Kennen jullie de dode-seconde?

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14078
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Kennen jullie de dode-seconde?

Bericht door Marcel »

Daar heb ik gisteren bijna kennis mee gemaakt.
De dode-seconde is de eerste seconde dat het stoplicht voor de motorrijder op groen staat.

Gisteren stond ik aan het einde van een afrit voor het rode licht. Het stoplicht sprong op groen en op dat moment kwam er van links nog een auto en een grote vrachtwagencombinatie door rood heen gedenderd terwijl je op deze weg maar 50 Km/u mag.

Gelukkig let ik altijd goed op en had de vrachtwagen al aan zien komen. Ik ben nog wel opgetrokken hem ff te laten schrikken (Misschien niet zo netjes maar ik kon het niet laten). Bij het volgende stoplicht heb ik de chauffeur op zijn rijgedrag aangesproken. Zijn commentaar: "Als ik had geremd dan was mijn lading verschoven".

Nu vraag ik je....!@#$%%^&*() :cens . Ik was behoorlijk kwaad.
Wat me nog het meeste stoorde is dat ik de indruk kreeg dat de chauffeur het allemaal maar heel gewoon vond en dat ik me niet zo druk moest maken.
Excuses konden er in ieder geval niet van af.

Ik heb in ieder geval een klacht ingediend bij het betreffende bedrijf.
Maandag maar eens navragen of ze er iets mee gedaan hebben......

Vriendelijke groet.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
BertG

Bericht door BertG »

Het is een lauwe smoes. Als het echt zo is dan had hij zijn lading niet goed vast staan en dat is zijn eigen verantwoording.
Voorts dient hij zijn snelheid aan te passen zodat de bestuurder zijn voertuig tot stilstand kan brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

Ik weet het je koopt er niets voor...

In Duitsland krijg je hier geen boete voor maar poging doodslag, zo heb ik mij laten vertellen.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

BertG schreef:In Duitsland krijg je hier geen boete voor maar poging doodslag, zo heb ik mij laten vertellen.
Soms hebben ze daar dus toch goede ideeën...

M'n rij-instructeur heeft er tijdens de lessen inderdaad vaak op gehamerd dat je er (vooral als motorrijder) rekening mee moet houden dat je bij groen soms zo snel op het kruispunt kan zijn, dat ander verkeer wat nog "net even door rood" gaat een gevaar kan opleveren. Vooral bij kruisingen waar geen tijd zit tussen rood licht voor de ene richting en groen licht voor de andere is dit link.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
RonalT

Re: Kennen jullie de dode-seconde?

Bericht door RonalT »

mp1963 schreef:Bij het volgende stoplicht heb ik de chauffeur op zijn rijgedrag aangesproken. Zijn commentaar: "Als ik had geremd dan was mijn lading verschoven".
Een automobilist / vrachtwagenchauffeur wil niet door een motorrijder aangesproken worden op zijn verkeerde rijgedrag.
Ze zullen altijd met een zeer lullige smoes aankomen. Ze denken daarmee hun (gevaarlijke) gedrag goed te praten.

En door rood rijden is ook heel normaal. Ik hoop altijd dat die jongens die bij een verkeerslicht staan te gassen, toch goed opletten. Want ik zie het ook regelmatig om mij heen dat er auto's van links of rechts komen terwijl mijn licht al op groen staat.

Heb ook wel eens van zo'n hufter te horen gekregen, dat je voorrang moet krijgen. Waarop ik hem vroeg 'waarom mocht jij dan wel voorrang nemen terwijl je het niet had?'

Of iemand die bij een versmalling, geregeld met borden (ik zag een blauw bord met voor mij een witte pijl) die me vertelde dat ik wel eens voorzichtiger mocht zijn met zo'n mooie motor. Ik heb hem toen maar verteld dat je met een bus, ook al is hij van je baas, niet asociaal mag rijden.

Na 30 jaar motorrijden ken ik zo legio voorbeelden van komplete #@&smoezen.
Mathijs

Bericht door Mathijs »

bij mijn vrachtwagen rijles is me duidelijk geleerd dat als het verkeerslicht op orange/geel/amber springt je al een begin maakt om te stoppen.... een andere vorm is al uit den boze.
en ik heb ook vaak een bestuurder aangesproken en dan verontschuldigen ze zich en zeggen het nooit meer te doen..... right...
of zou dat komen door mijn fel gekleurde voorkomen (A)

ik meen me te herinneren dat we bij een tour ook zoiets hadden waarbij De Witte bij groen en als een dolle vandoor ging met claxon om een koekblik die door rood gereden was te laten schrikken :P
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Bruvma schreef: ik meen me te herinneren dat we bij een tour ook zoiets hadden waarbij De Witte bij groen en als een dolle vandoor ging met claxon om een koekblik die door rood gereden was te laten schrikken :P
Slecht geheugen. Als een dolle natuurlijk niet maar wel ff het gas er op. ;) Die claxon ging per ongeluk. Kwestie van een klein knopje en een grote duim :l
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Jos
Honda NC750X DCT
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 dec 2008, 12:04
Locatie: Uden NL

Bericht door Jos »

Ik realiseer me dat ik dan een "zwakke" verkeersdeelnemer ben. Zwak in de betekenis van maar twee wielen.
Bij ieder verkeerslicht, waar ik moet stoppen, blijf ik me dat realiseren en kijk altijd - uit voorzorg- of er toch nog niet een of andere malloot aan komt zetten.
Dan zie ik ook dat er toch nog menig voertuig door rood rijdt.
Laatst gewijzigd door Jos op 15 aug 2010, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Bericht door Geert »

Op deze manier is een kennis van me van zijn motor af gereden, gebeurde hier in Hoorn.
Die kennis van me trok op bij groen en werd in de zijkant geramd door een automobilist die door rood was gegaan.
Gevolgen: ziekenhuisopname, revalidatie, nu heeft hij gelukkig nergens last maar van.
Materieel: motor (Pan eurpean) total loss.
Het blijft bij kruisingen met stoplichten dus heel goed uitkijken als je groen krijgt.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14078
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Geert schreef:Op deze manier is een kennis van me van zijn motor af gereden, gebeurde hier in Hoorn.
Die kennis van me trok op bij groen en werd in de zijkant geramd door een automobilist die door rood was gegaan.
Gevolgen: ziekenhuisopname, revalidatie, nu heeft hij gelukkig nergens last maar van.
Materieel: motor (Pan eurpean) total loss.
Het blijft bij kruisingen met stoplichten dus heel goed uitkijken als je groen krijgt.
Die kennis heeft dan heel veel geluk gehad. De confrontatie vrachtwagencombinatie vs. Motor had ik waarschijnlijk niet overleefd, ook gezien de snelheid van de vrachtwagen.

Fijn dat jullie weer terug zijn.
Tot de eerste toer.

Vriendelijke groet.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Mathijs

Bericht door Mathijs »

mp1963 schreef:
Geert schreef:Op deze manier is een kennis van me van zijn motor af gereden, gebeurde hier in Hoorn.
Die kennis van me trok op bij groen en werd in de zijkant geramd door een automobilist die door rood was gegaan.
Gevolgen: ziekenhuisopname, revalidatie, nu heeft hij gelukkig nergens last maar van.
Materieel: motor (Pan eurpean) total loss.
Het blijft bij kruisingen met stoplichten dus heel goed uitkijken als je groen krijgt.
Die kennis heeft dan heel veel geluk gehad. De confrontatie vrachtwagencombinatie vs. Motor had ik waarschijnlijk niet overleefd, ook gezien de snelheid van de vrachtwagen.

Fijn dat jullie weer terug zijn.
Tot de eerste toer.

Vriendelijke groet.
bij een vrachtwagencombinatie zal de snelheid vaak niet fataal zijn, eerder de massa die doorschiet.
ik heb het ooit gepresteerd om met een noodstop op de vrachtwagen de betonblokken die vastgespannen ware vol tegen het schot te laten komen, de noodstop was met 50kmh, had niet willen weten wat er gebeurd was als ik diezelfde stop maakte met 90kmh
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Bruvma schreef: bij een vrachtwagencombinatie zal de snelheid vaak niet fataal zijn, eerder de massa die doorschiet.
ik heb het ooit gepresteerd om met een noodstop op de vrachtwagen de betonblokken die vastgespannen ware vol tegen het schot te laten komen, de noodstop was met 50kmh, had niet willen weten wat er gebeurd was als ik diezelfde stop maakte met 90kmh
Dan waren de blokken door het schot je cabine ingekomen, gok ik. Geen prettig idee...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Ik ga er altijd van uit dat er koekblikkers door rood licht rijden. In de Randstad is dat in ieder geval al een heel normaal verschijnsel. Het is eerder uitzondering als het eens niet gebeurt, tenzij er roodlicht-camera's zijn geplaatst.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14078
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Bericht door Marcel »

EdVissers schreef:Ik ga er altijd van uit dat er koekblikkers door rood licht rijden. In de Randstad is dat in ieder geval al een heel normaal verschijnsel. Het is eerder uitzondering als het eens niet gebeurt, tenzij er roodlicht-camera's zijn geplaatst.
Ik neem inmiddels hetzelfde standpunt in.
Het is inderdaad treurig om te moeten constateren dat door rood licht rijden een normaal verschijnsel is/wordt.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Toen ik zo'n 15 jaar geleden m'n autorijbewijs haalde was dat al de boodschap die door mijn rij-instructeur werd meegegeven: kijk bij het oprijden van een kruising altijd om je heen, want er kan er altijd eentje door rood komen. En bij een aanrijding heb je meestal niets aan "maar hij zat fout"...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Lolbroek Smurf

Bericht door Lolbroek Smurf »

Idd Koen, zo is mij dat ook geleerd.


Maar ook mij is het al een keer gebeurt dat ik met mn 12 meter merkte (terwijl ik 50 reed) dat ik niet tijdig stil zou kunnen komen te staan voor het stoplicht.
Met een "nat" wegdek heb je gewoon wat "meer" nodig om tot stilstand te geraken. Maar dat weet iedereen denk ik dan maar. En daar heb je je maar aan aan te passen. (al helemaal als beroeps chauffeur)
Dus de " Kwalitatief Uitermate Teleurstellende" smoes van schuivende lading geld bij mij niet.
Ik kan hooguit vragen of niet " ïedereen tegelijk" op mn schoot wil komen zitten :l

Maar het is en blijft een groot probleem dat wel steeds vaker voorkomt. Het lijkt wel of het bewust gedaan word, maar ze hebben niet door dat als het fout gaat het ook echt mis is.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Niet op tijd kunnen remmen wordt veroorzaakt door 2 mogelijke factoren.

Te hoge snelheid
of Niet opletten

De tijd dat het licht op oranje staat zal in de praktijk altijd voldoende zijn om
of door groen te rijden
of tijdig te stoppen.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Lolbroek Smurf

Bericht door Lolbroek Smurf »

Hey Ed,


Voor het grootste gedeelte heb je daarin gelijk natuurlijk.

Maar als je door oranje rijd is groen al geweest :lol: :lol: en ben je te laat :lol: :lol: :lol:

Dus geven ze nog ff gas om net dat oranje te halen en gaan dan door rood.

Maar niet alleen de "koekblikkers" er zijn zat motorrijders die het ook nog ff snel willen halen.

Ook ik zie dit dagelijks gebeuren, en waarom? Omdat iedereen zo een "haast" heeft.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Inderdaad lijkt oranje voor de meesten niet te betekenen "stop indien (op een veilige manier) mogelijk" maar meer "geef zoveel mogelijk gas om erdoor te zijn voor oranje verandert in rood". Waarbij de kans groot is dat het licht op rood springt en stoppen dan geen optie meer is...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
FreBa

Die ene dode-seconde

Bericht door FreBa »

Dag,
Wat ik tot dusverre mis, is het verschijnsel dat er niet één, maar wel méér voertuigen door rood rijden.
Door-rood-gereden-voertuig is meestal op de kruising als ik kan gaan optrekken. Ik ben banger voor nr. 2 of 3 die door rood rijden.
Mhg, Fred
RonalT

Bericht door RonalT »

CaveyH schreef:was dat al de boodschap die door mijn rij-instructeur werd meegegeven: kijk bij het oprijden van een kruising altijd om je heen, want er kan er altijd eentje door rood komen.
Door rood rijden

Laatst reed ik met een collega mee in de auto, reed die door het rood

ik zeg : doe normaal.
zegt hij: doe ik altijd, doet m'n broer ook altijd.

bij het volgende stoplicht reed die weer dooor het rood.

Hetzelfde verhaal: doe ik altijd, doet m'n broer ook altijd

bij de volgende was het groen duwt die vol op de rem, ik zeg wat doe je nou weer"?

zegt-ie: jaaah, stel dat mn broer van de andere kant komt!!

De moraal van dit verhaal?

Uitkijken! Mijn collega zijn broer rijdt overal en altijd!! :)
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Maar.... :)

Het is allemaal onderdeel van de verpaupering van onze maatschappij. We zijn er deel van en doen er op sommige momenten vrolijk aan mee. Zo ook ik.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op zo'n stelling dus ook hier. Ik ken ze alleen niet.
Al eens goed in de spiegel gekeken? :)

Ik zal mijzelf als voorbeeld nemen. Ook ik mopper op de overtredingen van anderen maar bega zelf ook wel eens een overtreding.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Maar er zijn overtredingen en overtredingen. Een keertje toch nog rechtdoor gaan terwijl je eigenlijk voor linksaf stond voorgesorteerd kan (mits je goed uitkijkt) niet zoveel kwaad.

Door rood rijden, (enorme) snelheidsovertredingen begaan of anderen moedwillig hinderen (of zelfs van de weg afrijden) zijn overtredingen van een heel andere categorie.

Ik kan gelukkig wel in de spiegel kijken en weten dat ik nog nooit een overtreding uit die categorie heb begaan.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
roelof
Honda NT700V
Berichten: 867
Lid geworden op: 28 sep 2008, 19:22
Locatie: Emmen( nl )

Bericht door roelof »

we moeten anticiperen in het verkeer en dus houd rekening met kinderen die dingen doen die je niet verwacht.
ook ouderen zijn van die verkeersdeelnemers die soms vreemd handelen.
vrachtwagenchauffeurs die voorrang nemen omdat ze domweg zo groot zijn.
ik ben er achter gekomen dat er nog een categorie is waar je rekening mee moet houden, volwassen idioten!!
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

roelof schreef:we moeten anticiperen in het verkeer en dus houd rekening met kinderen die dingen doen die je niet verwacht.
ook ouderen zijn van die verkeersdeelnemers die soms vreemd handelen.
vrachtwagenchauffeurs die voorrang nemen omdat ze domweg zo groot zijn.
ik ben er achter gekomen dat er nog een categorie is waar je rekening mee moet houden, volwassen idioten!!
Die laatste categorie is het grootst en het gevaarlijkst omdat ze voorspelbaar lijken, maar het niet zijn...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”