Oliebollen
Ik ga uit van 3 pakken Koopmans oliebollenmix.
Verder benodigd:
4 liter zonnebloemolie
250 gr vast frituurvet
2 flesjes 0,33 cc Trappistenbier (Triple).
500 gr rozijnen en krenten ( op een pak koopmans mix staat max 250 gr per pak toevoegen, maar bedenk dat de rozijnen en krenten zwaarder worden door de rum

).
Bereiding:
Laat de krenten en rozijnen 2 dagen wellen in rum. Wellen in een goed afgesloten bak of kom.
Zorg ervoor dat de ingrediënten op kamertemperatuur zijn.
Beslag en rijzen:
Laat de krenten en rozijnen goed uitlekken
Schenk het bier in een kan. Er blijft wat residu achter in de flesjes.
Het bier aanvullen met heet water tot in totaal 1,5 liter. Daarbij nog wel de flesjes bier met wat heet water uitspoelen. Het residu bij het water/bier-mengsel voegen. Het geheel is nu lauw en dat moet.
Neem een schone emmer of iets dat groot genoeg is om het beslag in te maken.
Schud de Koopmans oliebollenmix in de emmer en voeg het water/bier toe.
Mix het geheel tot een glad en luchtig beslag. Neem daarvoor de tijd (= geduld).
Voeg de uitgelekte krenten en rozijnen toe. Klop deze goed door het beslag met iets als een houten pollepel. Je merkt op een gegeven moment dat er wat beslag aan de rozijnen/krenten gaat kleven. Dat is het teken dat ze goed zijn doorgeroerd.
Dek de emmer af met een natte doek en zet deze op een verhoging tegen een radiator van de cv (oid). De omgeveing van het beslag moet dus lekker warm ziin om te rijzen.
Bakken:
Doe de olie en het frituurvet in een grote diepe pan. Bv een lekker grote soeppan. Zet deze “op het vuur”. De inhoud goed heet laten worden. Ik contoleer of het het genoeg is om op een gegeven moment e een korst witbrood in te laten vallen. Deze moet en beetje spetterend snel bruin worden.
Vorm met 2 grote lepels een bolletje beslag en laat deze in de olie zakken. Ik bak zelf grote bollen. Daarvan gaan er bij mij 4 in een pan. Als de bollen in de pan gedaan zijn zet ik het vuur wat lager. Het mag niet te heet worden. Ik bak op deze manier de bollen in ca 6a7 minuten mooi bruin en gaar.
Als de bollen ongeveer 1 a 1½ minuut in de olie drijven keer ik ze om. Dan na en minuut of 3 a 4 keer ik ze weer om. Dan laat ik de kant die nog niet mooi bruin is in nog ongeveer 1 a 1 ½. Dan zijn ze rondom mooi bruin. Dan schep ik ze met de schuimspaan uit de pan en doe ze in een kom die bedekt is met keukenpapier. Dan zet ik meteen het vuur onder de olie hoog en begin met de volgende 4. Als die in de pan liggen gaat het vuur weer lager. Dat “spel” is een beetje aanvoelen.
NB. Bij het vormen van een bolletje beslag zorg ik ervoor dat ik van onder uit de emmer zorg voor het “meenemen” van krenten en rozijnen. Deze zakken nl tijdens het rijzen van het beslag een beetje naar de bodem. Tijdens het bakken zet ik de emmer vlakbij “het vuur” Lekker warm en goed voor het rijzen. Dan valt het beslag nl niet in.
Uitlekken:
Ik maak een hoekje vrij op het aanrecht in de keuken. Daar leg ik dubbelgevouwen keukenpapier op.
Neem de bollen uit de kom en leg ze nu op het keukenpapier. Als ze flink zijn afgekoeld leg ik ze in een schaal en dek ze af met plastic ( bv een plastik zak ).
Op deze manier krijg ik goed smakende bollen die goed gaar zijn en lekker zacht blijven. Je kunt ingrediënten naar eigen smaak toevoegen. Ik gebruik zelf per sé gen stukjes sukade want als dat aan de buitenkant van de bol zit wordt dat keihard.
Voor bollen zonder rozijnen en krenten kun je het beslag op dezelfde manier maken en gewoon de rozijnen/krenten weg laten.
Suc6.