuste categorie.
Verder hoort bij DRL inderdaad het dimlicht uit te zijn of afgezwakt.
Voorheen mocht er bij DRL niets meer branden dan DRL.
Daar komt men van terug omdat de niet zo slimmen onder ons dag EN nacht (en bij slecht weer) bleven rijden met DRL
Dus geen verlichting aan de achterkant.
Daarom wordt het verplicht dat bij DRL ook de achterlichten gaan branden.
Ik moet de details weer eens opzoeken maar er gelden verschillen tussen auto's en motoren op dit gebied.
Onder meer met de kleur van knipperlichten.
Zo mochten/mogen auto's verschillende kleuren RAW's voor t.o.v. achter.
En mochten/mogen auto's geloof ik rode RAW's hebben maar motoren dacht ik weer niet.
Bedenk dat het AANTAL van een bepaalde soort verlichting een MAXIMUM kent.
En van sommigen een minimum (verplicht aanwezig) 5.4.51:
1 groot / 1 dim / 2 RAW v+2 RAW a / 1 stadslicht / 1 achterlicht / 1 remlicht / 1 kentekenplaat verlichting
Verder is er een artikel 5.4.47 dat zegt wat er nog extra bij mag aan licht (van de juiste codering)
En derhalve is het niet vrij om zelf verstralers te benoemen tot DRL of mistlampen en vice versa.
De codering op het glas bepaalt wat voor soort licht/lamp het is.
En daar dien je van uit te gaan bij het tellen
Er zal geen hond over vallen mits:
- je motor er uit blijft zien als een motor
- je geen knipperende / alternerende / flitsende lampen monteert
- je geen gekleurde verlichting gaat voeren anders dan amber/geel.
Zie: Regeling Voertuigen
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6358
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: Is het aanbrengen van extra verlichting toegestaan
Haha, dat het werkt wil niet zeggen dat ik nu ineens techneut ben hoor. Maar ben wel blij dat het gelukt is.jack-f schreef:Koen, kom je nu ook als bewezen techneut instructies geven op de "Techniekdag".
En BertG, ik heb dat stuk inderdaad gelezen en ben ermee bekend dat niet alles zomaar mag. Bij de Goldwing is een af-fabriek voorbereiding voor zulke lampen, dus qua plaats op de motor zit het wel goed. Om eventuele discussies te voorkomen wilde ik de fellere verstralers geschakeld hebben zodat ik ze gemakkelijk kan uitzetten als dat wordt gevraagd.
Maar ik ga liever een discussie aan met een kritische agent dan dat ik weer een keer onder een auto lig waarbij de bestuurder stamelt dat ie me niet gezien heeft.
Al kun je volgens mij met een complete disco installatie rijden en alsnog door sommige wegmisbruikers niet gezien worden, maar daar helpt niets tegen...
Grtz! Koen




- Marcel
- Honda NT700VA
- Berichten: 14305
- Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
- Locatie: Oegstgeest (NL)
- Contacteer:
Re: Is het aanbrengen van extra verlichting toegestaan
Bovenstaande lijkt me inderdaad wel een goed uitgangspunt.BertG schreef:Er zal geen hond over vallen mits:
- je motor er uit blijft zien als een motor
- je geen knipperende / alternerende / flitsende lampen monteert
- je geen gekleurde verlichting gaat voeren anders dan amber/geel.
Zelf rij ik al ruim 4 jaar met mistlampen aan en nog nooit een opmerking gehad van of staande gehouden door de politie.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6358
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: Is het aanbrengen van extra verlichting toegestaan
Ik zal er snel genoeg achter komen of de politie er iets van vindt. Dagelijks kom ik op weg naar m'n werk langs het politiebureau en meerdere keren per week sta ik voor/achter of naast een politiewagen voorgesorteerd bij het verkeerslicht. Kans genoeg dus om me even aan te spreken als dat nodig gevonden zou worden.
Grtz! Koen




Re: Is het aanbrengen van extra verlichting toegestaan
Over 'niet gezien' gesproken: 90% of meer spreekt over niet gezien... in plaats van niet gekeken of niet waargenomen.
We kennen allemaal wel dat de het dagelijkse woon-/werkverkeer afgelegd hebben en achteraf constateren dat we niet gemerkt hebben een bepaald stuk weg bereden te hebben of al ergens op de route te zijn sneller dan gedacht.
Een typisch voorbeeld van afgeleid zijn door je gedachten en toch op impulsen gereageerd hebben.
Immers hebben we dan gas gegeven en geremd en gestuurd waar nodig maar niets geregistreerd.
DAT is precies het verschil tussen: kijken, zien, waarnemen, registreren.
Ik blijf erbij dat méér licht niets oplost.
Behalve voor je eigen zicht misschien.
Alhoewel ik bij mijn laatste rijopleiding leerde dat met groot licht rijden gevaarlijk is voor je EIGEN waarneming.
Immers: je ziet alleen wat er in je lichtbundel komt, wat er naast gebeurt zie je niet.
Het advies was om juist veel te spelen met je grootlicht.
Zicht pakken waar mogelijk en nodig... en dan UIT.
Zo zie je namelijk veel beter wat er aan kruisend verkeer je bundel in komt (fietsers, voetgangers, auto's)
Dat geldt met name provinciaal en stedelijk. Ook wordt je minder verblind en afgeleid door reflecties van verkeersboorden en ramen van woningen (binnenwegen)
En denk eraan: alles wat jouw tegemoet komt en in jouw licht kijkt kan verstarren als een hert in je koplampen.
Zo wordt het overige verkeer juist een gevaar omdat ze bevriezen of letterlijk een oogje toeknijpen en...
wel het licht zien maar niet de contouren kunnen inschatten en niet goed waarnemen WAT er tegemoet komt.
En vooral hoe snel. Want iets wat recht op je af komt in het verkeer veranderd nauwelijks van grootte.
Daardoor is snelheid vaak verkeerd ingeschat ongelukken bij motorfietsen en bij verkeer wat al kilometers lang zichtbaar was omdat het op een rechte weg tegemoet kwam. Meestal denkt dan de ene partij: daar kan ik nog wel even voorlangs afslaan.
En jij dacht: vrij zicht hij moet mij gezien hebben...
Wel gezien, maar niet waargenomen dat je zo snel reeds......
Hij zag alleen een witte vlek. (en richtingaanwijzers, die vallen weg in de witte bol???
Zo food for thoughts ;-)
We kennen allemaal wel dat de het dagelijkse woon-/werkverkeer afgelegd hebben en achteraf constateren dat we niet gemerkt hebben een bepaald stuk weg bereden te hebben of al ergens op de route te zijn sneller dan gedacht.
Een typisch voorbeeld van afgeleid zijn door je gedachten en toch op impulsen gereageerd hebben.
Immers hebben we dan gas gegeven en geremd en gestuurd waar nodig maar niets geregistreerd.
DAT is precies het verschil tussen: kijken, zien, waarnemen, registreren.
Ik blijf erbij dat méér licht niets oplost.
Behalve voor je eigen zicht misschien.
Alhoewel ik bij mijn laatste rijopleiding leerde dat met groot licht rijden gevaarlijk is voor je EIGEN waarneming.
Immers: je ziet alleen wat er in je lichtbundel komt, wat er naast gebeurt zie je niet.
Het advies was om juist veel te spelen met je grootlicht.
Zicht pakken waar mogelijk en nodig... en dan UIT.
Zo zie je namelijk veel beter wat er aan kruisend verkeer je bundel in komt (fietsers, voetgangers, auto's)
Dat geldt met name provinciaal en stedelijk. Ook wordt je minder verblind en afgeleid door reflecties van verkeersboorden en ramen van woningen (binnenwegen)
En denk eraan: alles wat jouw tegemoet komt en in jouw licht kijkt kan verstarren als een hert in je koplampen.
Zo wordt het overige verkeer juist een gevaar omdat ze bevriezen of letterlijk een oogje toeknijpen en...
wel het licht zien maar niet de contouren kunnen inschatten en niet goed waarnemen WAT er tegemoet komt.
En vooral hoe snel. Want iets wat recht op je af komt in het verkeer veranderd nauwelijks van grootte.
Daardoor is snelheid vaak verkeerd ingeschat ongelukken bij motorfietsen en bij verkeer wat al kilometers lang zichtbaar was omdat het op een rechte weg tegemoet kwam. Meestal denkt dan de ene partij: daar kan ik nog wel even voorlangs afslaan.
En jij dacht: vrij zicht hij moet mij gezien hebben...
Wel gezien, maar niet waargenomen dat je zo snel reeds......
Hij zag alleen een witte vlek. (en richtingaanwijzers, die vallen weg in de witte bol???
Zo food for thoughts ;-)
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6358
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: Is het aanbrengen van extra verlichting toegestaan
Volledig met je eens Bert.
De automobilist die mij bijna 6 jaar geleden frontaal te pakken had, stamelde toen "ik heb u niet gezien".
Tegen de rechter verklaarde hij later "ik heb helemaal niet eens gekeken of er iets aan kwam".
Maar toch ben ik van mening dat goede verlichting op de juiste plaats op/aan de motor ertoe kan bijdragen dat je eerder wordt opgemerkt of beter wordt herkend als motor ipv een auto met maar 1 lamp (die er volop rijden, merk ik elke dag weer)...
Om die reden wil ik ook nog proberen de richtingaanwijzers continue te laten branden, maar het mooist zou zijn dat ze wel helemaal uitgaan als ik richting aangeef (ook weer voor extra duidelijkheid). Ben er (nog) niet uit hoe ik dat voor elkaar zou moeten krijgen
De automobilist die mij bijna 6 jaar geleden frontaal te pakken had, stamelde toen "ik heb u niet gezien".
Tegen de rechter verklaarde hij later "ik heb helemaal niet eens gekeken of er iets aan kwam".
Maar toch ben ik van mening dat goede verlichting op de juiste plaats op/aan de motor ertoe kan bijdragen dat je eerder wordt opgemerkt of beter wordt herkend als motor ipv een auto met maar 1 lamp (die er volop rijden, merk ik elke dag weer)...
Om die reden wil ik ook nog proberen de richtingaanwijzers continue te laten branden, maar het mooist zou zijn dat ze wel helemaal uitgaan als ik richting aangeef (ook weer voor extra duidelijkheid). Ben er (nog) niet uit hoe ik dat voor elkaar zou moeten krijgen

Grtz! Koen




- Frank
- Honda ST1300
- Berichten: 7266
- Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
- Locatie: Strijen (NL)
- Contacteer:
Re: Is het aanbrengen van extra verlichting toegestaan
Ik heb het Koen!! 


Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6358
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: Is het aanbrengen van extra verlichting toegestaan



Grtz! Koen




- Frank
- Honda ST1300
- Berichten: 7266
- Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
- Locatie: Strijen (NL)
- Contacteer:
Re: Is het aanbrengen van extra verlichting toegestaan
vast wel!! 


Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6358
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: Is het aanbrengen van extra verlichting toegestaan


Dan zal ik binnenkort Strijen nog maar 's opzoeken denk ik

Grtz! Koen



