Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Over de ins en outs van helmen, motorkleding en bagage
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Ingrid »

Heerlijk die bezorgdheid:
Wat je terug krijgt voor die luttele 5 euro. Een grote liefdevolle familie.

Je lichaam beschermen tegen de kou kan prima. Alleen je handen. Daar moet je echt wat extra's voor doen. Een paar dagen voor het examen. Zo koud dat ik niet meer fatsoenlijk kon sturen. Aan de kant en mijn handen warmen aan het motorblok. Ga je dan toch door, ben je een gevaar op de weg.
In de wachtruimte met alle examenkandidaten ontstond dezelfde discussie als hier. Aat, 67 jaar oud, mijn instructeur, op een motorfiets geboren, zei: Met alleen handschoenen red je het niet en ook niet met diffusors. Op zijn minst handvatverwarming. Mijn motorlaarzen hebben de vuurdoop gehad: Vol heet water kieperen op aanraden van de rijschool om ze soepel te maken. Die zijn echt waterdicht. De volgende ochtend nog evenveel water erin als 's-avonds.
Wie ben ik om eigenwijs te zijn? Jullie hebben ervaring en ik nog helemaal niet.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Bennos »

Ik heb ze dan eindelijk binnen!
M'n Alpinestars Web Gore-Tex laarzen, de vorige waren opgepoetste pasmodellen en gaven zwart af(beetje jammer Ten Kate).
Nu nagelnieuwe ontvangen, zitten heeerlijk!
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Ingrid »

Je wapenen tegen de kou kan heel goed zonder al te gekke fratsen uit te halen.
Met oud en nieuw vroor het een graad of 5 om 2.30 uur.
Handvatverwarming aan op 2 en sjezen maar. Nergens last van. Het is net of die handvatverwarming meer dan alleen je handen op temperatuur houden. Mijn pliessiejasje (Difi damesjack, Xenia 2), een witte met oranje accenten) zit lekker en beschermt goed tegen weer en wind. Motorsneakertjes aan gehad onder de winterbroek. (Niet eens koude voeten.) Deauvilleke is niet uitgerust met diffusors voor handen en of voeten.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Bennos »

Bloedstroom door je handen verwarmd tot op zekere hoogte meer dan alleen je handen ja :mrgreen:
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door PtrO »

Het gaat idd ook om de chill factor.
Je "krijgt" koude handel/voeten omdat je lichaam de bloedstroom afsluit zodat je "body" warm kan blijven.

Dat is de reden dat je het beste eerst de grote oppervlakten van je lichaam moet isoleren cq. verwarmen.
Ik doe dat nu (vooral bij brrrr avonds) met een DIY-36W-am jas waardoor ik (tot op heden) nog geen behoefte heb aan koo(l)tjesverwarming.

Moet zeggen dat Antoinette, zeker met'r windgeleiders een stuk comfortabeler is dan een "kale" fiets.
Zonder kuip etc, weet de schrale wind zichzelf door (niet te bevatten openingen) van jas en broek te werken.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Hennie
Honda ST1300
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 mar 2013, 15:06
Locatie: Lathum

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door Hennie »

Zelf rij ik ook vaak ruim een uur op de snelweg. Handen en voeten uit de wind en handvatverwarming is gewoon erg belangrijk. 's Winters voeten tegen de motor aan dan heb ik voldoende warmte van de motor. Wat erg goed gebleken is om met koude een fleece vest onder m'n motorjas aan te trekken. Fleece is erg behaaglijk. Je lijf moet je goed warmhouden.
Hennie
Na ruim een jaar zeer tevreden op m'n Deauville gereden,
ga ik nu fluitend door het leven op m'n Pan.
K-see
Honda NT700VA
Berichten: 307
Lid geworden op: 07 jun 2019, 21:04

Re: Welk thermo spul trek jij aan tegen de kou ?

Bericht door K-see »

Ik heb afgelopen winter gewoon doorgereden met een motoroverall van Grand Canyon, het pak van het type Calgary 2.
Ik ben echt een koukleum, maar heb totaal geen last gehad van vrieskou of regen tijdens mijn woonwerk afstand van 263 km per dag.
Het pak is voorzien van protectoren, waardoor je gewone kleding eronder kan dragen, dus geen lange onderbroeken of thermoshirts.
Een aanrader voor de Die Hard motorrijder. :up
Beter veel te duur, dan niet te koop :!:
Plaats reactie

Terug naar “Helmen, kleding en bagage”