Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
peterh

Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door peterh »

:D

Niet dat ik ons kantoor niet weet te vinden, maar in de spits is zo'n Tante Truus die weet waar het vast staat best handig.
Nou gebruikte ik in de auto (ondanks het feit dat die zelf navigatie aan boord had) al TomTom op mijn Android-telefoon. Dat kost €12,95 per jaar, inclusief een driemaandelijkse kaart-update. Google Maps kan er niet tegenop, en de navigatie in de auto al helemaal niet.

In mijn zoektocht liep ik tegen deze houder op. Voor net geen dertig euro kon ik me er geen buil aan vallen, dacht ik. Ik had er al eentje gekocht voor op de fiets van mijn vrouw, dus de tweede kon op de motor.

Zoals ik 'm er nu op heb, ziet dat er ongeveer als volgt uit:
Afbeelding

Op de toerenteller zie ik niks beneden 1000rpm en kan ik nog net het rode gebied zien, maar de koelvloeistoftemperatuurmeter zie ik nog helemaal. Ik moest de scharnieren en het balhoofd wel een klein beetje strakker zetten dan af fabriek het geval was, maar niet zo dat je denkt dat je wat afbreekt als je 'm uit de weg scharniert.
Ik wil nog gaan proberen of ik, wanneer ik de houder op het verticale deel van het stuur zet, het balhoofd van de houder zo kan draaien dat ik de telefoon (horizontaal) in het midden heb. Dan moet ik 'm weliswaar wegklappen om de sleutel in en uit het contactslot te doen, maar dat is geen bezwaar.

Heb ik er wat aan? Reken maar! Afgelopen dinsdag vond Tante Truus dat het op de S107 wat te druk was (wat klopt, want er is daar, op de drukke doorgaande route van de afslag naar het centrum een baan afgesloten), dus stuurde ze me een afslag verder, en werd ik langs de Kuip, keurig netjes en zonder oponthoud, naar kantoor geleid.

Ik heb nu nog geen behoefte om het ding aan een voeding te koppelen... een ritje van drie kwartier kost me 10% batterij-capaciteit. En op de gesproken instructies zit ik al helemaal niet te wachten! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door peterh op 30 okt 2021, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
peterh

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door peterh »

Ik wil nog gaan proberen of ik, wanneer ik de houder op het verticale deel van het stuur zet, het balhoofd van de houder zo kan draaien dat ik de telefoon (horizontaal) in het midden heb
Het antwoord daarop is een triomfantelijk ja. En ik kan nog gewoon overal bij! EN het ziet er ook een stuk netter uit zo, toch?

Afbeelding

(en nee, de telefoon zit er niet in, want die had ik nodig om deze foto te maken... ik had mijn camera niet bij me!)
Ruud Bakker
Honda ST1300
Berichten: 1006
Lid geworden op: 30 jan 2015, 13:53
Locatie: IJsselstein

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door Ruud Bakker »

Netjes! :up
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door Marcel »

Inderdaad heel netjes. Ik heb op die plek nu de XT gemonteerd.... :D

Houd je er rekening mee dat trillingen van invloed kunnen zijn op je telefoon.
M.a.W. dat die misschien stuk kan gaan.... Voor I-phones zijn daar gevoelig voor.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Lupo Deauville
BMW R1200RT
Berichten: 223
Lid geworden op: 14 apr 2021, 15:24
Locatie: Dongen NB

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door Lupo Deauville »

Een tip; Ik gebruik een oude iPhone voor de navigatie met de Scenic app. En gaat die oude kapot dan is er vast nog wel ergens een 7 of 8 voor niet veel op MP te vinden.
R1200RT 2010
R1150R 2004
NT650V 1999
peterh

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door peterh »

Followup:
En opnieuw een praktisch bruikbare verbetering, gewoon door de arm anders te gebruiken (het hele ding staat nu recht omhoog)!

Afbeelding

Okee, hij zit niet meerr helemaal gelikt "in het midden". En ik moet iets inzakken om de hele teller te zien (maar ik weet ook wel dat, als de naald recht omhoog staat, daar 100km/u wordt aangewezen), en ik kan net aan de brandstofmeter zien.
Maar vooral: ik hoef niet meer helemaal naar beneden te kijken om op het navigatiescherm te kijken!
En het contactslot bedienen is nu ook een stuk makkelijker.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door Cor »

Versie 3.0 werkt dus het best. :up
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
peterh

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door peterh »

Nou, versie 3.0 was in acceptatie :be maar is direct teruggetrokken :oo

Ik had gekeken of ik, met het stuur recht vooruit, alles nog kon zien.
Wat ik even vergeten was is dat, als je het stuur naar rechts draait, de steun natuurlijk meedraait, en dan al heel snel tegen de kuip (boven het dashboard) aankomt. :roll:
Zucht.

Dat was het moment dat ik naar de constructie ging kijken, en mijn gedachten maar even de vrije loop liet.
Het viel me op dat het laatste deeltje van de beugel-constructie een klein rond kokertje is, met in het midden een gaatje voor de inbusbout waarmee het aan de rest van de beugel vastzit. Aan dat kokertje zit de knobbel van het kogelgewricht.
En het kokertje sprak en zeide "als je mij nou met die kunststofkit en een parkertje vastmaakt aan de bovenkant van deze rand op de kuip, zodat het kogeltje naar voren wijst, kan je, als je de houder erop zet, eronderdoor nog prima je hele dashboard zien, inclusief het LDC-paneeltje met het digitale klokje, en zit de houder hoog genoeg om 'in je blikveld te zitten', maar niet zo hoog dat je niet meer voor je uit de weg kunt zien. Oftewel, precies goed!"

Zo gezegd, zo gedaan. Hij zit perfect, het ziet eruit alsof het zo hoort, ik kan alles zien wat ik wil zien, de telefoonhouder beweegt niet meer met het stuur mee, en het contactslot is weer geheel toegankelijk. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
De kit moet nu uitharden (dat duurt even, want we hebben geen verwarmde garage), maar als dat gebeurd is, zal ik Doofus even naar buiten rijden en foto's maken. Dat zal wel maandag worden, want dan gaat er sowieso even gereden worden.

We zullen het versie 4.0 noemen, en ik ben er vrij zeker van dat dit de definitieve oplossing wordt.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door Marcel »

Dus als ik het goed begrijp hangt het hele gewicht van de navi aan 1 parkertje dat vastzit in de dunne plastic kuip.

Ik wil niet negatief zijn maar ik denk dat dat op de lange termijn niet gaat houden.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
peterh

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door peterh »

Ik denk dat je de kit over het hoofd ziet.
peterh

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door peterh »

Marcel schreef: 25 dec 2021, 16:21 Dus als ik het goed begrijp hangt het hele gewicht van de navi aan 1 parkertje dat vastzit in de dunne plastic kuip.
Ik heb het net even voor je opgemeten.
De verbinding is een bijna massieve cylinder (met een gaatje in het midden voor het inbusboutje) van zo'n 3 cm doorsnede, volgespoten met Polymaxx en rechtstreeks verlijmd op het kunststof. De zelftapper was om de lijmverbinding le taten uitharden, en is nu zuiver symbolisch.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door Cor »

Tijd om te zien. Tijdens een sleuteldag ofzo. :wn1
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
peterh

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door peterh »

Sleuteldag...! :crs :shock:

Ik zeg altijd van mezelf "met gereedschap in mijn handen ben ik nutteloos, grenzend aan gevaarlijk."
Ik snap prima hoe dingen werken, maar ik krijg ze toch kapot. Hoe ik ooit, als scholier bijklussend bij Van Rossem Wielersport, zelf racefietsen heb leren assembleren en onderhouden is me een raadsel. Op dit moment ben ik onder andere bezig met het repareren van een linkerzijkofferdeksel waarvan het voorste sluitdeel onderin de koffer lag, en de rechter ook niet meer fris is. Dat is nog geen onverdeeld succes; op dit moment sluit ik de koffer met gaffer tape. :tg

Maar ik zal er sowieso maandag even omheen lopen met een camera, en wat foto's en een filmpje maken. :mrgreen:
peterh

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door peterh »

De beloofde illustraties:

Zo ziet het eruit vanuit de bestuurderszetel:
Afbeelding

Zo zit 'ie vast:
Afbeelding

Van vooraf:
Afbeelding

In de telefoonhouder is, ondanks het feit dat het een behoorlijk groot lel van een telefoon is (een A71) nog ruimte over voor een laadkabel die in het linkerkuipvak in de 12V gaat (die kabel komt eraan):
Afbeelding

Het trilt of schudt niet, ook niet bij 7500rpm. Ik ben buitengemeen tevreden.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door Marcel »

Het ziet er redelijk stevig uit. :D

Laatste keer dat iemand iets aan de topkuip bevestigde werd er gebruik gemaakt van een speciale plaat om de Navigatie op vast te schroeven.
Met zo'n plaat verdeel je het gewicht meer en kun je ook meer boutjes/schoefjes gebruiken.
Een navi is over het algemeen ook zwaarder dan een telefoon dus is zo'n steviger bevestiging wel gewenst.

Het is in ieder geval een prima positie voor de navigatie. :up
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door JoopH »

Ik vind het een mooie en kompakte montage.
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Ruud Bakker
Honda ST1300
Berichten: 1006
Lid geworden op: 30 jan 2015, 13:53
Locatie: IJsselstein

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door Ruud Bakker »

Netjessssss !
peterh

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door peterh »

Laadkabeltje is binnen. Met de kortste 12-V-aanstekerplug die ik kon vinden aangesloten in het afsluitbare linker "dashboardkastje" en via het dashboard naar de telefoonhouder geleid. Past precies!
Omdat de hele constructie nu, van stekker tot en met de houder, aan de kuip zit, draait er dus niks mee. De kabel zit nu nog met een stukje gaffer tape aan het dashboard, maar ik ga nog wel iets maken waar een tierap aan vast kan. :mrgreen:

Vandaag een stuk mee gereden, en ik stel tevreden vast dat het zo helemaal af is. Zit als het debuutalbum van Johnny Cement en de Bakstenen*, trilt niet, is perfect onderin het blikveld, zit niet in de weg. En het ziet er nog eens gelikt uit ook. :mrgreen:

*) "Als een muur zo vast"
peterh

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door peterh »

En zo is het geworden...
Afbeelding
Gebruikersavatar
coenox
Honda NT700VA
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 jan 2017, 18:38
Locatie: Ede

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door coenox »

Netjes, mooie plek. Zou je nog een keer kunnen delen hoe dat op het dashboard zit bevestigd? Ik haak wat later aan en die eerdere foto’s zijn niet meer te zien.
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”—Thomas Edison
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door ikkieman »

Dat gaat niet meer. Peter is geen lid meer.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
coenox
Honda NT700VA
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 jan 2017, 18:38
Locatie: Ede

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door coenox »

OK, jammer. Vooral voor Peter denk ik ;) . Dank voor je bericht.
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”—Thomas Edison
FontijnH
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:49
Locatie: Zoutelande

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door FontijnH »

Wat een lel van een telefoon!

Ik heb bij de laatste rit van 2021 (wijnmaandrit) ook met de iPhone op een RAM mount gereden. Daarna deed de camera stabilisatie het niet meer. Ondertussen een nieuwe foon…maar die RAM mount zit nou op de fiets. (Die met trappers, zonder zijwieltjes)
2002-2020 Honda VT600C Shadow (anno 1988)
2020-?? Honda NT650V (anno 2002)
Gebruikersavatar
coenox
Honda NT700VA
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 jan 2017, 18:38
Locatie: Ede

Re: Deauville + telefoonhouder + TomTom = happy voor wènâg

Bericht door coenox »

Enige manier om je iPhone te gebruiken is met een SP Connect of een Quadlock houder met anti vibratie module. Maar zelfs dan geen garantie dat je camera heel blijft.
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”—Thomas Edison
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”