Hoe zit het met oordoppen?

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Hoe zit het met oordoppen?

Bericht door Daniël »

Vraagje, hoe zit het eigenlijk met oordoppen?

Kan ik nu ik eindelijk weglessen heb toe met simpele oordoppen van bijv Beter Horen/Schonenberg/Specsavers etc?
Of is het verstandiger om verder te kijken naar op maat gemaakte oordoppen, en welke soorten en keuzes zijn er?

Ben heel erg benieuwd naar jullie waardevolle adviezen, meningen en tips.
Lupo Deauville
BMW R1200RT
Berichten: 226
Lid geworden op: 14 apr 2021, 15:24
Locatie: Dongen NB

Re: Hoe zit het met oordoppen?

Bericht door Lupo Deauville »

Ik ga er toch van uit dat Beter Horen etc. direct de "op maat" aan je gaat verkopen. Natuurlijk kan je best af met de standaard doppen die voor motor rijden zijn gemaakt. Qua pasvorm blijft dat een universele oplossing, ga voor op maat. Je hebt je goede gehoor nog? Houd dat zo!
R1200RT 2010
R1150R 2004
NT650V 1999
Gebruikersavatar
RobT
Honda CBF1000A
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 feb 2022, 22:08
Locatie: IJsselstein

Re: Hoe zit het met oordoppen?

Bericht door RobT »

Ik heb op maat gemaakte van Alpine. Wel wat duurder en wat meer moeite om ze te krijgen maar dan heb je ook echt wat: erg fijn. Volgens mij kan je ze ook bij Hans Anders bestellen.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7057
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Hoe zit het met oordoppen?

Bericht door ikkieman »

Oordoppen zijn sowieso aan te bevelen. Om eens het verschil te proberen tussen wel en geen oordoppen kun je met een simpel setje van iedere drogist proberen te rijden. Kijken wat het verschil is. Daarna kun je voor jezelf besluiten wat je wil. Op maat, universeel of motorspecifiek, aan jou de keuze.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Hoe zit het met oordoppen?

Bericht door Daniël »

Ik zal wat specifieker zijn, in het verleden heb ik heel vaak een oorinfectie gehad door psoriasis in de gehoorgang. (wie niet horen wil, moet maar voelen ;) )
Hierdoor is de gehoorgang gevoelig geworden, dus ik stop niet zomaar wat in mn oren.
Nu las ik iets over bluetooth oordoppen, maar kan je daar ook nog muziek mee luisteren of heb je dan weer een Sena systeem nodig aangezien ik een Shoei Neotec 2 helm heb?

Begrijp mij niet verkeerd, ga geen muziek luisteren als ik onderweg ben met de instructeur. Hij mag dan het zoetgevooisd geluid van een misthoorn op volle zee hebben, maar ik hoor toch graag z'n aanwijzingen en correcties. De muziek komt wel ná het rijbewijs.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hoe zit het met oordoppen?

Bericht door Cor »

Loop even langs bij een gehoorwinkel voor advies. Gezien je vraag ga ik daar geen 'deskundige 'raad voor geven.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14078
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Hoe zit het met oordoppen?

Bericht door Marcel »

Als het om op maat gemaakte oordoppen gaat, beslis dan niet te snel.
Er zijn redelijk vaak speciale aanbiedingen wat zo maar € 25,= kan schelen.....zoals bij Goedhart dit weekend

Op maat gemaakte oordoppen zijn na een aantal jaar wel aan vervanging toe. Ze gaan meestal wat ruimer zitten omdat je oren blijven groeien.
Als ze te ruim zitten dan lekt er geluid langs en dan verliezen ze hun dempende werking. Dan is het tijd voor nieuwe.

Je kunt ook een doos met "schuimpjes" kopen. Die worden vaak eenmalig gebruikt bijvoorbeeld in het vliegtuig of tijdens een overnachting in een lawaaige omgeving.
Vaak zijn ze wel vaker te gebruiken maar ik vind het een nadeel dat ze meestal compleet het omgevingsgeluid blokken. Dat wil je niet op de motor.

Het alternatief voor beide, en precies er tussenin zittend , zijn de pluggen die eruit zien als 2 parapluutjes boven elkaar. Voldoende bescherming., redelijk goedkoop en probleemloos langere tijd te gebruiken.

Zelf gebruik ik al jaren op maat gemaakte oordoppen. Dat bevalt prima. Je kunt bovendien laten meten of ze nog goed afsluiten.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14078
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Hoe zit het met oordoppen?

Bericht door Marcel »

Als je een Shoei helm hebt dan gewoon Sena in laten bouwen voor muziek of aanwijziging van je navigatie. Dat werkt prima.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Hoe zit het met oordoppen?

Bericht door Daniël »

Gisteren even bij BeterHoren naar binnen gegaan voor wat informatie, aardige meneer achter die alles uitlegde over op maat gemaakte doppen en wat het beste zou zijn ivm de gevoeligheid van mijn oren.
Beste man raadde mij toch tijdelijke doppen aan: Pluggerz. Heb nu knalrode doppen in twee maten zodat ik even goed kan voelen en horen wat het beste past. Aanstaande maandag derde solo les, kan ik ze meteen even uittesten, enkel voor 1 oor, als ik twee zou doen hoor ik mijn intructeur niet meer. Grote kans dat ik dan doorrijd tot de tank leeg is ;)
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hoe zit het met oordoppen?

Bericht door Cor »

Gelukkig heb je een helm op zodat niemand die rode oren ziet :tg
Succes met lessen. :up
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”