Vorkpoten ST1300 reviseren.

Over het rijwielgedeelte, wielen, banden, remmen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door JoopH »

Sinds een paar weken valt me op dat de linker vorkpoot van mijn motor een beetje viezig is, boven de keerring: Ik moet er aan geloven. Ik moet de vorkpoten reviseren. Mede daarvoor heb ik een poosje geleden een heftafel aangeschaft.
Hoe dat reviseren in z’n werk gaat, zal vast op Youtube te vinden zijn.
Ik wil het klusje rekken naar de winter, want ik wil dan meteen de onderpoten schuren en spuiten. Ook speel ik nog met de gedachte om ze te polijsten en blank te spuiten.
Mijn vraag is ten slotte: Waar kan ik het beste de onderdelen bestellen? Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door JoopH op 13 aug 2020, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door Frank »

Als ze zweten kun je het rekken als ze lekken is uitstel geen optie.
Even schoonmaken en kijken wat er gebeurt, alleen vuil of toch lek.
http://www.japparts.nl/index.php?main_p ... s_id=24678
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door JoopH »

Er loopt geen olie uit, langs de poot, maar er blijft vuil aan de binnenpoot kleven, dus deze wordt niet ‘schoon’geschraapt, maar blijft te vet.
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Gebruikersavatar
ronwolters
Honda NT650V
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2014, 21:46
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door ronwolters »

Je kan eerst proberen om evt vuil tussen de keerring en de vorkpoot er uit te schrapen/vissen. Je kunt daar een plastic dingetje voor kopen maar je kunt ook zelf iets knutselen van een stukje dun plastic, bv een Spa-fles. Google maar op fork seal cleaner, etc en dan kom je wel wat afbeeldingen en filmpjes op Youtube tegen. Eerst het stofkapje er af en dan heel voorzichtig tussen keerring en poot schoonmaken. Motorcrossers schijnen er veel last van te hebben. Als dat niet helpt (en de kans is groot als je alleen op verharde weg rijdt) dan moet je toch echt te keerring vervangen. Tingbiker heeft daar een paar duidelijke Youtubefilmpjes over gemaakt. Lees ook deze draad: https://www.hondadeauvilleclub.nl/forums/109/8197. Ik weet niet of het voor een ST1300 exact gelijk is. Wellicht dat ST1300 rijders dit kunnen bevestigen danwel ontkennen.
grt Ronald
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door JoopH »

Bedankt Ron, maar ik kies er toch voor om ze uit elkaar te halen. Ik wil namelijk ook de binnenkant spoelen, als de oude olie er als zwarte pap uitkomt.
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door Stephan »

Dat kan behoorlijk stinken, die oude olie.
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door Frank »

Doe gelijk de glijbussen vernieuwen.
http://www.japparts.nl/index.php?main_p ... s_id=15191
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door JoopH »

Ja. I want to go all the way!
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 mei 2020, 12:29
Locatie: Noorwegen

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door rolf »

Heb het laatst bij een vriend gedaan bij een kawa uit 85.
Die had de originele olie er nog in...........En die was donkergrijs en stonk een uur in de wind.
Wat gewoon nodig was was een wielmoersleutel, op lucht of op elektriciteit om de inbus onder in de poot er uit te krijgen, zonder wordt heel lastig en een stuk pvc buis die om de voorpoot past om de nieuwe seal er in te drukken.
Bij de kawa poten zaten wat pitten in het oppervlak, dus de lekkage zal met de tijd wel weer terugkomen........geen budget voor nieuwe poten en de verkrijgbaarheid is moeilijk hier.

Klus is niet moeilijk, wel een beetje smerig, dus leg een flink stuk plastic op de vloer oid, die olie zit anders overal. :mrgreen:
Succes!
NT700V 2011 :brm
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door JoopH »

Goeie tip! Dankjewel!
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door Frank »

Voor je de poten eruit haalt eerst de bovenste inbus iets losdraaien en eventueel ook de onderste even een tikkie geven, dat scheelt een boel werk als de poten van de motor zijn.
Wanneer je de onderste inbus er indraait even een beetje loctite erop.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door JoopH »

Goeie tip. De poten vinden het vast niet prettig als je ze vast in de bankschroef moet klemmen 😳
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door JoopH »

De poten zijn inmiddels gereviseerd. Demontage was geen probleem. De olie was lekker zwart/grijs.
De boel lekker doorgespoeld en uit laten lekken. Intussen op de draaibank even van een staaf kunststof, een passende slagbus gemaakt om de nieuwe keerringen schadevrij op hun plaats te benzen. Dit dus gedaan en per poot 640 ml. vorkolie toegevoegd.
De bovenste dop met een imbus 17 weer vastgezet.
Tussentijds had ik ook de buitenpoten geschuurd en zilvergrijs gespoten en met een blanke laag afgewerkt.
De pootjes staan er weer netjes bij en weer klaar om weer op hun plaats gemonteerd te worden.
Wat is er allemaal vernieuwd?
-onderste glijbussen
-bovenste glijbussen
-keerringen
-veerclips op de keerringen
-stofringen
-koperen afdichtringen van de onderste imbusboutjes (met wat lock-tite gemonteerd)
-O-ringen onder de bovenste doppen.
-vorkolie

Kosten:€92,85 incl. verzendkosten.
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door Cor »

En koffie. Liters koffie om alles uit te voeren. :mrgreen:
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Dutchman
Honda NT650V
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 nov 2017, 14:02

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door Dutchman »

Mooi werk! Een voorvork reviseren is een van de weinige dingen die ik niet zelf kan of wil doen, met name omdat ik niet van die mooie slagbussen heb. Knap dus dat jij dat zelf gedaan hebt :up
JoopH schreef: 13 aug 2020, 19:55 Mede daarvoor heb ik een poosje geleden een heftafel aangeschaft.
Een heftafel is stap één. Hoe heb jij de motor stabiel gehouden toen de voorvork eronderuit was? Ik heb daar zelf flink over zitten dubben want ik was doodsbenauwd dat bijv. een van de kinderen ertegenaan zou botsen en de motor omver zou lazeren. Ik heb toen een plafondconstructie met sjorbanden gemaakt zodat de motor, op de heftafel, met het balhoofd in de sjorbanden hing.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door Cor »

:le :idea: geen kinderen toelaten in je werkplaats. Achterkant verzwaren of die met een sjorband vastzetten aan de heftavel. Stel dat je druk van de tafel wegvalt dan hangt je motor met de voorkant aan het plafond :shock: :wn1 :mrgreen: :oo :en1 :twisted:
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door JoopH »

Inderdaad de motor met sjorbanden met de achterzijde aan de heftafel naar beneden trekken.
Wie trouwens de montagebus wil lenen, doe maar een berichtje.
Laatst gewijzigd door JoopH op 08 nov 2020, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Gebruikersavatar
ronwolters
Honda NT650V
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2014, 21:46
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door ronwolters »

Ik ken de voor-achter balans niet van een ST1300 maar als ik aan de voorpoten van een Deauville 650 knutsel dan zet ik de motor op de middenbok met een autokrik onder mijn motorblok. De motor staat dan hartstikke stabiel.
Laatst gewijzigd door ronwolters op 08 nov 2020, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
grt Ronald
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door Frank »

Zo doe ik dat ook bij mijn motoren. :up
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door JoopH »

Ik wil ook wel een montagebus maken voor de Deauville om uit te lenen aan eventuele gegadigden, maar dan moet ik de maten hebben. Wie kan mij deze aanleveren?
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door Marcel »

JoopH schreef: 08 nov 2020, 21:17 ...... maar dan moet ik de maten hebben.
Volgens mij zijn de voorvorkpoten van de ST1300 en de NT700V hetzelfde.... qua maat dan.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door Frank »

Keeringmaat ST1300 45x57x11
Keeringmaat NT700 41x54x11

Een detail. :en1 :tg
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door Marcel »

Precies......

Altijd checken !

:rtfm
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Dutchman
Honda NT650V
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 nov 2017, 14:02

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door Dutchman »

De NT650 ook 41x54x11 net als de NT700 (bron)
@JoopH: dat is een mooi aanbod! Misschien wil ik daar wel een keer gebruik van maken.
Dutchman
Honda NT650V
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 nov 2017, 14:02

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door Dutchman »

Ik heb het zo gedaan (bij een motor zonder middenbok):

Afbeelding

Afbeelding

Dit is inderdaad wel met het risico dat de druk in de lift wegvalt en de motor aan het plafond gaat 'hangen'. Dat zou ik kunnen oplossen door een lengte-verstelbare ophanging (katrollen oid) ipv een hijsband met vaste lengte zoals nu. Want dan kan ik de lift hoger zetten zodat hij in de eerstvolgende vergrendeling schiet en niet terug kan zakken mocht de druk wegvallen.
Gebruikersavatar
De Deauco's
Bestuur Honda Deauville Club
Berichten: 1503
Lid geworden op: 26 aug 2013, 17:52

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door De Deauco's »

We hebben hier even ingegrepen aangezien het niet meer over technische zaken ging.
Met vriendelijke groet,
De Deauco's


Wie wij zijn vind je hier

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Rijwielgedeelte”