TomTom Rider 550 - Sena SMH5 - iPhone 13

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
FontijnH
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:49
Locatie: Zoutelande

TomTom Rider 550 - Sena SMH5 - iPhone 13

Bericht door FontijnH »

goedendag,

ik ben al een week aan het proberen om bovenstaande 3 met elkaar te laten praten. het lukt niet!

uren mee bezig geweest, chatten met TomTom (India), factory reset van de tomtom, de Sena ook, uurtje bij Motoport Goes....niets werkt.

het lijkt erop dat de iPhone 13 het probleem is, namelijk de bluetooth profielen storen elkaar.

momenteel kom ik niet verder dan muziek en navigatie op m'n oortjes...maar ik kan dus niet bellen.

of...ik kan wel bellen en ook navigatie...maar dan geen muziek.

gek wordt je ervan!
2002-2020 Honda VT600C Shadow (anno 1988)
2020-?? Honda NT650V (anno 2002)
Gebruikersavatar
coenox
Honda NT700VA
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 jan 2017, 18:38
Locatie: Ede

Re: TomTom Rider 550 - Sena SMH5 - iPhone 13

Bericht door coenox »

Ik heb zelf nog de Rider 40 en de iPhone 12, maar dit schijnt typisch een probleem met de Rider 5xx serie en de iPhone te zijn. Ik ben geen expert en mogelijk heb je alle tips al gehad, maar het geheim schijnt te zitten in de volgorde van koppelen. En daar is een video met uitleg voor: https://youtu.be/eBSM0Z_IX-s

En wellicht levert dit iets op, je bent niet de enige: https://discussions.tomtom.com/en/discu ... e-messages

Hoor graag of het lukt. Overweeg ook de overstap naar de 550.
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”—Thomas Edison
FontijnH
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:49
Locatie: Zoutelande

Re: TomTom Rider 550 - Sena SMH5 - iPhone 13

Bericht door FontijnH »

Nou kom ik vandaag op de site van TomTom zelf een lijstje tegen. Heel handig om dat eerst te controleren!

https://help.tomtom.com/hc/nl-nl/articl ... er-500-550

Goed, in mijn geval met een iPhone 13 en een Sena SMH5….

Tomtom, een iPhone (13) en een Sena CMH5 kan:

-navigatie
-siri (behalve de 10S)
-data voor Traffic
-smartphone notificaties
-zien wie er belt
-muziek vanaf de telefoon: (allees de Sena 30k op A2DP)
-telefoon opnemen (alleen de Sena 20S op A2DP)

Een Android daarentegen:

Een Android, een Rider 550 en een Sena kan:

-navigatie
-google now
-data voor Traffic
-smartphone notificaties
-zien wie er belt
-muziek vanaf de telefoon.
-telefoon opnemen (alleen de 20S)

Dus het ligt aan de iPhone. De meneer van Waypoint had gelijk.

Nu, ik heb een back up telefoon, dat is een oude iPhone 8 met een batterij (al de tweede) die je in 20 minuten leegtrekt. Ik denk dat ik die ga vervangen door een android.
Welke android werkt zeker te weten? Of werken ze allemaal?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door FontijnH op 04 feb 2022, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
2002-2020 Honda VT600C Shadow (anno 1988)
2020-?? Honda NT650V (anno 2002)
FontijnH
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:49
Locatie: Zoutelande

Re: TomTom Rider 550 - Sena SMH5 - iPhone 13

Bericht door FontijnH »

@Coenox:

Ja, ken die instructies en al geprobeerd…een keer of wat. Het lukt gewoon niet. Het is echt het een of het ander….of muziek en Navigatie….maar geen telefoon.
Of muziek en telefoon, maar geen navigatie.

Het probleem zit hem (aldus de Waypoint meneer) in het feit dat een iPhone (sinds IOS 13) pvoor de verschillende functies verschillende bluetooth protocolen gebruikt (heb dan ook 2 Rider 550 verbindingen staan in de bluetooth lijst)….waarvan minimaal 1 dus stoort met de verbinding tussen TomTom en Sena. Een Android doet dat met maar 1 protocol en heeft dat probleem dus niet.

Het is eigenlijk te gek voor woorden dat een iPhone (toch meestal de duurdere telefoon) dit niet meer kan. Dus dat je gewoon een tweede telefoon (android) moet kopen. Maar dat is dan maar zo.
Laatst gewijzigd door FontijnH op 03 feb 2022, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
2002-2020 Honda VT600C Shadow (anno 1988)
2020-?? Honda NT650V (anno 2002)
Gebruikersavatar
coenox
Honda NT700VA
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 jan 2017, 18:38
Locatie: Ede

Re: TomTom Rider 550 - Sena SMH5 - iPhone 13

Bericht door coenox »

Hmm. Als ik nu naar mijn TomTom 40 kijk is dat volgens mij niet anders. Maar de TomTom is gekoppeld aan het ene Bluetooth kanaal van de Sena (SF2 in dit geval) en daarmee heb ik traffic, geluidsaanwijzingen en kan ik zien wie mij belt. Het andere kanaal van de Sena is gekoppeld aan mijn iPhone. Daarmee kan ik muziek luisteren en de telefoon opnemen. Ik snap ook niet helemaal wat het voordeel is om dit via de TomTom te laten lopen. Ik snap nog niet helamaal waarom dit met de TomTom 550 niet gaat en met de oudere 40 wel.
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”—Thomas Edison
FontijnH
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:49
Locatie: Zoutelande

Re: TomTom Rider 550 - Sena SMH5 - iPhone 13

Bericht door FontijnH »

@Coenox:

Ik weet het ook niet maar de TomTom krijgt het niet voor elkaar…en dat ligt aan de iPhone.

Ik krijg de tomtom gekoppeld aan de iPhone. Dat gaat prima. En als ik dan de iphone koppel aan de sena….of de tomtom aan de sena….vliegt de verbinding tussen tomtom en iphone eruit.

Gewoon waardeloos maar goed. Het is op te lossen.
2002-2020 Honda VT600C Shadow (anno 1988)
2020-?? Honda NT650V (anno 2002)
FontijnH
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:49
Locatie: Zoutelande

Re: TomTom Rider 550 - Sena SMH5 - iPhone 13

Bericht door FontijnH »

Vandaag bijna 2 uur bezig geweest Bij Mediamarkt.

Met de Samsung van €140 lukt het wel…alleen dan kan ik wel zien dat wie belt…maar niet opnemen. Volgens het lijstje van TomTom kan alleen de Sena 20S dat.

Nou….dan maar niet bellen op de motor (als ik de navigatie aan heb. Als ik geen navigatie in m’n oren nodig heb kan ik die verbinding eruit gooien en gewoon de Sena laten praten met de iPhone (en dan kan ik ook bellen). En dan praat de tomtom via de wifi voor flitsers enzo…en zet ik Flitsmeister wel aan voor flitser info in de oortjes.
2002-2020 Honda VT600C Shadow (anno 1988)
2020-?? Honda NT650V (anno 2002)
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TomTom Rider 550 - Sena SMH5 - iPhone 13

Bericht door Cor »

:wn1 als ik met de motor weg ben dan ben ik niet bereikbaar. En kan ik mij voor 100% bezighouden met het verkeer.
Mijn snelheid is dusdanig dat ik geen flitsmeister nodig heb. Net even de nieuwe prijzen van cjib gezien en die liegen er niet om. Ik ben niet van plan om hen te sponsoren.
Dus waarom al die moeite? :idea: :en1 :oo :ot
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
coenox
Honda NT700VA
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 jan 2017, 18:38
Locatie: Ede

Re: TomTom Rider 550 - Sena SMH5 - iPhone 13

Bericht door coenox »

FontijnH schreef: 04 feb 2022, 12:56 Vandaag bijna 2 uur bezig geweest Bij Mediamarkt.

Met de Samsung van €140 lukt het wel…alleen dan kan ik wel zien dat wie belt…maar niet opnemen. Volgens het lijstje van TomTom kan alleen de Sena 20S dat.

Nou…

Is het dan niet vooral een probleem met de headset? Heeft die wel twee Bluetooth kanalen?
Cor schreef: 05 feb 2022, 16:13 :wn1 als ik met de motor weg ben dan ben ik niet bereikbaar. En kan ik mij voor 100% bezighouden met het verkeer.
Mijn snelheid is dusdanig dat ik geen flitsmeister nodig heb. Net even de nieuwe prijzen van cjib gezien en die liegen er niet om. Ik ben niet van plan om hen te sponsoren.
Dus waarom al die moeite? :idea: :en1 :oo :ot
:b
Iedereen heeft zijn eigen behoeften, maar ik stel persoonlijk wel prijs op de koppeling TomTom - telefoon - headset. Om de volgende redenen:

- verkeersinformatie: TomTom leidt me om bij files. Hiervoor heeft hij de dataverbinding van de telefoon nodig.
- ik kan zie wie me belt. Opnemen doe ik niet, maar bij sommige mensen weet ik dat ik snel ergens moet stoppen om terug te bellen.
- ik vind gesproken aanwijzingen in mij oor prettig. Hoef ik niet de hele tijd op het scherm te kijken en kan ik mijn ogen op de weg houden.
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”—Thomas Edison
FontijnH
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:49
Locatie: Zoutelande

Re: TomTom Rider 550 - Sena SMH5 - iPhone 13

Bericht door FontijnH »

@Cor je hebt gelijk, ik sponsor ze ook niet van ganser harte! Maar je hoeft niet heel hard te rijden om geflitst te worden. Overal schroeven ze de snelheid terug en soms ga je dan toch onbewust te hard…

Verder wil ik ook liever even onbereikbaar zijn…maar dat gaat niet altijd.

Maar waarvoor al die moeite? Nou…omdat iets kan betekend idd niet altijd dat je het dan ook moet doen…maar het is wel leuk als het allemaal wel werkt!

@Coenox ja, het probleem lag echt bij de iPhone…de android die 6 keer goedkoper was kon veel meer! Alleen liep ik tegen de grens aan van de headset
2002-2020 Honda VT600C Shadow (anno 1988)
2020-?? Honda NT650V (anno 2002)
Gebruikersavatar
coenox
Honda NT700VA
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 jan 2017, 18:38
Locatie: Ede

Re: TomTom Rider 550 - Sena SMH5 - iPhone 13

Bericht door coenox »

FontijnH schreef: 08 feb 2022, 23:47
@Coenox ja, het probleem lag echt bij de iPhone…de android die 6 keer goedkoper was kon veel meer! Alleen liep ik tegen de grens aan van de headset
Ik vrees dat je gelijk hebt. Inmiddels een heel draadje over gevonden, ik vrees alleen dat er geen oplossing is: https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=140&t=50764
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”—Thomas Edison
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”