Cursus VRO Lelystad 9 juli 2022

Over de techniek van het motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjef Laboyrie
Honda Crossrunner
Berichten: 257
Lid geworden op: 28 apr 2010, 20:37
Locatie: IJsselstein (Ut)

Cursus VRO Lelystad 9 juli 2022

Bericht door Sjef Laboyrie »

Daar op 12 juli huisarrest had gekregen van 6 dagen t.g.v. Corona en nu weer een klein beetje opknap heb ik hier even de tijd voor. :le

Samen met Sonja en Hans Vink naar de politieacademie te Lelystad voor De Voorgezette Rij Opleiding genaamd Rookie van de KNMV.
op 08.30 uur aangekomen en na een bak koffie/thee werden we verdeeld over 7 groepen van ca. 8 motorrijders met elk een eigen instructeur.

Wij groep 5 met rijinstructeur Radboud, grote rijzige man met volle baard en al rijervaring van 40 jaar, helm met hoorntjes erop en het was een Viking.
Na voorstelronde en de vraag waarom je deze cursus deed; Sonja vooral voor de bochttechnieken en Hans en ik om onze andere motoren beter te leren kennen.
09.00 uur achter Radboud aan het circuit op, afspraak was niet in te halen, niet vlak achter elkaar en je als een nr 46 te gedragen, de bedoeling goede lijnen rijden in de bochten, dus goed inkijken, blijven kijken, lange bocht naar rechts langzaam weer terug, recht stuk gas erop, voor de bocht terug en kijken waar je heen gaat, bochtje naar links, tussendoor stukje landweg , kijken weer circuit op, slingerbochtje naar boven links rechts. Tussendoor wisselen van plaats zodat ieder een keer achter Radboud kwam. Dit werd tijdens de hele cursus tussen de verschillende verrichtingen herhaald.

STRAATJE KEREN
Op dit circuit ruimte zat als je de bocht niet haalt, geen paniek ga je verder in het gras, geen obstakels. Verscheidene hebben het gras nodig gehad.
Dus rustig aan komen rijden, achterrem blijven gebruiken, slippende koppeling, linkerbochtje , linkerarm naar je lijf en rechterarm strekken en kijken naar het midden van de weg. Rechtsom, rechterarm en linkerarm strekken, rem los en verder rijden. Na een paar keer het gras niet meer nodig gehad.
REMPROEF
Met twee motoren naast elkaar aan komen rijden met 50 km/uur bij pionnen reageren en vol in de remmen, vooral voor je uit blijven kijken want daar ga je heen, na ca 25-30 meter met ABS staat je dus pas stil.
Herhalen met 70 km/uur en dan heb je dus meer dan 40 meter nodig op stil te staan.
Herhalen zowel met 50 als 70 km/uur maar alleen achterrem gebruiken, dan heb dus 3 keer zoveel remweg nodig.
Radboud met zijn BMW liet het ook nog even zien mijn aanrijden van 140 km/uur en vol in de remmen en dan vlieg je dus heel voetbalveld over in de lengte voordat je pas stil staat. Zonder ABS moet je niet alles inknijpen want dan ga je onderuit maar remmen alsof je in een spons knijpt.
Dit was voor iedereen een goede eyeopener. :shock: Dus besef al rij 30 km/uur dan heb toch nog meer dan 10 meter nodig om stil te staan.
SPEELTUIN
Grote wip waar je met de motor op komt rijden, kantelpunt niet stoppen rustig doorrijden rechtdoor kijken en rustig weer eraf, Veerpont idee.
Lange stoep met pionnen erop. Stoep op rijden eraf voor de pion er weer schuin op en dat drie keer. Je denkt schuin de stoep op je valt om dus niet als je maar wel gas blijft geven, hierna linkse haakse bocht een kamelen bult over, halverwege niet stoppen want dan zijn je beentje te kort, blijven kijken en doorrijden. scherpe bocht naar links over verzonken balk in de weg. En dit paar keer herhalen.
SCHUIN WEGDEK
Lang talud geasfalteerd onder ca. 45 graden. Met voldoende snelheid eerst onderlangs, dan halverwege en dan bovenlangs.
Onder aan talud twee pionnen naast elkaar en eindje verderop twee bovenop. door onderste pionnen en dan schuin naar boven door bovenste pionnen en weer naar beneden. Hier op talud zeker niet stoppen want dan glij met motor en al naar beneden.
OBSTAKEL OP DE WEG
Over balk en band rijden wat op het wegdek ligt. Aan komen rijden met 50 km/uur en hup de balk over, kijken waar je heen gaat, hierna hetzelfde maar dan over een band. Eigenlijk merk je er niet veel van als het moet rij er dan recht overheen.
Hierna nogmaals maar dan met beide handjes los en armen wijd, je mot het fff durven maar het lukt gewoon.
WEGDEK ONDER WATER
Vergelijk het met een viaduct wat gedeeltelijk onder water staat en je wil er toch doorheen, het is niet te diep, alleen om het een beetje spannender te maken halverwege een rij pionnen naast elkaar die je links moet ontwijken. Van te voren niet verteld dat er ook putdeksels zijn.
Met 50 km/uur aan komen rijden, shit water, langzaam afremmen naar 25-30 km/uur, ontwijken koppeling in er voorbij en langzaam weer op laten komen en verder. Helaas broek in laarzen niet er overheen, dus hele natte voeten :lol: , dan nog maar een keer.
Als je dit met een rustige snelheid doet ook geen probleem, wel ook weer blijven kijken waar je naar toe wilt.

Tussen deze verrichtingen door steeds weer een rondje op circuit, en een goede lunch met een broodje bal.
Kan wel zeggen dat ik nu weet wat ik met deze motor kan. Kost geld maar je heb er wat aan, alleen je wordt er ook best wel moe van maar ja ben ook geen 30 meer. Sonja heeft ook nog even achterop bij Radboud op de motor rondje circuit gedaan voor haar gevoel in de bochten te ervaren, ik geloof niet dat ze steeds haar ogen open had. Al met allemaal heel leerzaam.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sjef Laboyrie op 18 jul 2022, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
:brrr Honda VFR Crossrunner 800X
Sonja59
Honda NC750X DCT
Berichten: 795
Lid geworden op: 02 sep 2019, 09:14
Locatie: Gouda

Re: Cursus VRO Lelystad 9 juli 2022

Bericht door Sonja59 »

Leuk verhaal Sjef.
Het was een enorm leerzame dag. En idd, ik heb "letterlijk" af en toe een oogje dicht geknepen bij onze Viking achterop. :oo
2023 - Heden Honda NC 750X DCT
2013 - 2023 Honda Deauville NT 650

Love is ...................... hitting the road together :brrr :brrr
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Cursus VRO Lelystad 9 juli 2022

Bericht door Cor »

:le goed verhaal. Heel duidelijk omschreven.
Wij knijpen ook wel eens een oogje dicht :mrgreen:
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Hans59
Honda NT700VA
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 mei 2020, 11:20

Re: Cursus VRO Lelystad 9 juli 2022

Bericht door Hans59 »

Mooi geschreven Sjef over een leerzame dag. De grenzen zijn door de training weer wat verder verlegd. Er stonden nog enkele andere onderdelen op het programma, maar de beschreven oefeningen waren zeker de meest leerzame. We weten beter wat onze stalen ros kan (bijvoorbeeld de stoeprand oefening), maar ook wat niet. Leuke training en zeker aan te bevelen. :apl

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Cursus VRO Lelystad 9 juli 2022

Bericht door Marcel »

Mooi geschreven......en om het bij te houden ook zelf regelmatig oefenen.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Droopy
Honda NT700V
Berichten: 262
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:53
Locatie: Ede

Re: Cursus VRO Lelystad 9 juli 2022

Bericht door Droopy »

Leuk geschreven en leuk om te lezen en volgens mij een mooie dag. leuke foto, met de motor door de waterbak.
It's only a live time.
Ruud Bakker
Honda ST1300
Berichten: 1006
Lid geworden op: 30 jan 2015, 13:53
Locatie: IJsselstein

Re: Cursus VRO Lelystad 9 juli 2022

Bericht door Ruud Bakker »

Mooi stukje, Sjef!
Helder en goed verhaal; mooi om te lezen dat er áltijd wat te leren valt!
JoRoos
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2019, 11:17

Re: Cursus VRO Lelystad 9 juli 2022

Bericht door JoRoos »

Mooie beleving en heerlijk leesbaar geschreven Sjef 👌🏼 Had van Sonja al de belevenissen gehoord afgelopen rit en krijg steeds meer de indruk dat ik zoiets zeker moet gaan doen😃 Tnksss voor dit inkijkje met foto’s 🏍💨
Honda NT650V
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Cursus VRO Lelystad 9 juli 2022

Bericht door Marcel »

Zeker doen inderdaad.....of had ik dat al ergens gemeld :wn1
Misschien zijn er nog wel meer gegadigden.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”