Een tomtom gekocht en 2 dagen later nog een

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
rongoos
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 aug 2019, 19:23

Een tomtom gekocht en 2 dagen later nog een

Bericht door rongoos »

Met mijn bijzonder fraaie deauville onder mijn kont wilde ook een navigatie systeem erop.
Zelf ben ik een hele grote fan van de kronkelroute optie. Niet pielen met routes inladen of zelf maken, maar gewoon een eindpunt kiezen en een kronkelroute maken.
Dus het moest een betaalbare tomtom worden. een mooie gevonden op mp en op laten sturen. Dat ding komt aan en ik zet hem aan en hij doet het, dus geld over gemaakt naar de verkoper en een paar dagen later het systeem ingebouwd op de deauville. Nu ben ik geen held met electronica maar ik ging enthousiast aan de slag. Ik had besloten om de stroom af te tappen van de 12v stekker in het linker kuip kastje. Soldeerbout op temperatuur en het kuipwerk verwijderd, wat de eerste keer ook al best spannend is. 1 ding ontbreekt.... een apparaatje om te meten wat de stroom is en wat de massa is. maar goed niet getreurd ik knip de bedrading door en we hebben een egale groene en een groene met een zwarte streep. goed, de egale is stroom en de streep is natuurlijk massa (zwart is massa) steun gemonteerd en de tomtom in de houder. huh niks?? De tomtom gaat niet aan. vreemd, even checken of de 12v stekker het nog doet, ik heb zoń usb houder die ook meteen voltage laat zien. Stop in de plug en niks natuurlijk.. hmm zekering misschien? ja even checken en inderdaad de zekering is door. En geen zekeringen in huis, dus even naar de gamma zekeringen gehaald en meteen maar een 12v tester aangeschaft. thuis gemeten en ja hoor fuck de egale was massa en de gestreepte stroom. shit alles weer uit elkaar en omdraaien die handel, maar nu komt het kl.te deel de tomtom deed dus helemaal niks meer. Harde resets niks alleen een klein flikkertje in het scherm. Is die tomtom nu gewoon overleden omdat de plus en min verkeerd om zaten?

Enfin op MP kwam ik er nog 1 tegen. 3 jaar oud en hij vroeg 110 euro. ik doe hem een bod van 60 en hij zegt kom hem maar halen. In de auto gestapt en na anderhalf uur rijden weer naar huis met een zo goed als nieuwe rider. nu ben ik alleen bang dat wanneer ik de nieuwe tomtom in de oude houder doe dat er misschien weer iets affikt binnenin. Dus ga ik morgen de houder die bij de laatste zat maar weer op de motor bouwen en dan fingers crossed :)

Lang verhaal maar ik ben nooit te beroerd om anderen mee te laten delen in mijn stommiteiten :| moeten er alleen niet te veel zijn haha


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
marcxel
Honda Transalp
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 apr 2016, 16:42
Contacteer:

Re: Een tomtom gekocht en 2 dagen later nog een

Bericht door marcxel »

Let goed op wat de laadspanning van de Tomtom is! Het kan best zijn dat die met 5V werkt. Wat ik op andere fora lees is dat er een lader bij hoort te zitten die de 12V van je accu omvormt naar 5V.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving
rongoos
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 aug 2019, 19:23

Re: Een tomtom gekocht en 2 dagen later nog een

Bericht door rongoos »

ok dat is een nieuwe. Ik heb gewoon gebruikt wat er in de doos zat. Ben niks tegengekomen wat er evt tussen zou moeten.
Ik ga nog even goed kijken of ik wat gemist heb.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een tomtom gekocht en 2 dagen later nog een

Bericht door Cor »

Wel positief nieuws dus. :l :up :mrgreen:
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Hans650
Honda NT650V
Berichten: 131
Lid geworden op: 19 mei 2019, 18:21
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Een tomtom gekocht en 2 dagen later nog een

Bericht door Hans650 »

TomTom werkt meestal op de 5 volt via een tussen adapter die van de 12 volt boord spanning netjes 5 volt maakt. Sigaretten plug monteren, USB plugje en dat zou het moeten zijn.
Als ik er niet aan begin weet ik ook niet of ik het af kan maken....
rongoos
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 aug 2019, 19:23

Re: Een tomtom gekocht en 2 dagen later nog een

Bericht door rongoos »

er zit dus gewoon een originele tomtom houder bij. die heb ik nu goed en netjes aangesloten en alles werkt top.
Alleen hij zit nu op een plek waar ik hem eigenlijk niet wil hebben. Maar daarvoor open ik even een ander draadje
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”