Airbag vest

Over de ins en outs van helmen, motorkleding en bagage
Plaats reactie
FontijnH
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:49
Locatie: Zoutelande

Airbag vest

Bericht door FontijnH »

Zat gisteren Dakar te kijken en hoorde ineens iets over een airbag systeem voor de motor rijders.

Huh? Dat was totaal nieuw voor mij!

En wat blijkt....die zijn er dus ook voor op de straatfiets. Ze waren er eerst met een koortje aan de fiets (als eens soort trekkoord) maar steeds meer zelfstandig met allerlei sensoren. Dat lijkt me handiger....al moet je dan ook niet vergeten om ze op te laden (micro-USB)

Ixon (IX Airbag-U03) en Held (eVest Clip-in) hebben ze voor iets van €350 maar dan moet je er een abonnement bij nemen van €12/m of €120/jaar.
Ze zijn er ook van Dainese (Smart D-Air Airbag vest) en Alpinestar (Tech-Air 5 airbagvest) maar die zijn duurder (rond de €600) en moet je opsturen na een crash....en dat is ook niet gratis.
Dit zijn dus vesten die je onder (of over) je normale jas doet.

Dan zijn er ook nag die geïntegreerd zijn in een nieuw pak maar dan rijzen de prijzen echt de pan uit...

Ik zou wel wat links kunnen posten maar denk dat jullie ze makkelijk zelf vinden.
Wat zijn jullie gedachten hierover? Ervaringen?
2002-2020 Honda VT600C Shadow (anno 1988)
2020-?? Honda NT650V (anno 2002)
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Airbag vest

Bericht door ikkieman »

Oef, daar noem je wel even een onderwerp.
In de MotoGP rijden ze er al een tijdje mee rond. Echter, dat is bijna allemaal het D-air Racing systeem van Dainese. Sterker nog, sinds 2018 is het daar gewoon verplicht. Ook niet gek als je de crashes ziet van bijvoorbeeld de twee Oostenrijkse GP's.
Oh, en het ding zit ook ingebouwd in de meest luxe versie van de Honda Goldwing.

Nu heb ik er zelf nog absoluut geen ervaring mee, maar ik was ook niet van plan om ervaring op te doen met een airbag pak. Niet omdat ik het systeem niet vertrouw of niet het voordeel zie, maar vanwege het financiële plaatje. Motorrijden in Nederland is al stevig aan de prijs.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Airbag vest

Bericht door Frank »

Bij de HDC rijdt een dame met zo'n vest, ik dacht Ellen.
Ervaringen zul je moeten vinden op het internet, bij de HDC zul je dit waarschijnlijk niet vinden.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Airbag vest

Bericht door ikkieman »

Nu je het zegt, je hebt helemaal gelijk Frank. Was me helemaal ontschoten.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Airbag vest

Bericht door Marcel »

Ik heb ooit eens zo'n ding gepast. Het moet over je motorjas en ik vond het behoorlijk "beklemmend" terwijl ik toch de juiste maat aan had.

Ik rij nu ruim 20 jaar waarvan de laatste 10 jaar zo'n beetje dag en nacht.
Slechts 1 keer gevallen.....buiten mijn schuld.....met relatief lage snelheid.

Heeft zo'n vest dan nut? Zeker.....
Vooral voor een persoon die op de snelweg met hoge snelheid te dicht op zijn voorganger rijdt.
Vervolgens moet de auto voor hem remmen. Motorrijder let niet goed op en raakt de auto en gaat onderuit.....en vliegt dwars over drie rijbanen de berm in.
Heb je dan zo'n vest, dan heeft het zeker toegevoegde waarde.

Voor de gemiddelde Deauville rijder die een VRO cursus heeft gedaan is die toegevoegde waarde veel minder......want die is inmiddels bijgeschoold en rijdt nu veel defensiever.

Dat van die motorrijder heb ik voor mijn ogen zien gebeuren bij terugkomst uit Duitsland.
Wonder boven wonder had de man niks maar zijn motor was wel onder de vangrail doorgeschoven.
Gelukkig had hij wel een leren pak aan.

Met die VRO cursus heb ik ook ervaring en dat heeft me al mening keer gered omdat ik de fouten van anderen zie aankomen en hierop anticipeer.

Moraal van dit verhaal: Investeer in een VRO 1 en VRO 2 opleiding.
Daar heb je dag-dagelijks iets aan en je wordt er ook een betere motorrijder van.
Je leert dat je motor veel meer kan dan jij....echt waar....en daarna ga je heel anders rijden en krijg er nog veel meer plezier in.
M.a.w. een additionele training helpt je veel meer dan een passieve bescherming door een jas.

.....maar dat is mijn mening.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1200
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: Airbag vest

Bericht door barend »

hier kan ik me helemaal in vinden Marcel.
valse veiligheid noem ik het.
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Airbag vest

Bericht door JoopH »

Absoluut!
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
FontijnH
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:49
Locatie: Zoutelande

Re: Airbag vest

Bericht door FontijnH »

Valse veiligheid? Die redenering volg ik niet. Je kunt een hoop voorkomen met voorzichtig rijden...maar niet alles. En daar gaat het om.

Ik heb zelf ondertussen het Held vest en de Icon vest zo’n beetje afgekeurd vanwege het abo-ding...waardoor ze toch een stuk duurder zijn dan die van Dainese en Alpinestar.

Van een motorkledingcentrum op internet kreeg ik deze reactie:

Beste Hjalmar,

Goed dat je contact opneemt! Ook wij zitten aan de buis gekluisterd. De airbagsystemen is inderdaad een van de laatste innovaties op het gebied van protectie voor de motorrijder.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, je kan inderdaad gewoon een airbagvest dragen onder jouw Macna jas. Er zijn namelijk verschillende airbagvesten die speciaal ontwikkeld zijn voor onder je kleding. Het voordeel daarvan is dat je er eigenlijk weinig of niets van merkt dat je hem draagt en dat deze volledig autonoom door middel van sensors in het vest hun werk doen.

Zo staan ze altijd op scherp en weten jou optimaal te beschermen. Het beschermingsniveau is een stuk hoger dan de reguliere protectoren die we gewend zijn op de ledematen en rug te dragen. Helaas, of gelukkig, maar net uit welk perspectief je het bekijkt, hebben we al enige ervaringen teruggekregen waarbij deze vesten levens hebben gered.

Eerder schreef ik een blog over de airbagvesten van Alpinestars en Dainese, die goed met elkaar te vergelijken zijn en in de basis dus beide stand-alone zijn, zonder kabels naar de motor of sensors die je nog dient te installeren.

Zie: https://blog.motorkledingcenter.nl/alpi ... et-airbag/

Bij verdere vragen help ik je graag op weg.


Na wat doorvragen over het Held vest op hun website waarbij het abonnement helemaal niet genoemd werd kreeg ik deze reactie:

Ik zie inderdaad dat het Held E-Vest met minimale informatie bij ons online is gekomen. Het klopt dat je daarvoor die losse module nodig hebt. Die kun je dan inderdaad voor 400 euro aanschaffen, dus dan is die van jou, of voor 120 euro per jaar kunt 'leasen'. In&Motion is een fabrikant die deze technologie ook voor andere merken beschikbaar maakt.

In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat wij deze vesten niet standaard in het assortiment hebben en ons focussen op de airbagvesten van Alpinestars en Dainese.

Het klopt wat je zegt, dat Alpinestars 17 keer beter zegt te beschermen en Dainese 7 keer. Dit heeft ermee te maken dat Alpinestars op basis van protectie van een level 1 rug protector meet en Dainese dat op basis van een level 2 rug protector doet (wat naar mijn idee eerlijker is). Eigenlijk niet meer dan een slim stukje marketing van Alpinestars.

De sleutelbenen worden in beide gevallen beschermd, alleen loopt de Alpinestars meer over in de bovenarm. Terwijl dat gebied standaard al wordt bedekt door je schouder protectoren. Mijn persoonlijke ervaring is dat de Dainese comfortabel draagt als een echt vest en mooier is afgewerkt.

Daarbij komt dat Dainese voor D-Air een gepatenteerd systeem gebruikt qua airbagzak. Je zou het kunnen zien alsof het allemaal kleine kamertjes zijn die zich vullen met lucht. Hierdoor blijft de airbag in zijn geheel opgeblazen, wanneer die bijvoorbeeld op een punt erg veel belast wordt. Bij Alpinestars is het een grote kamer, dus daar ligt die mogelijkheid wel, dat er meer luchtverplaatsing zal zijn in de airbag.
2002-2020 Honda VT600C Shadow (anno 1988)
2020-?? Honda NT650V (anno 2002)
FontijnH
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:49
Locatie: Zoutelande

Re: Airbag vest

Bericht door FontijnH »

Dit kwam overeen met een gesprek die ik eerder deze week had met een motorsport winkel in Goes
2002-2020 Honda VT600C Shadow (anno 1988)
2020-?? Honda NT650V (anno 2002)
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Airbag vest

Bericht door Marcel »

FontijnH schreef: 06 jan 2021, 17:18 Valse veiligheid? Die redenering volg ik niet. Je kunt een hoop voorkomen met voorzichtig rijden...maar niet alles. En daar gaat het om..
[/i]
Precies, maar.....de meeste mensen combineren die twee zaken niet.
M.a.w de "veiligheid" die door het vest geleverd wordt, wordt deels teniet gedaan doordat men onveiliger gaat rijden.

Het is wetenschappelijk bewezen dat na de invoering van zowel riemen in de auto als ABS, initieel veel minder gewonden vielen. Daarna liep dat weer op omdat men zich veiliger voelde.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
ellentb
Honda NT700VA
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 mar 2018, 19:25
Locatie: Goor

Re: Airbag vest

Bericht door ellentb »

Ik rij inderdaad altijd met een airvest. Ik heb een Held airvest, zonder abonnementen en sensoren. Gewoon met een strap die je vastmaakt aan het chassis van je motor. Deze klik je aan je vest. Defensief rijden is uiteraard 1, maar gezien mijn kwetsbare plekken door een eerder ongeval toch de investering destijds gedaan. Ik heb het vest gelukkig nog niet nodig gehad. Mocht je op zoek zijn naar een simpel, maar betaalbaarder alternatief kijk dan eens bij Restyle in Aalsmeer of Barneveld. Zij produceren en verkopen airvesten voor volgens mij €199,- Dit volgens dezelfde techniek.

Mijn ervaringen: mij bevalt het prima. Het is wel extra gewicht, maar hier was ik snel aan gewend. Verder heb ik er tijdens het rijden geen last van, zoals je wel kunt hebben bij body protectors. En het is een extra laag over je jas. Dus tijdens de frissere dagen extra warm, tijdens warme zomerdagen waait het minder door..Voor mij is het geen schijnveiligheid. Ik rij nog altijd even defensief, maar mocht je onbedoeld af moeten stappen dan is de kans op schade aan je nek,torso en bekken echt wel aanzienlijk kleiner. Bij normaal afstappen gaat ie niet onbedoeld af, of je moet heel extreem afstappen. Het vest heeft een ruk van ongeveer 30 kilo nodig om het vest op te blazen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Mocht je nog vragen hebben dan zie ik die wel hier of in een pb, Of bij een van de ritten natuurlijk!
I don't ride a bike to add days to my life. I ride a bike to add life to my days! :brrr
FontijnH
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:49
Locatie: Zoutelande

Re: Airbag vest

Bericht door FontijnH »

Dat is ook mijn instelling. Ik rij zo-wie-zo defensief (in 20 jaar tijd 4 keer een ongeluk gehad. 2 lowsiders (gewoon fiets neergelegd in een te krappe bocht) en twee keer van achteren aangereden. Zwaarste verwonding van de 4 was een blauwe plek op m’n heup....en daar wil ik het graag bij houden!

Maar goed, ik heb thuis 3 uitstekende redenen rondlopen om veilig te rijden dus ook met een extra vest aan doe ik rustig.

Maar zoals gezegd....niet iedereen doet dat en niet iedere situatie kun je voorkomen. En dan kan zo’n vest je wel serieus meer bescherming bieden.

@ellentb, jij draagt je airbag vest dus OVER je motorpak?
(Pstt...was jij er vorig jaar bij in de zeeland/zuid-holland rit? Witte motorjas? Dan kan ik een gezicht plakken bij de naam)

Zodra de Corona maatregelen toelaten dat de winkel weer open gaat ga ik dat Dainese vest proberen. Als het past mogen ze het meteen inpakken voor me...

Het goedkopere vest met start-koort is beter dan niets.....maar dit is, in mijn bescheiden mening, dab weer beter dan het vest met koort.

€599 is best een pak geld maar als ik daardoor serieus letsel kan beperken/voorkomen....vind ik het waard. Als zelfstandig ondernemer in een maatschap kost een ziektedag mij persoonlijk ook best wat....

I keep you posted!
2002-2020 Honda VT600C Shadow (anno 1988)
2020-?? Honda NT650V (anno 2002)
Gebruikersavatar
ellentb
Honda NT700VA
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 mar 2018, 19:25
Locatie: Goor

Re: Airbag vest

Bericht door ellentb »

Ik draag inderdaad mijn vest OVER mijn jas, dit zodat het vest nooit in het opblazen belemmerd wordt door een Jas die te weinig ruimte bied, wanneer het vest zich op zou moeten blazen. Dit heeft mijn voorkeur ten aanzien van een vest onder de jas, aangezien je dan met deze ruimte rekening zou moeten houden en onder normale omstandigheden de jas dat wellicht te ruim zit.
Ook zit er in mijn vest een nekkraag. Die zet in geval van impact je helm dermate vast op je hoofd dat het knikken en schudden van je hoofd niet mogelijk is en dus goed gefixeerd. Dit zou nooit goed kunnen onder de boord van de jas.

Ik heb ook meer dan genoeg reden weer veilig thuis te komen.

Een vest zonder koord heeft inderdaad ook zijn voordelen, maar was destijds nog niet op de markt. Met name bij een valpartij tot <30 km/h zal een vest met sensoren sneller opblazen. Nadeel vind ik dat er dan in veel gevallen weer een abonnement op zit. Held/Helite heeft er tegenwoordig ook een met sensoren en zonder abonnement, maar ook al diverse terugroepacties.

Voorlopig blijf ik nog wel bij mijn huidige turtle vest met koord. Ik heb hier verder geen last van. Is inmiddels een routine geworden om het vast klikken.

P.s. Ik was niet bij de Zuid-Holland rit en draag geen witte motorjas😉
I don't ride a bike to add days to my life. I ride a bike to add life to my days! :brrr
FontijnH
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:49
Locatie: Zoutelande

Re: Airbag vest

Bericht door FontijnH »

Vandaag een lekkere rit van Zoutelande naar 4Bikers & Bikes gereden, in Leende.

Daar een Helite E-turtle gehaald. Zij zeggen dat die zo strak/los moet zitten dat je er nog overal een vuist tussen kan steken. Anders zou je, in geval van interne bloedingen bij een zwaar ongeval, nog als een citroen uitgeperst kunnen worden...en dat is niet de bedoeling.

En vervolgens een 363 km rit via via terug naar huis met het vest aan. Merk je er iets van? Nee. Helemaal niet. Hij zit los genoeg over de jas dat je hem eigenlijk bijna niet voelt.

Wat heet, ergens halverwege wou ik even afstappen, pakte de telefoon uit m’n houder en wou hem “as usual” in m’n jaszak steken. Maar hij kwam dus tussen vest en jas....en gleed zo naar het asphalt...oeps!

Waarom Helite?

Helite is een frans merk, voornamelijk bekend van de paardensport waar ze al een hele lange tijd airbag vesten voor maken. En de e-turtle is de electronische variant van de Turtle 2.0, de verbeterde versie van de Turtle.

Maar het waren vooral een aantal blogs/vlogs die me van het voorgenomen pad (richting Dainese) duwden. Die waren allemaal helemaal gelukkig van de Helite en veel minder van de andere vesten

Een Helite vest kun je namelijk zelf weer klaarmaken na een ongeluk. Je kunt er zelf een nieuwe gaspatroon insteken en klaar. Bij Dainese en Airstars ben je je vest iets van een maand kwijt...en €250 armer.

Ook is een Helite vest veel groter (qua volume in opgeblazen toestand) en heeft de Helite als enige ook een kraag die rond je nek opblaast en zo het hoofd fixeert.

Goedkoop is tie niet. Met een extra gaspatroon en de voorvorksensor (autonoom werkt die niet onder de 20 km/u, de voorvorksensor vult hem daarin aan dat je dus ook bescherming heb bij lage snelheden) was ik dus net over de €900 kwijt.

Afbeelding
2002-2020 Honda VT600C Shadow (anno 1988)
2020-?? Honda NT650V (anno 2002)
Gebruikersavatar
Karel
Motorloos
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 aug 2016, 09:40
Locatie: Veenendaal

Re: Airbag vest

Bericht door Karel »

Wat Marcel schrijft is heel goed om zo'n cursus te gaan doen.
Ikzelf heb nooit zo'n cursus gehad.
Mijn opleiding bij de Marrechausse was nog intensiever.
Bijvoorbeeld;
Stenen trapjes afrijden een dijkje omhoog waar alleen gras of zand licht.
Motorbeheersing was hoog in het vaandel.
Dat zijn opleidingen die zeker voldoen aan de genoemde opleiding waar Marcel het over heeft.
Dus ik adviseer om een goede motoropleiding te gaan doen.
Natuurlijk niet proberen zoals ik het heb gehad want dat kan ook fout aflopen.

Grt Karel
Gebruikersavatar
ellentb
Honda NT700VA
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 mar 2018, 19:25
Locatie: Goor

Re: Airbag vest

Bericht door ellentb »

Mijn vest staat Held op, maar in Duitsland ook verkocht als Helite. Ook de turtle en dit is de voorloper van de E turtle. Die heeft ook zeker mijn belangstelling, maar deze is nog niet aan het eind van zijn levensduur. Het klopt inderdaad dat je deze losjes over je jas draagt, zodat het vest de ruimte heeft maximaal op te blazen. Extra training is ook nooit weg! Ben voornemens om in januari/februari een verhoogde rijvaardigheidstraining te gaan doen op Gran Canaria. 😁🥳🏍💨
I don't ride a bike to add days to my life. I ride a bike to add life to my days! :brrr
FontijnH
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:49
Locatie: Zoutelande

Re: Airbag vest

Bericht door FontijnH »

Twee motorseizoenen later en nog steeds m’n vest niet nodig gehad. Gelukkig maar al scheelde het afgelopen maart weinig…met een auto die rechts inhaalde terwijl ik rustig naar rechts van rijbaan aan het wisselen was. Ik voelde hem tegen m’n been drukken….met 80 a 90 km/u is dat best een schok!

Maar ik rij zelfs kleine ritjes nog met m’n vest aan. Je voelt er niets van…en het geeft een klein beetje meer rust in je hoofd.
2002-2020 Honda VT600C Shadow (anno 1988)
2020-?? Honda NT650V (anno 2002)
Plaats reactie

Terug naar “Helmen, kleding en bagage”